Förlorar kontakt med min router när jag lirar Blizzard spel

Permalänk
Medlem

Förlorar kontakt med min router när jag lirar Blizzard spel

Hej Sweclockers! Jag är helt utan ideér, känns som att jag testat allt förutom att installera om windows. Jag får ingen hjälp av blizzardsupproten så jag gör ett försök här. Jag kopierar min post där hoppas det är ok att det är på engelska!

I have a very odd technical issue. I play a lot of online games and never had this issue before. But now when I installed WoW a week ago and started to play I will lose my network connection after about 10 minutes of online play for a couple of seconds, enough for a disconnect. I can instantly log back, the network only stays down for like 10 seconds, and it's fine for another 10 minutes. This does not happen under any other circumstance, on any other online game and has not happened before. I played WoW like 7 months ago without any problems. What's weird is that it only happens when playing Blizzard games (it happened when i tested Diablo 2R) so I suspect this has something to do with how Blizzard games talk to my router or something with the Battle.net app. League, Dune, Last Epoch etc works fine.

I can confirm it's an issue with either my computers ethernet or the router because using mobile internet via Bluetooth works flawless.

I did a ping loop to both google and my gateway and I drop both for exactly 5 pings. So my computer actually loses network connection, not only internet.

I have:
Reinstalled WoW, reinstalled Battle.net, reinstalled LAN and GPU drivers, disabled all addons, turned down graphics, turned off energy saving on my ethernet, changed duplex to full/back to auto, disable/enable IPv6 ingame and on ethernet, flushed DNS, run as admin, disabled all unnecessary apps, resetted the router to factory settings and did power cycling, checked firmware, changed Ethernet cable, did virus scans, tested playing without firewall or antivirus, and checked about 50 different scenarios online for any potential solution but I'm at a total loss.

Only thing left is to reinstall Windows?

Permalänk
Medlem

Att du förlorar 5 ping indikerar att routern slutar routa, men det gör det inte helt säkert. Ping-dumpens utseende (felmeddelanden) kan säga mer.

Vad säger router-loggen när detta händer? Routern får troligen sin tid över NTP någon gång efter start och har troligen ingen batteribackup för realtidsklockan vilket innebär att de första loggarna har felaktig tid och i värsta fall är loggen dessutom osorterad. Routern skriver troligen alla loggar till RAM, inte till disk, och de rensas troligen därför efter omstart.

Tiden låter lite kort för att det ska röra sig om en omstart, men det är inte omöjligt.

Asus-routrar byggda på Broadcom-plattform har ofta problem med ”wanduck” som övervakar internetuppkopplingen och har loggposter om det.

Permalänk
Medlem

Om jag inte missminner mig så hade någon annan liknande strul och det låg att du eventuellt ligger bakom cgnat.

Om möjligt testa att be om publikt ip.
Testa även om det fungerar att köra bakom vpn

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Tack för svar jag ska testa det efter jobbet. Btw det är bara min dator som förlorar internet, grabbens fungerar felfritt som har sladd och alla telefoner kör wifi utan problem och påverkas inte av att jag förlorar nätverket.

Permalänk
Medlem

Om routern är inkopplad på samma elektrisk fas och eller strömuttag som en strömhungrig dator kan det ske en strömdip när datorn börjar arbeta hårt.
Det hände mig när jag hade flera strömhungriga komponenter (bla datorer och router) inkopplad på samma uttag och när jag körde igång en videoencoding som gjorde att grafikkort och CPU gick på 100% tappade jag kontakt med routern/Internet trots att routern var på.
Det löste jag genom att flytta routern strömadapter till kontakten under på väggen.
Så ta och testa att köra routern på en annan strömkontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Om routern är inkopplad på samma elektrisk fas och eller strömuttag som en strömhungrig dator kan det ske en strömdip när datorn börjar arbeta hårt.
Det hände mig när jag hade flera strömhungriga komponenter (bla datorer och router) inkopplad på samma uttag och när jag körde igång en videoencoding som gjorde att grafikkort och CPU gick på 100% tappade jag kontakt med routern/Internet trots att routern var på.
Det löste jag genom att flytta routern strömadapter till kontakten under på väggen.

Nä den har ett uttag tillsammans med tjänstefördelaren

Permalänk
Medlem

Testa starta windows i felsäkert läge för att se om du får samma problem. D.v.s. pinga din router och se om du tappar paket.

Om allt går bra så är det mjukvaruproblem på din dator, antagligen

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara i datorn? Om jag inte minns fel så har någon modell av intels integrerade 2.5Gbit haft problem. Eller är datorn så pass gammal att du kanske använder KillerNIC?
Eftersom allt annat fungerar när ditt internet dör kan vi nog utesluta att routern är felande.

Permalänk
Medlem

Jag har en inbyggd Intel Ethernet Connection (7) I219-V. Speedtest är 248/245 ca och fungerar felfritt f.ö. Nu gick jag förbi Kjell & CO och köpte en WiFi och har nu varit online en timme utan DC. Kan inte heller uppdatera/ändra Firmware på Arris NVG468Q då det endast görs av ISP. Senast jag snacka med Allente förneka de typ routerns existens och skickade mig en Google Nest WiFi, men jag vill köra med kabel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Testa starta windows i felsäkert läge för att se om du får samma problem. D.v.s. pinga din router och se om du tappar paket.

Om allt går bra så är det mjukvaruproblem på din dator, antagligen

Tror du det är NIC? Wifi fungerar och mobilt internet fingerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldasar:

Jag har en inbyggd Intel Ethernet Connection (7) I219-V. Speedtest är 248/245 ca och fungerar felfritt f.ö. Nu gick jag förbi Kjell & CO och köpte en WiFi och har nu varit online en timme utan DC. Kan inte heller uppdatera/ändra Firmware på Arris NVG468Q då det endast görs av ISP. Senast jag snacka med Allente förneka de typ routerns existens och skickade mig en Google Nest WiFi, men jag vill köra med kabel...

Om du googlar I219-V issues så får du bra sammanfattning av Google Gemini på vad det finns för ev lösningar på problemet. I första hand se till så att du kör den senaste versionen av drivrutinen från Intel.se

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Skrivet av Aldasar:

Nä den har ett uttag tillsammans med tjänstefördelaren

Det kan räcka med att routern är matad från samma säkring som datorn (läs: strömmen tar i alla fall bitvis samma väg innan ledningen förgrenar sig till de olika uttagen). Det behövs inte särskilt mycket övergångsmotstånd i något gammalt kopplingsdon på vägen mellan central och konsumenter för att orsaka tillräckligt spänningsfall för att utrustning som är känsligt för sådant rimligen ska kunna börja konstra. Gamla äckliga Torix och sådant är designade för att vara snabba och enkla för installatören att använda, inte att ge tillförlitligast möjliga inkoppling över tid. På den fronten är de bara "good enough".

Har du ett ledigt uttag i samma grupp och en multimeter kan du plugga in den senare och kolla huruvida spänningen faller eller jazzar omkring när du lastar datorn.

Vad som talar emot det är att du inte har några problem med andra spel, givet förstås att de lastar datorn lika mycket som dina Blizzard-dito. Det är dock enkelt nog att kolla att åtminstone jag skulle gjort det för alla eventualiteter.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det kan räcka med att routern är matad från samma säkring som datorn (läs: strömmen tar i alla fall bitvis samma väg innan ledningen förgrenar sig till de olika uttagen). Det behövs inte särskilt mycket övergångsmotstånd i något gammalt kopplingsdon på vägen mellan central och konsumenter för att orsaka tillräckligt spänningsfall för att utrustning som är känsligt för sådant rimligen ska kunna börja konstra. Gamla äckliga Torix och sådant är designade för att vara snabba och enkla för installatören att använda, inte att ge tillförlitligast möjliga inkoppling över tid. På den fronten är de bara "good enough".

Har du ett ledigt uttag i samma grupp och en multimeter kan du plugga in den senare och kolla huruvida spänningen faller eller jazzar omkring när du lastar datorn.

Vad som talar emot det är att du inte har några problem med andra spel, givet förstås att de lastar datorn lika mycket som dina Blizzard-dito. Det är dock enkelt nog att kolla att åtminstone jag skulle gjort det för alla eventualiteter.

Spänningsfall i ett hem är inte speciellt troligt dock... Större chans att det är nätverkskortet eller cgnat

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop