MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Angående senaste tidens MC olyckor där det slutat ganska illa så läser jag ofta i Facebook grupper att det är trafikverkets fel för att dom ''häller grus på vägarna''. Vad handlar det om egentligen? Bor i norra sverige och har aldrig hört talas om att trafikverket skulle åka runt och hälla grus på gatorna. Var någon i en FB grupp som sa att det är otroligt mycket grus på vägarna runt om skåne medans man själv knappt sett ett gruskorn efter vintern?

I Skåne o Småland där jag kör så lagar dom hål på detta jävuls påfund. Såg en sådan maskin i Malmö för 2-3 mån sedan. Såg ut som en mix mellan betongbil/slambil som sprutade denna gegga/klister ur en snabel. Det blir mycket grus över som lossnar när lagningen ”slits in”.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Såg min första avåkning i lördags. En gruppåkning med ca 40-50 hojar och det gick i rätt så lugnt tempo på en slingrig och smal väg ute i ingenstans. Ett par hojar framför mig var det en tjej som övningskörde på en lite äldre hoj. I en av kurvorna så går hon ner i diket och går omkull och jag ser hur hon flyger runt som en vante i luften innan hon får stopp ute i gräset. Vet inte riktigt hur fort det gick men skulle gissa 50-60km/h i alla fall. Vi var väl runt 10st som låg bakom och stannade och hjälpte. Som tur var så klarade hon sig riktigt bra, inget brutet utan bara blåslagen och chockad. Hojen var dock i lite sämre skick och jag tror att dom fick nog ta den på släpvagn därifrån. Hon hade riktig tur att det var just den kurvan för det var väldigt platt och fint utanför kurvan och inga träd eller stenar eller liknande. Gissningsvis så fixerade hon blicken på rullgruset precis i utkanten av kurvan och sen gick det som det gick. Man förstår nu varför det är ett evigt tjat på blicken både hos trafikskolan men även på SMCs kurser.

Det var i alla fall nyttigt att få se en avåkning med egna ögon. Det gör att man tänker till lite extra när man är ute och kör och man ser till att ha full skyddsutrustning på sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Stora alucases är iofs skitbra men jag håller med... Glöm inte BMW-textilstället, BMW-hjälmen, BMW-stövlarna och BMW-kaffekoppen. Ibland får man ok att åka en sväng för frugan också.

Så här har det ju dessvärre varit ganska länge, det har bara skiftat vad som är det ”nya”. I början av 2000-talet var det en ny HD med hela tillbehörskatalogen som tillval. För 10 år sen var det en BMW GS 1200 Adventure med alu-väskor för att kunna köpa en glass. Dom senaste 5 åren har det sålts en uppsjö med KTM 790/890 Adventure R med en komplett utrustning från Klim.
Kontentan i mina ögon är att det blir gärna så när män passerar 40-50 och barnen börjar flyga ut, då får hobbyn gärna kosta ansenliga pengar.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Såg min första avåkning i lördags. En gruppåkning med ca 40-50 hojar och det gick i rätt så lugnt tempo på en slingrig och smal väg ute i ingenstans. Ett par hojar framför mig var det en tjej som övningskörde på en lite äldre hoj. I en av kurvorna så går hon ner i diket och går omkull och jag ser hur hon flyger runt som en vante i luften innan hon får stopp ute i gräset. Vet inte riktigt hur fort det gick men skulle gissa 50-60km/h i alla fall. Vi var väl runt 10st som låg bakom och stannade och hjälpte. Som tur var så klarade hon sig riktigt bra, inget brutet utan bara blåslagen och chockad. Hojen var dock i lite sämre skick och jag tror att dom fick nog ta den på släpvagn därifrån. Hon hade riktig tur att det var just den kurvan för det var väldigt platt och fint utanför kurvan och inga träd eller stenar eller liknande. Gissningsvis så fixerade hon blicken på rullgruset precis i utkanten av kurvan och sen gick det som det gick. Man förstår nu varför det är ett evigt tjat på blicken både hos trafikskolan men även på SMCs kurser.

Det var i alla fall nyttigt att få se en avåkning med egna ögon. Det gör att man tänker till lite extra när man är ute och kör och man ser till att ha full skyddsutrustning på sig.

Japp, och större gruppkörningar är bland det farligaste man kan göra. Man blir fixerad på de framför, man fokuserar inte helt på sin egna körning, grupptrycket att hänga med dem framför och är man då ovan blir det tufft.
Jag kör väldigt ofta i kortege och även om där finns noll tryck så blir det ibland det ändå av naturliga skäl.

Riktigt skydd, alltid att någon har med sig första hjälpen kit (jag har ett litet med mig) och att folk bryr sig.

Tur att det gick så bra som det gick! Min sambo ska precis börja övningsköra nu i Juni så jag tänker till lite extra på hennes säkerhet, särskilt när man läser sånt här. Hon ska köra en gammal glidare utan ABS (Yamaha Dragstar).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Mm nog måste gruppkörning vara det sämsta ut övningskörningssynpunkt...
Hade aldrig tagit med mig en som ska övningsköra i grupp iaf.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Mm nog måste gruppkörning vara det sämsta ut övningskörningssynpunkt...
Hade aldrig tagit med mig en som ska övningsköra i grupp iaf.

Ja, det är totalt idioti. Miljoner saker som tar focus från körningen.
Vet en körskolelärare som skissa på en lätt matteformel hur dynamiken beter sig i en gruppkörning på 20 pers med 20m mellan varandra. Dom 3 sista måste stundtals kör ohyggligt fort för att komma ikapp när det blir lite rödljus o husvagnar imellan som splittar en. Så att någon övningskörare skulle vara med och hålla tempo… nej verkligen idiotiskt. Tyvärr är detta ganska vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Ja, det är totalt idioti. Miljoner saker som tar focus från körningen.
Vet en körskolelärare som skissa på en lätt matteformel hur dynamiken beter sig i en gruppkörning på 20 pers med 20m mellan varandra. Dom 3 sista måste stundtals kör ohyggligt fort för att komma ikapp när det blir lite rödljus o husvagnar imellan som splittar en. Så att någon övningskörare skulle vara med och hålla tempo… nej verkligen idiotiskt. Tyvärr är detta ganska vanligt.

Det kanske inte är optimalt, men jag ser inga större problem med det så länge gruppen är mogen. En erfaren som leder körningen och håller ett rimligt tempo följt av alla som känner sig lite osäkra precis bakom. Längre bak kör du som är erfaren och kan rutten ni ska köra, då blir det ingen press på att ”köra ikapp”.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Det kanske inte är optimalt, men jag ser inga större problem med det så länge gruppen är mogen. En erfaren som leder körningen och håller ett rimligt tempo följt av alla som känner sig lite osäkra precis bakom. Längre bak kör du som är erfaren och kan rutten ni ska köra, då blir det ingen press på att ”köra ikapp”.

Håller med om att det finns olika typer av grupper. Helt klart. Vissa är ett Kamikaze gäng där ledaren kör omkring på en R6a i bankåpor och ser allt i etapper och sprinter, ända vägen ner till någon söndagskörare på en VTX1300 med fransar på styret.

Men? Varför lägga tid på grupp körning när man borde fokusera på ta kortet? Du har juh uppenbart fått med dig ut din handledare på hoj och kläder och allt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ni som har sökt för handledarskap, hur lång tid tog det att få det? Sökte för två veckor sedan men har fortfarande inget besked. Har för mig att det gick mycket snabbare de gånger jag sökt för B. 🤔

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Ni som har sökt för handledarskap, hur lång tid tog det att få det? Sökte för två veckor sedan men har fortfarande inget besked. Har för mig att det gick mycket snabbare de gånger jag sökt för B. 🤔

Jag har alltid hört typ 1-3 dagar på MC. Ring och fråga annars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Då måste något tokigt ha hänt. Vi sökte på kvällen och fick svar dagen efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av Gx rade:

Ah, ja känns som att det tar för lång tid. Får försöka ringa och kolla 😓. Tack för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Jag sökte för 2 personer förra året. En blev klar på någon dag, den andra tog över en månad. Det visade sig att för den som tog längre tid hade lämpen gått ut. Inget jag fick veta automagiskt utan jag mailade och fick det svaret, vilket visade sig stämma. Så du gör nog rätt i att kontakta dom.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Blev less att hojen låter som en symaskin så jag la en order på Akrapovic – Racing Line 3-1 Helsystem till Yamaha MT-09.. Dock ligger dom efter i produktionen av nått av fästena så leverans tidigast v25 men mest troligt v26... så får väl hålla ut två veckor till!
Beställde även en "car oxygen sensor spacer" så jag lurar avgasvärdena på den bakre, förhoppningsvis är det rätt gänga och jag slipper motorlampa!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

för mig gick det fort. Jag menar, både övningskörningstillståndet och ansökningen för handledaren tog några timmar bara.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Här var det tyst! Jag kan uppdatera tråden med att jag i helgen fått hem och monterat toppboxen jag beställde till Versysen. Alltså en sån här (inte min bild):

Det är OEM dvs en Kawasakibrandad GIVI-box. Hojen blir bara gubbigare och gubbigare. Men ändamålsenlig då detta är min touringmaskin.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Angående senaste tidens MC olyckor där det slutat ganska illa så läser jag ofta i Facebook grupper att det är trafikverkets fel för att dom ''häller grus på vägarna''. Vad handlar det om egentligen? Bor i norra sverige och har aldrig hört talas om att trafikverket skulle åka runt och hälla grus på gatorna. Var någon i en FB grupp som sa att det är otroligt mycket grus på vägarna runt om skåne medans man själv knappt sett ett gruskorn efter vintern?

Själv åker jag mestadels grusväg så det är bara positivt om de häller grus på vägarna
Tog en sväng i går på förstahojen efter jag tog körkort, men som jag ägt i 34 år nu - Honda NX 650 Dominator årsmodell 1990. Blev grusväg så klart i går. Körkortet har jag haft i 40 år men det dröjde lite innan jag skaffade min MC. Jag passade på att ta körkort både för MC och bil när jag fyllde 18 år. 1985 var sista året man kunde köra upp på lätt MC och automatiskt få körkort för tung MC när man fyllt 18 år.

Min Dominator går inte superfort och är ganska lätt så det var en bra förstahoj. Men den är ganska hög i sadeln så det hände några gånger i början att jag välte omkull när jag stod stilla. Men lärde mig snart att hantera höjden. Har funderat lite på vad som skulle kunna bli min andrahoj. Kanske en Royal Enfield Himalayan 450. Vi får se, modellvalet har varierat över åren men än har det inte blivit någon ersättare. Jag puttrar fram på skogsvägar så det behövs inget fartvidunder.

Permalänk
Medlem

Jag har tagit mitt b-körkort före 1 juli 1996, får jag köra lätt mc 125 cc på det? Jag vet att man får köra tre och fyrhjulingar utan begränsningar på motor volymen men är osäker på vad reglerna säger om just lätt mc? Hittar olika svar när jag söker på nätet och väntar svar från transportstyrelsen om det.

*Svaret blev nej från transportstyrelsen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av liorcifer:

Runt där jag bor Örebro trakten, så är dem förtjusta i att laga sprickor i vägarna genom att dem lägger på någon typ av "klister" som dem sedan eller samtidigt (jag är lite osäker på hur det går till exakt) sprayar lösgrus över och det är mycket av gruset som inte fastnar och mycket som sprider sig över övriga vägbanan. Det blir glashalt och det är extremt lätt att åka omkull på det. Jag misstänker att det är något sånt som dem syftar på.

Jo så gör dom här uppe i norr också, hela förra sommaren var det ett helvete på vägen som leder till mitt kvarter då dom lagade massa sprickor, dom tömde ut sinnessjukt med grus över hela jäkla vägen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jo så gör dom här uppe i norr också, hela förra sommaren var det ett helvete på vägen som leder till mitt kvarter då dom lagade massa sprickor, dom tömde ut sinnessjukt med grus över hela jäkla vägen

Är trafikverket slarviga med att ta bort gruset efter sig eller är det bilar som drar upp gruset när de kör över dessa oljegrus lagningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är trafikverket slarviga med att ta bort gruset efter sig eller är det bilar som drar upp gruset när de kör över dessa oljegrus lagningar?

Det är nog en ”beräknad” bieffekt som TRV tycker vi ska leva med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Det är nog bara en ”good enough” lösning

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skrivet av Gx rade:

Skrivet av deegan:

Jag sökte för 2 personer förra året. En blev klar på någon dag, den andra tog över en månad. Det visade sig att för den som tog längre tid hade lämpen gått ut. Inget jag fick veta automagiskt utan jag mailade och fick det svaret, vilket visade sig stämma. Så du gör nog rätt i att kontakta dom.

Nu fyra veckor efter inskickad ansökning.

Ringde och frågade Transportstyrelsens Kundtjänst och det var inte något problem vad de kunde se. "Vi har mycket att göra nu" "det är många lediga" och "vi har problem att hantera ansökningar för mc i vårat system".

*Suck* bara att vänta längre 😓

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nauie:

Nu fyra veckor efter inskickad ansökning.

Ringde och frågade Transportstyrelsens Kundtjänst och det var inte något problem vad de kunde se. "Vi har mycket att göra nu" "det är många lediga" och "vi har problem att hantera ansökningar för mc i vårat system".

*Suck* bara att vänta längre 😓

Ajaj, jag ska lägga min ansökan nästa tisdag för sambon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFlower:

Jag köpte dessa förra sommaren efter tips av en polare, dunder pluggar!

https://amzn.eu/d/hEMWEtM

Själv använder jag Cardo Edge i en Shoei nxr2 hjälm, tidigare har jag åkt 4 säsonger utan musik i hjälmen sen jag tog kortet och efter åkt hela förra sommaren med Cardon är nu detta ett måste, fattar inte hur jag kunnat åkt och bara lyssnat på vindbruset och motorn såpass länge. Ljudet är inget att jubla över, du kan spela högt med Cardon men det kommer inte vara tung bas eller kännas som du har ett par hörlurar runt öronen, men smidigheten att bara koppla upp sig och sedan ut o köra är lätt värt det.

Jag vet att en del kör med AirPods eller liknande under sina hjälmar men aldrig fattat hur dom fått på sig hjälmen utan att dom ramlar ur öronen, dessutom kan du ju inte höja eller sänka volymen eller ens byta låt om du inte skriker åt Siri att göra detta.

Blev ett köp, ska bli spännande att testa! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Ajaj, jag ska lägga min ansökan nästa tisdag för sambon.

Mysterisk nog fick jag mitt handledarskap strax efter samtalet, känns som att det fastnat mellan stolar.
Hade hon inte bara kunnat sagt "oh, jag ser vad som är fel, jag meddelar en handläggare så har du snart pappret".

Lycka till med din ansökan 🥳

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte också intercom häromveckan. Skulle åka på en långtur och behövde lite musik tyckte jag. Klockrent köp alltså! Blev ett Sena SLR3 som passar min hjälm. Jag ställde equalizern på "diskant boost" så låter det faktiskt rätt ok med hörselproppar i. Förstår inte heller hur jag kunde leva utan det förut. Gött att ha lite musik ibland.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem

Nån som vet vart jag kan hitta en mini katalysator med m12x1,25 gänga? verkar vara stört omöjligt, inte ens på aliexpress hittar jag.
Jag har beställt akra race line system till min mt-09 och vill inte ha motorlampan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Faaan vad man önskar att man bodde i södra delen av Europa. Tog kortet 21 maj och tror jag kan räkna på en hand hur många dagar det faktiskt varit riktigt skönt o härligt att vara ute o åka. Regn konstant senaste månaden och när det inte regnar är det 15 grader...
Känns också generellt som att senaste åren har svenska somrarna varit ganska kyliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Faaan vad man önskar att man bodde i södra delen av Europa. Tog kortet 21 maj och tror jag kan räkna på en hand hur många dagar det faktiskt varit riktigt skönt o härligt att vara ute o åka. Regn konstant senaste månaden och när det inte regnar är det 15 grader...
Känns också generellt som att senaste åren har svenska somrarna varit ganska kyliga?

15c är fine med rätt kläder. Men jag håller med. Msn blir sugen på att flytta ned nånstans.

Visa signatur