Vilken film såg du senast?

Permalänk

Rött Hav - 4/10 började bra och lovande, sen ballade det ur blev för mycket på en gång och orealistiskt...

Permalänk
Medlem

Sinners - Filmen börjar som en tidstypisk historia om svarta under 1930-talet som startar en egen krog med bra musik som grund. Men sen kommer vampyrer och då går allt åt helvete precis. Denna filmen är väldigt trevligt filmad och välproducerad. Manus är även bra och alla skådespelare gör sitt jobb väl. 8/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Aliens (1986), ett tag efter att vi sett Alien (1979), klart bra film och en av de bättre uppföljarna. Lite mer action än ettan.

Tyvärr är resten av Alien-filmerna ren dynga och bör inte ses. Har sällan blivit så besviken på en tredje film som jag blev av Alien 3. Det räcker med Alien och Aliens. Jag vägrar att ens räkna Alien 3 som en del av franchise eller canon.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Aliens (1986), ett tag efter att vi sett Alien (1979), klart bra film och en av de bättre uppföljarna. Lite mer action än ettan.

Tyvärr är resten av Alien-filmerna ren dynga och bör inte ses. Har sällan blivit så besviken på en tredje film som jag blev av Alien 3. Det räcker med Alien och Aliens. Jag vägrar att ens räkna Alien 3 som en del av franchise eller canon.

Håller inte riktigt med om det som sägs i sista stycket där. Tycker dom är bra och sevärda, men dom når ju inte upp till samma klass som dom första två. Men smaken är ju som baken.

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Va? Alien 3 är ju en av de bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Aliens är klart bra men föredrar den lite längre versionen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Alien är en skräckfilm, Aliens är en actionfilm. jaja enligt min mening iaf.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Sinners - Filmen börjar som en tidstypisk historia om svarta under 1930-talet som startar en egen krog med bra musik som grund. Men sen kommer vampyrer och då går allt åt helvete precis. Denna filmen är väldigt trevligt filmad och välproducerad. Manus är även bra och alla skådespelare gör sitt jobb väl. 8/10

Stod i valet och kvalet angående denna, slutade med att jag hoppade över den. Men efter att läst ditt betyg får jag ta och revidera det beslutet och lägga till den på listan. Det som talade starkast för den innan var att jag visste att musiken skulle vara något utöver det vanliga... så nu får jag "snart" uppleva det 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Stod i valet och kvalet angående denna, slutade med att jag hoppade över den. Men efter att läst ditt betyg får jag ta och revidera det beslutet och lägga till den på listan. Det som talade starkast för den innan var att jag visste att musiken skulle vara något utöver det vanliga... så nu får jag "snart" uppleva det 😎

Jag tyckte faktiskt till att börja med att det inte kändes så intressant men så fort de började spela så var jag fast. Musiken är riktigt, riktigt bra. Det påminner faktiskt lite om en annan film om samma tidsperiod, O brother were art thou, som också hade en massa musik från denna tiden inlagt i sin story på ett bra sätt.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Live by night - Jag läser precis boken av Dennis Lehane som denna filmen är baserad på och när jag såg att det fanns en film var jag tvungen att kolla på den. Det är en ganska typisk gangster-film om prohibition-tiden och huvudpersonen Joe framställs som en typ av snäll gangster, vilket han givetvis inte är. Han råkar illa ut med en gangster-boss i Boston och åker till Tampa i Florida där han bygger ett litet imperium. Allt går givetvis åt helvete precis när gangsterbossen ska ha sin hämnd. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Until Dawn (2025) - https://www.imdb.com/title/tt30955489/

Något av det sämsta jag sett på mycket länge.

Ett par småläskiga scener räddar den från absoluta bottenbetyget.

2/10

Permalänk
Medlem

Sinners - Började helt okej, tog aldrig fart, sen blev den bara flummig och konstig. Bra ljud dock!

3/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Live and Let Die (blu-ray).

Åttonde filmen i Bond-filmserien. I den här filmen är det premiär för Roger Moore som Bond. När jag var yngre så hade jag Moore som min favorit-Bond, men idag skulle jag säga att det är ganska jämnt mellan Connery och Moore för mig. Den här filmen har ju definitivt mer humor i sig än dom före, för mig är det inget negativt. Yaphet Kotto (Alien) och Jane Seymour (Dr. Quinn - Medicine Woman) dyker upp i denna. Titelsången är ju en klassiker och en av dom lite bättre, tycker jag.

Tycker nog den kan vara värd nånstans i trakten av 7.5 av 10, en bra start för Moore.

Den största behållningen i den filmen är scenen med karaktären JW Pepper - fakking hjälte!!
Håller än idag!
(påminner om en annan liknande karaktär i Cannonball Run - Sheriff Buford T. Justice)

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Den största behållningen i den filmen är scenen med karaktären JW Pepper - fakking hjälte!!
Håller än idag!
(påminner om en annan liknande karaktär i Cannonball Run - Sheriff Buford T. Justice)

Där ser man, typiskt exempel på att smaken är som baken. Själv tyckte jag att han inte riktigt passade in i filmen och var en av dom svagare karaktärerna.

Tror du tänker på Smokey and the Bandit, eller?

Hur som helst så tycker jag att den karaktären är både bättre och passar bättre i den typen av film. Sen så tycker jag att Jackie Gleason gör ett betydligt bättre jobb i sin roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Där ser man, typiskt exempel på att smaken är som baken. Själv tyckte jag att han inte riktigt passade in i filmen och var en av dom svagare karaktärerna.

Tror du tänker på Smokey and the Bandit, eller?

Hur som helst så tycker jag att den karaktären är både bättre och passar bättre i den typen av film. Sen så tycker jag att Jackie Gleason gör ett betydligt bättre jobb i sin roll.

Såklart, hette den ju!

Permalänk
Medlem

The Accountant 2 8/10

Riktigt bra och med lite skön humor också.

Permalänk
Medlem

Tomorrow Never Dies (blu-ray).

Artonde Bond-filmen. Tycker den här är ett steg upp från Goldeneye. Här är dom lite tillbaka i stilen med glimten i ögat, one-liners och ordvitsar m.m. Tror jag över lag föredrar den stilen när det gäller Bond. Tycker även att denna har lite bättre actionscener, karaktärer, skådisar. I rollen som bad guy har vi ju t.ex. Jonathan Pryce, som gör ett riktigt bra jobb. I dom övriga rollerna har vi t.ex. Michelle Yeoh, Teri Hatcher och Judi Dench. Riktigt underhållande.

Skulle säga att den typ är 7.5-8 av 10 för mig personligen.

Permalänk
Medlem

The accountant - Action med Ben affleck som autistisk hitman. Riktigt bra. En helt ny typ av action med en intressant värld och fräscha karaktärer. Storyn är intressant och spännande och det finns även en del humoristiska inslag. Och bra action. 8/10

The accountant 2 - Inte lika bra. I princip är det samma koncept men inget är särskilt nytt och fräscht. Här känns alla action mer standard och det är inte så intressant när supermänniskor glider igenom varenda eldstrid. Storyn är även den VÄLDIGT långsökt. Alltså jätte jätte-otroligt svår att tro på. Sen har de gett Ben Affleck en Elon Musk-liknande tal-intonation som jag bara avskyr. Så en minuspoäng för det. Som en ren actionrulle så är den dock sevärd då den är välproducerad med mycket action och humor. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sinners [2025]
6.5/10

En påkostad variant av From Dusk Till Dawn om man skall hålla det kortfattat. Finns inga större fel i filmen och den gör det den skall, dvs underhålla. Slutet skiljer sig väl en aning åt, vilket jag faktiskt tyckte var ett riktigt bra drag av skaparna.

Dock får jag erkänna att jag blev en aning besviken på musiken, som jag hört innan skulle vara något utöver det vanliga. Det finns potential och det skymtade lite... men inte alls till den grad jag faktiskt hade förväntat mig. Sedan finns det en scen där man blandar modernt med 30-talet vilket jag inte alls gillade.

Är inget större fan av "settingen", dvs 30-talet. Men det påverkar inte filmen speciellt mycket dock. Men färgsättningen på filmen tyckte jag lämnade en hel del att önska, nästan som ett lager Sepia hade lagts över den... högst antagligen för att bidra till att det skulle kännas 30-tal.

Men allt som allt ingen dålig film och är man ute efter en variant på From Dusk Till Dawn där man inte behöver tänka och mest vill se lite action och bli underhållen är denna ett solitt val

Edit:
Skådespeleriet var på topp och fanns inget som stod ut negativt, så ett stort plus där.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Sinners

Efter att ha löst senaste recensionerna så var jag bara tvungen att se den.

Inledningen gav vibbar att kunna bli en hyfsad rulle.

Men satt och väntade förgäves på det hyllade ljudet och musiken.
Visst, det fanns inslag av bra musik, men jag trodde det skulle vara mer.

Mycket är totalt osammanhängande.

