Hålla hastighetsbegränsningen i trafiken? (utbruten ur gubbgnällstråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jasså, så om du gör en omkörning, och bilen bredvid dig svänger in i din sida utan att signalera eller titta, är det då du som orsakat olyckan?

Det där har ju inget med en omkörning att göra. Sluta tramsa! Du skrev strax innan om farliga omkörningar, och då är det underförstått att omkörningen i sig är det som diskuteras. Inte en helt annan manöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det där har ju inget med en omkörning att göra. Sluta tramsa! Du skrev strax innan om farliga omkörningar, och då är det underförstått att omkörningen i sig är det som diskuteras. Inte en helt annan manöver.

Jag vet inte om du kommenterade en del av en större text, eller inlägget i sig, därav min fråga om ditt påstående gäller omkörningar generellt (eller endast "farliga" omkörningar). Att köra om bilar ser jag inte som farligt i det avseendet, men det finns risker som du själv kan se till att undvika, sedan finns det risker du egentligen inte kan göra något åt (förutom att inte köra om alls), dvs vad de andra förarna på höger respektive vänster sida kan ställa till med.

Det kan bli en farlig omkörning om det är valet man gör (man svänger ut och kör om som en tok och ignorerar allt som händer framför / bakom).

Risken att någon svänger ut framför dig när du gör en omkörning är något jag hade i huvudet när jag skrev mina inlägg, det händer väldigt ofta häromkring, därav anledningen till att jag såg ditt svar som udda. Om jag inte var tydlig så ber jag om ursäkt för det.

Ifall du anser att en förare som gör en laglig omkörning, där en bil från höger kör in i dig, fortfarande alltid är den skyldige, så vill jag gärna höra mer om det.

Kinderägg, det var ett tag sedan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Håller helt klart med att det är bättre att bara ta det lugnt och inte bli förbannad. Samtidigt som det jag upplever är problemet på 2-1 vägar är folk som kör långsammare där det bara är en fil, för att sedan öka.

De som då kör 80km/h på en filigt (en 100km/h väg då), men kör 100km/h så fort det blir två filer. Funderar jag alltid:
1. Vad som helt plötsligt har ändrats utöver det är bredare väg, sällan något som ovannämnts har ändrats de senaste säg 300meterna. Nu tänker jag en torr dag, mitt på dagen, molnigt och runt 15grader plus.

Ser det som rätt enkelt, där finns många osäkra förare ute i trafiken, Så när det inte är risk till möte då vågar dom öka.

Nästa gång så ta en titt på deras placering på vägen, då i förhållande till enfiligt med möte och tvåfiligt utan möte.
Är säker på att dom håller en bra bit ifrån mittlinjen vid enfiligt med möte, samtidigt som dom går mer mot mitten när det är tvåfiligt.

Skrivet av OsNy:

2. Att man då ökar till 100km/h när det blir tvåfiligt, när de som annars kör 100km/h vill köra om. Kan ju nästan räknas in som att man försvårar en omkörning. NTF citerar trafikförordningen om att man inte får öka farten eller på annat sätt försvåra omkörning på ett stycke just om 2-1väg. https://ntf.se/konsumentupplysning/lagar-och-regler/fordonsfo...

Visst kan det räknas som försvårande av omkörning. Men tror inte att dom ens tänker så, då med tanke på svar ovan.

Skrivet av OsNy:

3. Varför kan man inte bara ligga kvar i 80km/h om man ändå ska sakta ner till det om <1km?

Sedan hamnar man alltid efter flertalet lastbilar, husvagnar eller liknade, så sällan man kan ostört köra i 100km/h även om man inte får någon personbil framför sig som ligger i 80km/h. Så är väl knappast något att stressa upp sig för enligt mig. Samt lär det inte finnas någon som kommer bli dömd för att köra försakta om de kör 80km/h på en 100km/h väg.

Helt klart att man får begrav djävulen och invänta situationen där man kan ta fram den igen. Är bara att ta det lungt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Att låg hastighet är orsak till fara låter helt magiskt ologiskt.

Om jag vid bilkörning har en cyklist framför mig som cyklar i 20km/h, inte tusan är väl cyklisten en fara för mig?
Eller om någon promenerar 4km/h på vägen?
Det är väl jag som är en fara om jag inte anpassar mig till trafiken, vilket är cyklisten eller gångtrafikanten i detta fall.
Jag är skyldig att anpassa mig om någon inte visste det, t om stanna om så behövs för att förhindra fara, ja även om det står 90 på någon begränsningsskylt.

Verkar som många fått för sig att hastighetsskyltar skulle vara PÅBUDSskyltar, att man SKA köra 110 när det står 110, läskigt.

Det där hände (att skylten betyder påbjuden hastighet istället för maximal) redan på 1980-talet. Strax söder om Järna finns en bro över järnvägen. Då var vägen var skyltad till 90 km/h och svängde 90 grader vid vid bron. Helt plötsligt en sommar så hände det en 4-5 olyckor på bara ett par veckor då bilar kört in i broräcket då de inte klarade kurvan i 90.

Senare byggde man ny bro så vägen bara behöver svänga 45 grader samt skyltade ned till 60 km/h.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

stress-nissarna är alltså dom som vill köra angiven hastighet? Det är iaf det som diskuterats. Ingen har pratat om att ha rätt att köra för fort.
Vad som orsakar olyckor är både de som kör för fort OCH de som kör för sakta.
Jämn hastighet på motorvägarna håller ned olyckor.

Ja de som inte förstår att hastighetsskyltarna talar om vilken hastighet du inte får överskrida. Grundregeln är ju som sagt "anpassa hastigheten efter de förhållanden som råder".

Det verkar ju gnällas mest på de som kör för sakta... även om det nu bara är 10 km/h lägre. Personligen tycker jag inte att man har i trafiken att göra om man är så jävla stressad att man inte kan acceptera att behöva köra lite saktare ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Ja de som inte förstår att hastighetsskyltarna talar om vilken hastighet du inte får överskrida. Grundregeln är ju som sagt "anpassa hastigheten efter de förhållanden som råder".

Det verkar ju gnällas mest på de som kör för sakta... även om det nu bara är 10 km/h lägre. Personligen tycker jag inte att man har i trafiken att göra om man är så jävla stressad att man inte kan acceptera att behöva köra lite saktare ett tag.

Det har andra konsekvenser som att det skapar massa inbromsningar och onödiga omkörningar osv bakåt i ledet.

De flesta köer beror på folk som bromsar eller folk som tränger sig in och tvingar andra att bromsa in.

Därför ser man ofta att kön bara magiskt tar slut utan några hinder som helst, desto högre hastigheter desto farligare är det.

Så visst är stabil hastighet helst vid gränsen till max hastighet viktigt, detta för att 95% av förarna håller den hastigheten.

Permalänk
Medlem

Det är ju ett samspel i trafiken, så är du en av minoriteten på vägen som ligger under hastighetsbegränsningen (eller över för den delen!) så är det du som skapar osäkerhet.

Lika barn leka bäst så att säga, det bästa flytet och således tryggaste trafiken sker när alla kör i samma hastighet. Det är bara att anpassa hastigheten till vad majoriteten ligger i, varesig det är uppåt eller nedåt.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem

De som propsar på att man är en "stresspelle" som vill ligga i skyltad hastighet, är samma personer som svänger in 0.5 meter framför lastbilar, samma personer som blockerar 2 filer för att man "ska" blixtlåsa in 4 mil innan 2-filiga vägen tar slut och går ihop vid köer. samma personer som tar upp 2+ parkeringsplatser alt parkerar på handikapplatserna utan tillstånd "för de ska bara".

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Det har andra konsekvenser som att det skapar massa inbromsningar och onödiga omkörningar osv bakåt i ledet.

