Hur många skärmar har ni spräckt genom åren?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur många skärmar har ni spräckt genom åren?

Förra veckan var det dags för första skärmspräckningen i familjen. Vi räknade efter lite och kom fram till att det var efter totalt 28 år med smartphones så statistiskt sett ligger vi ganska bra till även om det kändes surt då.

Hur många skärmar förbrukar ni per år?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Har aldrig lycktas spräcka en skärm.

Ta i trä...

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Bara barnen har lyckats. En var.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Hedersmedlem

Själva skärmglaset (eller LCD) har jag nog aldrig pajat en någonsin på mobil/platta/datorskärm/TV. Skärmskydd på mobilen... pinsamt ofta. Har inte orkat byta på länge trots att det är ett par tunna sprickor nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ta i trä...

Samma här. Var dock nära tidigare i år att jag spräckte en. Tappade min telefon ner för en halvtrappa och det klirrade till rejält. Tog upp telefonen och såg ett mycket finmaskigt nät av sprickor över skärmen. Visade sig att det bara var skärmskyddet som spruckit, skärmen var helt intakt. I det läget kändes de ca 150kr som skärmskyddet kostat mycket överkomligt.

Permalänk
Medlem

Bara en gång som jag minns. Nåt slags iphone-skräp jag blev påtvingad att använda i jobbet för ett gäng år sedan. Annars har det aldrig hänt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Har lyckats 2 gånger, en gång 2014 och en gång 2021 (eller om det var 2022), dock mindre sprickor då. Inte över hela skärmen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Körde alltid Ericsson förut och efter det en naturlig övergång till Sony. Hade både en Z och en z1 compact där skärmen sprack medans den låg i fickan. Sony ville inte ersätta då det såklart som alltid var "yttre påverkan" Efter det har jag bara kört samsung och spräckt en men den tappade jag på gruset och råka kliva på =O

Barnen har spräckt en hel del olika märken men dom tappar ju telefonen i backen dagligen typ.

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Pett-Ture:

Ta i trä...

Samma här.

Däremot har jag smält en telefonskärm på den tiden det var plastskärmar genom att råka få in aluminiumslagg i fickan.

Men det är den enda som inte överlevt hela sin livstid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Spräckt en skärm i min livstid, på min OG ROG Phone

Skulle stoppa den i bröstfickan och missade på något vis och den bara for rakt ner i golvet.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Ingen än så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag och morsan har tappat varsin, men that's about it. Min har dock självklart åkt i golvet x antal gånger men (tack vare skalet?) den har klarat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Skulle stoppa den i bröstfickan och missade på något vis och den bara for rakt ner i golvet.

Har ptsd av bröstfickor… när jag hade iphone 4 så la jag den i bröstficka, böjde mig fram och boom så sprack skärmen mot asfalten. Bytte skärm och ett par veckor senare la jag den i bröstfickan, börjde mig fram och… (var inte så glad just då)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk

När jag gick i gymnasiet så hände det några gånger, men då körde jag aldrig med skal etc.

Nu när jag är äldre händer det väldigt sällan, men tappar den ibland men skalet/skärmskyddet har alltid lyckats rädda telefonen.

F.ö trodde jag att tråden skulle handla om hur många (dator)skärmar man spräckt i ren ilska.

Permalänk
Medlem

Uhh, när man börjar tänka efter har det ju hänt tre gånger - mest "dramatiskt" senast på 4-hjuling, vart lite hastigt stopp mot en sten i skogen, först hemmavid noterade jag Pixel 7 Pro "flip" - helt böjd när låret med luren i framfickan slog i styret. Slapp blåmärke å andra sidan.

...annars knäppa pjäxa i Riksgränsens stollift med Galaxy S8 i bröstficka funkar dåligt och för bra länge sedan den episkt stora platta Xperia Z i benficka när nåt bilmeck-verktyg hittade den stora träffytan - så inget "butterfinger" tappa i asfalten iallafall...

Visa signatur

MSI Prestige 16 Ryzen 9 AI 4K OLED (tidigare Dell XPS 17, MSI GS73VR)
Byggen: White Dream (2025) - Simply Red (2015) - Liten Lian Li (2011)

Permalänk
Medlem

Aldrig "spräckt spräckt" en skärm, men jag har fått en spricka över skärmen på mobiltelefonen två gånger minst.

Andra sidan telefonen dock... Räknas detta?
Fråga mig inte hur detta hände jag vet fortfarande inte.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60SD

Permalänk
Medlem

Mitt intryck är att dagens telefoner är bra mycket tåligare än för 10-15 år sen. Haft några rätt kraftiga slag mot telefonen som den tar utan problem. Senaste som gick sönder var oneplus 3 för massa år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har ptsd av bröstfickor… när jag hade iphone 4 så la jag den i bröstficka, böjde mig fram och boom så sprack skärmen mot asfalten. Bytte skärm och ett par veckor senare la jag den i bröstfickan, börjde mig fram och… (var inte så glad just då)

Ironiskt nog har jag böjt mig fram ett flertal gånger och haft den trilla ur, utan några men. En gång trillade den rakt i betongen på DreamHack.

Oturen denna gång var att den tyvärr landade rakt på hörnet och bara sprack.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstört en mobils display/skärm. Vet dock att vissa är extremt klumpiga och lyckas göra det ganska ofta.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats spräcka en skärm faktiskt sen jag började bära mobiltelefon dagligen på sena 90 talet. Inte ens när min Nokia N95 ramlade ur fickan i 90km/h (MC) runt 2009 och hela mobilen flög i bitar. Skärmen var fortfarande intakt efter det.

Visa signatur

Spel/multimedia burk: ASUS Prime B660-Plus D4. PNY CS2140 M.2 NVMe Gen 4 500GB. Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz. Intel Core i3 12100F 3.3 GHz 12MB. DeepCool AG400. PowerColor Radeon RX 6600 8GB Fighter. DeepCool PK650D 650W. Kolink Observatory HF Mesh. Skärmar: 3x MSI G2712F. Ljud: Yamaha 5.1 förstärkare. XTZ 93:22 frontar, Eltax Monitor III bak, Dynavoice Challenger 15" CSB-V15 subwoofer. Hörlurar: Audio Technica ATH-M50x och Sennheiser Accentum.

Permalänk
Medlem

Svarade "ingen", men sen kom jag på mig: jag lyckades ju fummelbalansera min bärbara en gång för några år sedan så den ramlade ned från soffan i golvet, med en ordentlig spricka som resultat. Panelen funkade fortfarande till största del, men det fick bli att köpa en ny panel till bra pris från Ebay och montera den. Skönt att ifixit.com finns och att någon vänlig skäl hade lagt upp en guide, kan jag ju säga, för det var inte skitenkelt. Det gick fint och den funkar fortfarande felfritt.

Men jag är den enda jag vet i min närmaste släkt och nuvarande hushåll som har råkat ut för det. Vi är alla försiktiga med våra grejer.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Den enda skärm jag spräckt var en TN-skärm till en stationär dator. Jag hade ställt den ganska ostadigt på ett fönsterbräde så att den tippade framåt mot ett skrivbord och sprack.

Permalänk
Medlem

Alla? Nej en sprack efter att jag tappade den i klinkersen och landade på hörnet och då såg hela ut som spindelväv

Alla andra har fått stress sprickor, en spricka rakt över som har 0 skillnad för mig….om inte touchen ballat ur fullständigt.
Har sett folk med iPhones som har jätte trasigt glas utan problem, men en liten spricka i min telefon jag inte ens kan känna och touchen är fucked, olika märken, Sony,lg, motorola, Samsung. Alltså skärmen börjar phantom klicka överallt längs sprickan.

Nu har jag ett skärmskydd på min iPhone. Inte för att jag är rädd att spräcka denna också (ironiskt jag vet) men för att iPhonens skärm började få små repor jag ville skydda mot att få fler. Aldrig haft det problemet på andra telefoner, repskyddet verkar bara vara sämre på iPhone.

Men det har skett så sent in i livslängden att jag ändå funderade på att byta. Jag är inne på 5e telefonen på 14år.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Första jag spräckte var en jobbmobil. Litet företag och det var en töntig lek där vi skulle köra runt och följa efter chefens bil, och han stannade på olika ställen för att dölja slutmålet. Jag hade kommit efter i en korsning och när jag sen kom ikapp bilkaravanen var de på väg att åka, så jag rusade ur bilen för att hejda dem, och då flög mobilen ur fickan och rakt ner på en sten i makadamen på den parkeringen.

Har spräckt en egen. Hade den i nästan fyra år innan jag råkade putta av den från en låg bänk i ett omklädningsrum, ner på klinkergolv. Den blev, så klart, helt förstörd. Glaset såg ut som om mobilen hade krockat med en älg. Det var 2015. Det var sista gången jag inte hade skydd (skydd = skal med "lock") på mobil. Nu ser jag folk som inte har heltäckande skydd på mobiler som idioter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

En gång. Hade en Samsung(företagsmobil) som var hal som satan och jag bar alltid skjorta, hade mobilen i skjortfickan. Varje gång man gjort tvåan och skulle dra upp byxorna föll den i golvet. Om jag böjde mig fram föll den i golvet, totalt över 100 gånger, även på betonggolv. En dag låg den på bordet och jag stötte till den, den föll 45-50 cm på en matta och skärmen gick i tusen bitar. Men det var en 3år gammal mobil så det var bara att gå till IT-chefen och få en ny.

Permalänk
Medlem

Aldrig spräckt någon skärm, tappat mobiler massor av gånger.
Däremot har skärmskydd spräckts, så kanske de gör något?

Mossan har tappt sina mobiler säkert 500 gånger i marken men aldrig spräckts heller typ.

Permalänk
Medlem

Aldrig, ändå har jag tappat telefonerna på golvet flera gånger. Både Android o iphone, om det nu skulle ha någon betydelse..

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk

Aldrig spräckt en skärm fastän att jag tappat telefonen på golv, gata och i stentrappa.
Den gången skärmskyddet sprack berodde det på att jag tappade mina glasögon från ca 10 cm höjd på telefonen som låg i soffan!!
Gångjärnet på glasögonen träffade höger ytterkant, ungefär i mitten, och skärmskyddet sprack snabbare än jag hann tänka oj då.

Visa signatur

Core I5 8600K w/CM Hyper 212 EVO @stock | ASUS Prime Z370-P | Kingston A1000 240GB nvme SSD | Kingston A1000 480GB nvme SSD | Corsair Le SSD 240GB | Samsung SSD EVO 860 250GB | 16GB (8GB Red + 8GB Gray) Ballistix Sport LT 2666MHz | EVGA SuperNOVA 650 GQ | FD Design Define C | GIGABYTE GeForce RTX 2070 WINDFORCE 8G |

Permalänk
Medlem

En telefon har gått sönder för mig genom åren.
Den ramlade ur min ficka som jag hade hål i som jag inte visste om. Rakt ner i den enda vattenpölen på hela parkeringen.
Det va innan telefoner generellt va vattentäta.

Men aldrig tappat o spräckt en telefon.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Bara haft en någonsin, vad min Lumia 1520 som jag tappade från andra våningen.

När jag plockade upp den såg jag ingenting, men vid rätt ljus såg jag en linje genom skärmen