Klarna vill bryta sig loss från BankID

Permalänk
Medlem

Vilken mardröm om varje tjänst kräver egen ID-tjänst. På vilket sätt är detta bättre för mig som kund.

Föreställ er om det vore så i samhället. "Nej tyvärr, ditt körkort gäller ej som ID för vi godtar bara körkort utfärdade av x, y, eller z."

Jag förstår inte heller vad problemet är för Klarna. Tvingas de betala till bankerna för användning av bankID?

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Grejen är att om hon hade ID-kort från Skatteverket eller körkort så hade hon även fått bankid via dessa banker.

Det går inte att med enbart utländskt pass koppla denna person till det svenska personnumret. Det skulle gå att införa mekanismer som att skicka brev till folkbokföringsadress, men alla dessa vill lösa kundens ärende direkt (via hemsida/app eller på kontor) och då krävs id-kort. 400 kr var femte år som id-kort kostar får inte anses så farligt för att underlätta livet.

Jag pekade bara på det som ett exempel. I hennes fall hade hon aldrig brytt sig om att skaffa ett ID-kort. När hon sen skickade in ansökan om att förlänga sitt uppehållstillstånd, då går det inte längre att få ett ID-kort från Skatteverket förrän det att ansökan är hanterad, vilket kan ta flera år. Säger inte att det inte är annat än ett edge-case, men det finns massa sånt. Har man fått ett personnummer eller samordningsnummer så borde man också ha möjlighet till ett digitalt id.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Jag pekade bara på det som ett exempel. I hennes fall hade hon aldrig brytt sig om att skaffa ett ID-kort. När hon sen skickade in ansökan om att förlänga sitt uppehållstillstånd, då går det inte längre att få ett ID-kort från Skatteverket förrän det att ansökan är hanterad, vilket kan ta flera år. Säger inte att det inte är annat än ett edge-case, men det finns massa sånt. Har man fått ett personnummer eller samordningsnummer så borde man också ha möjlighet till ett digitalt id.

Pratar vi verkligen om samma sak här? Nu pratar du nog om uppehållstillståndskort? I det scenariot har du haft minst tre år på dig att skaffa körkort eller id-kort samt bankkonto med tillhörande bankid. Dessutom kan du få id-kort med hjälp av intygsgivare så du måste även få intygsgivaren nekad av Skatteverket för att hamna där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Detta kanske är lite utanför tråden men tänkte ändå dela den den med er.

Skrev en recession om Swish på Google Play denna:
- ".Samhällsviktiga appar ska inte ägas och drivas av privata banker, detta ska folket ha kontroll över genom Riksdagens folkvalda."

Denna mening överträdde deras policy: "Särskilt Recensionen innehåller information som inte är relevant för innehållet, tjänsten eller upplevelsen den gäller. Recensioner får inte innehålla politiska eller sociala kommentarer och de får inte heller innehålla värvningar. "

Jag överklaga vilket naturligtvis nekades.

Jag är något så otroligt orolig för framtiden om man som människa blir överkörd av algoritmer från ett monopolföretag.
Sen kan google fortsätta att kyssa trumpens ring till denna dåre kvaddat allt som USA hittills stått för.

Hoppas att detta på nått sätt komma med in i Klarnas önskan om att bli silkesvanta klappade.

Påminner mig om vilket skit det är med sjukvården på vissa ställen. Hur är det rimligt att två vårdcentraler heter så lika att det inte framgår vilken som är vilken när man provar nummerupplysning eller ringer det number man fått?

En pensionerad släkting till mig fick tid bokad på ena men nummerupplysning gav det andra numret.
När sedan han ringde in för att själv avboka sin tid så utgick han från detta telefonnummer nummerupplysningen gav och talade in ett meddelande (för det var under lördagen och han hade tid på måndag eftermiddag, och ville slippa betala för "uteblivet besök")

Givetvis hade han fått fel nummer och den vc meddelade inte honom att han ringt fel, sedan kommer plötsligt en faktura från den andra vc. Han fick inget vettigt bemötande från någon av de två.

När han sedan ville recensera båda vc så var det samma historia om policy på Google maps. Även överklagan gjorde inte ett skit.

Så vad gör en sur gubbe? Jo han samlade ihop hundskit och stoppade var sin påse i deras brevlådor med ett brev där händelsen beskrevs och brevet avslutades med "Skit ska skit ha".