De flesta köer beror på folk som bromsar eller folk som tränger sig in och tvingar andra att bromsa in.

Därför ser man ofta att kön bara magiskt tar slut utan några hinder som helst, desto högre hastigheter desto farligare är det.

Så visst är stabil hastighet helst vid gränsen till max hastighet viktigt, detta för att 95% av förarna håller den hastigheten.

Ja jo, dock verkar de flesta vilja köra 10km/h för fort, ligger man i 30 på en väg förbi skola etc så har man ganska snart någon jäkel i baken som skaver i nummerplåten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

stress-nissarna är alltså dom som vill köra angiven hastighet? Det är iaf det som diskuterats. Ingen har pratat om att ha rätt att köra för fort.
Vad som orsakar olyckor är både de som kör för fort OCH de som kör för sakta.
Jämn hastighet på motorvägarna håller ned olyckor.

Du har missförstått vad skylten betyder. Skylten berättar hur fort du får köra, inte hur fort du ska köra. Det är inte du som avgör vad som är en lämplig hastighet för stunden för andra bilförare.

Man är inte en fara i trafiken för att man kör 90 km/h på 110-väg. En sådan skillnad mot högsta tillåtna hastighet ska du som medtrafikant kunna hantera. Trafikfaran uppstår när bilen som vill köra om ligger och nosar på dragkroken på framförvarande fordon, gör en omkörning i affekt långt över tillåten hastighet eller pressar sig in i en lucka som inte existerar. Det är trafikfaran.

Lastbilar, bilar med släp och traktorer kan ligga långt under högsta tillåtna hastighet och det är något som vi alla måste hantera. Man kan inte köra in i en släpvagn och skylla på att det var 120-sträcka. Avståndet till framförvarande fordon har varit för kort, och uppmärksamheten otillräcklig. Det finns ingen bestämd gräns kring vad som är för långsamt utöver att fordon som inte får framföras i en högre hastighet än 40 km/h inte får färdas på motorväg eller motortrafikled. Resten är en bedömningsfråga, men den bedömningen är det inte du som ska göra. Du ska anpassa dig efter trafiksituationen och framföra ditt fordon på ett säkert sätt.

Att du blir arg över att folk kör "för långsamt" är bara ditt problem, men när det går ut över ditt omdöme blir det allas problem.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

ligger man i 30 på en väg förbi skola etc så har man ganska snart någon jäkel i baken som skaver i nummerplåten.

och i 89/90 fall så är detta föräldrarna till barnen som går i samma skola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Du har missförstått vad skylten betyder. Skylten berättar hur fort du får köra, inte hur fort du ska köra. Det är inte du som avgör vad som är en lämplig hastighet för stunden för andra bilförare.

Man är inte en fara i trafiken för att man kör 90 km/h på 110-väg. En sådan skillnad mot högsta tillåtna hastighet ska du som medtrafikant kunna hantera. Trafikfaran uppstår när bilen som vill köra om ligger och nosar på dragkroken på framförvarande fordon, gör en omkörning i affekt långt över tillåten hastighet eller pressar sig in i en lucka som inte existerar. Det är trafikfaran.

Lastbilar, bilar med släp och traktorer kan ligga långt under högsta tillåtna hastighet och det är något som vi alla måste hantera. Man kan inte köra in i en släpvagn och skylla på att det var 120-sträcka. Avståndet till framförvarande fordon har varit för kort, och uppmärksamheten otillräcklig. Det finns ingen bestämd gräns kring vad som är för långsamt utöver att fordon som inte får framföras i en högre hastighet än 40 km/h inte får färdas på motorväg eller motortrafikled. Resten är en bedömningsfråga, men den bedömningen är det inte du som ska göra. Du ska anpassa dig efter trafiksituationen och framföra ditt fordon på ett säkert sätt.

Att du blir arg över att folk kör "för långsamt" är bara ditt problem, men när det går ut över ditt omdöme blir det allas problem.

Man får dock inte kraftig underskrida hastighet utan giltigt skäl,då utgör man en trafikfara

"En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim. Trots detta får inte heller en moped klass I köras på dessa vägar. Detta betyder att traktorer, motorredskap, terrängfordon, hästfordon, mopeder och s.k mopedbilar, cyklar eller motorfordon med tillkopplat efterfordon inte får förekomma på sådana vägar."

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för att du får ta en titt i körkortsboken.
Man ska inte i onödan hindra annan trafik genom att medvetet köra för långsamt och du kan bli stoppad av polisen likt om du kört för fort.
Lastbilar har förresten andra hastighetsgränser de måste hålla sig till.

Sen är det självklart att onödigt aggresiv körstil om inte trafikrytmen kräver det inte heller är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crimson One:

Förhållanden som råder är "Min bil lever längre om jag kör sakta och det drar mindre bränsle".
Ja det gnälls på de som kör sakta för att de blockerar vägen för alla andra.

Yes du har din åsikt och vi andra har vår.

Nej nej, jag har förklarat min åsikt. Det du just gjorde var att säga att min åsikt är fel.
Kör man 90 på 110 väg utan annan förklaring att man vill köra ekonomiskt och inte har bråttom och det inte finns en andra fil att köra om. Då är man en egoist och en usel människa som blockerar framfarten avsiktligt för andra.

Och nej, att folk kör för långsamt är inte bara mitt problem, det är alla andras problem också. Precis det som är mitt argument.
Att du tycker det är ok att folk gör så här, det är din åsikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör ett litet objektivt experiment. Fråga så många nära och kära. Kollegor en ofärgad fråga.
"Idag på motorvägen. En person körde 90 på 110 sträckan enkelfiligt. När det blev tvåfiligt körde personen om en långtradare under hela 2 filiga sträckan och vek sedan in och körde 90 igen när det blev enkelfiligt. Han körde ekonomiskt och hade inte bråttom.
Vad tycker du om det?"
99,6% av befolkningen kommer uttrycka väldigt dåliga ord för att beskriva en sån person.
Efter deras respons kan du fundera på ifall du vill erkänna att personen var du.
Se sen om det finns någon livsläxa här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni Stockholmare måste stressa ner.
2mm snö och ni kör av vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ni Stockholmare måste stressa ner.
2mm snö och ni kör av vägen.

Så uttjatat och löjligt.
Hade ni haft lika mycket bilar och trafik i Småland hade samma sak skett där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Tydligen förstår du inte talesättet.
Men här får du så kan du läsa på: https://www.synonymer.se/sv-syn/f%C3%B6r-syns-skull

Har man inte uppfunnit sarkasm i din del av landet än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Har man inte uppfunnit sarkasm i din del av landet än?

Sarkasm i text? Det är ofta svårt att veta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Om du hindrar andra genom att köra för långsamt så är det överdrivet och olagligt.
tillåter väderleken det ska du hålla skyltad hastighet.

Det finns inget som säger att du ska hålla skyltad hastighet. Det är den högsta hastighet du får köra i. Däremot får man inte köra överdrivet långsamt och hindra trafiken. Men vad är att hindra trafiken? Ja, du ska kanske inte köra 50 på 90-väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBE_80:

Det finns inget som säger att du ska hålla skyltad hastighet. Det är den högsta hastighet du får köra i. Däremot får man inte köra överdrivet långsamt och hindra trafiken. Men vad är att hindra trafiken? Ja, du ska kanske inte köra 50 på 90-väg.

Det är en bedömning vid varje tillfälle,men under gränsen i vänster fil kan mycket väl vara farligt även mindre hastigheter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Jag är rädd för att du får ta en titt i körkortsboken.
Man ska inte i onödan hindra annan trafik genom att medvetet köra för långsamt och du kan bli stoppad av polisen likt om du kört för fort.
Lastbilar har förresten andra hastighetsgränser de måste hålla sig till.

