Den glömda standarden som fungerade: Inbyggd mekanisk support av tunga fulllängdskort.

Permalänk
Entusiast

Den glömda standarden som fungerade: Inbyggd mekanisk support av tunga fulllängdskort.

I persondatorns barndom handlade chassidesign inte bara om luftflöde och estetik — det handlade om mekanisk pålitlighet. De stödskenorna för fullängds-korten var en enkel men effektiv lösning, inbakad i AT- och tidiga ATX-standarder, som gav stabilitet åt tunga ISA- och PCI-kort. Spola fram till idag med dagens grafikkort som vuxit till både vikt och storlek, har detta eleganta stödsystem i stort sett försvunnit. I stället lämnas vi med krångliga eftermarknadslösningar, klumpiga stag — eller ännu värre, ingenting alls. Man undrar: glömdes standarden bort... eller övergavs den medvetet till förmån för att kunna sälja "lösningar" på ett problem branschen själv skapade?

Kommer ni ihåg den här?

Det här är en del av ett datorchassi med integrerad kortstödskenor — en gång en självklar del av AT- och tidiga ATX-datorchassin. Den kom i olika former och passningar beroende på typen av chassi. Den gav ett robust mekaniskt stöd för fullängdskort som ISA- och tidiga PCI-kort (Till viss mån även PCI-Express kort), och förhindrade att de böjdes, lossnade eller påverkade moderkortets kortplats över tid. En enkel lösning som fungerade riktigt väl.

Men trots att dagens grafikkort väger mer än någonsin har denna standard försvunnit nästan helt. Istället har vi fått en uppsjö av halvdana GPU-stöd, plastarmar och speciallösningar — ofta till extra kostnad. Det är svårt att inte ställa sig frågan: varför övergav vi något som faktiskt fungerade?

Det här är en gammal dator som visar oss ett exempel på den tänkta användningen.

Den klassiska kortstödskenan var inte bara ett påfund för dåtidens enorma ISA-kort — den var en enkel, mekanisk lösning för att förhindra böjning, glappkontakt och skador på moderkortet. Den fungerade utmärkt, och som bilden visar var det en naturlig del av chassits konstruktion.

Det fina är att samma princip enkelt kan återanvändas i moderna ATX-chassin. En diskret horisontell skena, monterad längs sidan av chassit eller i nivå med expansionskorten eller integrera med fläkt/kylningslöningar, skulle kunna ge stabilitet åt dagens tunga grafikkort — utan att påverka estetik, luftflöde eller fönstersidor. Det behövs ingen RGB eller rörliga delar. Bara en rak bit metall eller plast som gör jobbet.

Här är ett grafikkort av en relativt nyare PCIe-standard som fortfarande utnyttjar den här lösningen i chassin som hade stöd för det.

Trots att detta är ett något modernare kort relativt sett, har det ett fäste längst bak som gör att det kan vila mot den gamla kortstödskenan — precis som det var tänkt från början. En enkel bit metall ger det extra stöd och avlastning, helt utan behov av eftermonterade plastarmar eller specialfästen.

Så varför ser vi inte detta på dagens grafikkort? Varför levereras de med flera kilo kylare men utan ens en tanke på att erbjuda ett bakre stöd — trots att många chassin enkelt skulle kunna ta emot det, med eller utan skena? Det är som om vi kollektivt glömt bort att ett problem redan hade en lösning.

-----------------------------------

Vad tycker du själv? Har du egna smarta lösningar för att ge dina tunga grafikkort lite välbehövligt stöd? Har du kanske designat något eget – eller hittat ett vettigt färdigköpt alternativ som faktiskt inte ser ut som en vinglig legobit på en teleskoparm?
Vad för ful-lösningar har ni hittat genom tiderna? Del med er av era historier, länkar och bilder.

Dela gärna med dig! Tips på produkter som inte är lika jankiga som majoriteten av dagens "anti-sag brackets" välkomnas varmt. För visst känns det lite märkligt att en industri som kan designa grafikkort med tre lager kylare, RGB och flygplansfläktar… fortfarande inte lyckats bättre med något så grundläggande som ett hållbart kortstöd?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hjälpsam

Blyertspenna, karva till lagom längd
LEGO-torn
Lian Li GB-002

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

En standard som här hade varit toppen idag med våra tunga kort! Mitt Zalman har ett inbyggt stöd i form av en arm som man kan flytta i höjd/sidled.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

2cm papprulle stående på en tillklippt musmatta från Sun.
Min gettolösning i snart 15 år..

Angående den "gamla standarden" gällande längd av instickskort..

Tror inte det finns EN standard längre? könns som tillverkarna gör som de tycker funkar bäst för burken de just ritat??

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Under en lång period så fanns det nästan inga fulllängdskort. Inte ens grafikkorten var särskilt stora under den tiden.
Så de där stödskenorna rationaliserades bort eftersom nästan ingen använde eller efterfrågade dem.

När grafikkorten (och framför allt då deras kyllösningar) så småningom växte så fanns det få om några chassin med stödskenor, så grafikkorten designades inte så att de hade passat ändå.

Permalänk
Medlem

På gott och ont så har ju standardiseringen på chassin i princip försvunnit helt, vilket är lite tråkigt. Har en gammal Compaq Deskpro som jag använder för retrogaming, som har stödskenor för ISA och PCI-kort.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xfade:

2cm papprulle stående på en tillklippt musmatta från Sun.
Min gettolösning i snart 15 år..
<Uppladdad bildlänk>

Angående den "gamla standarden" gällande längd av instickskort..

Tror inte det finns EN standard längre? könns som tillverkarna gör som de tycker funkar bäst för burken de just ritat??

En väl fungerandes lösning. Antar att chassit inte har något föster så att skönheten lätt göms.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem

Det här har jag tjatat om i flera trådar tidigare.

Köper man en "riktig" workstation eller server finns detta kvar och funkar lika bra nu som 1981 i IBM PC 5150.

Ska se om jag kan rota fram ett bra exempel på hur det faktiskt lever kvar idag också

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Bilder från en gammal tråd

Köper man ett workstationgrafikkort så är det inte osannolikt att det följer samma längdstandard som IBM satte för snart 45 år sedan.

Snälla tillverkare av chassin och grafikkort. Det finns en standard som är lika relevant idag som som 80 och 90-talet. Håll er till den!

Det vi ser på bilden är ett EISA scsi-kort, ett någorlunda nytt grafikkort lånat ur en HP workstation och ett ganska tidigt och onödigt stort VGA-grafikkkort med inbyggd IO-kontroller.

Alla på millimetern lika långa

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skrivit det här några gånger förut, men i princip handlar det om att alla GPUer är olika långa, så då blir det inga standarder. PCIe har två standard-längder: full längd och halv längd. Halv längd är 168mm (=ITX) och full längd är 306 mm (och är det som de där stödskenorna är byggda för, för det är samma längder som hängt med sen ISA och Nubus på tidigt 80-tal). ITX-kort finns ibland men är inte vanliga. Väldigt länge var det vanligaste kort i samma längd som ATX, dvs 244mm eller däromkring. Idag är många ännu längre och dessutom bredare än standarden. Min föreslagna lösning hade varit att göra en tredje storlek runt ATX-längden - man får in två ganska stora fläktar (120mm är egentligen för mycket på bredden, men 100-110 mm funkar) och de passar garanterat i alla ATX och uATX-lådor. Borde räcka för att kyla kort upp till 250W, dvs 5070/9070 eller så. Toppkorten behöver full längd, dvs 306 mm och tre fläktar. Med tre längder kan lådor och stöd anpassas till en av dem istället för att, som nu, kunna täcka in allt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Min cooler master 690 II advanced kom med en grafikkortshållare som skruvade fast i bakkant på chassit och hade ett par fingrar som dörr i gpun.

Apple har haft stöd i sina plattformar, även de nyare, precis som amd kortet i bild ett par inlägg upp.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kortstöd med integrerad 120mm fläkt i Dell Precision 690. Senare sågade jag loss fästena så luften skulle få bättre flöde och mindre ljud av vinddrag.

Visa signatur

Vill bli datornörd igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

En väl fungerandes lösning. Antar att chassit inte har något föster så att skönheten lätt göms.

Precis så.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Skrivit det här några gånger förut, men i princip handlar det om att alla GPUer är olika långa, så då blir det inga standarder. PCIe har två standard-längder: full längd och halv längd. Halv längd är 168mm (=ITX) och full längd är 306 mm (och är det som de där stödskenorna är byggda för, för det är samma längder som hängt med sen ISA och Nubus på tidigt 80-tal). ITX-kort finns ibland men är inte vanliga. Väldigt länge var det vanligaste kort i samma längd som ATX, dvs 244mm eller däromkring. Idag är många ännu längre och dessutom bredare än standarden. Min föreslagna lösning hade varit att göra en tredje storlek runt ATX-längden - man får in två ganska stora fläktar (120mm är egentligen för mycket på bredden, men 100-110 mm funkar) och de passar garanterat i alla ATX och uATX-lådor. Borde räcka för att kyla kort upp till 250W, dvs 5070/9070 eller så. Toppkorten behöver full längd, dvs 306 mm och tre fläktar. Med tre längder kan lådor och stöd anpassas till en av dem istället för att, som nu, kunna täcka in allt.

Olika långa är ju inga problem.
Då många proffskort fysiskt är nästan exakt som spelkorten (d.v.s. en mängd olika längder) så är såklart stöden olika långa.

Och det här är nånting jag "gnällt" om länge nu.
Sedan korten blev så tunga att dom inte klarade av att hålla sin egen vikt och skapa riktigfa problem vid frakt.
Lösningen har som sagt funnits i 40 år eller så.

Permalänk
Medlem

Prexis, varför krånglas det med förstärkta X16, knapp-release och dåliga klämmor för grafikkorten, när det borde räcka med en vanlig skruv i bakkant! Med två så klarar den säkert Postmord också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Olika långa är ju inga problem.
Då många proffskort fysiskt är nästan exakt som spelkorten (d.v.s. en mängd olika längder) så är såklart stöden olika långa.

https://cdn11.bigcommerce.com/s-w5trgcbv/product_images/Custom/NVIDIA%20QUADRO/TARG17.jpg
https://www.bargainhardware.co.uk/media/catalog/product/image/2055799a25/hp-nvidia-quadro-gv100-32gb-hbm2-fh-pcie-3-0x16-gpu.png?width=300&height=300&store=default_uk&image-type=small_image

Och det här är nånting jag "gnällt" om länge nu.
Sedan korten blev så tunga att dom inte klarade av att hålla sin egen vikt och skapa riktigfa problem vid frakt.
Lösningen har som sagt funnits i 40 år eller så.

Med den lösningen så går det inte att ha kort kortare än 306mm, och därmed inte lådor kortare än 306mm. Det är därför jag vill ha en storlek som är lagom för två fläktar och vanliga mellanklassare så att inte alla tvingas använda massiva lådor.

Visa signatur

5900X | 6700XT