Vinn nätagg från Seasonic

Garmin Venu 3/3s - någon som har erfarenhet?

Permalänk
Medlem

Garmin Venu 3/3s - någon som har erfarenhet?

Hej.

Jag har haft Apple Watch ända sedan series 1 släpptes, med enstaka överhopp i serier. Generellt har jag varit väldigt nöjd förutom batteritiden som i mitt tycke är rent för låg. Mitt jobb ger mig möjligheten att fritt välja mobil, oavsett kostnad, och vill därför ge mig ann Android ett tag (Samsung s25 Ultra med all säkerhet). Börjar också bli lite smått trött på Apple och framförallt Iclouds värdelösa funktioner. För att inte låsa mig till en specifik mobiltelefon eller smart klocka så är ett mer neutralt smart klock-val att föredra, därav titeln till tråden.

Det viktigaste för mig är egentligen standard smart-watch saker så som EKG, blodsyremätning, sömn, träning, kalorier, puls etc.

Finns det någon här som har en Garmin Venu 3/3s och vill dela med sig av sin erfarenhet så hade det uppskattats mycket.

Permalänk
Medlem

Nej, men jag har en Venu 2 Plus som jag har varit mycket nöjd med. Nästan perfekt faktiskt. Trean verkar vara samma sak fast bättre.

Det enda som jag (tror att jag) stör mig på är att det bara är "single band gps", vilket jag tror gör att t.ex. momentana hastighetsmätningar när jag är ute och springer är lite väl svajiga (men det är bara korta och tillfälliga störningar, så typ för korta intervaller). Om jag byter upp mig blir det till en mer renodlad löparklocka med multi-band gps. Troligen skulle jag då välja europeiskt av politiska skäl (Polar antar jag, utan att ha gjort någon vidare research).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sodapop:

Nej, men jag har en Venu 2 Plus som jag har varit mycket nöjd med. Nästan perfekt faktiskt. Trean verkar vara samma sak fast bättre.

Det enda som jag (tror att jag) stör mig på är att det bara är "single band gps", vilket jag tror gör att t.ex. momentana hastighetsmätningar när jag är ute och springer är lite väl svajiga (men det är bara korta och tillfälliga störningar, så typ för korta intervaller). Om jag byter upp mig blir det till en mer renodlad löparklocka med multi-band gps. Troligen skulle jag då välja europeiskt av politiska skäl (Polar antar jag, utan att ha gjort någon vidare research).

Tack för svar, det låter ju lovande att du är så pass nöjd För mig spelar inte GPS trackingen superstor roll eftersom att jag mer kollar kalorier/puls/återhämtningspuls och distans. Hur upplever du appen? Syncar den väl till din telefon osv?

Permalänk
Medlem

Garmin har väl fokus på planerad träning,
löprundor, cardio, cykling ger mycket data vilket även sammanställs i formkurvor, återhämtning, dagens föreslagna träning osv.
antal steg räknas men ger nog minimalt med effekt på träningsdosen - cykling och styrketräning utan riktig pulsökning likaså.

Venu har säkert mer aktivitetsfokus än vanliga garmin men deras styrka är nog planerad träning.
Positivt är nog att de senare Venu nog har fått många träningsfunktioner som tidigare fanns i typ Fenix. Kolla dcrainmaker.com för review.

EKG och syrehalt kan mätas men sker nog inte automatiskt - man måste aktivera funktionen och sitta still en stund,
däremot finns sömnstadier och HRV under sömnen som bas för allmän form.

Rent generellt så brukar nog Apple få bättre betyg i alla jämförande tester på HR, sömn och liknande
men det har alltid varit lite enklare att få ut sin data ur garmin, de kan nog ge bra stöd i träningen om man vill bli seriös
och är ett bra val om man vill slippa dra på telefonen och bara sticka ut på en löprunda utan problem.

Permalänk
Medlem

Har en Venu 2, klockren. Men gillar inte att de börjat med sin prenumerations-tjänst nu, primärt för meningslösa AI-sammanfattningar och achivements men risken är väl att de lägger mer och mer bakom prenumerationen framöver.

Permalänk
Medlem

Jag kommer att gå över till Pebble igen. Saknat de som tusan. Mobilagnostisk

Permalänk
Medlem

Tack för input! Skulle i sådant fall en Amazfit Active 2 eller T-Rex 3 vara mer bang for the buck? Sett till priset och funktioner (som verkar vara snarlika) och som funkar både till Ios och Android.

Permalänk
Medlem

Jag har en Garmin Venu 2 (sedan 2021), men tyvärr är jag inte särskilt imponerad. Klockan har haft en hel del problem, bland annat krascher i samband med uppdateringar och en skärm som ibland fastnar i det ljusaste läget, trots att den inte är inställd på det.

När jag tar mina dagliga promenader – ofta en runda i samma område – visar den dessutom orimligt många höjdmeter, trots att det knappt finns några nivåskillnader där.

Dessutom har jag haft återkommande problem med Spotify-appen – spellistorna slutar fungera och behöver ofta synkroniseras om (raderas och återställas) för att kunna spelas upp.

För att få den att fungera någorlunda stabilt behöver jag återställa den ungefär en gång om året, eftersom den annars börjar bete sig märkligt och dra onormalt mycket batteri.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Tack för svar, det låter ju lovande att du är så pass nöjd För mig spelar inte GPS trackingen superstor roll eftersom att jag mer kollar kalorier/puls/återhämtningspuls och distans. Hur upplever du appen? Syncar den väl till din telefon osv?

Appen synkar väldigt tillförlitligt.

Permalänk
Medlem

Jag har Venu 3 och är i stora drag väldigt nöjd, gör allt jag vill och har grym batteritid. Om jag får klaga så är det väl två saker som har stört mig lite; Rätt knöligt UI dåliga menyer) och att dens auto upptäckning av aktiviteter är riktigt dålig. Men det första lär man sig att navigera runt, och det andra gör inte så mycket för min del.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Tack för input! Skulle i sådant fall en Amazfit Active 2 eller T-Rex 3 vara mer bang for the buck? Sett till priset och funktioner (som verkar vara snarlika) och som funkar både till Ios och Android.

Definitivt till priset, kring en tusenlapp får du inte bättre.;
saker som HR och sömn verkar vara lite hit-n-miss dock om det bara är en bonus och du främst vill ha hyfsad gps och en smartklocka med notifikationer (och bra batteritid jämfört med apple/wearos) .

Quantified scientist hittar fel på allt men han tyckte kanske t-rex var lite bättre https://www.youtube.com/watch?v=6lWySkGnYE8
Notera dock olika konkurrenter i hans diagram och även garmin skiter sig för HR när klockorna är större och tyngre.

Personligen så tror jag dock att garmin trots vissa start problem och tröghet i HR ger en bra bild av allmän ansträngning på ett pass,
om HR helt och hållet låser sig på stegfrekvensen så matar man ju in helt fel data i statistiken vilket jag inte sett.

Så tillbaka till grundfrågan, för ca 1000:- och om du inte använder HR mer än att kolla på lite för skoj efteråt så funkar nog amazfit bra.

Permalänk
Medlem

Har en Venu 3 (och frugan också). Jag har inte använt den jättemycket för träning och har inget annat att jämföra med, men stegräkning, puls, gps, höjdmeter och hastighet (vid skidåkning) bland annat har fungerat utan anmärkning. Oftast väldigt snabb GPS fix och verkar vara hyfsat bra precision.

Frun har använt träningscoachen väldigt mycket och är nöjd med den.

Initialt hade jag svårt för menysystemet, men efter att ha tweakat lite och rensat listan på träningsformer och appar till de jag vill ha fungerar det numera bra.

MEN, egentligen fanns det inget alternativ för mig. Jag skulle aldrig orka med en klocka som måste laddas varje dag. Så enbart batteritiden (ca 5-7 dagar beroende på vad man gör) gör att jag är nöjd med klockan och skulle inte vilja ha en Ssamsung eller Apple hur bra de än var så länge de knappt räcker en dag.

Det är även trevligt med Garmin pay som nu ÄNTLIGEN Handelsbanken lagt till stöd för! Väldigt smidigt att kunna cykla till stranden i enbart badbrallor och fortfarande kunna köpa glass!

Permalänk
Medlem

Jag tackar helhjärtat för all input. Efter att ha ägnat kvällen åt att kolla, jämföra hit och dit verkar det som att Garmin Venu 3 är den jag kommer köra på.

Permalänk
Medlem

Jag har en Venu 2 sedan några år tillbaka. Det är nog min tredje Garmin-klocka och jag är överlag väldigt nöjd. Jag använder min Venu 2 tillsammans med en iPhone, till löpning, promenader och golf. Hittills har jag inte haft några problem alls med den. Jag väntar på att den ska gå sönder, så att jag får en anledning att byta till Venu 3, men den tuffar på i alla väder än så länge.