VPN-rush när Storbritannien inför ålderskontroller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nej men skillnaden är att en privat aktör kan slänga sig på rygg och skrika "konkurs" när skiten träffar fläkten. Staten måste göra rätt för sig och åtgärda problemen.

Hur kan de det? När det är läckt är det läckt. Så länge de inte har en tidsmaskin kan de inte åtgärda problemen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Hur kan de det? När det är läckt är det läckt. Så länge de inte har en tidsmaskin kan de inte åtgärda problemen.

Att något läcker är ju inte det enda hotet.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Att något läcker är ju inte det enda hotet.

Lista dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Lista dom.

Nu är jag inte din personliga sökmotor men visst, jag kan ge dig ett gratis scenario.

Ett exempel är om de hittar säkerhetshål eller annan svaghet som de inte har råd att fixa. Ett privat företag kan blunda och ta konkurs om det går åt helvete.
Ett statligt alternativ kan äska mer pengar där det behövs.
Jag jobbar själv statligt nu och det är så det fungerar. Drift har alltid prioritet över det ekonomiska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Nu är jag inte din personliga sökmotor men visst, jag kan ge dig ett gratis scenario.

Ett exempel är om de hittar säkerhetshål eller annan svaghet som de inte har råd att fixa. Ett privat företag kan blunda och ta konkurs om det går åt helvete.
Jag jobbar själv statligt nu och det är så det fungerar. Drift har alltid prioritet över det ekonomiska.

Och å andra sidan så drivs statligt mer och mer åt lönsamhet och lägga sådant på 3dje part

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Och å andra sidan så drivs statligt mer och mer åt lönsamhet och lägga sådant på 3dje part

Snarare tvärtom, saker dras allt mer tillbaka till insidan för det fungerar dåligt på 3e-part.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså? Har ni inte fattat?!
Lägg ner pseudodebatten om det sparas vem som varit på pronhub.

Detta dök upp för mig på X nu. Sitter på svensk ISP utan VPN eller något.

Jag får inte ta del av debatt längre.

Problemen är:
1. De lagstiftar för övermoderering av alla diskussioner som rör politiskt känsliga frågor, och då såklart ensidigt. Sociala medier och forum vill inte få böter för "hatfullt" innehåll och överdriver moderering. Det är redan ett problem och ökar markant nu.
2. De spärrar sidor som inte självmodererar och sätter åldersspärrar genom ISP. Hejdå utländska forum, sociala medier och sidor.
3. De förbjuder end-to-end kryptering av meddelandetjänster. T.ex. Facebook messenger, för att kunna övervaka konversationer för innehåll som kan vara kränkande eller tecken på "radikalisering".
4. De har redan påbörjat arbetet för steg två som är att förbjuda VPNs och anonymisering.
5. De vill ta det till hela EU.
6. De inför identifikation för att kontrollera alla åsiktsyttringar.
7. Eftersom de har tolkningsföreträde och inte kan hållas ansvariga så är deras definition av problematiskt innehåll extremt begränsande. Folk får husrannsakan mitt i natten och kastas i fängelse för åsikter som borde vara lagliga i en demokrati. Har ni hängt med vad som händer i Storbritannien? Riktig demokratur numera.

Ni som stödjer detta med svepskäl om att era barn inte ska surfa porr, eller försöker avleda med pseudodebatter är delaktiga. Man låter ju som en foliehatt, men man vågar ju inte ens ge exempel här utan att riskera att tråden här anses för politisk och inlägget tas bort. Och ingen ser problemet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Lägg av, är du för fin för att "avslöja" dina "argument" så behöver du inte delta i tråden.

Skrivet av Rebben:

Ett privat kan även bli övertaget av staten om det är samhällskritiskt, så då kan de ösa på de pengar som krävs.

Permalänk
Medlem

Det är lite skrämmande med denna censur och övervakning som börjar hända.
Det börjar med att man gör de för den goda sakens skull, som den nya barn porr lagen där de skall läsa alla chattar och mail som skickas i eu, sen kanske det kommer en ny lag för de har ju redan all data. Då är de fritt fram och kontrollera vad folk har för åsikter.

Det har ju redan hänt att polisen använder dna databaser som använts för vård och släktforskning trots det var olagligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Snarare tvärtom, saker dras allt mer tillbaka till insidan för det fungerar dåligt på 3e-part.

Som vad? Nästan allt är outsourcing om de är via företag eller konsulter

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jope84:

Det är lite skrämmande med denna censur och övervakning som börjar hända.
Det börjar med att man gör de för den goda sakens skull, som den nya barn porr lagen där de skall läsa alla chattar och mail som skickas i eu, sen kanske det kommer en ny lag för de har ju redan all data. Då är de fritt fram och kontrollera vad folk har för åsikter.

Det har ju redan hänt att polisen använder dna databaser som använts för vård och släktforskning trots det var olagligt.

Det har tyvärr aldrig någonsin i världshistorien handlat om "den goda sakens skull". Godhetsargument som "tänk på barnen" har alltid varit svepskäl för staten/regimen att skaffa sig mer makt över befolkningen. Och tråkigt nog är sådana argument ruskigt effektiva för folk som tänker med hjärtat istället för hjärnan.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-4960X 4GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Lista dom.

bara det faktum att allt du gör online kommer knytas till en specifik individ är nog för att aldrig någonsin acceptera någon som helst "förklaring" kring varför vi ska döda alla anonymitet världen över.

Det är trots allt 100% skitsnack.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag undrar absolut mest hur många i % som hade VPN innan o efter....hur som imponerande! Jag trodde folk skulle lägga sig på rygg bara.

Skrivet av Aleshi:

Alltså? Har ni inte fattat?!
Lägg ner pseudodebatten om det sparas vem som varit på pronhub.

Detta dök upp för mig på X nu. Sitter på svensk ISP utan VPN eller något.
<Uppladdad bildlänk>
Jag får inte ta del av debatt längre.

Problemen är:
1. De lagstiftar för övermoderering av alla diskussioner som rör politiskt känsliga frågor, och då såklart ensidigt. Sociala medier och forum vill inte få böter för "hatfullt" innehåll och överdriver moderering. Det är redan ett problem och ökar markant nu.
2. De spärrar sidor som inte självmodererar och sätter åldersspärrar genom ISP. Hejdå utländska forum, sociala medier och sidor.
3. De förbjuder end-to-end kryptering av meddelandetjänster. T.ex. Facebook messenger, för att kunna övervaka konversationer för innehåll som kan vara kränkande eller tecken på "radikalisering".
4. De har redan påbörjat arbetet för steg två som är att förbjuda VPNs och anonymisering.
5. De vill ta det till hela EU.
6. De inför identifikation för att kontrollera alla åsiktsyttringar.
7. Eftersom de har tolkningsföreträde och inte kan hållas ansvariga så är deras definition av problematiskt innehåll extremt begränsande. Folk får husrannsakan mitt i natten och kastas i fängelse för åsikter som borde vara lagliga i en demokrati. Har ni hängt med vad som händer i Storbritannien? Riktig demokratur numera.

Ni som stödjer detta med svepskäl om att era barn inte ska surfa porr, eller försöker avleda med pseudodebatter är delaktiga. Man låter ju som en foliehatt, men man vågar ju inte ens ge exempel här utan att riskera att tråden här anses för politisk och inlägget tas bort. Och ingen ser problemet!

Jag läste på X för 15min o svarade en jag följer. