Licensnyckel vid försäljning av dator?

Permalänk

Licensnyckel vid försäljning av dator?

Har äntligen fått tummen ur och beställt en ny dator och ska därför sälja min befintliga dator till en kompis.

Den är köpt 2019 från Inet med en svensk Windows Home OEM-licens, och vad jag förstår det som är denna kopplad till moderkortet på något sätt? Så om jag återställer datorn helt så den är redo för min kompis så ska han kunna logga in på sitt MS-konto och använda den nyckeln till Windows som är installerad på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Om det är rätt version av windows Pro/Home som installeras.. ja.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem

Du kan också läsa av licensnyckeln innan du installerar om datorn. På så sätt har du "hängslen och livrem" utifall aktiveringen inte fungerar.
Två förslag har jag till dig. Den första är Produckey. Den kan tolkas som ett hot av antivirusprogram så stäng av skyddet innan du kör det. Du hämtar det här:

https://www.nirsoft.net/utils/product_cd_key_viewer.html

Alternativt hämtar du Belarc Advisor, som bland annat, visar licensnycklar. Den visar en hel del om hårdvaran i datorn också. Belarc Advisor är också kostnadsfri och antivirusprogrammen reagerar inte på detta program. Hämtas här:

https://www.belarc.com/products/belarc-advisor/download

Permalänk
Skrivet av BumbiBeer:

och vad jag förstår det som är denna kopplad till moderkortet på något sätt?

ja och nej. licensen binds till hårdvaruID. aka ett id som just den datorns hårdvarukombination genererarar men ja moderkortet brukar vara det som brukar avgöra om windows aktiveringen tycker att du försöker köra det på en ny dator men även andra delar kan göra att en omaktivering krävs.

huruvida han kan aktivera licensen med sitt MS konto låter jag vara osagt då win 10/11 licenser brukar knytas till MS kontot som användes vid första aktiveringen och vet inte om det går att överlåta en licens till ett annat konto.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om du själv återställer datorn så kan han köparen väl kanske bara få problem om hårddisken ryker och han måste installera om Windows.