Gammal dator visar ingen bild, bytt alla delar utom diskar.

Permalänk
Medlem

Gammal dator visar ingen bild, bytt alla delar utom diskar.

Hej!

Brorsans grabb fick min gamla dator för några år sedan innehållandes

Asus P8Z77-I Deluxe moderkort (mitx)
i7-3770
8gb corsair ram
R9 290 gpu
500w 80+gold bequiet psu

de bad mig kolla på den för nån månad sedan då den "Inte fungerade" = gav ingen bild.
Det första jag gjorde var att testa GPU i min dator = fungerar
min GPU i gamla datorn = fungerar ej, startar men ger ingen bild.
Då kan vi utesluta GPU som fungerar.
Då jag misstänkte CPU eller moderkort och med tanke på datorn ålder gav jag brosan rådet att istället köpa en ny bättre begagnad än att vi skulle lägga tid och pengar på denna.

Men så fick jag fick en gammal dator av en kompis att använda som reservdelar/felsökning, så då tänkte jag att jag ger det ett sista försök.

Asus P8z77-V LE PLUS
i5-2500k
16 gb gskill ram
650w corsair PSU

Jag började med att byta ut PSU = Ingen bild
Sen bytte jag moderkort och minnen = Ingen bild
och till sist bytte jag CPU = fortfarande ingen bild

datorn startar, alla fläktar snurrar, inga ljud från moderkort men ingen bild.
Det enda jag inte provat att byta är diskarna men det borde väl inte kunna ha med det att göra eftersom jag inte ens får bild i bios?

Jag har provat både HDMI och Displayport, GPU har även DVI utgång men jag har ingen DVI kabel kvar då mina skärmar inte ar DVI så det har jag inte provat.

Har jag missat något? Tips mottages tacksamt

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13

Permalänk
Medlem

Nu har du ju provat 2 olika MB, och bytt RAM, men jag har på Z77-kort råkat ut för att någon krasch gjort att bios "hängt sig" så inte ens CMOS reset funkat, ens med batteriet ute över natten. Det som däremot funkat är att härja med nätagget, starta, stänga av, starta, stänga av, för att så provocera fram att datorn startar. En gång var det på ett moderkort med dual bios som kickade in, men ett annat moderkort var något utan dual bios. Ett annat problem jag råkade ut för var att Gigabytes RGB-mjukvara stekte mina DDR3-minnen på moderkortet (alla 4 stickor på ett bräde) så att datorn framstod som död förutom nåt fel-kod som blinkade på moderkortet. Men RAM var ju bytt här.

Du får inga kombinationer av moderkort + ram att funka? Är båda MB knas?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Nu har du ju provat 2 olika MB, och bytt RAM, men jag har på Z77-kort råkat ut för att någon krasch gjort att bios "hängt sig" så inte ens CMOS reset funkat, ens med batteriet ute över natten. Det som däremot funkat är att härja med nätagget, starta, stänga av, starta, stänga av, för att så provocera fram att datorn startar. En gång var det på ett moderkort med dual bios som kickade in, men ett annat moderkort var något utan dual bios. Ett annat problem jag råkade ut för var att Gigabytes RGB-mjukvara stekte mina DDR3-minnen på moderkortet (alla 4 stickor på ett bräde) så att datorn framstod som död förutom nåt fel-kod som blinkade på moderkortet. Men RAM var ju bytt här.

Du får inga kombinationer av moderkort + ram att funka? Är båda MB knas?

Jag provade nu att sätta in en av de gamla ramstickorna i det ny moderkortet, samma problem.
provade även att byta plats på den nya minnena, fortfarande ingen bild.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone 13