Lägga ut pengar för retur av felaktigt erhållen vara?

Permalänk
Medlem

Lägga ut pengar för retur av felaktigt erhållen vara?

Hej alla, behöver lite stöd.

Beställde en vara från stor svensk återförsäljare. Kostade ca 10'.

Hämtade ut varan i fredags, det visade sig att fel produkt hade skickats. Istället togs en vara emot som väger 10kg med mått 70x60x20 cm - ganska stor således.

Jag anmäler omedelbart att jag fått fel vara i deras system.
på söndagens skriver jag ut papper och ser då till min förvåning att jag förväntas lägga ut pengar för porto - uppskattningsvis minst 1000 kr. Vet ej den korrekta summan då jag inte klistrat på porto ännu. Antar att jag alltså blir köpare av frakten, och således ur något perspektiv risktagare av retur.

Jag kontaktar företagets chatt där jag förklarar att jag inte vill lägga ut (ytterligare) pengar för returfrakt av felaktigt sänd vara. Varan skall enligt utskriftsaddress skickas tillbaka till Slovakien. Till saken hör också att den felaktiga varan innehåller Lithium (batteri), vilket gör att den skall få en extra klisterlapp på sig vilket troligtvis ökar kostnaden ännu mer.

Efter att påtalat min besvikelse över hanteringen, så bad de att återkomma till mig inom 24h. De återkom och bad mig då skicka in bilder som visade den felaktigt skickade produkten. Jag skickade omedelbart in bilder som visade den felaktiga varan.

Idag återkom det med följande meddelande i ärendet.

"Jag har varit i kontakt med min specialist nu och dem har kollat på bilderna, men tyvärr så kunde vi inte göra något för returen.

Om du inte kan betala för returen just nu så kan du vänta tills att du har fått in pengar och sedan returnera varan.

Du returnerar varan så är det väldigt viktigt att du väljer en spårbar retur med spårningsnummer och att du sparar kvittot. Detta ska du sedan skicka in till oss på vår mejl: XXXXXXX. Du ska alltså skicka in spårningsnummer och returkvittot till vår mejl så kommer vi att återbetala dig för returen.

Ha en trevlig kväll!"

Vad hade ni valt att göra i detta fall?

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är återförsäljaren som gjort fel och bör därför vara måna om att det hela löses smidigt för din del.

De kan ställa vissa rimliga förväntningar på dig, som att du tar dig till ett inlämningsställe och skickar iväg paketet, om inte det skulle vara svårgjort. De har absolut ingen som helst grund att kräva du ligger ute med kostnad för frakten. Kan deras specialist av någon underlig anledning inte själv boka frakten får de först betala dig kostnaden för att du sedan skall kunna skicka iväg varan, och dessförinnan också avtala att du inte står för någon som helst risk om varan skulle skadas eller tappas bort.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Om du returnerar en vara med stöd av ångerrätten så har du inget lagstöd för att inte behöva betala returfrakten.
Om du däremot reklamerar en vara ska säljaren stå för frakterna som krävs för att få varan åtgärdad och skickad fram o tillbaka på det sätt som krävs för det.

Det är inte helt tydligt vad du velat göra, retur enligt ångerrätten för att få pengarna tillbaka eller reklamation för att säljaren ska åtgärda problemet med produkten.
Har du reklamerat eller ångrat köpet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du reklamerat eller ångrat köpet ?

Finns det inget annat alternativ?
Han vill kanske fortfarande genomföra köpet men har ju inte fått varan han beställt och betalt för.

Det kanske räknas som en reklamation?

Permalänk
Medlem

Du ska inte lägga ut en krona på att skicka tillbaka en vara som är felskickad. Det ska företaget stå för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Finns det inget annat alternativ?
Han vill kanske fortfarande genomföra köpet men har ju inte fått varan han beställt och betalt för.

Det kanske räknas som en reklamation?

Ja, det är en reklamation.

Citat:

4 kap. 1 § Varan ska i fråga om art, beskrivning, mängd, kvalitet, funktionalitet, kompatibilitet, driftskompatibilitet och i övrigt stämma överens med vad som följer av avtalet. [...]

Citat:

5 § Varan är felaktig om den avviker från vad som anges i 1 eller 2 § eller [...]

Citat:

5 kap. 1 § Om varan är felaktig, får konsumenten enligt 4-11 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får konsumenten enligt 6 kap. kräva skadestånd. Konsumenten får enligt 3 § även hålla inne betalningen. [...]

Citat:

6 § Vid omleverans ska näringsidkaren på egen bekostnad ta tillbaka den felaktiga varan. [...]

Citat:

8 § Konsumenten har rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller att häva köpet, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. Detsamma gäller om avhjälpandet eller omleveransen inte sker i enlighet med kraven i 6 § eller felet kvarstår trots avhjälpande eller omleverans. [...]

Citat:

6 kap. 1 § Konsumenten har rätt till ersättning för den skada han eller hon lider genom att näringsidkaren är i dröjsmål eller varan är felaktig, om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet eller felet beror på ett hinder utanför näringsidkarens kontroll [...]

Permalänk
Medlem

Vad jag gjort är att rapportera problem med min order och vidare i deras system att "Fel artikel mottagen". Då påbörjades retur som de nu vill att jag skall slutföra för att få tillbaka min ursprungliga pengar + pengar som de vill att jag skall lägga ut för att skicka tillbaka.

De säger att de skall återbetala pengar + mina utlägg för frakt när de får tillbaka felaktigt den felaktiga varan.

Men för mig låter det som risk att lägga ut pengar för detta.

Permalänk
Medlem

Svensk återförsäljare som kräver att du ska skicka tillbaka varan till Slovakien? Vilka jävla luffare! 😂

Permalänk
Medlem

Kräv att dom ska skicka det som du har betalat för.
Och om dom vill ha tillbaks sina grejer som dom av nån anledning skickat till dig så får dom väl börja ta lite ansvar och visa att dom faktiskt vill ha tillbaks grejerna och inte försöka tvinga på dig att ligga ute med pengar och potentiell risk för skadat/borttappat paket.

Permalänk
Sötast

Om du har köpt produkten via ett svenskt bolag (Kvittar var det sänds ifrån) så är du skyddad av konsumentköplagen.
Hur har du betalt? Om via kreditkort/paypal (t.ex) så har man köpskydd och kan få pengarna tillbaka via dem.

Oavsett så låter det som ett roligt skojarföretag du stött på!

Hänvisa till konsumentköpslagen KKL och be dem sätta sig på en chilipeppar och lösa returen åt dig.

Om du gör en återbetalning via utgivare på grund av att de vägrar skicka korrekt vara och du sedan behåller den andra tills de själva hämtar den så får de nog fart i röven till slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Kräv att dom ska skicka det som du har betalat för.
Och om dom vill ha tillbaks sina grejer som dom av nån anledning skickat till dig så får dom väl börja ta lite ansvar och visa att dom faktiskt vill ha tillbaks grejerna och inte försöka tvinga på dig att ligga ute med pengar och potentiell risk för skadat/borttappat paket.

Precis, dom har inte följt sin del av avtalet genom att skicka rätt produkt alltså är det deras skyldighet stå för returfrakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Svensk återförsäljare som kräver att du ska skicka tillbaka varan till Slovakien? Vilka jävla luffare! 😂

Gissar att det är CDON eller liknande marknadsplats. Troligtvis inte Amazon dock då deras returpolicy är relativt smärtfri.