Iphone 17-familjen fastnar på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

De gjorde de ju för folk skrek efter mindre modeller, men de sålde ju för jäkla dåligt så nog inget som kommer göra comeback igen.

Jag kommer behålla min 13 mini tills den helt faller ur support, går sönder, eller de släpper en ny mini-modell.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

De gjorde de ju för folk skrek efter mindre modeller, men de sålde ju för jäkla dåligt så nog inget som kommer göra comeback igen.

Folk skrek…. Några högljuda personer skrek och vissa tolkade det som många ville köpa dessa.

Skrivet av Mindfighter:

Ett uttalande som riskerar att åldras väldigt snabbt… Ryktena säger att iPhone 17 får samma samsung oled som sitter i iPhone 16 Pro, d.v.s. det apple kallar promotion (1-120hz). De kommer i så fall garanterat hitta andra saker som differentierar modellerna.

Tillverkare väljer medvetet att göra de billigare mobilerna begränsade för att få folk som vill ha de mer funktioner kommer att välja de dyrare. Inget unikt med just iPhones eller Apple, bara att det syns så tydligt. Och sedan att de har ett så stort fanboysgrupp som försvarar beteendet..
Problemet med mobiler nu när utvecklingen har stagnerat är att det är får saker som kan få folk välja de dyrare mobilerna. Snabbare cpu och gpu klarar sig de flesta utan, inget de vill betala 10 000kr extra för. Fler kameror är något som syns direkt på utsidan. Högre uppdateringsfrekvens märks också av men inte supertydligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Folk skrek…. Några högljuda personer skrek och vissa tolkade det som många ville köpa dessa.

Tillverkare väljer medvetet att göra de billigare mobilerna begränsade för att få folk som vill ha de mer funktioner kommer att välja de dyrare. Inget unikt med just iPhones eller Apple, bara att det syns så tydligt. Och sedan att de har ett så stort fanboysgrupp som försvarar beteendet..
Problemet med mobiler nu när utvecklingen har stagnerat är att det är får saker som kan få folk välja de dyrare mobilerna. Snabbare cpu och gpu klarar sig de flesta utan, inget de vill betala 10 000kr extra för. Fler kameror är något som syns direkt på utsidan. Högre uppdateringsfrekvens märks också av men inte supertydligt.

Några högljudda personer = folk.
Tillräckligt många enligt Apple som gav det ett försök, som visade sig inte vara lönsamt för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Är väl mer ”svar” på galaxy s25 edge som jag förstått det av alla rykten jag hört. Så en riktig tunnis med minuset att batteriet blir lidande.
Men ja absolut för ett premium pris.

Iphone 16e är ju ”nya” ”SE” modellen om man vill ha en något billigare iPhone. Synd de inte behöll det prefixet dock.

Så efter september så kommer det väl officiellt finnas dessa lurar via apples hemsida om ryktena stämmer att air ersätter plus storleken av ej pro modell.

iPhone 16e
Iphone 16
Iphone 17
Iphone 17 air
Iphone 17 pro
Iphone 17 pro Max

Trist utveckling med att XXe är nya SE, hade hoppats att de skulle hålla kvar vid storleken iom att jag kör en 13 Mini idag men man kan förstå att det är smidigare rent produktionsmässigt att ha en telefon mycket mer lik deras andra modeller i formen.

Permalänk
Medlem

Total stagnation när det gäller innovation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Problemet var väl även att få företag erbjöd iPhone Mini som jobbtelefon.

Har för mig att detsamma gällde många operatörer, då Mini:n lyste med sin frånvara bland erbjudandena.

För egen del, så var iPhone 12 Mini en av de bästa telefonerna jag ägt. Min pappa på 80+ använder sin fortfarande utan problem

Ang. iPhone 17-familjen, så är det inget som lockar. Fulaste designen hittills! Lär köra min iPhone 15 Pro i ett par år till!

Permalänk
Medlem

Alla flagskeppstelefoner känns väldig *gäsp* nuförtiden, saknar innovation som fanns förr (även om den ibland inte var så lyckad).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Själv sitter man på en iPhone 15 Pro med 83% (587 battericykler) batterihälsa… lär närma mig 80% när 17 Pro finns på marknaden om det fortsätter såhär.

Batteriet håller inte ett dygn längre så ska man inte hem efter jobbet gäller det att stödladda.

Det lönar sig kanske att skaffa en telefon med ett större batteri.
Jag kör mitt bara till 80% kapacitet (100% när jag är utomlands på semester) och har 100% hälsa på 165 battericykler sen september 2023.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + WD SN7100 4TB | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Solid State batteri är det enda stora som jag ser Apple kan komma med, men det lär dröja. Resten är lite som en tv-tillverkare släpper en ny årsmodell av tvn.

Silicon-Carbon batteri skulle ju vara nice.
Det som några kinesiska modeller redan kommit med.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag är redo att återvända till Android efter två iPhone mobiler, åsikten av dessa monster förändrar inte den känslan.

Och det är väl just det man får ge dem, för det var snart 10 år sedan jag köpte min iPhone 6s och min 11 Pro får hänga med ett tag till även den trots att den börjar kännas ever så lite seg.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört max-varianterna(eller plus när dom hette så innan max). Bytte förut varannat år men håller fortfarande kvar i min 13 PRO Max som köptes vid release. Batterihälsan är 81%. Men håller mig fortfarande hela dagarna och laddar under natten.

Får se om jag uppdaterar i år eller håller mig 1 år till.
Men osäker på om det blir en Pro Max då. Det enda som jag verkligen inte vill tumma på är 120hz skärm. Får bas-varianten det så kan jag gå på den. Störst batteri och bästa kameran har alltid varit det som lockat med max-varianterna, men känns inte lika viktigt längre då man ändå alltid har laddare nära till hands och dessutom så utnyttjar jag nog inte kameraegenskaperna i pro-varianterna jämfört med bas-varianterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syltmunken:

Trist utveckling med att XXe är nya SE, hade hoppats att de skulle hålla kvar vid storleken iom att jag kör en 13 Mini idag men man kan förstå att det är smidigare rent produktionsmässigt att ha en telefon mycket mer lik deras andra modeller i formen.

Håller med dig. Hade gärna köpt en iphone 17 mini.
Nu är ”mini” telefoner:
Iphone 16
samsung s25
Asus zenphone 10

Finns tydligen inte någon tillräckligt stor marknad för mindre telefoner om man ändå vill ha bra hårdvara.

Tycker det ska bli intressant att se hur dessa super smala telefoner kommer sälja. Kan det verkligen vara mer intressant med en super smal mobil med stor skärm än en kompakt telefon? När batteristorleken blir samma?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår inte varför alla tycker designen är så hemsk. Ser helt okej ut enligt mig.

Kom gärna med exempel på telefoner som ser bra ut.

Jag gillar designen från Nothing, men tycker även Apple sköter sig här.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem

Tycker faktiskt designen är ganska bra. Mockups ser alltid billiga och lite skeva ut, när de visas upp på riktigt blir oftast intrycket bättre.

Hoppas 120hz dyker upp även för icke-Pro, då har jag iaf ett alternativ att fundera på när uppgradering blir aktuellt.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Äpplet sitter för lågt på Pro varianten.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Silicon-Carbon batteri skulle ju vara nice.
Det som några kinesiska modeller redan kommit med.

I och med att de släpper en mycket tunnare modell måste dom nästan gjort något för att förbättra energidensiteten i batteriet. Annars skulle ju air modellen få bedrövlig batteritid. Tror Silicon-Carbon är en bra gissning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde_johan:

Blir priset mer än en bättre begagnad bil..? Jag köpte min bil (bättre begagnad) för ca. 350 000 kr och jag hoppas verkligen inte att de nya iPhone-modellerna blir så dyra!

Skrivet av Napster91:

LOL!!! För mig börjar bättre begagnad bil vid sjusiffrigt!!! Det tuffa tider visst, men vi är väll inte 'fattiga' här på forat?! Kör du något av märkena som recenseras av aftonbladet ock skattar under 300k xD?

Personen du citerar kanske lever i det förgågna delvis, när man faktiskt fick en bättre beg-bil för ~20-40k, som en telefon kan kosta idag.

Jag själv ser fram emot hur telefonerna blir, kanske tar steget till apple igen.

Skillnad på bättre-begagnad bil och bättre begagnad-bil. Gissar att den som skrev menar bättre begagnade som i mer begagnad, dvs tex en bil som är +20 år gammal.

Permalänk
Medlem

Jag själv kommer inte byta till en 17, även om den orangea färgen är läcker.

Faktum är att jag byter min ett år gamla 15 Pro mot en helt ny 15 Pro Max istället.
Vill ha större skärm och bättre batteritid.
Behöver ”bara” lägga mellan 2000kr och får då dubbla lagring, större skärm, aningen bättre zoom och betydligt bättre batteritid.
Kommer byta sen vid 20 eller 21 Pro Max.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Mitt batteri har blivit riktigt dåligt och håller knappt hela dagen. Hade jag betalat mobilen själv, då hade jag antagligen åkt och försökt få batteriet utbytt.

