Snabbkoll: Har du betalat för Winrar?

Permalänk
Medlem

A Winrar is you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

https://7-zip.opensource.jp/chm/general/formats.htm
Supported formats

7z 7z BZIP2 bz2 bzip2 tbz2 tbz GZIP gz gzip tgz TAR tar WIM wim swm esd XZ xz txz ZIP zip zipx jar xpi odt ods docx xlsx epub APM apm AR ar a deb lib ARJ arj CAB cab CHM chm chw chi chq COMPOUND msi msp doc xls ppt CPIO cpio CramFS cramfs DMG dmg Ext ext ext2 ext3 ext4 img FAT fat img HFS hfs hfsx HXS hxs hxi hxr hxq hxw lit iHEX ihex ISO iso img LZH lzh lha LZMA lzma MBR mbr MsLZ mslz Mub mub NSIS nsis NTFS ntfs img MBR mbr RAR rar r00 RPM rpm PPMD ppmd QCOW2 qcow qcow2 qcow2c SPLIT 001 002 ... SquashFS squashfs UDF udf iso img UEFIc scap UEFIs uefif VDI vdi VHD vhd VMDK vmdk XAR xar pkg Z z taz

https://www.win-rar.com/open-rar-file.html?L=0
WinRAR Supports the Following Popular Archive Formats:

RAR ZIP CAB ARJ LZH TAR GZ, Tar.GZ & TGZ XZ BZ2 & TAR.BZ2 UUE JAR 7Z Z ISO

Var ett par år sedan så det kan ha ändrats nu. Winrar tar även format som tydligen inte stöds också tex ace.

Var nog det inte winzip 7 ville packa upp men winrar tog det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tycker 'tyvärr" att winrar funkar bäst och smidigast. Har dessutom recovery record. Hade varit roligare om Open source hade funkat bättre. Men har 7zip installerat, och peazip och en del annat. Speciellt på MacOS saknas det bra alternativ. Delvis är det säkert en vanesak. Jag kör sedan många år mest MacOS men Winrar sitter i ryggmärgen.

Betalt? Jaeööö... Försökte betala men det sket sig, det var för krångligt. Kommer det till MacOS ska jag försöka igen. MacRAR - ja tack.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kör linux så använder andra alternativ. Sedan kan jag inte minnas när jag extraherade en rar fil senast. Väldigt länge sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då är väl NanaZip att föredra?

https://github.com/M2Team/NanaZip/

Tror det var du, eller så var det någon annan här på forumet, som tipsade mig om den appen för ett eller flera år sedan nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Gått från Winrar till 7Zip till NanaZip. NanaZip har dark mode vilket är att föredra

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Tydligen många här som fortfarande rullar 7zip fast det varit så fullt med sårbarheter senaste åren att många bolag i landet bannlyst det

Det vore intressant om bolag faktiskt började bannlysa mjukvara om sårbarheter upptäcktes i dem. 😆

Tyvärr får vi nog leva med att folk får hålla sin mjukvara uppdaterad tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@m4gnify:
Varken 7-Zip eller WinRAR verkar kunna hantera ACE-formatet? Skandal! Eller är jag blind?

Jag tänkte nämna det i mitt inlägg. .ace var ju kanonbra. Använde winace för några år sen när jag gick igenom lite gamla grejer

Edit: Citerar mig själv från 2022-tråden på samma ämne #19570300

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Tror det var du, eller så var det någon annan här på forumet, som tipsade mig om den appen för ett eller flera år sedan nu

Var först inne på att det var du som tipsade om det tidigare

Permalänk
Medlem

Senast jag använde Winrar så använde jag också disketter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Var först inne på att det var du som tipsade om det tidigare

Ah, ja, kanske det i så fall här, men jag vet att jag blev länkad till den eller iallafall att någon, någonstans skrev det namnet. Kan ha varit på Reddit jag hittade det från början

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Självklart! Har även sparat kvittot!

Provat 7-zip lite då och då och det har lite trevliga funktioner, men har alltid upplevt att WinRAR är mindre buggig och generellt fungerar bättre. 7-zip är ju även helt usel på att rädda filer från korrupta arkiv medan WinRAR gör ett mycket bättre jobb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pamudas:

Har inte stött på några problem under de år jag använt windows egna, så tveksamt att jag måste ha något annat.

Det funkar som sagt för mina behov

ja, det var mer generellt såklart, funkar windows egna för dig är det ju bra:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det vore intressant om bolag faktiskt började bannlysa mjukvara om sårbarheter upptäcktes i dem. 😆

Tyvärr får vi nog leva med att folk får hålla sin mjukvara uppdaterad tills vidare.

7zip är då borta på flera bolag jag jobbat åt, för mycket sårbarheter och för ofta (även lite segt uppdaterat som jag fattat det).

