SFW! Prestanda och kyla med MSI Vector 16 HX AI

Permalänk
Melding Plague

SFW! Prestanda och kyla med MSI Vector 16 HX AI

Bakom ett sobert yttre väntar kraftfulla komponenter från Intel och Nvidia på att få släppa loss.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Här var det marknadsföringsfloskler och inga visor.

Permalänk
Medlem

Fattar att ni måste få in pengar på något sätt men sponsrade artiklar som denna tär på ert förtroende. Tänk på det bara

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Fattar att ni måste få in pengar på något sätt men sponsrade artiklar som denna tär på ert förtroende. Tänk på det bara

Gör det? I mitt fall tär det inte på någonting. Det står klart och tydligt att det är sponsrat.

Vi kastar ju inte pengar på dem för att de ska skriva eller hosta forum så något måste de väl göra för att få in kulorna som krävs?

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Håller med DödaKöttet. Det står klart och tydligt att det är en sponsrad artikel och att den hjälper till att förse oss läsare med material. Däremot hade jag gärna sett lite mer substans i artikeln, bra om Sweclockers tex kunde känt på apparaten och kunnat ge ett litet intryck av hanteringen. Själv är jag petig med ljudnivån men bryr mig tex inte om vikten eftersom jag inte besöker stans kaféer med den.

Nu använder jag inte en laptop för att spela på så jag tillhör ändå inte målgruppen men det är alltid kul att läsa om nytt och häftigt. Men som sagt, helst med mer substans. Detta är snarare en pressrelease än artikel.

Det är sämre med Datormagazin, där man i sina "tester" kör reklamtexterna rakt av och adderar någon liten invändning för att verka trovärdiga.

/ B

Permalänk

Är detta klagomuren?

Det är en reklamartikel som tydligt står, den kunde vara mer genomgående men det finns säkert såna tester på YouTube.
Jag själv blev intresserad av datorn och skulle kunna tänka köpa en sådan om jag hade fått använda den i jobbet, vilket jag ej får..

Jag tror denna trend att folk får jobbdatorer som för varje år bara blir mer begränsade, bidrar till att folk tappar lite intresse av privata datorer som de i princip bara kan ha till nöje.

Permalänk
Medlem

Om man vill lägga runt 25kkr på en gaminglaptop så verkar det faktiskt som att denna skulle kunna vara ett bra alternativ.

Undrade lite hur strömkontakten ser ut på utgående sida, den som pluggas in i laptopen.
Men där var det tydligen så mycket motionblur att man knappt ser den ens när den ligger stilla.

Får ni skruva upp datorn?

Hade kunnat vara intressant om ni tagit bort botten så man får se hur den ser ut på insidan.
Om det inte passar i den stilistiska SFW videon så hade ni kanske kunnat ha med någon/några bilder i artikeln.

Permalänk
Medlem

Najs spelmaskin och störs inte alls av "samarbetsartiklar". Kör en lite nättare "kontorsvariant" MSI Prestige 16 med Ryzen, inbyggd Radeon-grafik och 16" OLED-skärm 4K+, riktigt trevlig som jobbmaskin och "lättare" 3D:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=13950445

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Undrade lite hur strömkontakten ser ut på utgående sida, den som pluggas in i laptopen.
Men där var det tydligen så mycket motionblur att man knappt ser den ens när den ligger stilla.

<Uppladdad bildlänk>

Syns lite tydligare här: https://youtu.be/uA__7ZXlNTE?si=Ic78M6spigkxKqoR&t=100
Den är fyrkantig, och pluggas in på BAKSIDAN av datorn, där även RJ45 och HDMI finns, för at du inte ska behöva ha allt ut på sidorna!

PS: Jag jobbar på MSI!

Permalänk
Medlem

Ser väl okej ut, förutom den blaffiga MSi-loggan på skärmkanten.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Är detta klagomuren?

Det är en reklamartikel som tydligt står, den kunde vara mer genomgående men det finns säkert såna tester på YouTube.
Jag själv blev intresserad av datorn och skulle kunna tänka köpa en sådan om jag hade fått använda den i jobbet, vilket jag ej får..

Mja, mjo, samtidigt blir sådana "artiklar" lätt vilseledande när man bara upprepar tillverkarens påståenden. En ny och oerfaren medlem kan ju mycket väl tänka att om Swec postar en artikel och ger tummen upp då måste den ju vara bra. Tycker inte "Sponsras av MSI"-märkningen räcker, borde finnas en tydlig "texten är från MSI:s marknadsföringsteam" eller liknande.

Bakom ett sobert yttre
Macbook pro o.l. laptops har väl ett sobert yttre, men att kalla en typisk gaminglaptop som denna sober är ganska långsökt imo. Ljussättningen och skärpedjupet i videon gör att den ser mer stilren ut än den faktiskt är. Märkligt nog ser man inte baksidan...

I mjukvaran MSI Center kan du växla mellan olika lägen beroende på vad du gör på datorn. "Extreme Performance" maxar prestandan för tunga spel och grafikrendering. "Balanced" ger en bra kompromiss mellan kraft och batteritid, medan "ECO-Silent" prioriterar tyst drift och låg förbrukning.
MSI Center är en styggelse imo och många (inte alla såklart) är benägna att hålla med. Helt rätt att det går att ändra div. parametrer, men vad hjälper det inställningarna ofta ignoreras eller vissa funktioner ibland är utgråade? Ja, jag har en MSI laptop... :/

Här går lokala AI-beräkningar och krävande programmering smidigt, samtidigt som tungdrivna spel flyter som de ska på QHD-skärmen med 240 Hz.
Sådana påstående ger jag inte mycket för. Vad fan menas med "flyter (på) som de ska"?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Bakom ett sobert yttre
Macbook pro o.l. laptops har väl ett sobert yttre, men att kalla en typisk gaminglaptop som denna sober är ganska långsökt imo. Ljussättningen och skärpedjupet i videon gör att den ser mer stilren ut än den faktiskt är. Märkligt nog ser man inte baksidan...

Om jag bara går efter bilderna så är det väl framförallt RGB tangentbordet som sticker ut som mer flashigt än sobert.
Men det går väl att anpassa?
Om man vill släcka det helt, eller kanske bara ha vit belysning, eller vad man föredrar ?

I övrigt ser den mest ut som en större laptop.

Skrivet av Kent:

tungdrivna spel flyter som de ska på QHD-skärmen med 240 Hz.[/i]
Sådana påstående ger jag inte mycket för. Vad fan menas med "flyter (på) som de ska"?

Håller med om att det låter ganska godtyckligt.

Men i videon visas åtminstone ett spel som verkar heta Warframe.
Man ser lite inställningar också.
2560x1600
Det mesta verkar vara på high
Av någon anledning "Upscaling, Method FSR2.2" (Quality = Quality)
Generellt brukar väl DLSS vara bättre om man använder Nvidia RTX kort.

Finns någon overlay i nedre vänstra hörnet.
Verkar mestadels ligga mellan 110-140 FPS.
Troligtvis ligger average någonstans runt 120 FPS.