Åfan. Jag köpte min 11 Pro Max när den kom, och såg just att batteriholken är på 76% Då har jag även använt den ganska intensivt som arbetstelefon de senaste åren. Nu spelar jag inte direkt på den då mobilspel suger, och batterier går jäkligt mycket snabbare ifall jag tittar på filmklipp med den.
Jag vill ändå tro att Qi-laddning gör underverk för mobilens batteri, och att jag utan problem kommer ha den i 1-2 år till. Ifall telefonen är i samma skick som idag så kanske jag bara byter batteriet för någon tusing och har den till den disintegrerar 😂

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vad är det för något fel med iOS 26? Har kört iPadOS 26 ett tag nu och tycker att Developer Beta 4 är riktigt bra. Är väl inte så imponerad av just Liquid Glass, men allt annat fungerar fint!

Det är ju visserligen en beta men iOS 26 känns som en "Windows 8". Jag har installerat den på min iPhone 12 Pro och jag ångrar mig. Finns inget i operativsystemet som är bättre än tidigare version. "Liquid glass" är inte bara fullt (och jag gillar fluff) men den måste ju även käka mer batteri eftersom effekten är interaktiv.

Om "den" ser likadan ut som final så har dom verkligen misslyckat (enligt mig)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Några högljudda personer = folk.
Tillräckligt många enligt Apple som gav det ett försök, som visade sig inte vara lönsamt för dom.

Många skriker efter dom ja, bl a jag. Däremot vill jag såklart inte ha en Apple, och även om det skulle komma ut en 4,5" Android idag som är perfekt på alla sätt och vis så skulle jag inte köpa den direkt eftersom jag har en nuvarande telefon som fungerar och orkar inte håller på att byta, däremot i framtiden så hoppar jag gärna på den. Jag tänker mig alltså att många är som jag som inte är superintresserade av att köpa telefoner stup i kvarten utan bara vill ha en lagom stor som bara fungerar och inte heller hänger på låset så fort det släpps nåt.
Tillverkarna får alltså gärna ha lite tålamod istället för att släppa mobil #480312 i exakt samma storlek som precis alla andra telefoner, aka phablet. Jag förstår verkligen inte att det inte finns någon valmöjlighet överhuvudtaget när det gäller storleken på telefoner, för det finns garanterat en marknad för mindre modeller!

Permalänk
Medlem

Blir en uppgradering från 15 pro max till 17 pro max i September. Lovar också mig själv för sjuttielftegången att det är sista gången jag uppgraderar varje eller vart annat år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honcol:

Priset blir mer än en bättre begagnad bil som vanligt, eller ett par månadshyror. En ordentlig fylla i 2 månader. En bra speldator kan man också få. Kan ge mer exempel om du vill. Med andra ord jävligt dyr.

Du har ju missat att begagnad bil priserna stuckit iväg rejält för att kompensera för de dyra mobilpriserna!

😝

Permalänk

Jag funderar på att uppgradera till iPhone 17 Pro, eftersom min nuvarande iPhone börjar kännas seg och batteriet sviktar. Jag har använt iPhone ända sedan den första modellen kom 2008 till Sverige. År 2013 testade jag Android med en Samsung Galaxy S4, men gick snabbt tillbaka till min iPhone eftersom Android då var riktigt dåligt.

I våras blev jag nyfiken på Android igen efter att inte kört det på över 12 år, köpte en Galaxy A56, vilket överraskade mig riktigt positivt. Jag har tröttnat på Apples brist på innovation och att de verkar ha stagnerat de senaste åren. Jag gillade Samsung A56 så mycket att jag köpte deras flaggskepp, Galaxy S25+, och är helt såld på Android 2025.

Enligt mig har Apple börjat bli omsprungna. Dags att de vaknar upp ur sin koma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Mitt batteri har blivit riktigt dåligt och håller knappt hela dagen. Hade jag betalat mobilen själv, då hade jag antagligen åkt och försökt få batteriet utbytt.

Vilken modell har du? Vad har du för procent i batterihälsa?

Skrivet av Wiggin:

Åfan. Jag köpte min 11 Pro Max när den kom, och såg just att batteriholken är på 76% Då har jag även använt den ganska intensivt som arbetstelefon de senaste åren. Nu spelar jag inte direkt på den då mobilspel suger, och batterier går jäkligt mycket snabbare ifall jag tittar på filmklipp med den.
Jag vill ändå tro att Qi-laddning gör underverk för mobilens batteri, och att jag utan problem kommer ha den i 1-2 år till. Ifall telefonen är i samma skick som idag så kanske jag bara byter batteriet för någon tusing och har den till den disintegrerar 😂

Jag har haft min iPhone 13 i 3.5 år och batterihälsan ligger på 85%. Skulle du säga att du märker någon skillnad när den gick under 80%? Laddar alltid min trådlöst. En-två-tre gånger har jag laddat med sladd av ren nödvändighet.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Skrivet av Heronymous:

Jag funderar på att uppgradera till iPhone 17 Pro, eftersom min nuvarande iPhone börjar kännas seg och batteriet sviktar. Jag har använt iPhone ända sedan den första modellen kom 2008 till Sverige. År 2013 testade jag Android med en Samsung Galaxy S4, men gick snabbt tillbaka till min iPhone eftersom Android då var riktigt dåligt.

I våras blev jag nyfiken på Android igen efter att inte kört det på över 12 år, köpte en Galaxy A56, vilket överraskade mig riktigt positivt. Jag har tröttnat på Apples brist på innovation och att de verkar ha stagnerat de senaste åren. Jag gillade Samsung A56 så mycket att jag köpte deras flaggskepp, Galaxy S25+, och är helt såld på Android 2025.

Enligt mig har Apple börjat bli omsprungna. Dags att de vaknar upp ur sin koma.

Hur mycket mer kan man "inovera" kring just en smartphone ?
90% av inovationsutrymmet är ju förbrukat efter 17 år, nu är det inte så många vallar kvar att bryta ur det rent tekniska perspektivet, snabbare processor, mer lagring, bättre kamera, större bättre skärm... mer mer av samma.
Det skulle väl vara saker som att neurologiskt koppla upp hjärnan med nallen som kvarstår.
Nu handlar det ju mer om vad man kan göra med Appar och tjänster där iPhonen blir en plattform.
Apple senaste AI-initiativ sprang ju in i EU-väggen, man kan ju inte säga att de inte försökte.

Skulle vilja säga att varannan gång det kommer en ny iPhone så handlar det om cash flow till Apple, och i någon mån hålla konkurrenterna på mattan .
Det samma gäller generellt övriga märken.

Jag köpte en Iphone X 2018 och bytte till en Iphone 16 Pro förra året, det ända som gav lite waaoow! var mobilkameran och skärmupplösningen.

¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigsweede:

Hur mycket mer kan man "inovera" kring just en smartphone ?
90% av inovationsutrymmet är ju förbrukat efter 17 år, nu är det inte så många vallar kvar att bryta ur det rent tekniska perspektivet, snabbare processor, mer lagring, bättre kamera, större bättre skärm... mer mer av samma.
Det skulle väl vara saker som att neurologiskt koppla upp hjärnan med nallen som kvarstår.
Nu handlar det ju mer om vad man kan göra med Appar och tjänster där iPhonen blir en plattform.
Apple senaste AI-initiativ sprang ju in i EU-väggen, man kan ju inte säga att de inte försökte.

Skulle vilja säga att varannan gång det kommer en ny iPhone så handlar det om cash flow till Apple, och i någon mån hålla konkurrenterna på mattan .
Det samma gäller generellt övriga marken.

Jag köpte en Iphone X 2018 och bytte till en Iphone 16 Pro förra året, det ända som gav lite waaoow! var mobilkameran och skärmupplösningen.

¯\_(ツ)_/¯

Vikbara telefoner är väl nästa grej som apple inte har än. Sen har ju telefoner idag snabb nog hårdvara att agera PC med, skulle tillverkarna ha ett smidigt sätt koppla upp sig mot en display och ett bra OS för det skulle 90% av användarna kunna sluta köpa PCs.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

Vikbara telefoner är väl nästa grej som apple inte har än. Sen har ju telefoner idag snabb nog hårdvara att agera PC med, skulle tillverkarna ha ett smidigt sätt koppla upp sig mot en display och ett bra OS för det skulle 90% av användarna kunna sluta köpa PCs.

Precis..
Egenskaper som redan finns eller är möjliga att använda.
Form och format.

Visa signatur

Buildning a machine that goes BING!
And a F-18 Simulatormachine that goes "Fox 2"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Vilken modell har du? Vad har du för procent i batterihälsa?

Jag har haft min iPhone 13 i 3.5 år och batterihälsan ligger på 85%. Skulle du säga att du märker någon skillnad när den gick under 80%? Laddar alltid min trådlöst. En-två-tre gånger har jag laddat med sladd av ren nödvändighet.

85% säger den just nu, men batteriet är kasst så vet inte hur pass mycket jag litar på det där. Tycker ändå det är ett ganska lagom hopp att köra 11 > 17. Vissa kör ju uppgradering varje år men det är lite väl tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

85% säger den just nu, men batteriet är kasst så vet inte hur pass mycket jag litar på det där. Tycker ändå det är ett ganska lagom hopp att köra 11 > 17. Vissa kör ju uppgradering varje år men det är lite väl tycker jag.

Tycker det är en bra uppgradering. Det är ett stort steg att gå från IPS LCD till OLED med förhoppningsvis 120hz.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT