Permalänk
Medlem

Ersätt Xt8 huvudroutern

Hej,
Vi har ett mesh nätverk där huvudroutern har fått hårdvarufel och inte längre stödjer 2,4G. Jag är rejält trött på ASUS support och tänkte ersätta den med något annat. Kan jag uppgradera den eller är det en ny XT8 som gäller alt ersätta alla satelliter? Tro det eller ej kunde inte ASUS nätverk support svara.
Tack för hjälpen i förväg. Vill gärna få igång alla prylar igen.

Permalänk
Medlem

I teorin så borde väll vilken Asus rauter som häls fungera. Och även andra märken med för den delen. Men andra märken kanske kan ge lite mer huvudvärk när man ska få allt att lira i början.

Många älskar Ubiquiti. De kostar lite mer men hört mycket gott om de och deras mjukvara och suport sägs vara i företagsklass.
Men jag har inte använt de skälv, så kan inte ge några rekommendationer.
Har skälv bara en Asus nämligen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

I teorin så borde väll vilken Asus rauter som häls fungera. Och även andra märken med för den delen. Men andra märken kanske kan ge lite mer huvudvärk när man ska få allt att lira i början.

Många älskar Ubiquiti. De kostar lite mer men hört mycket gott om de och deras mjukvara och suport sägs vara i företagsklass.
Men jag har inte använt de skälv, så kan inte ge några rekommendationer.
Har skälv bara en Asus nämligen

Meshen kommer inte fungera om man blandar in andra märken, men andra modeller från Asus borde funka sålänge den har stöd för AiMesh.

Jag kan dock bekräfta att Ubiquitis Unifi-system är riktigt trevligt. Framförallt älskar jag att det är helt modulärt så man kan själv bygga ihop sitt nätverk med det kan behöver, och att man har separata enheter för separata funktioner (router för sig och wifi för sig).

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 3x AP U7 Lite, UNAS)

Permalänk
Medlem

Jag ska bara instämma att jag också hört att Ubiquiti är riktigt bra, och om jag skulle byta ut hela systemet skulle vi definitivt ha det istället idag. Nu tänker jag dra ut lite på livet på det vi har idag tills det är dags att byta lite längre fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grahzac:

Jag ska bara instämma att jag också hört att Ubiquiti är riktigt bra, och om jag skulle byta ut hela systemet skulle vi definitivt ha det istället idag. Nu tänker jag dra ut lite på livet på det vi har idag tills det är dags att byta lite längre fram.

Vilken asus router som helst fungerar,notera dock att olika modeller fungerar olika bra ihop, fråga mig inte varför.

Släng annars in Merlin på din xt8 och se om det blir bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Köpte precis XT8 och är i snarlik situation, är det inte bara att byta huvudroutern och sen köpa en med aimesh kompatibel?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Köpte precis XT8 och är i snarlik situation, är det inte bara att byta huvudroutern och sen köpa en med aimesh kompatibel?

Ja det går bra. Telia har BT8 för 1800 kr.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W