Permalänk
Medlem

Val av moderkort för 9950X

Jag håller på att sakta men säkert leta upp delar till en dator som jag mestadels kommer ha till videoredigering med Davinvci. En viktig sak är att kunna ha M2 slots. Gärna tre och då Gen 5 på sikt. Men fattar faktiskt inte riktigt skillnaden här. Verkar vara lite skillnad på Bluetooth och någon USB port. Vilket hade ni valt. Måste inte vara Gigabyte. Och absolut inte vitt heller. Hade faktiskt föredragit ett svart. Har kikat på dessa tre som ligger nära i pris.

Gigabyte X870 Aorus Elite WIFI7 Ice - 3178:-
Gigabyte X870E AORUS Elite WiFi7 - 3333:-
GIGABYTE X870E AORUS PRO - 3590:-

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

X870E har 2st extra USB. Typ enda skillnaden. Jag hade rekommenderat det billigaste som uppfyller funktionerna du vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

X870E har 2st extra USB. Typ enda skillnaden. Jag hade rekommenderat det billigaste som uppfyller funktionerna du vill ha.

Tack för snabbt svar. Det har inget med PCIe lanes eller annat att göra då? Ganska sjukt med så många namn och modeller och så små skillnader

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Tack för snabbt svar. Det har inget med PCIe lanes eller annat att göra då? Ganska sjukt med så många namn och modeller och så små skillnader

Det är ju pga. extra pcie lanes som E varianten kan ha fler USB portar. Istället för att kompromissa med eg. M.2 eller annat har de valt USB. Jag har inte kikat på pci-e & m.2 korrelationen och det kan vara någon skillnad (att eg. ha en m.2 på tredje/fjärde slot kan göra pci-e slot till x8 men spelar ingen större roll egentligen samt tror jag det är samma på alla tre i detta fallet).

stavfel
Permalänk
Medlem

I stort sett alla AM5 har begränsningar, vill du ha USB 4, Flera PCIe platser med fullfart och 4 M.2 kan du inte få det även om det på pappret ser ut så. Denna spreadsheet ger en överblick: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NQHkDEcgDPm34Mns3C93K...

Gigabyte X870 AORUS ELITE WIFI7:
-M2B_CPU (5x4) and M2C_CPU (5x4) share bandwidth with PCIEX16 (5x16); using either will cause PCIEX16 to run at x8. Additionally, both M.2 slots are disabled with Phoenix CPUs.
-M2D_SB (4x4) shares bandwidth with PCIEX4 (4x4); using one disables the other.
-One HDMI port is internal, intended for a sensor panel.

Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7:
-M2B_CPU (5x4) and M2C_CPU (5x4) share bandwidth with PCIEX16 (5x16); using either will cause PCIEX16 to run at x8. Additionally, both M.2 slots are disabled with Phoenix CPUs.

Gigabyte X870E AORUS PRO:

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W