Säkringen går när datorn ansluts till ström

Permalänk
Medlem

Säkringen går när datorn ansluts till ström

Hej swec!

Har ett problem med datorn. Så fort jag kopplar in strömmen till nätaggregatet så går säkringen.

Har provat följande:
2 olika kablar samt olika uttag runtom i lägenheten men så fort jag slår på nätagget så går säkringen igen. Har provat uttag där jag inte har något annat inkopplat också.

Nätaggregat jag har är ett seasonic focus GX 850w inköpt juli 2022, så det är ca 3 år gammalt nu.

Vill minnas att det ska vara ett ganska hyfsat nätaggregat och det är ”bara” 3 år gammalt. Men det kanske bara är maximal otur och den som gett upp?

Alla tips uppskattas🙂

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Garanterat nätagget som gett upp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Låter så ja, 10-års garanti?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Får börja dra i det imorgon då. Ska vara 10 års garanti på nätaggregat så får förhoppningsvis löst det på ett smidigt sätt🙂

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem

Kanske överkänslig säkring. När man precis slår på en tex dator så spikar ampen som dras temporärt (mikrosekunder) - det kan vara nog mycket för att lösa ut säkringen.

Förmodligen är det dock nätagget som har gett upp. Ovan hände mig endast när jag slog på strömmen till 7 datorer samtidigt, tog mig fan ett tag att fatta vad i h-vete som hände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Kanske överkänslig säkring. När man precis slår på en tex dator så spikar ampen som dras temporärt (mikrosekunder) - det kan vara nog mycket för att lösa ut säkringen.

Förmodligen är det dock nätagget som har gett upp. Ovan hände mig endast när jag slog på strömmen till 7 datorer samtidigt, tog mig fan ett tag att fatta vad i h-vete som hände.

Låter som att det sker när han kopplar in nätagget, och inte när han slår på datorn.
Och kondisarna ska la ta hand om dom värsta spikarna, låter som verkligen super extremfall om det ska kunna slå bort en säkring på att man slår på datorn bara.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så sker det är jag kopplar in nätaggregatet och slår switchen på nätagget från off till on. Datorn kan jag alltså inte få igång överhuvudtaget då säkringen går direkt🙂

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Låter som att det sker när han kopplar in nätagget, och inte när han slår på datorn.
Och kondisarna ska la ta hand om dom värsta spikarna, låter som verkligen super extremfall om det ska kunna slå bort en säkring på att man slår på datorn bara.

Det kan hända om säkringen ligger nära sin maxlast redan pga andra saker inkopplade på samma säkring.

Men mer troligt att agget kanske lämnat in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Är det verkligen en säkring som löser ut? Låter mer som att det är en jordfelsbrytare. Men oavsett så tycker jag att du ska reklamera nätagget. Vore det elfel i själva datorn så har moderna nätagg skydd för det, så säkringen går inte för att det är kortslutning i datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Det kan hända om säkringen ligger nära sin maxlast redan pga andra saker inkopplade på samma säkring.

Men mer troligt att agget kanske lämnat in.

Jag har inte så mycket inkopplat mer än typ 1 lampa från Philips hue på samma säkring, så vet inte riktigt vad som kan belasta den. Den har funkat fint på samma säkring i 3 år🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

För att förtydliga så sker det är jag kopplar in nätaggregatet och slår switchen på nätagget från off till on. Datorn kan jag alltså inte få igång överhuvudtaget då säkringen går direkt🙂

Hua, låter som en saftig kortslutning bakom knappen D:

Permalänk
Medlem

Vad är det som löser ut till och börja med? Säkring eller jordfelsbrytare?

Om det är säkringen händer det bara där eller är det samma om du kopplar in den i ett uttag som är till en annan säkring?

Hade själv nämligen exakt samma problem (fast med jordfelsbrytaren) så fort jag koppla in grendosan till dator och skärmar så löste den ut! Visade sig vara en kombination av två saker, jordfel i kontakt/ledning till pelletspannan (som sitter på en helt annan säkring) samt dålig jordfelsbrytare.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vad är det som löser ut till och börja med? Säkring eller jordfelsbrytare?

Om det är säkringen händer det bara där eller är det samma om du kopplar in den i ett uttag som är till en annan säkring?

Hade själv nämligen exakt samma problem (fast med jordfelsbrytaren) så fort jag koppla in grendosan till dator och skärmar så löste den ut! Visade sig vara en kombination av två saker, jordfel i kontakt/ledning till pelletspannan (som sitter på en helt annan säkring) samt dålig jordfelsbrytare.

Det är säkringen, och jag får samma resultatet på olika uttag till olika säkringar dessvärre😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macatonia:

Jepp, strömrusningen är ett faktum när primärkondingarna i nätagget laddas från nollpotential. Det är också möjligt att säkringen råkar vara ett dåligt exemplar som inte håller specad karakteristik. Sådant händer kort sagt, små automatsäkringar är en masstillverkad produkt utan någon särskilt ingående kvalitetskontroll. Med vissa fabrikat är det vanligare än andra, har t ex helt tappat förtroendet för Schneider på senare år.

Instämmer dock i att man förmodligen bör åberopa garantin om en i övrigt lätt lastad säkring löser när man spänningssätter nätagget.

