Permalänk
Medlem

Ai Hypen & ChatGPT

Hej,

Idag skulle jag lösa ett kodproblem med ChatGPT. Satt i flera timmar och insåg sedan att om jag bara inte var lat och försökte lösa det genom att skriva koden själv (i ett nytt språk för mig), så kanske jag kunde bli klar och göra annat. Så blev det med.

Ibland är det riktigt bra, men oftast förstår jag nog inte längre vad hypen handlar om. Visst, det ser coolt ut när datorn pratar med en, men det är som att prata med en full grabb med ADHD som vet massor, men inte alltid svarar korrekt och inte riktigt orkar.

Det jag känner är att ChatGPT verkligen har fått mig att lära mig lite andra språk, vilket är oerhört bra. Men det är mer p.g.a. att jag försökt fixa koden jag fått från verktyget. För små "snippets" är det oerhört bra.

Så jag vill inte slå ner på verktyget, för det är helt klart användbart, men det gör inte saker mycket bättre direkt. Det gör mig mer lat, och i slutändan tror jag inte mycket mer blir producerat faktiskt. Sen att den tränar på det jag skriver är lite läskigt när man kodar för jobb t.ex.

Jag frågade även verktyget hur mycket ström som går åt per svar på mina frågor och vi kom fram till att jag kan ladda min Mercedes 300e med energin som går åt till ca 200 frågor.

Samtidigt ser man alla som tycker att det kommer ta över världen och massa annat, men jag kan inte se varför det är så jäkla bra? Det är ju inte AI. Det simulerar intelligens, men kan inte tänka. Det har fel, och det har inte blivit bättre direkt. Tvärtom känns det som att ChatGPT faktiskt börjat bli konservativt i sina svar och den läser inte riktigt kod ordentligt m.m. Som om verktyget blivit latare? Vi har ju haft chatbottar i evigheter, och det tog kanske lite längre tid men det mesta fanns på Google och Github förr.

Hur känner ni andra? Jag träffar inte många som tänker kritiskt kring hypen. Så jag ifrågasätter mig själv när jag inte är så himla imponerad.

Ps. Frågade chatgpt om vad den tänkte om min text här innan jag postade. Den höll med i det mesta.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem

Har man koll på sin "google-fu" = inte lika imponerad av AI.

Är man en som skriver två hela "talade meningar" i googles sökruta och förväntar sig korrekt svar i första posten = imponerad av AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Är man en som skriver två hela "talade meningar" i googles sökruta och förväntar sig korrekt svar i första posten = imponerad av AI.

Jag vet inte om jag förstår dig korrekt. Men min känsla är att de som är mest imponerade av det är folk som kanske inte är så tekniskt lagda. Folk som inte jobbar på djupet med datorer, om du förstår vad jag menar.

Vill inte vara nedlåtande mot någon. Så ta inte illa upp här.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Gaminglaptop. 13700H, 32Gb RAM, RTX 4070, 4Tb SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

fast google har blivit skit på senare tid så ibland blir man imponerad av hur dåligt det blir ibland. Typ citattecken ignoreras ibland vilket ställer till det.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Jag vet inte om jag förstår dig korrekt. Men min känsla är att de som är mest imponerade av det är folk som kanske inte är så tekniskt lagda. Folk som inte jobbar på djupet med datorer, om du förstår vad jag menar.

Vill inte vara nedlåtande mot någon. Så ta inte illa upp här.

Inte alls, tänker precis samma sak. Man måste ha en bakomliggande förståelse för det man pratar med AI om för att resultatet ska bli bra. Mer som att man dubbelkollar så sin tes eller låter AIn utföra saker för att spara tid.

Behöver absolut inte gälla bara datorer heller. Säg att man skall översätta en manual till en kärnreaktor från svenska till hieroglyfer. Det krävs ju ändå att man talar flytande hieroglyfiska så man kan läsa igenom allt och kontrollera så det stämmer.

Som sagt, om man har kvar på resultatet. Sen kan ju AI vara kul att ställa div frågor till där utfaller är mindre viktigt, utan att dubbelkolla.

Skrivet av Patrik356b:

fast google har blivit skit på senare tid så ibland blir man imponerad av hur dåligt det blir ibland. Typ citattecken ignoreras ibland vilket ställer till det.

Använde mest google-fu som begrepp. Men absolut var set bättre förr!

Permalänk
Medlem

Omöjligt att sina om något då allt förändras så jäkla snabbt Denna hype (och misstro) speglar en aktiemarknad perfekt. En aktie stiger då folk spekulerar i att bolaget kommer generera en vinst. Det finns också personer som spekulerar i att det inte alls blir så hög vinst (Som skapar volatilitet i marknaden).

Samma med AI hypen, det finns folk som tror att detta någongång kommer ta över massa jobb och andra som tror att det är en ren fluga.

Svaret har vi om 10 år samma som med priset på en aktie

Personligen så tror jag på hypen, men det vi just nu ser är bara grunden. Enstaka personer som bygger olika "AI-agenter" och genererar bra vinster - i framtiden kan jag tänka mig att stora organisationer bygger dessa "AI-agenter" och genererar miljarder i vinst. Det vi nu ser idag kommer givetvis ersättas snabbt av större och större bolag som tar marknadsandelar. Bara att gå tillbaks i historieböckerna, har skett överallt early adopters sen byggs det vidare

Permalänk
Medlem

Frågade chatgdp om att hjälpa mig med vilka menyer jag behövde gå in på min synt för att göra olika saker men den angav knappar som inte ens existerar.

Det gick snabbare med instruktionsmanualen.

Permalänk
Medlem

Kommer chattbottarna hinna bli riktigt smarta innan de förstörs av sina giriga ägare? Jag är skeptisk.

I princip alla bra tekniska plattformar har förstörts av girighet.

Permalänk
Medlem

Mina tankar:

1. De är framförallt bra på programmeringsspråk som är välanvända. Python, JavaScript, C++ osv. Och samma med API:er.

2. Precis som med allt annat så måste man lära sig använda dem, man kommer inte ställa perfekta frågor direkt precis som man inte kommer skriva perfekta program när man börjar med ett nytt programmeringsspråk. När jag började med dem var jag samtidigt mäkta imponerad över att de kunde göra någonting ens i närheten av vad de gjorde, och skrattade åt dem för hur dåliga de var! Men när man använt dem ett tag får man en intuition för vad de kommer klara och inte klara och hur man ska ställa sina frågor.

3. Man måste alltid se upp med att de kan hallucinera, göra API-anrop som inte existerar (men ser troliga ut) osv.

4. De klarar inte att lösa komplicerade problem. De är bra på att snabbt lösa enkla problem som lösts tusen gånger innan. Det passar för övrigt mig perfekt, jag tycker det är roligt att lösa komplicerade problem men överlåter gärna "grunt-work" till en AI. Det blir lite som att jobba på en högre abstraktionsnivå.

5. Erfarenhet av att skriva till andra programmerare, t ex buggrapporter, arbetspaket, foruminlägg etc hjälper nog mycket. Man måste skriva saker man själv begriper, skriver man en problemställning man själv inte skulle kunna lösa med lite googlande kommer det inte funka. Jag har dock hört att en del haft bra framgång med att be dem ställa 3 frågor tillbaka innan de genererar en lösning, men det är inget jag brukar använda, men kan vara värt att prova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Hej,

Idag skulle jag lösa ett kodproblem med ChatGPT. Satt i flera timmar och insåg sedan att om jag bara inte var lat och försökte lösa det genom att skriva koden själv (i ett nytt språk för mig), så kanske jag kunde bli klar och göra annat. Så blev det med.

Ibland är det riktigt bra, men oftast förstår jag nog inte längre vad hypen handlar om. Visst, det ser coolt ut när datorn pratar med en, men det är som att prata med en full grabb med ADHD som vet massor, men inte alltid svarar korrekt och inte riktigt orkar.

Det jag känner är att ChatGPT verkligen har fått mig att lära mig lite andra språk, vilket är oerhört bra. Men det är mer p.g.a. att jag försökt fixa koden jag fått från verktyget. För små "snippets" är det oerhört bra.

Så jag vill inte slå ner på verktyget, för det är helt klart användbart, men det gör inte saker mycket bättre direkt. Det gör mig mer lat, och i slutändan tror jag inte mycket mer blir producerat faktiskt. Sen att den tränar på det jag skriver är lite läskigt när man kodar för jobb t.ex.

Jag frågade även verktyget hur mycket ström som går åt per svar på mina frågor och vi kom fram till att jag kan ladda min Mercedes 300e med energin som går åt till ca 200 frågor.

Samtidigt ser man alla som tycker att det kommer ta över världen och massa annat, men jag kan inte se varför det är så jäkla bra? Det är ju inte AI. Det simulerar intelligens, men kan inte tänka. Det har fel, och det har inte blivit bättre direkt. Tvärtom känns det som att ChatGPT faktiskt börjat bli konservativt i sina svar och den läser inte riktigt kod ordentligt m.m. Som om verktyget blivit latare? Vi har ju haft chatbottar i evigheter, och det tog kanske lite längre tid men det mesta fanns på Google och Github förr.

