Sålt bil privat där köparen vill ha ersättning/reklamera bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pippisfarfar:

Inte riktigt, jag har varit med om liknande upplevelse som köpare och det är ganska precis raka motsatsen som du beskriver.

Som säljare har du rätt att få ersättning för att åtgärda fel eller få häva köpet. Fel som du kan upptäcka vid en okulär besiktning på plats är en sak men dolda fel som du inte kan undersöka på plats är du som säljare skyldig att ta ansvar över i upp till 6 månader.

Det är därför man har felkodsläsare. Då är det inte dolda fel, Det är Nya fel som kommer då.
Som i detta fallet. Ett nytt fel som kommit efter en vecka. Trist men sånt händer.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

TS kan släcka felkoder innan körning. Säger inte att det är fallet men just saying.

Så även om man kör med OBD läsare kan man inte få ut allt.

Ja men alla koder som släcks ser man ändå men en vettig läsare.
Finns i historik.

Edit: på min finns det i Data manager/Report.
Finns alla läsningar jag gjort på både min o brorsans bil.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Nog för att jag har dålig koll på bilmotorer men skulle det kunna vara att problemet märks mest/främst/endast på exempelvis motorväg ?

en dålig turbo gör sig känd relativt fort iom att turbon normalt börjar försöka bygga laddtryck från ~1000-1500rpm på motorn eller så fort det finns tillräckligt avgastryck för att spola upp impellern.

så bygger den dåligt tryck för den inte snurrar som den ska kommer den gå flottigt som fasen och man kan typ direkt se att den börjar hugga av bränsle tills den maxar ut long term reduceringen ~40% har jag för mig och vill minnas att den tänder lampan redan runt 20-25% normalt sett.

och har du nyligen rensat datorn på felkoder så ska typ 15-20 min körande med minst ~1500-2000rpm tända lampan för att den maxat ut bränslereduceringen om turbon inte bygger det tryck vad datorn förväntar sig vid x rpm.

så en testkörning på typ 70 väg i 15-20 min vilket iaf jag anser är normal tid för en testkörning med säljaren i baksätet.

och om den är riktigt dålig i lagrena kan du se det på avgasröken speciellt vid kallstart då den kommer ryka blått som en tvåtaktare när motorn suger i sig olja eller trycker ut olja i avgasröret.

sen kan ju "dåligt laddtryck" va så enkelt som att avlastningsventilen (dumpventilen) inte stänger helt eller inte alls så allt eller delvis av laddtrycket läcker ut bakvägen

Edit: var visst en diesel då kan du ignorera avlastningsventilen då den inte finns/behövs på dieselbilar eftersom de inte har någon fjärilsventil i insuget så överflödigt tryck kan ta bakvägen direkt ut genom luftfiltret.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Du har inga skyldigheter såvida inte köparen på nåt sätt kan bevisa att felet är ett dolt fel. Av Ts egen utsago verkar det inte vara så. Och min egen erfarenhet av folk som hört av sig och gnäller är att de bara är ute efter att lura en på pengar. Jag är dock lite för snäll och godtrogen och åker ibland dit på detta. Men som säljare behöver du inte ta tillbaka bilen och du behöver inte betala för några reparationer. Vill man ha detta skyddet så får man handla sin bil av en ackrediterad bilhandlare för då....ja då....då är ditt köp tryggt och säkert?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Hjälpsam

Skall jag gissa har han bytt ut turbon mot en trasig, kanske för att ersätta en kompis trasiga turbo.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall jag gissa har han bytt ut turbon mot en trasig, kanske för att ersätta en kompis trasiga turbo.

😂😂😂😂😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😂😂😂😂😂😂😂😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😭😂😂😂😭😭😭

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

du måste trolla....

fan inte lönt att köpa sno en turbo med 30k på klockan med arbetet att plocka loss den...

fan bättre å gå till skroten isf å betala typ 2000:- för den bortplockad och färdig...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rouge of Darkness:

du måste trolla....

fan inte lönt att köpa sno en turbo med 30k på klockan med arbetet att plocka loss den...

fan bättre å gå till skroten isf å betala typ 2000:- för den bortplockad och färdig...

Skurkar kan lägga ned otroligt mycket jobb för att blåsa folk.
Men OK det är nog mer troligt att han kört skiten ur bilen och stängt av den, utan att låta turbon svalna av.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Det troligaste scenariot är nog att turbon gett upp, vilket inte är ovanligt på bilar som gått 30k mil. Och det går givetvis att förstå en persons frustration när bilen den nyss köpt gått sönder. Hur som är det inte ts
problem.

Jag hade en gång en närmast identisk affär. Jag köpte en Audi a4 med trasig turbo, köpte en begagnad turbo på blocket som jag monterade. Jag provkörde bilen och den gick fint. Min tanke var egentligen att jag skulle använda denna bilen som min egen men då den saknade vissa finesser som farthållare, färddator och bose ljud så behöll jag min gamla istället. En kille kom och provkörde och köpte bilen för utsatt pris 8000:-. Efter några timmar ringer han och berättar att bilen gått sönder. Jag beklagar men säger ungefär som ts här bör göra "inte mitt problem". Killen säger dock att han inte är ute efter pengar utan om råd hur han ska kunna reparera den. Så vi pratar lite och jag förklarar hur han ska kolla turbon. Han ringer sen dagen efter och har konstaterat att turboaxeln har gått av, rätt vanligt på dessa när de blir gamla. Jag förklarar då att jag själv köpt en k04 kina-turbo på ebay och att denna passar direkt utan modifikationer och hjälper honom att beställa en. Jag betalar sen halva kostnaden av turbon(900:-) för att hjälpa killen och han är mycket tacksam, byter turbon och bilen fungerar sedan klockrent.
Så kan man också göra. Det kostade mig en liten slant och lite delande av erfarenhet men i slutändan blev vi båda nöjda och glada.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aannddrreeas:

Detta är typ exakt vad jag gjort fast över telefonsamtal.

Han verkade ändå förstå mig lite men vill ändå inte ge sig, men jag var tydlig att detta är min ståndpunkt i det hela. Så får se vad som händer, han sa att han skulle hem och kika lite.

Skrivet av Trum-Petaren:

Okej.....jag tycker att du absolut bör ha en eventuell fortsatt kontakt enbart skriftligen! (Om den måste ske alls.)

Att ha all konversation skriftligen är som ett skydd för dig, i händelse av att det skulle behövas framöver. Men förhoppningsvis trillar köparens polett ända ner och inser att det inte finns annat att göra än att bita i det mycket sura äpplet!

Precis som Trum-Petaren säger så bör du fortsätta skriftligt. Alternativt om ni fortsätter prata i telefon (då det är lättare att sköta en dialog över telefon) så skickar du ett SMS eller ett mail till köparen och skriver något i stil med "Enligt vårt samtal vi nyss hade kom vi överens om X och vi diskuterade Y."

På detta viset får du det skriftligt vad det är ni pratat om och vad ni kommit fram till. Det kan vara bra att skicka ett nu i efterhand om ert tidigare telefonsamtal.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |