Lägga ut pengar för retur av felaktigt erhållen vara?
Hej alla, behöver lite stöd.
Beställde en vara från stor svensk återförsäljare. Kostade ca 10'.
Hämtade ut varan i fredags, det visade sig att fel produkt hade skickats. Istället togs en vara emot som väger 10kg med mått 70x60x20 cm - ganska stor således.
Jag anmäler omedelbart att jag fått fel vara i deras system.
på söndagens skriver jag ut papper och ser då till min förvåning att jag förväntas lägga ut pengar för porto - uppskattningsvis minst 1000 kr. Vet ej den korrekta summan då jag inte klistrat på porto ännu. Antar att jag alltså blir köpare av frakten, och således ur något perspektiv risktagare av retur.
Jag kontaktar företagets chatt där jag förklarar att jag inte vill lägga ut (ytterligare) pengar för returfrakt av felaktigt sänd vara. Varan skall enligt utskriftsaddress skickas tillbaka till Slovakien. Till saken hör också att den felaktiga varan innehåller Lithium (batteri), vilket gör att den skall få en extra klisterlapp på sig vilket troligtvis ökar kostnaden ännu mer.
Efter att påtalat min besvikelse över hanteringen, så bad de att återkomma till mig inom 24h. De återkom och bad mig då skicka in bilder som visade den felaktigt skickade produkten. Jag skickade omedelbart in bilder som visade den felaktiga varan.
Idag återkom det med följande meddelande i ärendet.
"Jag har varit i kontakt med min specialist nu och dem har kollat på bilderna, men tyvärr så kunde vi inte göra något för returen.
Om du inte kan betala för returen just nu så kan du vänta tills att du har fått in pengar och sedan returnera varan.
Du returnerar varan så är det väldigt viktigt att du väljer en spårbar retur med spårningsnummer och att du sparar kvittot. Detta ska du sedan skicka in till oss på vår mejl: XXXXXXX. Du ska alltså skicka in spårningsnummer och returkvittot till vår mejl så kommer vi att återbetala dig för returen.
Ha en trevlig kväll!"
Vad hade ni valt att göra i detta fall?