Kvarstår problemet även efter man fått nätagget utbytt kan man fundera på att skaffa en ICL, eller byta ut säkringen för att säkerställa att den är okej.

@Zoroed, släng upp ett foto på säkringen som löser där märkningen syns, har stött på ett och annat fall där man installerat säkringar med alldeles för snabb karakteristik för allmänt bruk i bostäder, sannolikt för att man inte hade koll på utlösningskurvor och sådant och tog vad man hittade först på hyllan.

Undrar också om du har jordfelsbrytare i centralen, dvs kan vi räkna bort jordfel som felkälla eller ej?

Är det förresten samma säkring som löst när du bytt uttag så har bytet inget värde i felsökningssyfte.

Tillägg: noterar ditt senaste inlägg. Det är dock fortfarande intressant att veta vad det sitter för säkringar i din central.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Jepp, strömrusningen är ett faktum när primärkondingarna i nätagget laddas från nollpotential. Det är också möjligt att säkringen råkar vara ett dåligt exemplar som inte håller specad karakteristik. Sådant händer kort sagt, små automatsäkringar är en masstillverkad produkt utan någon särskilt ingående kvalitetskontroll. Med vissa fabrikat är det vanligare än andra, har t ex helt tappat förtroendet för Schneider på senare år.

Instämmer dock i att man förmodligen bör åberopa garantin om en i övrigt lätt lastad säkring löser när man spänningssätter nätagget.

Kvarstår problemet även efter man fått nätagget utbytt kan man fundera på att skaffa en ICL, eller byta ut säkringen för att säkerställa att den är okej.

@Zoroed, släng upp ett foto på säkringen som löser där märkningen syns, har stött på ett och annat fall där man installerat säkringar med alldeles för snabb karakteristik för allmänt bruk i bostäder, sannolikt för att man inte hade koll på utlösningskurvor och sådant och tog vad man hittade först på hyllan.

Undrar också om du har jordfelsbrytare i centralen, dvs kan vi räkna bort jordfel som felkälla eller ej?

Är det förresten samma säkring som löst när du bytt uttag så har bytet inget värde i felsökningssyfte.

Tillägg: noterar ditt senaste inlägg. Det är dock fortfarande intressant att veta vad det sitter för säkringar i din central.

Är ingen expert på allt som har med el att göra så jag ska se till att få fram en bild runt lunchtid. Återkommer!🙂

Permalänk
Medlem

En sak jag kan tillägga som jag kom på nu är att under dessa 3 åren jag haft datorn så har det hänt att datorn slumpmässigt stängt av sig när den används. Det har hänt ca 5-6 gånger. Har hela tiden trott att det beror på att grendosan är kass så har kopplat datorn till en annan grendosa sen verkar den ha fungerat tills igår.

Det kanske är en indikation på att det varit något fel under en längre period och nu har nätaggregatet gett upp helt?🙂

Permalänk
Medlem

Jag har samma fel hemma, har varit så i flera år med kvalitetsnätagg från både Sessonic och Corsairs SF-serie och med flera olika builds.

Så det måste inte vara nätagget, särskilt Seasonic är god kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Jag har samma fel hemma, har varit så i flera år med kvalitetsnätagg från både Sessonic och Corsairs SF-serie och med flera olika builds.

Så det måste inte vara nätagget, särskilt Seasonic är god kvalitet.

Hur gjorde du för att få det löst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Hur gjorde du för att få det löst?

Jag har inte löst det. Följer tråden noga 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Här kommer bild. https://imgur.com/gallery/el-bpJooLo

38 som datorn är kopplad till. Men även andra säkringar går om jag kopplar till dem🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoroed:

Här kommer bild. https://imgur.com/gallery/el-bpJooLo

38 som datorn är kopplad till. Men även andra säkringar går om jag kopplar till dem🙂

Okej ja det är en 10A säkring med C-karakteristik. Man har med andra ord inte valt något överdrivet känsligt. Har svårt att tänka mig att de konstruerat nätagget så man behöver något större/långsammare än så, dvs säkringen borde inte lösa om det inte finns stora mängder annan last på säkringen redan, och knappt ens då.

Hager är i övrigt bra skit.

Det är nog kort sagt läge att få det där agget utbytt

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Du kan ju testa att dra ur allt ur nätagget och bara koppla in agget i väggen så är ju allt annat uteslutet.

Dock om något annat än agget är problemet så borde de bara lösa agget överlastakydd inte säkringen.

Men du vet att af säkert att agget garanterat har lämnat in.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Säkert en kondensator som smällt i nätagget. Hände samma på mitt Seasonic aggregat.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem

Var inne hos inet nyligen som gjorde ett test, säkringen gick under deras test också.
Får en utbytesenhet utskickad inom kort🙂

Tack för alla svar🙂

Permalänk
Medlem

Jag gissar på en kortsluten likriktardiod, eller en transistor. Potentiellt kanske en MOV också.

Det är åsksäsong nu, så en transient på elnätet kan ha slagit ut en komponent som kanske redan var på gränsen.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Det måste ju inte vara en extern källa, det kan ju också vara så att nätagget ifråga har ett konstruktionsfel...

Jag har uteslutande köpt Seasonic de senaste 10 åren och kommer att fortsätta med det så länge inte något oväntat händer, men jag är inte så naiv att jag tror att 100% of Seasonics nätagg är felfria.