Vinn nätagg från Seasonic

9070 xt råd och olika modeller

Permalänk

9070 xt råd och olika modeller

hej sweclockers. Jag har efter rådgivning här bestämt mig för att byta ut min rx 6800. Då kommer det till nästa problematik, vilken modell man ska köpa. Hittade denna tråd om storleksskillnader, strömförsörjning etc på redit

https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/1j1ejs3/physical_dime...

Enligt det diagrammet verkar reapern rätt bra då den är minst storleksmässigt och verkar bara ha två st 8-pin mot många som har tre 8-pin eller en tolva. Är det så att dessa modeller med fler kontakter har högre klockfrekvens eller klockar bättre än dom andra? eller övertänker jag detta?

Annars har jag spanat in detta hos komplett.

https://www.komplett.se/product/1320338/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

Det är nog bäst att kolla recensioner på specifika modeller du är intresserad av.
Själv brukar jag försöka ta det med så bra kylare som möjligt utan att prisskillnaden är massiv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

powercolor och asrock verkar ha fått bra reviews, sapphire också men 12vhpwr själv köpte jag ett xfx då det klockade bra och jag är nöjd med ljudnivån

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

powercolor och asrock verkar ha fått bra reviews, sapphire också men 12vhpwr själv köpte jag ett xfx då det klockade bra och jag är nöjd med ljudnivån

Aldrig ägt ett asrock kort innan så har ingen tidigare erfarenhet av de. Sen är jag inget fan av hur moderna kort är så stora och reapern verkar vara minsta modellen i serien

Permalänk
Medlem
Skrivet av paranoiid90:

Aldrig ägt ett asrock kort innan så har ingen tidigare erfarenhet av de. Sen är jag inget fan av hur moderna kort är så stora och reapern verkar vara minsta modellen i serien

jag har bara kört asrocks moderkort tidigare (taichi) och dom håller hög kvalite i alla fall är skapligt ny på amd gpus sen ati tiden så har bara erfarenhet av asus och nu xfx

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

Viktigt att notera är att inte alla sapphire modeller har 12vhpwr. Jag har den som heter "Pulse" och där är det vanliga 2st 8pin som gäller. (Kan också nämna att Gamers Nexus gillade den)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Viktigt att notera är att inte alla sapphire modeller har 12vhpwr. Jag har den som heter "Pulse" och där är det vanliga 2st 8pin som gäller. (Kan också nämna att Gamers Nexus gillade den)

så sant, är nog bara nitro och asrock taichi som kör 12vhpwr tror jag?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Prophet^:

jag har bara kört asrocks moderkort tidigare (taichi) och dom håller hög kvalite i alla fall är skapligt ny på amd gpus sen ati tiden så har bara erfarenhet av asus och nu xfx

Jag har ägt i princip alla amd kort sen hd 4650. Men varit mest asus powercolor och xfx

Permalänk
Medlem

Steel Legend-kortet helt klart. En av de bättre kylarna och dessutom billigast.
Ingen av modellerna drar mer än 375W (max rating för 2x 8-pin + PCIe-slot), så om de har 12VHPWR, 2st eller 3st 8-pin spelar ingen roll om du inte tänker shunt-modda.
XT Red Devil peakar på 360W~ med maxad power limit.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus Tuf modell och är förvånad över hur bra temperaturerna är. Innan köpet läste jag på en massa om alla olika modeller och kollade reviews osv, då verkade Asus Tuf modellen inte alls vara bäst, utan nånstans mitt emellan. Nu när jag har den så fattar jag inte riktigt varför den har så mycket bättre temps och ljudnivå än vad alla reviews visade.

Det mest imponerande är att min hotspot temp alltid bara ligger 10-15 grader mer än Gpu temp och det var bara en gång som det nådde 80 grader en kort stund. Memory temperaturen ligger däremot på 58 vid idle och hoppar upp till 75-90 vid spel. Fast alla 9070 XT kort ska tydligen ha höga memory temps. Annars tror jag att jag har haft tur och bara fått ett bättre kort än övriga Asus tuf modeller, men värt att prova ifall alla skulle vara såhär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettlebell:

Jag har en Asus Tuf modell och är förvånad över hur bra temperaturerna är. Innan köpet läste jag på en massa om alla olika modeller och kollade reviews osv, då verkade Asus Tuf modellen inte alls vara bäst, utan nånstans mitt emellan. Nu när jag har den så fattar jag inte riktigt varför den har så mycket bättre temps och ljudnivå än vad alla reviews visade.

Chassi och vad för konfiguration av fläktar gör stor skillnad. Sedan kanske du är mindre känslig för fläktkurvan på detta kort jämfört med till exempel motsvarande Gigabyte-kort

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av kettlebell:

Det mest imponerande är att min hotspot temp alltid bara ligger 10-15 grader mer än Gpu temp och det var bara en gång som det nådde 80 grader en kort stund. Memory temperaturen ligger däremot på 58 vid idle och hoppar upp till 75-90 vid spel. Fast alla 9070 XT kort ska tydligen ha höga memory temps. Annars tror jag att jag har haft tur och bara fått ett bättre kort än övriga Asus tuf modeller, men värt att prova ifall alla skulle vara såhär.

Märkligt? Jag har en Asus tuf jag med och hotspot på den är 99c efter några loops i 3dmark

On topic är jag inte helt nöjd med min asus tuf, 99c hotspot efter deshrouded å bytt till x3 120mm Noctua fläktar. En del coilwhine vid hög fps

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Märkligt? Jag har en Asus tuf jag med och hotspot på den är 99c efter några loops i 3dmark

On topic är jag inte helt nöjd med min asus tuf, 99c hotspot efter deshrouded å bytt till x3 120mm Noctua fläktar. En del coilwhine vid hög fps

Montera om kylaren, se till att kortet ligger helt plant och pressa med ena handen på kylaren medans du skruvar fast den.
Så och ny pasta sänkte min hot spot med 30 grader.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Montera om kylaren, se till att kortet ligger helt plant och pressa med ena handen på kylaren medans du skruvar fast den.
Så och ny pasta sänkte min hot spot med 30 grader.

Aha du satte ny paste, de gjorde inte jag, vilken paste använde du?

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Aha du satte ny paste, de gjorde inte jag, vilken paste använde du?

Här har du allt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Jaså, ah men då är det verkligen att jag haft tur och fått typ geniet bland Asus Tufarna. Jag har haft sån otur med att få skitkort några gånger tidigare när jag köpt andra kort med höga hotspots så känns skönt att äntlingen få ett bra exemplar för en gångs skull.

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Steel Legend-kortet helt klart. En av de bättre kylarna och dessutom billigast.
Ingen av modellerna drar mer än 375W (max rating för 2x 8-pin + PCIe-slot), så om de har 12VHPWR, 2st eller 3st 8-pin spelar ingen roll om du inte tänker shunt-modda.
XT Red Devil peakar på 360W~ med maxad power limit.

Vart steel pga din kommentar nu så hoppas de levererar 😉