Varför VPN när man kan hyra en anonym VPS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Mobilt bredband i hyresgästens namn så är det ju helt utanför ditt ansvarsområde, kan inte ens börja begripa varför man skulle dela en internetlina (och nätverk) med en hyresgäst man inte litar 100% på. Så slipper du denna skitlösning!

Vem vill inte ha fast internet om det finns på adressen? Verkar lite överdrivet att inte dela på den bara för man är rädd att hyresgästen gör olämpliga saker. Jag förstår att man inte vill att SÄPO ska bryta upp dörren och misshandla en mitt i natten och lämna självmord som enda utväg, men sannolikheten för det är ganska låg. Känns vettigare att helt enkelt säga till hyresgästen att om hen ska piratkopiera eller skicka e-mail till regeringen etc så se för f-n till att använda VPN. Man kan ju även erbjuda sig att hjälpa till att sätta upp det för hen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Argumenterar du emot sig själv? Du säger att man måste upp i hög kostnad och av någon anledning ha ddos-skydd för att ha en anonym vps. Om du betalar mycket pengar eller har managerade tjänster som DDoS-skydd är det ju troligare att leverantören vill veta vem du faktiskt är. Att ta emot stora summor helt anonyma betalningar är inte helt okontroversiellt för t.ex. skatteverket så de kan kräva att de vet vem du är.

Bitcoinar du Yuri och får en VM på hans proxmoxburk i hans källare så delar du både ip med honom och hans andra kunder (bra) och kan köra anonymt tills dagen han blir haffad av Interpol och servern helt sonika stängs ned.

Jag menar i teorin. Det är teoretiskt möjligt att ha högsta överbelastningsskydd om man pyntar 50.000k+ i månaden.
Då i teorin behöver man inte bli kontaktad av din colo/vpslev.

Men nej. Förmodligen så är det ingen som vill hyra ut Vps till dig utan adekvata kontaktupgifter

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Permalänk

Här verkar det finnas en hel del leverantörer av VPS som inte har KYC som ni pratar om.

https://btc-vps.com/?s=sweden

Vad tror ni om det?

Blir ju mer och mer värdelöst att sitta på VPN 24/7 eftersom alla sajter mer eller mindre börjat svartlista VPN.

Permalänk
Medlem

Du kan räkna med att de som köper liknande tjänster sällan har speciellt legala anledningar att göra det, så det är väldigt vanligt att de svartlistas brett de också. Du kommer ju troligtvis inte få någon speciellt 'ren' IP.
Plus att de där brukar hoppa upp som svampar och försvinna lika fort, så se till att du hittar någon som vart med ett tag så du slipper att din VPN plötsligt försvinner med några månaders mellanrum. Även om du hittar någon utan KYC så måste de ju hitta leverantörer av allt som är helt okej med att de kör utan KYC och också inte anklagar din VPS-leverantör för det som skickas via deras anslutning eller lagras i deras serverhallar.

Sen kvarstår problemet att din ISP (och många på vägen) kan se att just din ip-adress anslutit till den där servern. Inte innehåll, men exempelvis att du är den enda som anslutit till den. Men du ska nog vara rätt grovt kriminell innan man försöker åtala på sådana grunder..

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Du kan räkna med att de som köper liknande tjänster sällan har speciellt legala anledningar att göra det, så det är väldigt vanligt att de svartlistas brett de också. Du kommer ju troligtvis inte få någon speciellt 'ren' IP.
Plus att de där brukar hoppa upp som svampar och försvinna lika fort, så se till att du hittar någon som vart med ett tag så du slipper att din VPN plötsligt försvinner med några månaders mellanrum. Även om du hittar någon utan KYC så måste de ju hitta leverantörer av allt som är helt okej med att de kör utan KYC och också inte anklagar din VPS-leverantör för det som skickas via deras anslutning eller lagras i deras serverhallar.

Sen kvarstår problemet att din ISP (och många på vägen) kan se att just din ip-adress anslutit till den där servern. Inte innehåll, men exempelvis att du är den enda som anslutit till den. Men du ska nog vara rätt grovt kriminell innan man försöker åtala på sådana grunder..

