RTX 5000-serien äntrar Steam Hardware Survey

Permalänk
Melding Plague

RTX 5000-serien äntrar Steam Hardware Survey

Men AMD:s Radeon RX 9000-serie lyser med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

5060 går ju starkt, måste vara all gratisreklam från techtubers

/s

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Jag är en av de nya procenten i listan med 5070. 😇

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Inte för att vara den men känns också som större chans att någon med Nvidia gör steams hardware survey.

Visa signatur

Spelar spelet väldigt väl.

Permalänk
Medlem

Otroligt att så många spelar på laptop…😲🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

Inte för att vara den men känns också som större chans att någon med Nvidia gör steams hardware survey.

Ja, det är ju rätt uppenbart om man kollar på listan.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem

Steams hårdvaruinformationsmodul är ju lite halvdassig också. Mitt 3080 hittade den fint, men efter byte till ett 7900 XTX upptäcker den inte VRAM-mängd eller PCIe-anslutning.

"Primary Bus Type Not Detected
Primary VRAM Not Detected"

GPU-Z, HWiNFO och AIDA64 upptäcker kortet, anslutningen och mängden VRAM finfint, och det har inte bråkat en sekund på ett halvår.

Permalänk
Medlem

Trodde 9700 och 9700XT sålde som smör i solsken☀️
Kanske lugnade ned sig efter releasen.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Steams hårdvaruinformationsmodul är ju lite halvdassig också. Mitt 3080 hittade den fint, men efter byte till ett 7900 XTX upptäcker den inte VRAM-mängd eller PCIe-anslutning.

"Primary Bus Type Not Detected
Primary VRAM Not Detected"

GPU-Z, HWiNFO och AIDA64 upptäcker kortet, anslutningen och mängden VRAM finfint, och det har inte bråkat en sekund på ett halvår.

Steams chart är inte alls något att ta seriöst. Har haft 7x olika system dem sen 2013, varav 2x va Intel. Resten AMD ryzen system, fått 1 hardware scan sen jag satte i Ryzen och fick en varje kvartal med Intel... Så något ligger lurt där

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Stog väl på sweclockers i någon tidigare artikel att de hamnar under någon annan beteckning för att inbyggda grafiken på cpu:n är vad som reggas istället om folk har den igång(även fast den inte används ja) 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Steams chart är inte alls något att ta seriöst. Har haft 7x olika system dem sen 2013, varav 2x va Intel. Resten AMD ryzen system, fått 1 hardware scan sen jag satte i Ryzen och fick en varje kvartal med Intel... Så något ligger lurt där

Så du menar att steam ,som använder amd i sin egen handheld, försöker manipulera siffror?

Skulle inte tro det. Gissar snarare slumpen eller att du inte haft att du godkänner att få förfrågningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Ser fram emot alla: jag har amd och får aldrig frågan!

Swec, kan ni kolla med några svenska återförsäljare hur fördelningen ser ut i deras statistik? Vore intressant att se om sverige utmärker sig eller om det faktiskt är så pass få som köper amd även här (jämfört med globalt).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att AMD-cpuer dominerar bland Linux-användare men inte Windows-användare ..är det pga Steam deck?
(Annars ser jag ingen specifik anledning till specifikt OS för mainstream-CPUer från de två primära x86-tillverkarna)

Sist jag fick en med 7900 XT, ett par år sen eller så, så har jag för mig att det inte stod att den hittat den modellen explicit, så som redan nämnt i tråden tror jag det kan finnas ett visst mörkertal.

(Det förvånar mig inte det allra minsta om det problemet aldrig någonsin hänt Nvidia de senaste tjugofem åren)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Så du menar att steam ,som använder amd i sin egen handheld, försöker manipulera siffror?

Skulle inte tro det. Gissar snarare slumpen eller att du inte haft att du godkänner att få förfrågningar

Har alltid haft att det godkänner förfrågningar. Det jag säger är att dem mäter olika system, vilket av dem flesta som görs är internet caféer och inte hemmadatorer.

