Bahnhofs vd: Hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband

Permalänk
Medlem

Betalar 827kr i månaden för ett mobilabonnemang hos Telenor med två tillhörande surfkort. Allt med obegränsad surf. Ett sitter i dotterns telefon och andra i en router här hemma.
Detta då fastighetsägaren inte vill betala för att dra in fibern från källaren till lägenheterna här. Försökt med allt genom åren men hyresvärden bromsar allting

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Älskar Finlandsvenska. <3 Direkta översättningar av finska ord till svenska.
Ingen i Sverige säger Egnahemshus.

Det heter så på findlandssvenska (en av svenskans dialekter) och är inget direktöversatt från finskan. Två fel i två meningar, inte illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av gytepr:

Jag skall flytta till en lägeheten som har bara Telia klickade på en knapp de ringer upp fick prata med någon fick ett erbjudande 409 kr för 1000/1000 binding ett år.
Betalar idag hos Tele2 har 500/500 och betalar 509 kr

Vad bra att du fick det billigare. Som ny kund så får man mycket bättre deal. I flera år förut har nya kunder fått för 299:- ett helt år på BF. Och då har jag kunnat ringa som redan kund och fått samma eller bara lite högre. Men nu har de säkert kommit på det så då blir de hårdare mot gamla kunder.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 21 Aug : v0.6.0 Nu kan du dimra bilder på SweC!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Ja alltså juridiskt är det nog helt i sin ordning. Det hyresvärdarna inte kan ta ut på hyran pga bruksvärdesprincipen kommer de såklart ta ut på andra vis om det låter sig göras, exempelvis genom att ta bra betalt av internetleverantörerna för att upplåta plats för utrustning, som i utbyte får monopol på hyresgästerna i aktuell fastighet.

Frågan är väl snarast hur man ska komma åt det? Tror inte staten/kommuner är särskilt intresserade av generell lagstiftning som reglerar prissättning vid naturliga monopol, då det ju skulle slå undan fötterna för många av deras egna kassakor. Ett bra exempel kunde ju vara alla kommunala parkeringsbolag, som ju måste ha ruskiga marginaler i och med att det knappt kräver några investeringar att ta betalt för att parkera längs en redan befintlig gata. Det är inget de vill bli av med, då man måste kompensera bortfallet genom att bli kommunen/partiet/whatever som höjde inkomstskatten.

Sedan är det ju förstås också diskutabelt huruvida subventionerat boende i attraktiva områden och billigt internet alls är mänskliga rättigheter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Bahnhof har väl tv genom Allente? Så inte deras potatis egentligen

Va det visste jag inte, det förklarar saken. Allente är ju dyr.

Permalänk
Medlem

Min kommunala hyresvärd bytte stadsnätoperatör, fick ett mail från bahnhof att det är dyrare för dom att leverera bredband till den nya operatören vilket innebar att min bredband höjdes med 75:-

479:- för 250/250

yeeey....

Visa signatur

Q1=Q2+QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Det heter så på findlandssvenska (en av svenskans dialekter) och är inget direktöversatt från finskan. Två fel i två meningar, inte illa

Jag vet vad Finlandsvenska är.
O jo. Mycket är direktöversatta ord från finska.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Känns bra att flytta från en BRF(Telenor) där det kostar 220:- i månaden för 250/100 till 1000/1000 som ingår i nya avgiften(Bahnhof), som ligger på samma nivå som nu.

Man måste som BRF lägga en del tid för att komma ner i en bra lösning och pris.

Permalänk
Medlem

Jag bor i hyresrätt och vår fastighetsägare har förhandlat med Telenor om abonnemang till alla hyresgäster. Detta abonnemang kostar mer än om jag tar ett eget abonnemang för exakt samma produkt.
Jag ringde själv Telenor och fick 500Mbit för 349:- istället för 100Mbit för 399:-.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

524:- för 500/500.
"Öppen fiber" á la Teliafiber.
Fick även jag nyligen brev att fiber-leverantör (telia) har höjd sin avgift så Bahnhof höjde i sin tur.

Permalänk
Medlem

Jag har villa och Bahnhof via öppet fiber och betalt 600 kr i månaden för 1000/1000. Det är ungefär 20-30 procent dyrare än det jag betalar innan i tre lägenheter. Inte räknat med inflation men gäller ju senaste 8 åren. Visst kanske inte statistik

Permalänk
Skrivet av Mullvaden83:

Noll koll, snarare tvärt om då massa Svenska efternamn direktöversattes till Finska.
Se även
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rfinskning

Permalänk

I min bostadsrättsförening betalar vi 150kr/månad för 1000/1000 Mb/s från Bahnhof.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

https://bredbandsupproret.se

Bara hoppa in och skriva under.

Det där borde stå länkat på förstasidan på Sweclockers så det får bättre spridning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är till störst del gammelsvenska (vilket typ alla dialekter är iof.)

Det är helt enkelt den svenska som pratades när östra rikshalvan tappades till ryssland. Rätt logiskt.

Permalänk
Medlem

Han får väldigt gärna sänka priserna på deras uppkoppling då?
Inte? Kanske inte var så jävla viktigt då. :/

Edit.
Kikade då den där bredbandsupproret hemsidan.
Men jag kanske bara har värmeslag och inte begriper det här i första stycket
"Den stora skillnaden beror på att fastighetsägare ofta utnyttjar sin monopolställning genom att ta ut dolda avgifter från bredbandsleverantörer"

Fastighetsägaren tar ut dolda avgifter från leverantören? Hur gör dom det?
Monopolställning? Äger han alla hyreslägenheter eller vad menar de?

"kostnader som i slutändan hamnar på din faktura"

Fakturan kommer väl från ISP'n som hyresgästen har tecknat avtal med?
Menar han på att fastighetsägaren får nån ersättning från ISP'n som i sin tur fakturerar hyresgästen extra då?

kom på mer saker att skriva.
Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Ska dom ge bort gratis internet bara för att nätägarna, värdarna och mellanhänderna tar för höga priser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ska dom ge bort gratis internet bara för att nätägarna, värdarna och mellanhänderna tar för höga priser?

Vilka mellanhänder tar nånting?
Alla hyresrätter jag har sett och polarna har bott i har tecknat avtal med ISP'n direkt. Sedan är det ju naturligtvis skit att nätägarna trissar upp priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Vilka mellanhänder tar nånting?
Alla hyresrätter jag har sett och polarna har bott i har tecknat avtal med ISP'n direkt. Sedan är det ju naturligtvis skit att nätägarna trissar upp priserna.

Jag tänkte lite för fort, det kanske inte finns så många mellanhänder. Men några finns det ju, tex VISA och Mastercard tar en liten del av kakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Betalar 827kr i månaden för ett mobilabonnemang hos Telenor med två tillhörande surfkort. Allt med obegränsad surf. Ett sitter i dotterns telefon och andra i en router här hemma.
Detta då fastighetsägaren inte vill betala för att dra in fibern från källaren till lägenheterna här. Försökt med allt genom åren men hyresvärden bromsar allting

Fortfarande ett rån.
Jag pröjsar 200:- i månaden för allt obegränsat inkl 4 simkort för 200:- i månaden i Polen.

Men för att gå on topic så är detta något som retat upp mig rejält. Jag KUNDE ha fått 10 Gbit/s från Bahnhof för 299:-.
Stockholmshem fick kickback och låste upp alla boende i sju år till att använda "Telia Öppen Fiber" och vägrade låta Bahnhof installera någon utrustning.

999:- i månaden för Telias 1/1 Gbit/s, nej tack.
I början så låg priserna med andra operatörer som lägst på 799:- i månaden, men nu har det krupit ned mot 500:- och det får väl ändå anses vara "acceptabelt". Men det hade ju kostat kanske 200:- i månaden om man slapp Telia.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Edit.
"Den stora skillnaden beror på att fastighetsägare ofta utnyttjar sin monopolställning genom att ta ut dolda avgifter från bredbandsleverantörer"

Menar han på att fastighetsägaren får nån ersättning från ISP'n som i sin tur fakturerar hyresgästen extra då?

Själva fastighetsnätet kan ägas av fastighetsägaren och drivs sedan av en annan aktör (t.ex. Global Connect).
Bahnhof och andra aktörer säljer sedan sina tjänster för leverans i dessa nät.
Om Bahnhof t.ex. skulle ta 100kr för en viss hastighet och fastighetsägaren och Global Connect tar ut 500kr för att låta Bahnhof leverera tjänsten i nätet slutar det med 600kr för hyresgästen.