Hur känner ni andra? Jag träffar inte många som tänker kritiskt kring hypen. Så jag ifrågasätter mig själv när jag inte är så himla imponerad.

Ps. Frågade chatgpt om vad den tänkte om min text här innan jag postade. Den höll med i det mesta.

för energin som går åt så känns det rätt värdelöst just nu, det går att göra sjukt coola saker med LLM'en/databasalgoritmen(kalla det vad ni vill så länge det inte är AI) och det kommer bara bli bättre och bättre, tex. när man når en nivå där man kan säga åt databasalgoritmen att göra GTA6, bara sådär, POOF, tar en timme att verkställa kanske? just nu tycker jag dock vi är på nivån där det är ett väldigt väldigt snabbt google, istället för att leta svaret på google under nån timme så får man ofta fram exakt det man letar efter direkt, det är rätt coolt att den är såpass duktig på att simulera en människa oxå, vi har sett det i nån artikel för ett tag sen där chatgpt gick ut och varnade folk för att sluta skapa personliga band med "den", dvs den KAN faktiskt få människor att känna sig mindre ensamma vilket jag tror är jättebra när det är ett enormt problem idag.

Permalänk
Medlem

Jag satt och funderade på vad man kan använda AI till mer än att bara fråga korta och enklare frågor.

Vad gör ni och hur hjälper AI er?
Vilken tjänst är bäst?
Är det värt att betala för?
Tjänar ni pengar på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Frågade chatgdp om att hjälpa mig med vilka menyer jag behövde gå in på min synt för att göra olika saker men den angav knappar som inte ens existerar.

Det gick snabbare med instruktionsmanualen.

Ladda upp manualen och fråga igen kanske?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Ladda upp manualen och fråga igen kanske?

Det får jag pröva nästa gång.

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till en drös olika modeller via ett frilansjobb + att jag har tillgång till Manus, och Manus är den som imponerar mig mest i alla fall. Men det är ingen ersättare utan ännu ett verktyg i verktygslådan. När det kommer till generera 3D modeller och annat så tycker jag den är bedrövlig.

Bad Manus skapa ett order formulär i Tally åt mig och det klarade den galant, det gäller bara att man är riktigt detaljerad i sin prompt.

Annars tycker jag Sonnet / Opus 4 är ganska så trevliga att använda för lite enklare problem när det kommer till utveckling. Men mest av allt så använder jag AI för att bolla idéer till mitt spel, ibland spottar den ut en drös med skit, men ibland finns det lite guldkorn bland all skit man kan bygga vidare på.

Min fru använder AI för komma igång med sin verksamhet och där är den ganska trevlig också med att bygga upp roadmaps, planering och såna enklare administrativa saker som är rätt tråkiga att själva behöva göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

Jag satt och funderade på vad man kan använda AI till mer än att bara fråga korta och enklare frågor.

Vilken tjänst är bäst?
Tjänar ni pengar på det?

Jag har använt Gemini/ChatGPT att ge mig YMAL kod till Home Assistant för automationer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av trudelutt:

Mina tankar:

1. De är framförallt bra på programmeringsspråk som är välanvända. Python, JavaScript, C++ osv. Och samma med API:er.

2. Precis som med allt annat så måste man lära sig använda dem, man kommer inte ställa perfekta frågor direkt precis som man inte kommer skriva perfekta program när man börjar med ett nytt programmeringsspråk. När jag började med dem var jag samtidigt mäkta imponerad över att de kunde göra någonting ens i närheten av vad de gjorde, och skrattade åt dem för hur dåliga de var! Men när man använt dem ett tag får man en intuition för vad de kommer klara och inte klara och hur man ska ställa sina frågor.

3. Man måste alltid se upp med att de kan hallucinera, göra API-anrop som inte existerar (men ser troliga ut) osv.

4. De klarar inte att lösa komplicerade problem. De är bra på att snabbt lösa enkla problem som lösts tusen gånger innan. Det passar för övrigt mig perfekt, jag tycker det är roligt att lösa komplicerade problem men överlåter gärna "grunt-work" till en AI. Det blir lite som att jobba på en högre abstraktionsnivå.

5. Erfarenhet av att skriva till andra programmerare, t ex buggrapporter, arbetspaket, foruminlägg etc hjälper nog mycket. Man måste skriva saker man själv begriper, skriver man en problemställning man själv inte skulle kunna lösa med lite googlande kommer det inte funka. Jag har dock hört att en del haft bra framgång med att be dem ställa 3 frågor tillbaka innan de genererar en lösning, men det är inget jag brukar använda, men kan vara värt att prova.

Håller helt med på varje punkt här. Viktigaste insikten är att LLMs är, i nuläget i alla fall, "bara" ett verktyg bland många andra. Helt övertygad om att det som primärt skiljer sig mellan de som anser det är överhypad skit och de som tycker det är en av de största revolutionerna datavärlden sett ligger just i hur man tar sig an denna teknik.

"Prompt engineering" är något man måste lära sig, skit in kommer rätt ofta ge skit ut på denna punkt.

Sen just angående programspråks lämplighet för ChatGPT. Har undersökt detta en hel del i form av enklare tester samt en rätt lång diskussion med ChatGPT kring potentiella utmaningar.

Föga förvånande var ChatGPT rätt tvärsäker (och vad jag kan bedöma även korrekt) i att Python är det språk som hanteras bäst i nuläget.

Rent generellt verkar LLMs har lättare att hantera dynamiskt typade språk. När jag adderade kontext "jag gillar inte dynamiskt typade språk, vilka statiskt typade fungerar bäst" + ett gäng kontrollfrågor kring det hade jag förvänta mig att C och C++ skulle komma ut i toppen p.g.a. att det rimligen finns mest att träna på där.

C ligger hyfsat högt, men C++ kom rätt långt med och orsaken som pekades ut var att LLMs kan få problem med den rätt komplicerade syntaxen. I fallet Rust (som jag har haft gott resultat med ihop med ChatGPT) nämndes att enklare saker fungerar bra där, men det blir ofta problem med borrow-checker i mer komplexa fall.

Det statiskt typade språk ChatGPT hävdar den är "bäst" på i nuläget är Go. Vilket givet Go:s designkriterier att vara ett väldigt enkelt språk "make sense". Funderar på att försöka klara hela årets Advent of Code utan att själv skriva en enda rad, d.v.s. helt "programmera" i ChatGPT+Go. Är ~90 % säker på att det kommer gå vägen

Skrivet av Millhouse1:

Har i praktiken nästan helt slutat förlita mig på Google-sökningar. De är nu ersatta med konversationer med LLM, främst ChatGPT.

Vilken tjänst är bäst?
Vilken tjänst som är bäst beror på vad man gör. I fallet ChatGPT är det natt och dag mellan gratisversion och betalversion, lika så finns en hyfsat stor skillnad mellan olika modeller beroende på vad man gör.

Hört mycket gott om Anthropics Claude specifikt som hjälpmedel vid kodande. Själv bara använt den väldigt sparsamt så här långt.

Om man faktiskt tänker använda det för mer än "lite testning", så är tyvärr svaret: ja, företagen fattar att de måste tjäna pengar och det märks väldigt väl i nivåskillnad mellan gratisversion och betalversion.

Tjänar ni pengar på det?
Då tid är pengar, tjänar absolut pengar på användning av LLMs.

Förutom som ny sökmotor använder jag tekniken väldigt mycket som ett bollplank vid programmering.

När man debuggar ett komplext problem måste man ha rimliga förväntningar. Ja, en LLM kommer nästan alltid ge något svar. Det är fullt rimligt att då förvänta sig att den har fel majoriteten av fallen, de flesta människor skulle också gå bet men väldigt många skulle ändå komma med en lång rad förslag där de flesta knappast är bättre än de gissningar en modern LLM gör.

Har löst väldigt många, högst komplexa, problem på betydligt kortare tid det det hade tagit om man behövt läsa all dokumentation för att få samma detaljinsikt som LLMs redan har. Det man själv kan bidra med är strategin hur man eliminerar de saker som inte kan vara orsak, det på ett sätt så LLM "fattar" det på "rätt sätt" ("Prompt engineering")

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag använde nyligen ChatGPT till att lösa ett ”klassiskt” intel-bekymmer (laptop) som uppstod med nyinstallerat Ubuntu.

Genom att sätta korrekt kontext före att ställa frågor – lite som @Yoshman är inne på – så blev felsökningen väldigt enkel och bra.

ChatGPT körde i princip uteslutningsmetoden genom att be mig testa olika kommandon i terminalen och fråga mig vad svaren blev. Efter några minuter stod det klart att en textrad skulle in i bootloadersystemet. Et voilà, problemet löst.

I övrigt har jag noterat att man exempelvis kan klistra in lite kod samt ställa frågor om den och få mycket relevanta kommentarer. Även att fråga om diverse information och be om sammanställning i tabell med specifika kolumner är fantastiskt.

Väljer det positiva tänkesättet att AI aldrig blir sämre än nu.

Visa signatur

Citera för svar :)