Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Snabbkoll: Delar du ditt streamingkonto?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Delar du ditt streamingkonto?

Trots företagens försök att stävja kontodelning är företelsen rätt så vanlig, sharing is caring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sötast

Har inget streamingkonto

Permalänk
Medlem

Streaming?

Permalänk

Tankeövning - Hur skulle det fungera om alla delade?! Varför skulle då du/jag ha rätten att göra det?!

Visa signatur

i7 2600k @ OC 4GHz | GTX 970 OC | ASUS Corsair A50 | ASUS 1155 P67 PRO | SSD Samsung 840 EVO 120GB | Corsair XMS3 4x4GB | Corsair HX 750 | Fractal Design R3 | Dell IPS U2515H |

Permalänk
Medlem

Enda jag har är Spotify, och där går det ju inte att lyssna två samtidigt. Så jag har ett Duo abonnemang till mig å frun. Och det skulle jag inte kalla att dela mitt konto.

Har gjort det tidigare däremot när jag hade HBO. Så jag kryssade att jag har slutat. Men det pga att jag sade upp kontot helt enkelt.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_hitman:

Tankeövning - Hur skulle det fungera om alla delade?! Varför skulle då du/jag ha rätten att göra det?!

Tankeövning - om jag betalar för fyra streams kanske jag kan få använda alla fyra, även om enheterna är på olika fysiska adresser?

Permalänk
Medlem

Har bara Spotify. Delar inte. Lever ensam.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Har inget streamingkonto

Betalar du ingen skatt i Sverige?

Topic: SVTPlay torde räknas som streamingservice och nej, den delar jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Betalar du ingen skatt i Sverige?

Topic: SVTPlay torde räknas som streamingservice och nej, den delar jag inte.

Man behöver inte ha något konto på SVT play för att ta del av innehållet!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Streaming?

Jag tror det har något med flugfiske med torrfluga i strömmande vatten att göra. En helt ny grej.

Permalänk
Medlem

Streamingkonto? SVT och YouTube kräver inga konton vad jag vet, verkar tokigt att dela på dem då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja Disney. Sen lånar/snyltar vi på resten. Och så lite Plex.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har slutat att använda Netflix. Har gått tillbaka till gammal hederlig p2p pirating med plex som streaming service och DÄR delar jag ut tillgång till nära och kära.
Skönt med applikation som radarr, Sonarr, prowlarr, Ombi och dylikt som verkligen underlättar att requests in sådant som man vill se och fort går det också.
Kör man med trash profiles så får man precis den kvalitet som man eftersöker! Det är också mycket skönt med automatisk uppdateringar av profilerna genom notifiarr.com och jag kan inte vara mer nöjd över min setup än så här.
Det är dyrare initialt än Netflix men man får mycket större frihet och kan koppla upp sina vänner i ett mycket stort antal och räknar man på det på de viset så är det mycket billigare över tid än Netflix.

Så frågan huruvida jag delar streaming konto varierar beroende på hur man ser det. Netflix ligger på hyllan och dammar så där är det ingen konto delning längre.
Men sharing is caring genom plex fungerar fortfarande fint. 🙂

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Har några familjekonton men tror inte att det räknas, ingen annan delning.

Permalänk
Medlem

Ja, då jag själv kollar väldigt lite någon serie per år men har förälder som tja inte har så bra ställt och inte tekniskt kompetent nog att betala för sådant o.s.v. så delar jag med denna med två olika tjänster.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Har slutat att använda Netflix. Har gått tillbaka till gammal hederlig p2p pirating med plex som streaming service och DÄR delar jag ut tillgång till nära och kära.
Skönt med applikation som radarr, Sonarr, prowlarr, Ombi och dylikt som verkligen underlättar att requests in sådant som man vill se och fort går det också.
Kör man med trash profiles så får man precis den kvalitet som man eftersöker! Det är också mycket skönt med automatisk uppdateringar av profilerna genom notifiarr.com och jag kan inte vara mer nöjd över min setup än så här.
Det är dyrare initialt än Netflix men man får mycket större frihet och kan koppla upp sina vänner i ett mycket stort antal och räknar man på det på de viset så är det mycket billigare över tid än Netflix.

Så frågan huruvida jag delar streaming konto varierar beroende på hur man ser det. Netflix ligger på hyllan och dammar så där är det ingen konto delning längre.
Men sharing is caring genom plex fungerar fortfarande fint. 🙂

Ja det beror nog lite på var man är i livet. Som 20 åring orkade jag hålla på men nu efter 30 med barn, hus ständig grejer som ska fixas så finns inte tiden. Det är värt 150kr/mån för Disney för nöjda barn och fru. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Stängde ner alla mina, brukade rotera mellan ett par i månaden så man får se lite olika innehåll. Nu när alla ska öka priser/in med reklam etc etc bara för att feeda sin aktie och sin kassa utan att ha en legitim anledning till det har jag tröttnat lite på en hel del av dem, speciellt dem som aktivt visar upp filmer/serier som inte borde visas som cuties tex.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Medlem

Nä, men min brorsa delar ett extrakonto i Netflix till mig från sitt familjekonto för 55kr/mån extra som jag betalar honom. Alla lagligt nöjda.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Stängde ner alla mina, brukade rotera mellan ett par i månaden så man får se lite olika innehåll. Nu när alla ska öka priser/in med reklam etc etc bara för att feeda sin aktie och sin kassa utan att ha en legitim anledning till det har jag tröttnat lite på en hel del av dem, speciellt dem som aktivt visar upp filmer/serier som inte borde visas som cuties tex.