Detta är bara ett exempel, men det ligger inte långt från sanningen där jag själv bor.

Du som hyresgäst får inte veta hur mycket av avgiften som Bahnhof tar ut och hur mycket som går till nätägare och de som driftar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holo:

Edit.

Det som sker är att många hyresvärdar kräver en peng för att låta bredbandsoperatörerna erbjuda bredband till de boende. Det innebär att operatören måste ta högre avgift till boende hos de värdarna för att kompensera.

Går att läsa mer här
https://finanstidning.se/osynliga-avgifter-bredband-dold-kost...

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Det som sker är att många hyresvärdar kräver en peng för att låta bredbandsoperatörerna erbjuda bredband till de boende. Det innebär att operatören måste ta högre avgift till boende hos de värdarna för att kompensera.

Går att läsa mer här
https://finanstidning.se/osynliga-avgifter-bredband-dold-kost...

Det var ynkligt av dom
Aldrig hört talas om. Är det nåt som storstäderna pysslar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tänkte lite för fort, det kanske inte finns så många mellanhänder. Men några finns det ju, tex VISA och Mastercard tar en liten del av kakan.

Hur kommer Visa och Mastercard in?

Permalänk
Medlem

Om nu den gode herr Karlung tycker att vi hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband, varför ser han då inte till att vi får ta del av Bahnhofs prissänkningar automatiskt!?

När priset för mitt bredband höjdes så fick jag ett mail, och sedan genomfördes höjningen automatiskt. Kollar jag Bahnhofs "dagspris" för aktuell hastighet på min adress så är det nu lägre än jag betalar - inget mail, ingen automatisk sänkning.

Lika löjligt är att man kan byta till snabbare (=dyrare) bredband via deras "mina sidor", men vill man byta till långsammare (=billigare) så måste man kontakta dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Om nu den gode herr Karlung tycker att vi hyresgäster betalar orimligt mycket för bredband, varför ser han då inte till att vi får ta del av Bahnhofs prissänkningar automatiskt!?

Om jag får gissa så är han mer intresserad att Bahnhof tjänar bra med pengar (då han är en stor aktieägare) än att kunderna får det bästa priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

....
Så först borde alla fastighetsbolag öppna näten fria till alla internetleverantörer och sedan borde saker utredas hur man få ned kostnaden för både villor och hyresrätter.

Nejnej!
Det är ju det HGF vill. Det är ju det som gör det dyrare... vet inte riktigt hur men lita på företrädaren för fastighetsägarna han har inget egenintresse av att inte berätta hela bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Känns bra att flytta från en BRF(Telenor) där det kostar 220:- i månaden för 250/100 till 1000/1000 som ingår i nya avgiften(Bahnhof), som ligger på samma nivå som nu.

Man måste som BRF lägga en del tid för att komma ner i en bra lösning och pris.

Man skickar tre mail till intresserade bolag, sen röstar man och det är klart. Tar typ 10 min 🙂
Allt hänger på att veta vad man har i fastigheten redan

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Skrivet av holo:

Det var ynkligt av dom
Aldrig hört talas om. Är det nåt som storstäderna pysslar med?

Det händer i de flesta fiberföreningar / stadsnät, någon sköter driften och vill ha betalt för att de sköter driften. Avgifterna ska sedan täcka löner till personal, utrustning som behöver lagas / uppgraderas, vinst och allt annat som löpande kostar. Hade dock varit trevligt att veta hur mycket av bredbandsavgiften som är nätavgift och hur mycket som är till operatören. hade gjort det hela mer transparent och lätt att följa.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Jag har länge haft bredband via fiber från Bredband2 - säkert i 7-8 år. De var billigast hos mig, men priserna har höjts enormt de senaste åren och nu meddelade de att priset för 150/150 höjs till 490 kr i månaden. Abonnemanget är uppsagt nu. Mobilt bredband för 249 kr/månad är beställt nu.

Oavsett vem som ligger bakom höjningarna, hyresvärdar eller nätleverantörer, kommer de nog att snart uppleva lägre lönsamhet. Valfriheten att välja de billigaste leverantören har mynnat ut i ett val mellan dyrt, mycket dyrt och dyrast.