Sen är det självklart att onödigt aggresiv körstil om inte trafikrytmen kräver det inte heller är att föredra.

Nejdå jag är väl medveten om att man inte får köra i "överdrivet låg hastighet" eller hindra andra i trafiken, så någon bok behöver inte läsas. Har du något, ett enda, rättsfall där 80-90 bedömts vara "överdrivet låg" hastighet på en 100-sträcka? De enda fall jag hittat på mina fem minuters googlande är raggare som krypkör inne i tätorter och någon gubbe som körde i 60 på motorväg i mörkret utan fungerande bakljus.

Att gå ut i vänsterfil och ligga kvar där trots att det finns bilar bakom som vill köra om, det är att hindra trafiken, men på en enfilig väg så gäller förstås inte det, man har ingenstans att ta vägen. Om tant Agdas bedömning är att väder, underlag eller trafiksituation motiverar 90 på 110-sträcka så är det så, och det är bara hon som kan göra den bedömningen för sin egen del, andra förare får avgöra själva.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Nejdå jag är väl medveten om att man inte får köra i "överdrivet låg hastighet" eller hindra andra i trafiken, så någon bok behöver inte läsas. Har du något, ett enda, rättsfall där 80-90 bedömts vara "överdrivet låg" hastighet på en 100-sträcka? De enda fall jag hittat på mina fem minuters googlande är raggare som krypkör inne i tätorter och någon gubbe som körde i 60 på motorväg i mörkret utan fungerande bakljus.

Att gå ut i vänsterfil och ligga kvar där trots att det finns bilar bakom som vill köra om, det är att hindra trafiken, men på en enfilig väg så gäller förstås inte det, man har ingenstans att ta vägen. Om tant Agdas bedömning är att väder, underlag eller trafiksituation motiverar 90 på 110-sträcka så är det så, och det är bara hon som kan göra den bedömningen för sin egen del, andra förare får avgöra själva.

Det finns juridisk lag och det finns sunt förnuft. Mycket vedervärdigt man får göra lagligt trots att det fortfarande är vedervidrigt beteende.
Som någon nämnde här tidigare i tråden att lägga en vara på bandet på affären, låta det gå hela vägen till kassören och sedan lägga upp nästa.
Bara för att man kan och får göra något enligt lag kan det fortfarande vara fel !
Billy Butcher säger det bäst

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Giltigt skäl verkar vara upp till var och en att bedöma, ingen kan ju ge vägledande prejudikat.
Alla får tydligen tolka trafikförordningen lite hur som.
Då borde ju varken stress-nissarna eller slö-nissarna ha något problem med varandras skiljda tolkningar, man får ju ha sin egen, eller gäller dubbelstandard här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten. Så är man försiktig med gaspedalen så spar man bränsle. Slitaget på bilen blir mindre också. Och sedan var det klimatet. Vrålköra kan man ju göra när det är nödvändigt. Som när en läkare satt och väntade på oss efter arbetstid. VC misstänkte fel på min grabbs konstgjorda hjärtklaff. Nöd går före lag.

Buss/tåg kan ju vara ett alternativ för dig. Alternativt köp en elbil så slipper vi andra andas dina avgaser.

Permalänk
Medlem

ZyntaX kommer att orsaka en trafikolycka långt tidigare än tant Agda. Nuff said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

ZyntaX kommer att orsaka en trafikolycka långt tidigare än tant Agda. Nuff said.

hahaha great logic

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Gör ett litet objektivt experiment. Fråga så många nära och kära. Kollegor en ofärgad fråga.
"Idag på motorvägen. En person körde 90 på 110 sträckan enkelfiligt. När det blev tvåfiligt körde personen om en långtradare under hela 2 filiga sträckan och vek sedan in och körde 90 igen när det blev enkelfiligt. Han körde ekonomiskt och hade inte bråttom.
Vad tycker du om det?"
99,6% av befolkningen kommer uttrycka väldigt dåliga ord för att beskriva en sån person.
Efter deras respons kan du fundera på ifall du vill erkänna att personen var du.
Se sen om det finns någon livsläxa här.