Att Steam som kör AMD i sin handheld har dem inget val, för vad har du där i samma förbrukning/watt/kylning som krävs av en handhold? Antigen kör du snapdragon/exynos eller tex kirin. Då det måste vara passiv kylning och då är du limiterad till 5 - 15W som max, annars bränner användarna händerna alt skalet kommer bli för varmt/smälta.

AMD är idag det enda valet för en handheld du ska ha kraft i, då Intel är för tillfället ett sjunkande skepp och mobila enheter inte har GPU nog för att pusha ut 30 - 60+ fps stabilt, och vem vill spela en ny handheld med dagens spel som om vi satt på Pokemon gen1 med gameboys igen. Retro är en sak en helt annan att få "ny" hårdvara men med skit istället för bra prestanda.

Och som andra skrivit här öppe etc med. Deras mjukvara har otroliga problem att hitta "rätt" modell på GPU etc etc när du kör radeon av någon konstig anledning.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Låter som en spännande GPU. Vart finns den att köpa?

Jo, jag fattar att du menar 9070 och 9070XT

Dold text
Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Låter som en spännande GPU. Vart finns den att köpa?

Jo, jag fattar att du menar 9070 och 9070XT

Dold text

Han skrev kanske fel och menade Pro istället för XT? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Han skrev kanske fel och menade Pro istället för XT? 🤔

<Uppladdad bildlänk>

Vi beslutar att det var PRO han menade. AGP är framtiden!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Jag fick min första surveyförfrågan på minst 15 år häromdagen.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Lite lustigt att AMD-cpuer dominerar bland Linux-användare men inte Windows-användare ..är det pga Steam deck?
(Annars ser jag ingen specifik anledning till specifikt OS för mainstream-CPUer från de två primära x86-tillverkarna)

Sist jag fick en med 7900 XT, ett par år sen eller så, så har jag för mig att det inte stod att den hittat den modellen explicit, så som redan nämnt i tråden tror jag det kan finnas ett visst mörkertal.

(Det förvånar mig inte det allra minsta om det problemet aldrig någonsin hänt Nvidia de senaste tjugofem åren)

För att den genomsnittlige Linuxanvändaren är lite mer tech-savvy än respektive windowsanvändare. De vågar prova saker som inte är mainstream.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag fick min första surveyförfrågan på minst 15 år häromdagen.

För att den genomsnittlige Linuxanvändaren är lite mer tech-savvy än respektive windowsanvändare. De vågar prova saker som inte är mainstream.

Haha ok, vem vet vilka stjärnor som ska vara i fokus för att frågan ska komma. För några år sen var det en person som (på Linux-sys) visade hur frammana den (genom att manipulera innehållet i en fil).

Ang att våga saker som ej är mainstream så till skillnad från Nvidia mot resten på gpu-sidan så har jag bara mött en i närtid som deklarerat att hen inte gärna provar AMD för cpu. AMD har varit ett bra cpu-val i ett antal år skulle jag vilja påstå. Men det kan vara så att folk är väldigt konservativa. Isf letar de nog efter Nvidiakort ett tiotal år efter att Nvidia slutat att existera i sin nuvarande form.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha ok, vem vet vilka stjärnor som ska vara i fokus för att frågan ska komma. För några år sen var det en person som (på Linux-sys) visade hur frammana den (genom att manipulera innehållet i en fil).

Ang att våga saker som ej är mainstream så till skillnad från Nvidia mot resten på gpu-sidan så har jag bara mött en i närtid som deklarerat att hen inte gärna provar AMD för cpu. AMD har varit ett bra cpu-val i ett antal år skulle jag vilja påstå. Men det kan vara så att folk är väldigt konservativa. Isf letar de nog efter Nvidiakort ett tiotal år efter att Nvidia slutat att existera i sin nuvarande form.

Många företag är ju väldigt stockkonservativa. Både min nuvarande och min förra arbetsplats köper Intel, även när de var som sämst kontra AMD. Det smittar ju av sig även på de som arbetar där som köper det som de är vana vid.
Tittar man på slutkundsförsäljning av lösa processorer så är AMD klart överrepresenterat så alla som bygger eget verkar ju föredra AMD. De som köper färdigt föredrar Intel i större utsträckning.

Första Intel-processorn på Amazons försäljningslista med lösa CPU'er kommer på plats #13. I top-20 finns fyra Intel-processorer.
https://www.amazon.com/Best-Sellers-Computer-CPU-Processors/z...

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

AMD har väldigt bra stöd i Linux för både CPU och GPU och hjälper till att koda öppen källkod, dessutom. Även strömsnåla vilket spontant känns som en Linux-ig värdering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel H.:

AMD har väldigt bra stöd i Linux för både CPU och GPU och hjälper till att koda öppen källkod, dessutom. Även strömsnåla vilket spontant känns som en Linux-ig värdering.

Detta är en fråga snarare än ifrågasättning - hur hjälper en cpu någon att koda? (Annat än på ett rent grundläggande vis givetvis)

Och strömsnålhet är ..well delvis en OS-fråga men jag har ändå inte sett stora skillnader (för cpuer) mellan Linux och Windows. (Intel tenderar att vara lika bra eller bättre på idle, tvärtom för hårdare belastning).
Det är inte helt klart för mig hur väl Linux stödjer Thread director ex men min ADL drar ungefär så mycket som ofta citeras, oavsett OS.

Nvidia-gpuer är mer strömsnåla än AMDs nuvarande oavsett OS. Men det är ännu en del skillnad på Nvdas drivrutiner för Linux jmf med AMDs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta är en fråga snarare än ifrågasättning - hur hjälper en cpu någon att koda? (Annat än på ett rent grundläggande vis givetvis)

Och strömsnålhet är ..well delvis en OS-fråga men jag har ändå inte sett stora skillnader (för cpuer) mellan Linux och Windows. (Intel tenderar att vara lika bra eller bättre på idle, tvärtom för hårdare belastning).
Det är inte helt klart för mig hur väl Linux stödjer Thread director ex men min ADL drar ungefär så mycket som ofta citeras, oavsett OS.

Nvidia-gpuer är mer strömsnåla än AMDs nuvarande oavsett OS. Men det är ännu en del skillnad på Nvdas drivrutiner för Linux jmf med AMDs.

Ett grammatikfel från min sida, menade att AMD själva hjälper till med open source utveckling.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Daniel H.:

För spel har AMD absolut bra GPU-stöd på Linux. Inte minst då Proton är kritiskt för produkter som SteamDeck.

För allt annat skulle jag hävda att Nvidia har bättre Linux-drivers. Drivers som för övrigt sedan mitten av 2024 också är open-source förutsatt att man kör på 2000-serien eller senare.

Specifikt för Linux-nördar finns också fördelen att AMDs GPU-drivare fungerar generellt sätt bättre med "rullande" distron. Nvidia fungerar bättre nu när de är open-source, men de sticker inte under stolen med att man primärt testar med "stabila" releaser som t.ex. Ubuntu LTS (de som kommer ut en gång var 24e månad).

För vad det gäller CPU-stödet: nämnt ett enda bibliotek som har lite bredare användning som AMD står bakom.

Här tror jag man ska vara rätt orolig för hur Intel kommer prioritera framöver. För historiskt har de skapat väldigt mycket x86-optimerade bibliotek som används både på Windows och Linux. Några exempel

Intel MKL: används bl.a. av PyTorch, Tensorflow, NumPy, SciPy, Matlab
Intel IPP: används bl.a. av Photoshop, en del ljudprogram (har dock väldigt dålig koll på sådana)
oneDNN: används av en rad "AI-program", samt PyTorch/Tensorflow
Embree: används av flera renderingsprogramvaror, bl.a. Blender
Open Image Denoise: används också av bl.a. Blender och andra renderingprogram
ISPC: historiskt gjordes de flesta SIMD-optimeringar (SSE/AVX/AVX-512) rätt mycket "för hand", men allt mer görs med ISPC som är kompilator där en specialversion av C++ används för att kunna skriva program för SIMD på CPU rätt likt hur man skriver för GPU med CUDA/Metal/HIP.

Det högst ironiska i ovan är att alla de biblioteken pushar SIMD rätt hårt, Intel har uppenbarligen primärt tänkt på Xeon. Men för desktop får det en, för Intel, lite oönskad effekt i att dessa bibliotek kör mer effektivt på Zen4/Zen5 jämfört med Golden Cove/Lion Cove då de förra har AVX-512 men de snare saknar detta.

Givet hur uselt det går för Intel och hur mycket neddragningar de gör finns en överhängande risk att sådana saker som utveckling av "gratisprogramvara" kommer bli lidande. Så AMD bör nog räkna med att behöva ta över rätt mycket av det jobb Intel historiskt gjort för x86. På GPU-sidan kan man tyvärr redan ana nedprioritering av Linux från Intels sida.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vi beslutar att det var PRO han menade. AGP är framtiden!

AGP-Express kommer

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk

nya PCn är byggd med Linux i åtanke, ren AMD burk. Sen råkar det vara bäst prestanda för priset också. 9600X + 9060XT 16GB. Intel datorn med i5 10600K och ARC770 kör bara Windows

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Medlem

SteamOS står för drygt 30% av alla Linuxanvändare så inte så konstigt AMD ligger högt där.

Permalänk
Medlem

Anledningen är FOSS drivers till AMD något som nVidia bara börjat med för ~1 år sedan och jag tror inte de är helt öppna heller men rätta mig om jag har fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Anledningen är FOSS drivers till AMD något som nVidia bara börjat med för ~1 år sedan och jag tror inte de är helt öppna heller men rätta mig om jag har fel...

Du beskriver sitsen för gpu:er, jag refererade till cpu:er : )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För spel har AMD absolut bra GPU-stöd på Linux. Inte minst då Proton är kritiskt för produkter som SteamDeck.

För allt annat skulle jag hävda att Nvidia har bättre Linux-drivers. Drivers som för övrigt sedan mitten av 2024 också är open-source förutsatt att man kör på 2000-serien eller senare.

Specifikt för Linux-nördar finns också fördelen att AMDs GPU-drivare fungerar generellt sätt bättre med "rullande" distron. Nvidia fungerar bättre nu när de är open-source, men de sticker inte under stolen med att man primärt testar med "stabila" releaser som t.ex. Ubuntu LTS (de som kommer ut en gång var 24e månad).

För vad det gäller CPU-stödet: nämnt ett enda bibliotek som har lite bredare användning som AMD står bakom.

Här tror jag man ska vara rätt orolig för hur Intel kommer prioritera framöver. För historiskt har de skapat väldigt mycket x86-optimerade bibliotek som används både på Windows och Linux. Några exempel

Intel MKL: används bl.a. av PyTorch, Tensorflow, NumPy, SciPy, Matlab
Intel IPP: används bl.a. av Photoshop, en del ljudprogram (har dock väldigt dålig koll på sådana)
oneDNN: används av en rad "AI-program", samt PyTorch/Tensorflow
Embree: används av flera renderingsprogramvaror, bl.a. Blender
Open Image Denoise: används också av bl.a. Blender och andra renderingprogram
ISPC: historiskt gjordes de flesta SIMD-optimeringar (SSE/AVX/AVX-512) rätt mycket "för hand", men allt mer görs med ISPC som är kompilator där en specialversion av C++ används för att kunna skriva program för SIMD på CPU rätt likt hur man skriver för GPU med CUDA/Metal/HIP.

Det högst ironiska i ovan är att alla de biblioteken pushar SIMD rätt hårt, Intel har uppenbarligen primärt tänkt på Xeon. Men för desktop får det en, för Intel, lite oönskad effekt i att dessa bibliotek kör mer effektivt på Zen4/Zen5 jämfört med Golden Cove/Lion Cove då de förra har AVX-512 men de snare saknar detta.

Givet hur uselt det går för Intel och hur mycket neddragningar de gör finns en överhängande risk att sådana saker som utveckling av "gratisprogramvara" kommer bli lidande. Så AMD bör nog räkna med att behöva ta över rätt mycket av det jobb Intel historiskt gjort för x86. På GPU-sidan kan man tyvärr redan ana nedprioritering av Linux från Intels sida.

Mycket intressant info, tack så mycket. 😀

Visa signatur