Ja, jo detta i min situation är lite som att vara djävulens advokat. Jag vet faktiskt inte vad alternativet är.

Antingen VPS via något som typ https://initech.global/ som känns ganska sämst
eller
VPN via OVPN.com men då måste jag whitelista en hög med sidor. Streamingtjänster, banker etc.

Känns som jag ändå alltid hamnar på VPN i slutändan, hur skulle du gjort?

Permalänk
Avstängd

Använd bara 4G, Gud villket tjat om VPns och vps. 4G funkar suveränt om man vill vara anonym och surfa!.
Har en vän som håller på med inte så bra saker på nätet, I över 10 år har han hållt på med sitt skit utan att blivit tagen.

Han kör bara 4G till datorn, Tmac, Cloudflare dns.
Man behöver ingen VPN.

Och om du vill vara extra säker och ha en grym ip adress, Skaffa bahnhof VPS och kör din egen proxy via squiddy.
Där kan du välja att inte logga något och inte spara nått.

Men som sagt surfa aldrig med din statiska hem IP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Känns som jag ändå alltid hamnar på VPN i slutändan, hur skulle du gjort?

Det beror ju på vad målet är. Och man måste nog inse att det inte finns en enkel lösning på "hur är jag helt anonym på internet?". Knäcker du den nöten så lär FRA ringa dig innan du ens hinner testa det

- Vill du piratkopiera och vara hyfsat säker på att ingen skickar kravbrev så duger vilken vpn som helst och det är antagligen billigare än en vps.
- Vill du komma runt regioner utan att bli spärrad ibland hos Netflix & gänget så funkar en vps bättre eftersom de inte kommer bry sig om dig men du får inte ett enkelt sätt att byta mellan olika regioner.
- Vill du byta ip på nån site och inte se ut som en vpn så är en vps + ett par webläsarplugin rimligt.
- Vill du vara fullständigt anonym så du kan mordhota statsledare.. så tror jag du i praktiken är körd även om det finns mycket man kan göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Använd bara 4G

Du menar ett abonnemang som inte bara visar vem du är, utan också vilken plats du är på även när du reser? 😂

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kamouflage:

Du menar ett abonnemang som inte bara visar vem du är, utan också vilken plats du är på även när du reser? 😂

Haha, Ja om du läste på mer om hur 4G funkar så förstår du att det är mer annonymt en vad du tror. Nej dom ser inte Ditt namn om de kollar ip adressen, Du delar ip adress med folk i ditt område. Och det roteras varje gång du slår på flygplansläge. Och för det andra man behöver inte vara efterbliven och vara utomlands med ett svenskt sim kort.

bästa är bara att köpa en residential proxy och betala för 1-3 ip adresser i månaden, Mer premium och mindre svartlistat.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Det beror ju på vad målet är.

Målet för denna tråd var att utreda om det gick att hitta en no-logg VPS där man kunde sätta upp en egen VPN istället för att hyra en via t.ex NordVPN, OVPN.com osv.

Förhoppningen var att en no-logg VPS kanske skulle ha ett fräscht svenskt IP som inte var lika blacklistat som på en vanlig VPN, där sajter blockar en för att man använder VPN (t.ex streamingtjänster, banker osv).

Men det verkar inte gå att hitta någon sån anonym no-logg VPS, så jag får helt enkelt återvända till ruta 1 och använda en vanlig VPN t.ex NordVPN.

Bästa lösningen jag hittat hittils är då att:
sätta upp en OpenWRT router med t.ex NordVPN och sen whitelista (split-tunneling) domäner i routern som inte funkar genom NordVPN och som därför istället får gå via den ordinarie uppkopplingen.

Om någon har något bättre alternativ så tar jag gärna emot det

Permalänk
Skrivet av Pfeffe:

bästa är bara att köpa en residential proxy och betala för 1-3 ip adresser i månaden, Mer premium och mindre svartlistat.

Något sånt finns väl inte i Sverige? Har iallafall inte hittat något.

Permalänk
Medlem

Om någon har något bättre alternativ så tar jag gärna emot det

Att låta din hyresgäst ha en egen mobillösning är ett bättre alternativ tycker jag.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Att låta din hyresgäst ha en egen mobillösning är ett bättre alternativ tycker jag.

Hej!

Ja, tack. Det alternativet finns alltid.

Tänker bara att jag erbjuder fast uppkoppling via VPS så gått det går.

Är dem inte nöjda med det får dem nöja sig med mobilt bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pfeffe:

Haha, Ja om du läste på mer om hur 4G funkar så förstår du att det är mer annonymt en vad du tror.

Attans, där fick du mig. Jag har bara jobbat med 4G på en ISP i ett antal år (dock inte sedan ganska många år nu) så jag kanske borde läst på lite så jag vet hur din inbillade 4G fungerar.
Du har rätt i att du byter IP-adress ofta och att nästan alla kör någon variant på CGN, men din väns identitet och plats är väldigt väl känd av din ISP så får de en fråga från farbror blå om vem som anslöt till en server vid en viss tidpunkt kan de inte bara se vilken abonnent det var (så länge som polisen är snäll och skickar med sourceport och inte bara ip-adress, vilket var svårt att få dem att göra..) utan den snälla farbrorn får också reda på annat matnyttigt som att det var en uppkoppling nära din väns hem, från den typ av enhet som polisen tagit i beslag och så vidare.
Och om du bortser från statsmakt som tvingar din ISP så finns det ju en uppsjö av fingerprinting man kan göra som är fullständigt oberoende av din uppkoppling. Men där hjälper ju å andra sidan ingen VPN.
Att din vän inte åkt fast beror på att en extrem minoritet av de som gör fuffens på internet åker dit, inte att han skulle vara magiskt skyddad av sin 4G-uppkoppling.

Målet för denna tråd var att utreda om det gick att hitta en no-logg VPS där man kunde sätta upp en egen VPN istället för att hyra en via t.ex NordVPN, OVPN.com osv.

Mnja, jag menar att det är ju mer av hur du vill lösa det, inte vad du har som mål. Ditt mål måste ju vara i stil med att komma runt en regionspärr, kunna göra vissa saker utan att exempelvis polisen kan spåra det tillbaka till dig eller dylikt. Och beroende på vem som letar efter dig och hur mycket krångel du själv kan stå ut med är det ju ganska olika lösningar som finns. Det blir lite XY-problem över det hela.

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Mnja, jag menar att det är ju mer av hur du vill lösa det, inte vad du har som mål. Ditt mål måste ju vara i stil med att komma runt en regionspärr, kunna göra vissa saker utan att exempelvis polisen kan spåra det tillbaka till dig eller dylikt. Och beroende på vem som letar efter dig och hur mycket krångel du själv kan stå ut med är det ju ganska olika lösningar som finns. Det blir lite XY-problem över det hela.

Jo, du har rätt.

Det är så att jag har hyresgäster här men ISP vägrar dra in fiber till dem, så enda alternativet till fast uppkoppling för dem är att snylta på min fiber som står i mitt namn.

Men eftersom risken finns att dem gör något stört med uppkopplingen så vill jag inte släppa ut dem på nätet helt öppet. Vill inte riskera huvudvärk för något dem eventuellt kan göra på nätet.

Därför tänkte jag vara smart och låta dem ansluta via en no-logg VPN, lol, jag vet
Men då fastnade vi i problemet med att vissa sajter blacklistar VPN.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jo, jag håller delvis med om det var så att det fanns VPN-tjänster som fungerade bra.

Men idag känns det som att de flesta VPN:er inte ens når upp till att fungera tillfredsställande.

Jag menar vilken tjänst klarar sig ens förbi 3 av dessa punkter, känner hittills till en vpn leverantör bara som gör det. Men då har jag bara testat det vanligaste..

1. Captcha.
2. Strul med VPN block på diverse tjänster.
3. Strul med VPN block på diverse hemsidor, streamingrättigheter etc.
4. Fel geolocation, tror man är i Uganda när man valt Sverige.
5. Port forwarding.

Edit:
Tar förresten tacksamt emot tips på VPS-leverantörer som har no-logg och som inte kostar mer än en VPN. ~180kr/mån

För mig som använder Mullvad VPN, har jag inte märkt att jag varit med om någon CAPTCHA-förfrågan mer än vad man brukade att få förr. Fel geolokalisering har jag inte heller fått, förutom när jag ska ladda hem videos från bland annat Nat Geo Wild-kanalen på YouTube. Men då är det ju bara att byta till en VPN-server i USA och så får jag tillgång till innehållet. När det är klart, byter jag bara tillbaka till en svensk server. Smidigt.

Sen använder jag mina egna tjänster som jag har självinstallerat på min VPS, så möter typ inga strul alls på grund av VPN.

Eftersom Mullvad VPN kostar strax under 60 kr per månad, så kan det svårt att hitta en VPS som matchar det priset. Men HostUp har billiga VPS'er, och deras billigaste (39 kr/mån) kan faktiskt matcha Mullvad VPNs månadspris.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Den här tråden har gått helt offtopic, är rädd att någon moderator kommer skrika på mig snart. Jag ville ju bara jämföra om det fanns ett alternativ till VPN i form av VPS.

Men som svar på din fråga så är en lan-kabel dragen från min bostad till hyresgästens. Hade den bostaden haft en egen uppkoppling hade jag ju inte behövt denna skitlösning.

Skrivet av holo:

Mobilt bredband i hyresgästens namn så är det ju helt utanför ditt ansvarsområde, kan inte ens börja begripa varför man skulle dela en internetlina (och nätverk) med en hyresgäst man inte litar 100% på. Så slipper du denna skitlösning!

Håller med @holo.
Ta bort erbjudandet om att bredband ingår och låt hyresgästen skaffa ett eget mobilt bredband.
Sedan behöver du varken oroa dig eller lägga onödig energi på att försöka hitta en lösning som är säker för dig själv.

Permalänk
Medlem

Men eftersom risken finns att dem gör något stört med uppkopplingen så vill jag inte släppa ut dem på nätet helt öppet. Vill inte riskera huvudvärk för något dem eventuellt kan göra på nätet.

Den enda realistiska huvudvärken du kan åka dit på är om din hyresgäst t.ex. börjar skeppa knark utan din vetskap och polisen då beslagtar din elektronik. Att du åker dit för något är dock helt orimligt om det enda spåret är din internetuppkoppling. De måste hitta mer bevisning, t.ex. genom att tömma datorn och se att din hyresgäst är den som gjort det. Du åker inte dit bara för det är ditt abonnemang, i synnerhet inte just för att du har hyresgäster.

Det finns en ganska spännande dom, "skelettkvinnan", där hon inledningsvis misstänks för flera mord. Hon frias till slut, eventuellt delvis för ett hon krypterat sin dator och vägrat lämna ut nycklarna till polisen som därför inte ser vad hon eventuellt gjort. Din egentliga lösning kanske är att kryptera allt du har

Bor du inte på samma adress är det osannolikt att du ens får dina saker beslagtagna.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Håller med @holo.
Ta bort erbjudandet om att bredband ingår och låt hyresgästen skaffa ett eget mobilt bredband.
Sedan behöver du varken oroa dig eller lägga onödig energi på att försöka hitta en lösning som är säker för dig själv.

Problemet är att ingen lär vilja hyra bostäderna då ;D

Jag tänker att jag erbjuder fast uppkoppling med VPN men att man bör skaffa eget mobilt bredband ifall något inte fungerar, vad tycker du om det?

Permalänk
Skrivet av Kamouflage:

Bor du inte på samma adress är det osannolikt att du ens får dina saker beslagtagna.

Jo, räknas som samma adress. Är 1 större fastighet. Även om de har små bostäder så är det samma tomt och samma adress ;/

Permalänk
Medlem

Problemet är att ingen lär vilja hyra bostäderna då ;D

Jag tänker att jag erbjuder fast uppkoppling med VPN men att man bör skaffa eget mobilt bredband ifall något inte fungerar, vad tycker du om det?

Så dyrt är det inte med mobilt bredband, och om mottagningen är bra funkar det utmärkt för de flesta normalanvändare …
Hur mycket kostar det dig med alla dessa krångliga lösningar (både i tid och pengar) för varje hyresgäst?
Hur mycket kan du sänka hyran om du slipper bry dig om det här överhuvudtaget? Jag hade lätt dragit av några hundringar på hyran för varje hyresgäst för att få en lösning jag inte behövde ägna en tanke, men jag är en äkta pragmatiker.
Och fundera lite över hur mycket tid, energi och pengar du kanske måste lägga om något inte funkar, med efterföljande krav på återbetalning för din uteblivna tjänst.

Permalänk
Medlem

Ett alternativ kan ju vara att köra pfSense på en liten box med flera nätverksportar typ TLSense (jag köpte en nyss här på marknaden) då kan du dedikera en port till hyresgästen och lägga den i ett eget vlan. routa all trafik via Mullvad med WireGuard. Jag testade själv just den lösningen men i mitt fall ville jag bara köra vissa applikationer via VPN – så nu styr jag det istället per container i Docker. Men för din situation där all trafik från en viss nätverksport ska gå genom VPN kan pfSense på dedikerad hårdvara vara en bra lösning.

Permalänk
Skrivet av LANberg:

Så dyrt är det inte med mobilt bredband, och om mottagningen är bra funkar det utmärkt för de flesta normalanvändare …
Hur mycket kostar det dig med alla dessa krångliga lösningar (både i tid och pengar) för varje hyresgäst?
Hur mycket kan du sänka hyran om du slipper bry dig om det här överhuvudtaget? Jag hade lätt dragit av några hundringar på hyran för varje hyresgäst för att få en lösning jag inte behövde ägna en tanke, men jag är en äkta pragmatiker.
Och fundera lite över hur mycket tid, energi och pengar du kanske måste lägga om något inte funkar, med efterföljande krav på återbetalning för din uteblivna tjänst.

Nä det är inte dyrt men det suger med mobilt bredband.

Kan inte spela snabba spel, möten över teams lär vara segt, jobbvpn på laptop lär fungera dåligt med hög ping osv.

Aja, bästa alternativet är som sagt att bara erbjuda det som det är, suger det får dem väl ta mobilt bredband.

Permalänk
Medlem

Nä det är inte dyrt men det suger med mobilt bredband.

Kan inte spela snabba spel, möten över teams lär vara segt, jobbvpn på laptop lär fungera dåligt med hög ping osv.

Aja, bästa alternativet är som sagt att bara erbjuda det som det är, suger det får dem väl ta mobilt bredband.

Jo, det beror ju på var man bor. Själv har jag 700/100 och en ping på 20 ms med 5G. Det räcker mer än väl för mig.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack, antar att du förstod att jag inte ville dela min uppkoppling med hyresgästen som kan göra vad som helst (olagligt) med den. Lika bra köra en anonym VPN (eller VPS?) tänker jag så är den uppkopplingen mer eller mindre anonym.

Ja, jag känner till vlan och allt men det känns inte tillräckligt tryggt att dela sin uppkoppling med någon.

Intressant att du tipsar om PRQ, visste inte att de fanns kvar. Dock har de väldigt låg Mbps på sina tjänster.

Ta en titt på prq.se.. verkar som att det finns wireguard tunnlar nu..

Visa signatur

<3

Permalänk
Skrivet av Han_stog_still:

Ta en titt på prq.se.. verkar som att det finns wireguard tunnlar nu..

Tack för tipset, dock endast WireGuard och ingen vettig OpenVPN.

WireGuard är känsligare för problem med MTU etc.

Jag letar därför OpenVPN eftersom jag inte kommer kunna hålla koll på vad som ansluts till nätverket osv.

Tack iallafall.