Samlingstråd LG OLED 2025 (A5/B5/C5/G5/Z5)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som följer G5 på avforums? LG har ju fortfarande inte fixat Hdr10 i spelläget av någon anledning. Nu siste juni släppte LG en ny uppdatering som förvärrade bilden bilden i Dolby vision. Herregud... Vad håller LG på med? De har till Q4 på sig att få ordning på mjukvara, annars blir det att spana in G6 istället och vänta ett år.

Permalänk
Medlem

42" C5 som skärm?
Har sett en del videos och läst andra forum men har sweclockers några åsikter?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Json_81:

42" C5 som skärm?

42:orna har varit accepterade som bildskärmar sedan de kom 2022. Ifall C-serien i 42 tum hade varit en bildskärm lär det vara en av de mest sålda bildskärmarna senaste åren. Jag har ju testet av 42C2 och vad som står där gäller än idag. Mesta skillnaden är att C5:n har bättre hårdvara, särskilt i fråga om ljusstyrka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

42" C5 som skärm?

Jag har en 42" C4 som skärm. Jag använder den till blandat spel och surf/dokument/programmering. Bredvid LG'n har jag en IPS-skräm som är kopplad till samma dator. I huvudsak är jag väldigt nöjd med skärmen. Jag upplever dock min IPS-skärm som något mer skarp. Det händer att jag drar över dokument till IPS'en för att lättare kunna läsa. Detta kan vara en inställningsfråga och/eller en fråga hur skärmarna är vinklade jämfört med ett intilliggande fönster. Jag har inte analyserat det djupare. För spel är LG'n en fröjd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av giplet:

Jag har en 42" C4 som skärm. Jag använder den till blandat spel och surf/dokument/programmering. Bredvid LG'n har jag en IPS-skräm som är kopplad till samma dator. I huvudsak är jag väldigt nöjd med skärmen. Jag upplever dock min IPS-skärm som något mer skarp. Det händer att jag drar över dokument till IPS'en för att lättare kunna läsa. Detta kan vara en inställningsfråga och/eller en fråga hur skärmarna är vinklade jämfört med ett intilliggande fönster. Jag har inte analyserat det djupare. För spel är LG'n en fröjd.

Kan vara skillnader i ljusstyrka, skillnader i skalningsalternativ och hur du använder Clear Type ihop med WOLED-panelen. Plus andra inställningar. Finns ju rätt mycket man kan skruva något varv för mycket i fråga om bilden hos en TV där en monitor ofta är neutral från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

42:orna har varit accepterade som bildskärmar sedan de kom 2022. Ifall C-serien i 42 tum hade varit en bildskärm lär det vara en av de mest sålda bildskärmarna senaste åren. Jag har ju testet av 42C2 och vad som står där gäller än idag. Mesta skillnaden är att C5:n har bättre hårdvara, särskilt i fråga om ljusstyrka.

Tack, helt missat när jag googlade runt.
Vet du om det finns några alternativ på gång att lanseras i närtid?
Hade gärna haft den lite curved men då finns det ju bara ultrawide.
Alltså oled, 144hz+, 4k, curved, 40-ish tum?

Skrivet av giplet:

Du känner inte att den blir för stor?
Jag knyckte vår 43" sovrumstv för att känna på det, spela är ju helt klart grymt men vid annan användning är jag inte riktigt lika lyrisk.
Delvis är det nog pga betraktningsvinklarna som borde vara klart bättre på C5 sen känns den väldigt platt, men det är nog mycket för att jag har en G9 annars

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag knyckte vår 43" sovrumstv för att känna på det, spela är ju helt klart grymt men vid annan användning är jag inte riktigt lika lyrisk.
Delvis är det nog pga betraktningsvinklarna som borde vara klart bättre på C5 sen känns den väldigt platt, men det är nog mycket för att jag har en G9 annars

Budgetfråga men det här tycker jag är ett intressant alternativ - LG 45GX950A:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1730011-lgs-nya-45-ult...

Men dessa tv-apparater är väldigt prisvärda även om de har lite brister i skärpa osv för kontorsbruk och sånt. Ska man på en riktig "monitor" enligt produktspec är det alltid helt andra prisnivåer pga högre (påstådd) kvalitet i skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dave:

Budgetfråga men det här tycker jag är ett intressant alternativ - LG 45GX950A:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1730011-lgs-nya-45-ult...

Men dessa tv-apparater är väldigt prisvärda även om de har lite brister i skärpa osv för kontorsbruk och sånt. Ska man på en riktig "monitor" enligt produktspec är det alltid helt andra prisnivåer pga högre (påstådd) kvalitet i skärmen.

Såg inte dum ut, men jag tänkte skippa ultrawide denna gången, i princip inga spel jag spelar drar fördel av det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Såg inte dum ut, men jag tänkte skippa ultrawide denna gången, i princip inga spel jag spelar drar fördel av det.

Var inne på det motsatta som du kanske läst i tråden men fick bra svar att PS5 inte har stöd för ultrawide så väntar också. Hade varit fantastiskt i vissa spel!

Permalänk
Medlem

LG verkar köra sina första större prissänkningar på C5-serien nu.

Exempelpriser från https://www.lg.com/se/ med ordinarie rabatterade priser samt efter användning av rabattkoden BENI25_ALLALG plus inloggat medlemsläge.

Lär kanske bli någon eller några tusenlappar billigare runt Black Friday men orkar man inte vänta så helt OK köpläge.

C5 42" 11 990kr = 10 575,18 kr
C5 48" 13 990kr = 12 339,18 kr
C5 55" 14 990kr = 13 221,18 kr
C5 65" 19 990kr = 17 631,18 kr
C5 77" 26 990kr = 23 805,18 kr
C5 83" 39 990kr = 35 271,18 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har en 42C3 och jag tyckte absolut den var för stor i början, det var väldigt nära att jag gjorde mig av med den! Men det tog bara ett par veckor så hade jag vant mig och lärt mig att använda den stora ytan till fler fönster osv och nu vill jag nog aldrig gå tillbaka till något mindre.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte gå för mindre än 48". Sitter på en c1 kommer häcka på den tills den inte orkar med längre. Gått som tåget. Misstänker det inte är så himla stor skillnad mot c5 ändå. Mindre effektiv HDR är väl främst det man förväntar sig speciellt som min inte är ny längre.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Jo, ibland kan jag känna att den är för stor, men den känslan jag först fick när jag ställde den på skrivbordet: "Vad fasen har jag gjort..." försvinner rätt så fort. Storleken är ovärderlig när man har många fönster uppe, och det funkar mycket bättre än min tidigare 34" UW skärm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jo, ibland kan jag känna att den är för stor, men den känslan jag först fick när jag ställde den på skrivbordet: "Vad fasen har jag gjort..." försvinner rätt så fort. Storleken är ovärderlig när man har många fönster uppe, och det funkar mycket bättre än min tidigare 34" UW skärm.

34UW tyckte jag var rätt kass, det är 1,5 27" typ.

Har använt sovrumstvn några dagar nu och bytte tillbaka till g9an på kvällen.
Konstaterar att jag vill ha mer pixlar på höjden men inser också att jag saknat curved.
Hade inte tänkt köpa förrän priset gått ner lite ändå så får klura några varv till på det här.
Kanske ska se om skärmen laxpudding tipsade om finns att beskåda i verkligheten någonstans.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

34 tum UW är exakt en 27-tummare fast 33 procent bredare. Samma höjd med mer pixlar på kortsidorna. Med all rimlighet baserat på att det är samma tillverkningsprocess där man bara skär moderglasen olika. Detta förhållande mellan 27 tum 16:9 och 34 tum UW återkommer med 45 UW och 32 tum 16:9.

Och 34 tum UW är till ytan ≈5 procent mindre än 32-tum 16:9. Ofta jämför man dessutom 34-tums 3440x1440 med en 32-tum 3840x2160 så dessutom 67 procent fler pixlar.

Liknande fast annorlunda gäller för övrigt med LG:s 45GX950A (5120x2160) som är UW med 2,37:1 i förhållande. Då jämfört med en valfri 42-tums C-modell:

42 tum 16:9 ≈ 93x52 cm eller 4836 cm²
45 tum UW ≈ 98x41 cm eller 4018 cm²

45-tummaren är då ca 17 procent mindre till ytan jämfört med 42:an. Fast har å andra sidan 33 procent fler pixlar.

En 45-tums UW förhåller sig i princip likadant till 32 tum 16:9. Lite beroende på hur tillverkaren avrundar sin specar. Det är i princip samma höjd och 33 procent fler pixlar på bredden. Så gissningsvis är det återigen en annan skärning från samma tillverkningsprocess som ger oss antingen 32 tum 16:9 eller 45 tum UW.

Permalänk
Hedersmedlem

När jag bytte tillbaka från UW till 16:9 ville jag ha en skärm med samma bredd som min 34" UW. Det blir då ca 38", men en sådan skärm var dyrare än det var värt, därav 42".

Visa signatur