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Privat kör jag total commander eller OneCommander å har lagt till ett 20-tal pack format manuellt via .wcx och script

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, 7900xt, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV7, Teuenas och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Ett av de första programmen jag betalade för - för typ 30 år sedan. Brutalt bra värde dock för jag kör samma nyckel nu som då.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av BergEr:

7zip är då borta på flera bolag jag jobbat åt, för mycket sårbarheter och för ofta (även lite segt uppdaterat som jag fattat det).

Utan att veta mer än dess nyliga historia och läsa wikipediaartikeln verkar det som att programmet haft tre kända säkerhetshål under sin livstid, vilka verkar ha fixats relativt kvickt. Däremot är projektets huvudsakliga utvecklare rysk, vilket jag kan förstå får folk att dra öronen åt sig för att undvika eventuella framtida problem oavsett om de skulle vara baserade i någon form av terrorism eller inlagda efter statligt tvång.

Det jag från början tyckte var lustigt var att a) Patch Tuesday är en månatligen återkommande högtid, och b) hade man gjort sig av med programvara bara för att den innehöll fel flera gånger i rad skulle troligen de flesta mjukvaruprojekt bli ganska kortlivade om de var längre än några få kodrader...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

7zip är standard på alla klienter på företaget jag jobbar åt. Det dyker upp sårbarheter precis som med de flesta program som hanterar filer som ofta bifogas i mejl. Det är helt enkelt en attraktiv väg in. Utvecklaren släpper dock kontinuerligt uppdateringar så det är viktigt att uppdatera. Det och att inte öppna zip-filer från suspekta sidor eller mejl, men det borde vara en självklarhet för de flesta på detta forum

https://cybersecuritynews.com/7-zip-vulnerability-actively-ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Inte kört winrar på år, Windows egna funkar perfekt för mina behov

Fast varför tar det typ 3-5 sekunder innan den blir responsiv när man vill använda den? Windows 11 24H2 64-bit. Det lilla irritationsmomentet gjorde att jag installerade WinRAR igen.

7-zip är säkert bra det å. Valde WinRAR av ren vana.

Permalänk
Medlem

Rätt kul ändå att Winrar har slagit mynt av att inte sälja några licenser

Permalänk
Medlem

Jag betalade för NanaZip.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

rarreg.key sedan urminnes tider.
Kommer alltid använda winrar, aldrig gillat 7zip interface/integration. Minns det var sämre på förstår rar ordning med filer också, .rar, r01 osv. Det har säkert blivit bättre dock.

winrar har packat upp precis allt jag någonsin haft så finns 0 anledning att byta typ.
Sedan är typ 95% rar arkiv jag packar upp så varför använda något annat för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ett av de första programmen jag betalade för - för typ 30 år sedan. Brutalt bra värde dock för jag kör samma nyckel nu som då.

Samma här, minns inte riktigt när det var jag betalade för det men har för mig att det var i samma veva som man började arbeta heltid och kände att det var rimligt så det borde varit runt 96-97 eller nåt.

Visa signatur

"The GauntMan knows he will win"

Permalänk
Medlem

rar över lag är väldigt 90-tal för min del, gick över till 7z för typ 25 år sen XD

Kul att alla tjötar om UI, kör ju mest prompt, men även total commander i windoze. Kan väl hålla med om att UI:t inte är hundra, men det har det ju aldrig varit i winrar heller. Första fem sex åren man körde windows commander så var det rar som gällde.

På linuxen var det länge p7zip, men numera vanliga 7z.

Permalänk
Medlem

Har försökt gå över till 7zip många gånger, men interfacet känns så klumpigt att det aldrig lyckats...

Permalänk
Medlem

Inte använt Winrar dem senaste 10åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Testade 7zip men packar upp väldigt få fil format. Winrar packar däremot upp precis allt. Den kan äve ge sig på filer den inte ens stödjer, vilket är väldigt få. Den har dessutom bra övrig funtionalitet om man så önskar.

Har använt den i väldigt många år, kanske dags ett ge dom en peng. Jag har definitivt fått valuta för pengarna.

Helt fel. 7zip stödjer en hel del, men det är inte allt som är aktiverat som standard

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kör nära nog enbart PeaZip (Windows/Linux/macOS) eller med DOpus (Windows).

WinRAR har jag nog inte använt sedan 2001

PeaZip är trevlig. Går att skinna i mörkt tema också, vilket 7zip eller WinRAR inte klarar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Har försökt gå över till 7zip många gånger, men interfacet känns så klumpigt att det aldrig lyckats...

Prova högerklick-menyn...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

I oktober 2007 slog jag till!

Vilket innebär att min winrar-registrering snart är myndig! (17 år, 8 månader & 20 dagar gammal)

Det är väl största anledningen till att jag inte testat något annat packningsprogram.