Detta är ju att gå för långt, men samtidigt undrar man ibland hur mycket folk blir lurade...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Vilken mardröm om varje tjänst kräver egen ID-tjänst. På vilket sätt är detta bättre för mig som kund.

Föreställ er om det vore så i samhället. "Nej tyvärr, ditt körkort gäller ej som ID för vi godtar bara körkort utfärdade av x, y, eller z."

Jag förstår inte heller vad problemet är för Klarna. Tvingas de betala till bankerna för användning av bankID?

Låter som framtiden hos streamingtjänsterna, helt klart.

" hjälp, jag får inte se XYZ säsong 3 av 4 för jag har inte ID som är giltigt hos ABC-4k. Hur ska jag överleva nu? 😢 "

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av M_X_E_Q:

Detta kanske är lite utanför tråden men tänkte ändå dela den den med er.

Skrev en recession om Swish på Google Play denna:
- ".Samhällsviktiga appar ska inte ägas och drivas av privata banker, detta ska folket ha kontroll över genom Riksdagens folkvalda."

Denna mening överträdde deras policy: "Särskilt Recensionen innehåller information som inte är relevant för innehållet, tjänsten eller upplevelsen den gäller. Recensioner får inte innehålla politiska eller sociala kommentarer och de får inte heller innehålla värvningar. "

Jag överklaga vilket naturligtvis nekades.

Jag är något så otroligt orolig för framtiden om man som människa blir överkörd av algoritmer från ett monopolföretag.
Sen kan google fortsätta att kyssa trumpens ring till denna dåre kvaddat allt som USA hittills stått för.

Hoppas att detta på nått sätt komma med in i Klarnas önskan om att bli silkesvanta klappade.

Ändå rimligt att recensionen inte publicerades, eftersom den inte handlar om själva appen (som betyget faktiskt avser). Det är ju inte bankernas fel att svenska staten inte har ordnat ett motsvarande sätt att föra över pengar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nosilica:

Jag håller med. Min partner är utländsk medborgare men måste ha ett konto hos en svensk storbank för BankID.

Först en onödig extra kostnad att ha ett baspaket hos en bank, men sedan även allt jidder med bankanställda som av och till påstår att man inte har rätt till ett bankkonto (det har man om man har uppehållstillstånd, enligt lag) om man inte har inkomster från jobb, CSN eller whatever som kommer in på kontot regelbundet.

EU höll väl på med något gemensamt e-id? Som uppväxt i Sverige med svensk bank är det smidigt, men det måste finnas något som är ett elektroniskt id mot myndigheter osv utan att man har en svensk storbank.

Konto har man rätt att få som du nämner, BankID väljer banken själv om de vill ge, olika banker kan ha olika krav.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Single point of failure är dåligt oavsett i om det är statligt eller inte.

Single point of failure är i det här fallet bättre än multiple points of failure, när bara en oseriös aktör behöver fallera för att orsaka stor skada.

Ser hälre att man satsar på att integrera betaltjänster inom EU med varandra (som jobbas på att ske med Swish och andra), och att bankerna kikar på att erbjuda GNU Taler (en betaltjänst som kan ersätta de eviga parasiterna Visa/MasterCard som nu testas på Schweiziska och Tyska banker).

Vi behöver färre skojare, inte fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Pratar vi verkligen om samma sak här? Nu pratar du nog om uppehållstillståndskort? I det scenariot har du haft minst tre år på dig att skaffa körkort eller id-kort samt bankkonto med tillhörande bankid. Dessutom kan du få id-kort med hjälp av intygsgivare så du måste även få intygsgivaren nekad av Skatteverket för att hamna där.

Uppehållstillstånd för studenter är på ett år, åtminstone var hennes det. Hon skaffade inte ID-kort från Skatteverket innan det var dags att ansöka om förlängt uppehållstillstånd. Under handläggningstiden för att få ett nytt uppehållstillstånd gick det inte att få ett nytt ID-kort från Skatteverket då handläggningen triggade en spärr i Skatteverkets system. Hon var hos Skatteverket flera gånger men det var helt omöjligt att få ett ID-kort på något sätt enligt dem.

Men det där är historik, ordnade sig som sagt till slut. Just nu sitter vi och väntar på att Migrationsverket ska utse en handläggare i hennes ärende om medborgarskap. Dom har alltså inte ens börjat arbeta med ärendet än. I augusti kommer vi att ha väntat i fem år, funderar på att fira ansökningsdagen med tårta.