Enkelfiliga 110-vägar måste vara väldigt ovanliga, så jag skulle i alla fall inte bry mig. Jag visste inte ens att de existerade. Enkelfiliga motorvägar (det var ditt exempel) med 110 km/h, kan du peka på var en sådan finns?

Jag kör nog mer för fort än lagligt, men jag har inget problem med att folk kör sakta eller fort - huvudsaken är att de håller avstånd som är anpassat till medtrafikanternas hastighet, med god marginal. Gör man det blir de relativa hastigheterna inte stora och trafikrytmen lugn och trygg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Enkelfiliga 110-vägar måste vara väldigt ovanliga, så jag skulle i alla fall inte bry mig. Jag visste inte ens att de existerade. Enkelfiliga motorvägar (det var ditt exempel) med 110 km/h, kan du peka på var en sådan finns?

Jag kör nog mer för fort än lagligt, men jag har inget problem med att folk kör sakta eller fort - huvudsaken är att de håller avstånd som är anpassat till medtrafikanternas hastighet, med god marginal. Gör man det blir de relativa hastigheterna inte stora och trafikrytmen lugn och trygg.

Som jag nämnde tidigare var mitt exempel mellan Härnösand och Sundsvall. Där jag tror det är sänkt till 100km/h nu.
Dock missar det min poäng och irritation. Det är samma problem i 90km/h enkelfiligt. Överallt där det är vägräcke däromkring.
Extremaste område jag vet om är just efter Sundsvall mot Sollefteå som jag nämnt tidigare.
Folk kör 20km/h under. Så länge det inte är 50 eller 30 väg. Då kör samma personer 10-20km/h över. Vissa kör 70 överallt, skyltar finns inte.
Det slår aldrig fel, varje gång jag åker uppåt har man hunnit glömma alla vägsniglar där och kommer på sig själv. Visstja, jag är ju här uppe nu och då kör folk såhär.
Råkar det vara höst och +5 grader. Då jävlar kan det ju bli halt och då kör folk på riktigt 50 överallt.
(Nämnda Agda är ursäktad. Hon är gammal och ser dåligt).
Tack och lov sträcker sig inte mitt säljdistrikt så högt längre.

Jag tror jag tydligt nog har poängterat min åsikt och avsky om vägsniglar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Det där hände (att skylten betyder påbjuden hastighet istället för maximal) redan på 1980-talet. Strax söder om Järna finns en bro över järnvägen. Då var vägen var skyltad till 90 km/h och svängde 90 grader vid vid bron. Helt plötsligt en sommar så hände det en 4-5 olyckor på bara ett par veckor då bilar kört in i broräcket då de inte klarade kurvan i 90.

Senare byggde man ny bro så vägen bara behöver svänga 45 grader samt skyltade ned till 60 km/h.

Jag antar att det är Rv 57 som avses. 60-skyltningen är "modern", dvs från efter att det blev möjligt med 10-steg*. Det var 70 km/h innan dess, vilket jag är bombsäker på eftersom jag har kört där många gånger. Hur det förhåller sig med 90 långt tillbaka vågar jag inte säga, även om det finns en person jag troligen kan fråga. Den nuvarande bron tippar jag byggdes inte av omsorg om vägtrafiken i första hand, utan för att man byggde om anslutningen mellan Västra stambanan och Nyköpingsbanan, vilket är första halvan av 90-talet.

*Den enda sträcka jag känner till som var skyltad 60 före denna hastighet egentligen fanns är en bit av Järlaleden i Nacka. Nu utgör detta förstås inget hinder mot att det kan ha funnits andra, men jag betvivlar att det fanns på statlig väg.