Permalänk
Medlem

Hur undviker man bilångest?

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Hedersmedlem

Tar tuben, men den kommer med sin egen ångest.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Läs "Lev livet fullt ut" och inse att du inte ska oroa dig för saker som inte har hänt!

Permalänk
Medlem

Jag undviker bara att tänka på det helt enkelt.
Går det sönder, so be it. Är inget du kan göra när/om det väl händer.
Tänker man på det så kommer man knappt våga köra med fordonet i fråga.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Se bara till att ha råd med eventuella reparationer så är det bara att tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
skriver mest av mig men vill även höra era tips & tricks. Har nu sålt min Tesla S P90DL, dessvärre för mindre än jag önskat men marknaden är som det är. Otroligt mycket bil för pengarna fick de iaf. Min tesla har gett mig ångest från köp till försäljning med allt från oro att den ska gå sönder till att jag inte ska få den såld.

Nu ska jag leta ny bil och det ger mig redan ångest med att man får fel, att det är något fel på bilen osv. När jag väl äger den kommer jag säkert oroa mig över att motorn ska rasa imorgon. Hur gör ni andra för att inte oroa er?
mvh

Förstår helt din känsla. Det är alltid en risk att köpa och sälja privat, särskilt med dyrare bilar där eventuella reparationer kan bli kostsamma. Det är just därför det ofta är tryggare att köpa via bilfirma istället, då du faktiskt har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Då slipper man en del av den oro som kan komma med privatköp och får ett helt annat skydd om något skulle gå fel. Det har sparat mig ofantligt mycket pengar, när 2 av 4 bilar de senaste åren haft motorproblem.

Edit: Sedan har du även Maskinskadeförsäkring (beroende på ålder och mil).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,

mvh

Testat och bara svänga förbi ett par bilverkstäder och fråga? Känns som de borde ha hyfsad koll på vilka bilar som inte är dyra att åtgärda vanliga fel på

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag är beroende av att byta bil, har senaste 5 åren haft 9 olika bilar, blir också nojig över allt som kan hända med dem och blir irriterad på småsaker, sålde min senaste bil t.ex. för att den eventuellt i framtiden skulle bli av med eCall funktionen... och köpte en fabriksny bil kontant senaste i Januari 2024 och har sedan dess haft en pendelbil och bytt ner min fabriksnya bil så jag nu plötsligt har en 2021 model som är i lite halvtråkigt skick gentemot vad jag skulle haft om jag behållt min fabriksnya 2024 modell.

Tror min lösning framöver kommer bli att köpa en fabriksny bil på 7 års avbetalning med så låg ränta som möjligt (även om jag har pengarna) då jag inte kan sälja vidare en bil som är bunden till en avbetalning, blir liksom väldigt besvärligt att sälja vidare den på detta viset och sen givetvis ha den fullt försäkrad med assistans 24/7 och hyrbil samt köpa något som erbjuder minst 5 års 10k mil garanti.

Sitter mest och luskar ut vad jag ska köpa, lutar åt att köpa mig nästa generations Toyota Corolla eller liknande när det lanseras, har en Mazda CX-5 2021 SUV just nu och det är inte riktigt min typ av bil.

TLDR; köp beprövat med lång garanti och nära till service, har en fullservice anläggning för toyota i närheten som erbjuder verkstad, lackering, rekond, skadereparation och hyrbilar, sånt ger mig trygghet iallafall toyota förlänger förövrigt garantin vid varje service hos dem upp till 20k mil och lämnar 8 år / 16k mil på hybridpaketet.

De har även ruskigt bra garanti och pris på sin elbil (även lexus modellen) just nu om du kollar på den.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag brukar skita på morgonen, sätta på kärringen på kvällen och däremellan så är det bara massa tjaffs. Inkluderar bilen. Tänk på det.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Nu är detta förstås lättare sagt än gjort beroende på inkomst/sparkapital/behov, men svaret är rätt uppenbart att inte ha bilar där man gör mer än gnisslar tänder om de är helt värdelösa imorgon. Var den nivån ligger kan förstås variera vilt mellan GDS för <10000 kr och en ny sport/lyxbil för några miljoner.

Risken kan förstås i viss utsträckning hanteras genom att hålla sig med en bil där maskinskadeförsäkringen fortfarande gäller, men värdet stiger förstås då bilen inte får vara för gammal/ha gått för långt.

Den eventuella känslomässiga kopplingen och frustrationen kring nya repor, stenskott, repor osv är förstås en annan fråga som inte har direkt koppling till pengar.

Permalänk
Medlem

Man köper japanskt, förslagsvis Mazda.

Permalänk
Medlem

Du kanske ska testa privatleasing en sväng om ekonomin tillåter? Visst, man blir väl istället ängslig för att man ska lyckas skrapa upp hela bilen så att man står där i slutet av leasingperioden med onormalt slitage.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Så billig bil det bara går att komma framåt med, skrota när det blir ohållbart med reparationer och så förstås

Skrivet av Sweckid:

Köpte min bil av årsmodell 2006 år 2011 för 45 kKr och har väl lagt kanske 10 kKr på verkstad och förbrukningsmaterial (bromsrör, bromsbelägg, olja, oljefilter, batterier, lampor, vindrutetorkare). Besiktningar och försäkringar ovanpå det. ca 700 mil/år i snitt, men nu börjar däcken ge sig, dom har dock hållit bra.

Det kanske inte är det säkraste sättet i hela världen för att ta sig fram och tillbaka till jobbet på en 40-väg, men det är definitivt inte behäftat med ekonomisk ångest eller någon blodig arbetsinsats med service, eftersom service bara görs vid behov. Bilen har stannat en gång när jag inte bytt olja och två gånger när jag glömt lyset på, annars helt tillförlitlig.

Ekonomiskt hade jag inte haft några större problem med Tesla eller liknande, men det känns som en löjlig milkostnad till ingen speciell nytta. Jag skiter naturligtvis i vad andra tycker om mitt bilval.

Permalänk
Medlem

Bil är alltid det dyraste och dummaste affärer man gör under sitt liv så är det bara.

Det som gör det ännu dyrare är ju att motor och broms går sällan sönder däremot alla förbannade censorer som börjar gå titt som tätt Som alltid är special. inget kan vara billigt trots att det sitter nått simpelt skit där inuti. Det ska alltid sitta jävligt dumt till trotts att man kunde designat så att man bara kunde bytt skiten som proppen i ett proppskåp.

Nä det ska vara specialverktyg bara för den grejen och den grejen har en speciell kontakt som bara är till den prylen på det märket. Gärna så jäkla långt in och så krångligt som möjligt.

Fick nog när allså enkla jäkla strömkablar med en simpel kontakt på dörren helt enkelt gick av. Den kontakten med tillhörande kablar kostar 2500 spänn och vad är det ? 7 kablar kanske... Sen skall jobbet göras som är ett mek,,, Dörren skall av, man ska lossa på dörrsidan som är så jävla dumt gjort att plastiften slits sönder när man lossar så då ska man ha en näve sådana också

Nu kan jag ju lite av det här och jag skulle kunna lossa alla kablar från kontakten och sätta dit nya för konstanden av kabel för vaddå 30 spänn med det är några timmar jobb och jag har ingenstans att hålla till.

Sen skall man peta dit kablarna och ansluta dom i dörren.
mekaniker tar te och ett halvt till sex på märkesverkstad.
ja vad fan jag tröttnade på hela skiten. Köpte mig en lekolv som går på gas, kostand 300 spänn på BILTEMA skar bort ens stor bit av gummibuffen, satde dit lite krypslang, löde hop kablarna, värmde fast krympslangen. Satte lite tejp över det jag skar bort, snyggt blev det inte men vad fan. 300 spänn vs 5000 för en bil som är nära skrotning.

Poängen med ovan är att man har fan designat så jävla dåligt och krångligt så det blir för dyrt att äga bil.

Tycker känslan är att man bara jobbar för att kasta pengar åt olika håll så det blir ingen mening till slut. tycker det blir som fel när man altså ofta håller sig med bil bara för jobbet skull och när då bilen blir så stor kostnad då är det inte så stor mening längre ens att ha ett jobb.

Håller själv på att byta yrke av många anledningar och det här är ett av dem. Vill bo närmre jobbet och cykla eller gå i stället, på det kommer jag spara hundratusentals kronor på några år för så är det . Bil är den sämsta affär man gör.

Måste man ha bil så är det bara att svälja det där med evig kostnader på kostnader som bara rullar på.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Tar tuben, men den kommer med sin egen ångest.

Hade jag gärna gjort men bor ej i Stockholm Den används dock mest för nöjesåkning samt transport till hobbyer som på grund av dess natur sker i naturen.

Skrivet av ackwell:

Läs "Lev livet fullt ut" och inse att du inte ska oroa dig för saker som inte har hänt!

Skrivet av Flutters:

Jag undviker bara att tänka på det helt enkelt.
Går det sönder, so be it. Är inget du kan göra när/om det väl händer.
Tänker man på det så kommer man knappt våga köra med fordonet i fråga.

Det är just detta jag behöver lära mig.

Skrivet av Bobiri:

Se bara till att ha råd med eventuella reparationer så är det bara att tuta och köra.

Ha råd är inga problem. Jag har som tur är väldigt hög inkomst men det vet man ej hur länge det håller. För mig är det bara ångestfyllt att lägga stora summor pengar så. Blev en pungspark när jag fick lägga 60 000 förra sommaren på att byta alla länkarmar + serva teslan - men man har iaf lärt sig lite om hur bilar funkar

Skrivet av Chrillthebill:

Förstår helt din känsla. Det är alltid en risk att köpa och sälja privat, särskilt med dyrare bilar där eventuella reparationer kan bli kostsamma. Det är just därför det ofta är tryggare att köpa via bilfirma istället, då du faktiskt har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Då slipper man en del av den oro som kan komma med privatköp och får ett helt annat skydd om något skulle gå fel. Det har sparat mig ofantligt mycket pengar, när 2 av 4 bilar de senaste åren haft motorproblem.

Edit: Sedan har du även Maskinskadeförsäkring (beroende på ålder och mil).

Det är bladen med firma! Maskinskade är väl alltid med i Helförsäkring?

Skrivet av trickeh2k:

Testat och bara svänga förbi ett par bilverkstäder och fråga? Känns som de borde ha hyfsad koll på vilka bilar som inte är dyra att åtgärda vanliga fel på

Känner en meckare via familjen så tänker höra med honom.

Skrivet av Oliver91:

Jag är beroende av att byta bil, har senaste 5 åren haft 9 olika bilar, blir också nojig över allt som kan hända med dem och blir irriterad på småsaker, sålde min senaste bil t.ex. för att den eventuellt i framtiden skulle bli av med eCall funktionen... och köpte en fabriksny bil kontant senaste i Januari 2024 och har sedan dess haft en pendelbil och bytt ner min fabriksnya bil så jag nu plötsligt har en 2021 model som är i lite halvtråkigt skick gentemot vad jag skulle haft om jag behållt min fabriksnya 2024 modell.

Tror min lösning framöver kommer bli att köpa en fabriksny bil på 7 års avbetalning med så låg ränta som möjligt (även om jag har pengarna) då jag inte kan sälja vidare en bil som är bunden till en avbetalning, blir liksom väldigt besvärligt att sälja vidare den på detta viset och sen givetvis ha den fullt försäkrad med assistans 24/7 och hyrbil samt köpa något som erbjuder minst 5 års 10k mil garanti.

Sitter mest och luskar ut vad jag ska köpa, lutar åt att köpa mig nästa generations Toyota Corolla eller liknande när det lanseras, har en Mazda CX-5 2021 SUV just nu och det är inte riktigt min typ av bil.

TLDR; köp beprövat med lång garanti och nära till service, har en fullservice anläggning för toyota i närheten som erbjuder verkstad, lackering, rekond, skadereparation och hyrbilar, sånt ger mig trygghet iallafall toyota förlänger förövrigt garantin vid varje service hos dem upp till 20k mil och lämnar 8 år / 16k mil på hybridpaketet.

De har även ruskigt bra garanti och pris på sin elbil (även lexus modellen) just nu om du kollar på den.

haha ja du är lite sjuk i huvudet men ditt tips om Mazda 3 ligger kvar och något jag kollar på

Skrivet av ztenlund:

Nu är detta förstås lättare sagt än gjort beroende på inkomst/sparkapital/behov, men svaret är rätt uppenbart att inte ha bilar där man gör mer än gnisslar tänder om de är helt värdelösa imorgon. Var den nivån ligger kan förstås variera vilt mellan GDS för <10000 kr och en ny sport/lyxbil för några miljoner.

Risken kan förstås i viss utsträckning hanteras genom att hålla sig med en bil där maskinskadeförsäkringen fortfarande gäller, men värdet stiger förstås då bilen inte får vara för gammal/ha gått för långt.

Den eventuella känslomässiga kopplingen och frustrationen kring nya repor, stenskott, repor osv är förstås en annan fråga som inte har direkt koppling till pengar.

Nej det är ju kanske den vettigaste lösningen.

Skrivet av Sweckid:

Du och @Oliver91 kommer nog bra överrens

Skrivet av macmann1:

Du kanske ska testa privatleasing en sväng om ekonomin tillåter? Visst, man blir väl istället ängslig för att man ska lyckas skrapa upp hela bilen så att man står där i slutet av leasingperioden med onormalt slitage.

Helt ärligt har jag inte helt förstått hur det funkar. Hamnar man inte själv med värdeminskningen?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Helt ärligt har jag inte helt förstått hur det funkar. Hamnar man inte själv med värdeminskningen?

Du betalar en fast* summa varje månad baserad på bil, tillval, antal mil, vinterhjul osv. Sen lämnar du tillbaka och får eventuellt betala för övermil och "onormalt slitage". Det du betalar för i praktiken är ju värdeminskningen på bilen + vinst till handlare, men du har ett garanterat restvärde och betalar inget ytterligare utöver den avtalade månadsavgiften och eventuellt slitage. *Det som kan ändras kostnadsmässigt löpande är räntan, då den sällan är bunden (men det finns ibland), men så är det ju med ett billån också. Med skillnaden att du inte får göra ränteavdrag på räntan på privatleasing.

Enkelt förklarat, sen finns det såklart diverse parametrar att ta hänsyn till, men grundprincipen är du betalar avtalad månadsavgift och sen lämnar du tillbaka.

Exempel på den ID.7 GTX Tourer vi väntar på:

Kostar skjortan? Absolut. Mer än Teslan kostade oss i snitt per månad under 18 månader? Inte ens nära

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Köp en ny bil som du har råd att ersätta direkt om den skulle paja i den omfattningen att den måste skrotas.

Permalänk
Medlem

Har alltid ägt själv bakåt i tiden, men förra bilen leasade jag.
En Skoda Enyaq för drygt 6000kr inkl service och försäkring.
Bästa jag gjort. Smidigt, alla garantier, service osv ingår utan överraskningar.

Nu däremot så tog jag det stora steget efter drygt 20år med bil att vara helt utan. Kör elcykel till den del det är möjligt och hyr via bilpool övriga tillfällen. Gått ned till ca 3000kr per år i transportmedel. Kan resa, spara, köpa hårdvara och annat skoj för helt andra pengar än tidigare. Aldrig känt mig så "rik" som nu. 😄

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Mina senaste 3 bilar har varit privatleasing, inte behövt betala något vid återlämning, "fast" kostnad varje månad (ok andra bilen var under perioden räntan steg och gick då upp typ 400kr, ingen big deal)
Men skönast av allt, inte behövt fundera på värdeminskning, inte behövt jiddra med bilhandlare eller privatpersoner som ska komma och sparka på däcken och anmärka på allt eller lägga bud under halva bilens värde.
Pynta en "fast" summa varje månad, service och försäkring har varit inbakat, när tiden löper ut, lämna tillbaka bilen, klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hade jag gärna gjort men bor ej i Stockholm Den används dock mest för nöjesåkning samt transport till hobbyer som på grund av dess natur sker i naturen.

Det är just detta jag behöver lära mig.

Ha råd är inga problem. Jag har som tur är väldigt hög inkomst men det vet man ej hur länge det håller. För mig är det bara ångestfyllt att lägga stora summor pengar så. Blev en pungspark när jag fick lägga 60 000 förra sommaren på att byta alla länkarmar + serva teslan - men man har iaf lärt sig lite om hur bilar funkar

Det är bladen med firma! Maskinskade är väl alltid med i Helförsäkring?
Känner en meckare via familjen så tänker höra med honom.

haha ja du är lite sjuk i huvudet men ditt tips om Mazda 3 ligger kvar och något jag kollar på
Nej det är ju kanske den vettigaste lösningen.

Du och @Oliver91 kommer nog bra överrens

Av moderna Mazda 3 så är modellerna tillverkade från hösten 2016 till våren 2018 i modellår 17-18 med bensinmotorn att föredra, otroligt driftsäkra och billiga i drift med körglädje både från manuell och automat.

De saknar all typ av ny teknik och har ingen eCall funktion men har bra säkerhetssaker som standard som t.ex. blindspot monitoring och rear-cross traffic alert som hjälpt mig.

Tyvärr är andrahandsvärdet skyhögt på dem och man får i princip betala nypris för ett bra lågmilat exemplar då fler och fler efterfrågar enkla och billiga moderna bilar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweckid:

Eller Toyota

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Själv har jag kommit till insikten att det alltid blir dyrt med bil. har man redan accepterat att det kommer bli galet dyrt så behöver man inte ha ångest.

Skrivet av Sweckid:

Skrivet av underwatch:

Eller Toyota

Gällande Japanska bilar, Hur är Honda? Läste en artikel i automotorsport om hur bilmärkena presterar i besiktningen.
Vart väldigt förvånad över hur bra just Honda prestera där.

länk till artikeln:
https://www.automotorsport.se/nyheter/overraskning-bilmarkena...

Permalänk
Medlem

Varför sålde du din Tesla?

Köp en bättre begagnad (1-3 år gammal, 500-3000 mil) Toyota hybrid med bensin samt elmotor, de är otroligt driftsäkra och billiga i underhåll, andrahandsvärdet är toppen.

Betala kontant eller minst 50% av bilens värde, sitt inte på ett stort billån.

Om den är servad enligt intervall hos auktoriserad verkstad har den Toyotas kvalitetsgaranti som gäller i 10 år och/eller 20 000 mil.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odde89:

Själv har jag kommit till insikten att det alltid blir dyrt med bil. har man redan accepterat att det kommer bli galet dyrt så behöver man inte ha ångest.

Gällande Japanska bilar, Hur är Honda? Läste en artikel i automotorsport om hur bilmärkena presterar i besiktningen.

länk till artikeln:

Sen får man inte glömma att det också är statistik i procent och inte i antal. Nu vet jag inte hur många Honda det finns i Sverige i regel men man ska inte råka stirra sig blind på det.

EDIT: Märkte att antalet besiktningar faktiskt stod där.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köpa bilar som har garanti kvar, min förra bil var en Kia Optima, den sålde jag den var sju år gammal och garantin gått ut.
Kias garanti var väldigt bra, t ex så bytte verkstan ett bromsok bak när jag hade den inne på service för att dom fick en felkod på det. Jag hade inte märkt att något var fel.

Nu har jag en Mazda6, den har 10 års garanti, då jag köpte den begagnad så jag har 5 års garanti kvar. Jag vet inte hur bra Mazdas garanti är, men det känns skönt att ha.

Visa signatur

Phanteks Eclipse G500A | i9 13900K | RTX 4090 FE | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | DeepCool GAMMAXX L360 A-RGB Vit | 5TB M.2 | LG 42C4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,

mvh

Jag lärde mig mecka och vet exakt hur mina bilar mår och vad som behöver göras och när. Givetvis inte för alla men man lär sig mycket och när det är ens egna saker är man extra nogrann och varsam.
I dagens läge när allt är en "tjänst" är det rätt svårt. Man får då köpa en äldre bil som man faktiskt kan och får mecka med.

Finns många alternativ i övrigt, gå, cyckla, buss, tåg, taxi, hyra bil vid behov mm.
Har en kompis som sålde sin bil och enbart har kört busskort i flera år nu och det är en vaneperiod men det fungerar. Sen får man rätt bra vardagsmotion också.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Odde89:

länk till artikeln:

Man ska undvika 1 liters motorn från honda, kostar multum att serva när det är dags för kamremsbytet.

Annars ok bilar, den nya civic hybriden verkar otroligt trevlig men hade ett introduktionspris på 280k och stack iväg kvickt... Inte ovanligt att se nya varianter av den närmare 400k nu, inte värt det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Beroende på hur ofta "för hobby" är så kan det vara värt att se över vad det skulle kosta med bilpool, förutsatt att andra resor kan göras utan bil. Lund verkar ha hyffsad tillgång på pooler

Se till att räkna på ett typiskt år (både för äga och hyra), inte per resa. Beroende på vad man har för vanor kan man räkna hem tillsynes löjliga summor per resdag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,

mvh

Köp bil med garanti och byt när den gått ut. Eller skit i att tänka på det — värre är väl om du eller någon nära råkar illa ut, människor går inte riktigt att ersätta (förutom fugan;). Eller åk taxi - räknade på det och kostar i mitt fall lika mycket som bilen gör.

Permalänk
Medlem

Generellt har jag köpt ganska nya bilar med antingen fabriksgaranti eller garanti från märkeshandlare vilket medfört att jag inte behöver oroa mig så mycket. Vad gäller att inte få bilen såld så brukar jag säga att man kan sälja allt imorgon och frågan är bara till vilket pris, att ha bil kostar och det är något jag accepterade.

Men så fort behovet av bil försvann slutade vi ha bil, vill dock fortfarande köpa en igen för att ha de få gångerna vi behöver den. Men med tanke på att den sista bilen kördes ca 500 mil på 18 månader så blev milkostnaden hög.