Netflix lovade ju "guld och gröna skogar" - men lik förbenat blet dom en av de värsta...

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Delar med familjemedlemmar

Eller menade ni något annat?

Visa signatur

🖥️ Ryzen 5 5600G | Gigabyte B550M DS3H | 64GB DDR4 3600 | 2x Kingston NV1 2TB | Asus Xonar DGX | Aerocool CS105BK | 2x Dell P2421 24" 16:10 | Logi K380+M590 | Denon RCD-M41 | Dali Spektor 1 + B&W ASW600 | Proxmox 8
💻 Apple MacBook Pro Mid 2012 13" | i5 3210M | 16GB DDR3 1600 | Samsung 850 EVO 1TB | macOS Sequoia 15 || 💊 Apple iPad Air M2 13" | 128GB | iPadOS 18 || 📱 Apple iPhone 16 Pro Max | 256GB | iOS 18
💻 Lenovo IdeaPad Slim 5 Gen 10 (13" AMD) | Ryzen 7 7735HS | 16GB LPDDR5 6400 | SK hynix 1TB | Logi M240 | Proxmox 8
🖥 NUC8i5BEH | i5 8259U | 16GB DDR4 2400 | Micron 2300 480GB | Proxmox 8 || 🖥 Asus PN51-S1 | Ryzen 3 5300U | 16GB DDR4 3200 | Kingston NV1 240GB | Intel SSD 320 Series 80GB | Proxmox 8 || 🖥 Synology DS920+ | 8GB DDR4 2400 | 3x6TB | DSM 7.2.2
🎹 Ryzen 5 1500X | ASRock B450M Pro4 | AMD Radeon HD 5450 Passive | 32GB DDR4 3000 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Aerocool CS105BK | 2x Asus VT229H 22" Touch | Logitech K230+M305 | Presonus AudioBox GO + Eris E5 + Eris Sub8 | Windows 10 | Hauptwerk 9

Permalänk
Medlem

Valde, nej det har jag slutat för att jag använder inte det längre. Enbart farsan har mitt konto nu på Prime. Dvs delas det inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Svaren kan kanske även tolkas som "vad är ditt civilstånd?" på ett skämtsamt sätt.

Ja = dejtar någon
Nej, jag har slutat = blivit sambo
Nej, det har jag aldrig gjort = aldrig dejtat

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 2 x 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE - LAPTOP - MacBook Air M2 (2022)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det beror nog lite på var man är i livet. Som 20 åring orkade jag hålla på men nu efter 30 med barn, hus ständig grejer som ska fixas så finns inte tiden. Det är värt 150kr/mån för Disney för nöjda barn och fru. 😅

Jag tycker att det är synd att Netflix och alla dessa streaming tjänster är så dåliga för dom har potentialen att vara det bästa som har hänt efter skivat bröd.

En streaming tjänst för 10 dollar i månaden världen över där allting finns i den kvalitet som jag som kund vill ha, upplösning, ljud, HDR, subtitles, inge region låsning, ständigt växande bibliotek där inget tas bort. Där hade den streaming tjänsten ägt och slagit ut allt vad p2p pirating heter. Det hade varit en intressesfär för sig själva med en minoritetsgrupp som hade kunnat räknas på 5 fingrar.

Men girigheten ifrån dessa bolag slår visheten med hästlängder så därför finns det ingen lösning som folk är nöjd över, så dom med ork och nyfikenhet kan och kommer att använda sig av de källor där medie jättarna inte tjänar pengar. Tyvärr.
Personligen så hade jag älskat ett fullfjädrat komplett Netflix och Spotify som bara löser allt utan att man ska behöva tänka på något utan allting bara finns och är superb. Och utan att man ska behöva bli ruinerad på kuppen.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Man behöver inte ha något konto på SVT play för att ta del av innehållet!

Det är sant förstås.

Permalänk
Medlem

I början...Ja...men nu?
Nej...har sagt upp alla streamingtjänster förutom Spotify.

Tröttnade på prisökningar, utbud, hårdare regler samt massa reklam.

Tillägg
Permalänk
Medlem

Nej, jag har inget strömmingskonto, men skulle jag ha det så skulle jag gladeligen dela, om det fanns någon jag bryr mig om som vore intresserad, men mer troligt får nog den dela till mig istället.

Hur har folk ens tid att titta på betald strömning, när det finns oceaner av gratis dito där ute?

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av cthart:

Eller menade ni något annat?

Helt valfritt!
Grannen, katten, bästa polaren, kollegan, han i kiosken.

Permalänk
Medlem

Enda streamingkontot jag har är Amazon Prime Video, men jag varken använder eller delar det till någon. Man får det genom att köpa Twitch Prime, och det är det enda jag använder. Sen huruvida man kan räkna Twitch gameplay som serietittande eller ej låter jag vara osagt.

Visa signatur

Intel inside ✔ i7 8700K 5GHz | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Fedora Linux

Permalänk
Medlem

Har aldrig ens haft nåt.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Delar med familjemedlemmar utanför hushållet.
Tvingar Netflix mig att betala för fyra användare så vill jag naturligtvis kunna använda det jag betalar för.
Ser inget moraliskt problem med att ett företag levererar det jag redan betalat för även om dom krånglar med användarvillkoren.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 XL | Gigabyte X870E Aorus Elite WIFI7 | Ryzen 9950X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL28 Vengeance | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Red Devil | Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 | Seasonic Focus GX 1000W ATX 3.1