Och framförallt den röda tråden med Sammie bands inte ihop. Ingen förklaring alls när det bara droppades av hillbilly-vampire-master.
Eller missade jag något när jag stundtals fipplade med mobilen eller snabbspolade?

Så jag tyckte hela filmen föll och slutet var riktigt ❓⁉️
Meh.

Permalänk
Medlem

Netflix - Way Home 7/10

Gillar verkligen hur de har filmat. Bra skådespel!

Permalänk
Medlem

Tron (1982) , ej sett förr

Effekterna var trevliga, verkade inte "B" utan mer lite retro, på ett positivt vis. Storyn relativt enkel men välformad.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Predator - Killer of Killers

Regisserad av Trachtenberg som även gjorde utmärkta Prey.

3 storys om fighter med predators genom åren som knyts ihop på slutet. Det mesta är rätt ok förutom då säcken ska knytas ihop. Skulle värdera det hela som Predator 2 med Arcane-liknande animation, det räcker inte riktigt fram men är ändå underhållande i 84 minuter.

Prey var långt mkt bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

The Accountant 2

Förvirrande story mist sagt..fattade nada dom första 25 min sen stängde jag av skiten.
1/5

Permalänk
Medlem

The World is Not Enough (blu-ray).

Nittonde Bond-filmen. Helt klart en av dom svagaste med Brosnan. Över lag mindre roliga/bra karaktärer, skådisar o.s.v. än dom två tidigare med Brosnan. Den är ju inte dålig, den är ganska underhållande, men helt klart en av dom lite svagare Bond-filmerna, tycker jag.

Kan kanske vara värd nåt i stil med 6.5 av 10

Permalänk
Medlem

Passade på att se de tre första Ice age-filmerna nu när de finns på svt play. Trots att samtliga 3 var dubbade på svenska var det ändå helt ok, hade förstås föredragit originalspråk men dubbningen var bättre än jag trott. Hur som helst skrattade jag till några gånger, simpel handling, men räckte gott för mig. Animationen har helt klart åldrats, men inget jag störde mig på.

Är uppföljarna efter 3:an något att se?

Men betyget då? Jag skulle säga:
Ice age 1: 4/5.
Ice age 2: 4/5.
Ice age 3: 3/5.

Ikväll blir det kanske att se Congo (1995), såg att den finns på sf anytime nu. Minns när jag hyrde den på VHS från lokala videobutiken under 90-talet och att man var tvungen att spola tillbaka bandet innan återlämning, annars blev butiksägaren arg

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem

Predator: Killer of Killers [2025]
3/10

Tre kortare antalogier som binds ihop i den sista tredjedelen av filmen.
Rakt igenom usel faktiskt, allt från animeringen till storylines var faktiskt riktigt dåliga.

Dock skulle jag påstå, till skillnad från någon ovan, att slutet var det enda som faktiskt gav en intressant vinkling. Men har exakt noll Predator känsla och jag försökte länge hålla den åtminstone på "meh" nivå, men den fortsatte dra sig djupare nedåt där den faktiskt hamnar i träsket av dåliga filmer.

Jag gillar rankar originalet och AWP högst och i mitten får man nog ta AWP 2 och Predators och strax där under Prey och The Predator där Predator 2 rankas i botten.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Freaky tales

Välkända rollinnehavare och hyfsat betyg på IMDB.

Den här filmen måste ha filmats under ordentlig påverkan av något kraftigare än alkohol.

Ordentligt skruvad, men på ett underhållande sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Passade på att se de tre första Ice age-filmerna nu när de finns på svt play. Trots att samtliga 3 var dubbade på svenska var det ändå helt ok, hade förstås föredragit originalspråk men dubbningen var bättre än jag trott. Hur som helst skrattade jag till några gånger, simpel handling, men räckte gott för mig. Animationen har helt klart åldrats, men inget jag störde mig på.

Ikväll blir det kanske att se Congo (1995), såg att den finns på sf anytime nu. Minns när jag hyrde den på VHS från lokala videobutiken under 90-talet och att man var tvungen att spola tillbaka bandet innan återlämning, annars blev butiksägaren arg

Själv skulle jag nog inte stå ut att se dom på svenska, det är ju i dom allra flesta fallen en rejält mycket sämre upplevelse. Dessa kanske inte tillhör några av dom sämre svenska dubbarna dock?

Jag skulle rekommendera uppföljarna om du gillar stilen i dom tre första. Jag tycker dom är bra/roliga allihopa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Enbart för Scrat är det värt det!

Visa signatur

Official Necrophor Site