SweClockers drop!

PS4 kontroll lagt av efter rengöring

Permalänk
Medlem

PS4 kontroll lagt av efter rengöring

Har rengjort flera PS4 kontroller i mitt liv utan problem men i förrgår hände det som inte får hända, PS4 kontrollen startar inte.
När jag kopplar in den i konsolen så blinkar den orange en gång och sen slocknar det.
Provat flera olika kablar men samma resultat, till och med resetat den.

Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem

Du vet ju redan svaret Du har troligtvis tagit sönder något under rengöringen. Du får förklara lite mer hur du brukar rengöra dina kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Du vet ju redan svaret Du har troligtvis tagit sönder något under rengöringen. Du får förklara lite mer hur du brukar rengöra dina kontroller?

Men vafan 😂
Tar isär försiktigt och lägger kretskorten åt sidan och tvättar alla knappar och plast i vatten och sen låter de torka under natten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VivoBook:

Men vafan 😂
Tar isär försiktigt och lägger kretskorten åt sidan och tvättar alla knappar och plast i vatten och sen låter de torka under natten.

Det rimliga är att du råkade skada kretskortet på något sätt ändå... Eller något som har hamnat snett, jag hade börjat med att ta isär och bygga ihop det igen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VivoBook:

Men vafan 😂

Där har du tyvärr antagligen problemet... om du inte rengör med extremt rent avjoniserat vatten.

Vatten innehåller diverse mineraler och annat som inte alls är bra att få överallt på kretskorten. När det ligger och torkar så avdunstar vattenmolekylerna medan allt annat blir kvar, inkl det som gör att vatten leder ström.

Om du har tur kan du rädda den genom att rengöra allt med isopropylalkohol (isopropanol) för att få bort allt skräp som blivit kvar, men den kan också vara permanent grillad. Finns för bra pris på t ex Biltema.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Där har du tyvärr antagligen problemet... om du inte rengör med extremt rent avjoniserat vatten.

Vatten innehåller diverse mineraler och annat som inte alls är bra att få överallt på kretskorten. När det ligger och torkar så avdunstar vattenmolekylerna medan allt annat blir kvar, inkl det som gör att vatten leder ström.

Om du har tur kan du rädda den genom att rengöra allt med isopropylalkohol (isopropanol) för att få bort allt skräp som blivit kvar, men den kan också vara permanent grillad. Finns för bra pris på t ex Biltema.

Om han hade haft vatten på kretskortet hade jag haft lättare att köpa det. Att det skulle ha torkat in på plasten och sen överförts till kretskortet tycker jag är lite osannolikt?

Hur går det TS har du gjort några framsteg än?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Om han hade haft vatten på kretskortet hade jag haft lättare att köpa det. Att det skulle ha torkat in på plasten och sen överförts till kretskortet tycker jag är lite osannolikt?

Hur går det TS har du gjort några framsteg än?

Nej inga framsteg än… Blir galen för det var min favorit kontroll.
Vet inte hur jag ska lösa det riktigt.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara att batteriet inte är ordentligt inkopplat?

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy