Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

IBM presenterar kvantdator­genombrott

Permalänk
Melding Plague

IBM presenterar kvantdator­genombrott

Ny teknik för felkorrigering möjliggör uppskalning – 200 logiska kvantbitar 2029.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det här kommer vara stort för ChatGPT. (Skämt) Men samtidigt undrar jag om det kan driva AI och om det isåfall blir mer energieffektivt. Att datajättarna ska ha egna kärnkraftverk kanske inte är en positiv utveckling.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Energi är nyckeln till allt. Vi behöver producera många magnituder mer.
Trist att nu när vi plötsligt är så nära att lösa så mycket helt plötsligt börja snåla. Många problem är redan lösta, det behövs bara mer beräkningskraft och energi.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sub:

Energi är nyckeln till allt. Vi behöver producera många magnituder mer.
Trist att nu när vi plötsligt är så nära att lösa så mycket helt plötsligt börja snåla. Många problem är redan lösta, det behövs bara mer beräkningskraft och energi.

Frågan är vad som kommer först - fusion eller kvantdatorer som kan knäcka krypto på stående fot. Bägge känns lite sådär svävande in i framtiden.

Permalänk
Medlem

Galet namnval på den datorn. ''Loon''

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Frågan är vad som kommer först - fusion eller kvantdatorer som kan knäcka krypto på stående fot. Bägge känns lite sådär svävande in i framtiden.

Gissa vilken som vore mest positiv för samhället och ta den andra 😋

Skämt åsido så troligt kvantknäckning av krypto. Det är väl egentligen inga frågetecken med det ens idag, den stora frågan är När det är tillgängligt och vanligt med dugliga kvantdatorer som klarar det. Och det finns idag kvantsäkra krypteringar för vanliga datorer - vill man är det bara att börja använda.
Sen finns det såklart viss osäkerhet ändå, precis som med "vanlig" IT, det är ett väl studerat område men det är såklart inte omöjligt att det finns misstag eller buggar, oavsett vilken kryptering som används.

Permalänk
Medlem

Så i princip att man använder klassiska datorer för att göra beräkningarna, och har de faktiska qubitsen med på ett hörn? Känns lite som ett markandsföringstrick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

Så i princip att man använder klassiska datorer för att göra beräkningarna, och har de faktiska qubitsen med på ett hörn? Känns lite som ett markandsföringstrick.

Typ som 'AI'. Men var får du att de använder sig av klassiska CPU för beräkningarna från?

Permalänk
Medlem

Will it run Crysis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Det här kommer vara stort för ChatGPT. (Skämt) Men samtidigt undrar jag om det kan driva AI och om det isåfall blir mer energieffektivt. Att datajättarna ska ha egna kärnkraftverk kanske inte är en positiv utveckling.

Tror inte det finns något som pekar på att kvantdatorer skylle vara bra på att "driva AI".

"Att datajättarna ska ha egna kärnkraftverk kanske inte är en positiv utveckling."

Varför inte? Den renaste och säkraste energikällan vi har idag, låter som en strålande idé (no pun intended)

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Typ som 'AI'. Men var får du att de använder sig av klassiska CPU för beräkningarna från?

All error correction för kvantdatorer involverar klassiska datorer som försöker beräkna bort problemet med "quantum noise". Oftast går detta lite väl långt i alla proof of concept som jag sett, där i princip hela beräkningen görs i klassisk dator och kvantdatorn "bekräftar" detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phiphler:

All error correction för kvantdatorer involverar klassiska datorer som försöker beräkna bort problemet med "quantum noise". Oftast går detta lite väl långt i alla proof of concept som jag sett, där i princip hela beräkningen görs i klassisk dator och kvantdatorn "bekräftar" detta.

Aha, lite som en CRC på hårdvarubasis. Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Städer kommer ha egna kärnkraftverk, industrier kommer ha egna kärnkraftverk. Framtiden kan bli fantastisk om man tillåter den att bli så.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hattifnatten:

Städer kommer ha egna kärnkraftverk, industrier kommer ha egna kärnkraftverk. Framtiden kan bli fantastisk om man tillåter den att bli så.

Ja du har nog alldeles rätt, det är masshysterin kring tabut som smugit sig på mig. Vet ju att det är det enda hållbara på kort sikt.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Ja du har nog alldeles rätt, det är masshysterin kring tabut som smugit sig på mig. Vet ju att det är det enda hållbara på kort sikt.

Vet inte riktigt om kort sikt är rätt här när kärnkraften tar så lång tid att bygga. Solceller, vindkraft, vatten/vågkraft och energilagring inbyggd i elnätet går mycket snabbare, även om det inte på totalen är lika effektivt som kärnkraft. Men vi slipper påbörja projekt som har stor risk att vara förlegad teknik när det kommer i bruk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Daniel H.:

Jag tänker mig att man inte ska se kvantdatorer som supersnabba datorer - utan som extremt superlångsamma datorer.
Alltså biljontals gånger långsammare än de datorerna vi har idag.
Men de kan räkna på en smal typ av matteproblem som dagens datorer inte mäktar med alls (i stort sett).

Att plocka ut ett pecifikt värde från en väldigt stor pool av alternativ där allt måste testas för att se vilket som passar.

Så jag tänker mig att de inte lämpar sig särskilt väl för AImaskiner riktigt. Tillämpningen är begränsad så sett.

De stora upptäckterna ligger väl i tillämpningar vi inte kommit på ännu (antagligen). Så det ska inte underskattas heller såklart.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Ja, det är ju inte som att vi har ett stort glödande klot med nästan obegränsad energi mitt på himlen. Eller partiklar i luften som rör sig och skapar turbulens i form av vind på grund av att de värms av tidigare nämnda klot... Eller att vätska värms upp, förflyttar sig via dessa vindar och kan rinna ner från en.höfre punkt till en lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Vet inte riktigt om kort sikt är rätt här när kärnkraften tar så lång tid att bygga. Solceller, vindkraft, vatten/vågkraft och energilagring inbyggd i elnätet går mycket snabbare, även om det inte på totalen är lika effektivt som kärnkraft. Men vi slipper påbörja projekt som har stor risk att vara förlegad teknik när det kommer i bruk.

Ja, ser man till världen i stort så är väl förnybar energi (vind, men mer tyngd på sol) det som det absolut satsas mest på då det är så nedrans billigt till vad man får ut. Kärnkraft är kraftfullt, men också svindyrt. Och tja, ekonomin ligger det inte riktigt längre i fatet.

Intressant video som går in på en hel del energi-byggnationer och projekt världen runt:
https://www.youtube.com/watch?v=h1jOqyjcO4g

Permalänk
Medlem

Tror absolut det behövs mer kärnkraft. Det kommer att behövas enorma mängder el i framtiden. Elbilar, elbussar, eltåg, datacenter, grönt stål, uppvärmning, nedkylning, AI, industrier och fan och hans moster.

Men som tur är verkar kärnkraft plötsligt vara väldigt populärt: Global trend – kraftig rush för ny kärnkraft