[Windows 11] Problem med tangentbordsinmatning för tangenter som väntar på sekundär knapptryckning

Permalänk
Medlem

[Windows 11] Problem med tangentbordsinmatning för tangenter som väntar på sekundär knapptryckning

Hej allesammans,

Har brottats med ett problem nyligen med Windows 11 på den stationära datorn, och endast där av någon anledning. Problemet har med tangentbords-tangenterna som väntar på en sekundär inmatning att göra, dvs. knapparna ´ samt ¨

Kör med vanligt svensk ISO layout såklart, och vanligtvis när man trycker på den knappen, väntar den på att man trycker in en till knapp, t.ex kan man trycka på den två gånger för att få ¨¨, alternativt håller man i SHIFT, blir det ^, och ^^ om man trycker dubbelt, samma sak med Alt Gr för ~ och ~~. På sistone har den knappen inte fungerat som den ska, och trycker man på den en gång, blir det direkt ¨¨, och ^^ med SHIFT. Med andra ord så är det något som inte står rätt till med hur den väntar på en till knapptryckning. Har provat tangentbordstestningsprogram, och kan inte se på att det sker dubbla knapptryckningar, i alla fall inte fysiskt.

Har även provat med andra tangentbord än mitt Wooting 80HE som jag använder som huvudtagentbord, och samma problem uppstår på just den här datorn, så jag tror att problemet gäller det mjukvarumässiga. Har avinstallerat Wootings mjukvara och problemet kvarstår. Har även provat att ominstallera det svenska språkpaketet. Känner inte till något annat språk som har samma beteende som den svenska layouten, så jag har inte provat med något annat språk ännu.

Har någon förslag på vilka möjliga mjukvaror eller inställningar som kan vara bovarna i dramat?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

oh.. det problemet har jag haft så länge jag kan komma ihåg.
Vet om det nu, så jag är berädd.

Är rätt säker på att det är en "feature" och inte en bug dock...

(inväntar förslag på intresants tips)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

oh.. det problemet har jag haft så länge jag kan komma ihåg.
Vet om det nu, så jag är berädd.

Är rätt säker på att det är en "feature" och inte en bug dock...

(inväntar förslag på intresants tips)

Fast en feature i vadå? Windows i sig har väl inte ändrat beteende, vore ju minst sagt oväntat?
Jag har iaf inte själv stött på någon maskin som beter sig sådär (med en layout som förväntas ha "dead keys" då).

Så jag tror väl som TS att det är något som petat på någonting...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte lösningen, men det kan hjälpa att veta att beteendet du vill ha kallas dead keys. Alltså att ´ plus e blir é istället för ´e (eller ``e).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Fast en feature i vadå? Windows i sig har väl inte ändrat beteende, vore ju minst sagt oväntat?
Jag har iaf inte själv stött på någon maskin som beter sig sådär (med en layout som förväntas ha "dead keys" då).

Så jag tror väl som TS att det är något som petat på någonting...

"normalt sett så strivts dessa tecken tillsammans med något annan"
Detta beteende i windows är standard, redan från installation.

Personligen trycker jag i tecknet plus ett mellan slag automatiskt för att skriva ut dem.

Men ja jag vill också veta hur vi kan byta detta beteende. = )

Visa signatur

► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

"normalt sett så är dessa tecken tillsammans med något annan"
Detta beteende i windows är standard, redan från installation.

Personligen trycker jag i tecknet plus ett mellan slag automatiskt för att skriva ut dem.

Men ja jag vill också veta hur vi kan byta detta beteende. = )

Nu blir jag bara förvirrad...

TS klagomål är ju att det plötsligt *inte* krävs någon efterföljande knapptryckning, dvs "dead keys" är av en eller annan anledning satt ur spel för TS.
Och det svarade du att det problemet har du haft längre, men det kanske bara var en missupfattning?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nu blir jag bara förvirrad...

TS klagomål är ju att det plötsligt *inte* krävs någon efterföljande knapptryckning, dvs "dead keys" är av en eller annan anledning satt ur spel för TS.
Och det svarade du att det problemet har du haft längre, men det kanske bara var en missupfattning?

*face palm* *gömmer sig*
Tack.. = )

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack alla som svarade!

Inte löst problemet än, men det är bra att få ett namn på problemet i alla fall.
Jag har märkt att problemet uppstår inte dirket när man kommer in i Windows, utan sker efter någon minut, så det kan ha att göra med en av backgrundsapplikationerna.
Ska nog sätta mig ner någon dag och prova att stänga ner processerna en efter en och se om någon av de kan vara orsaken.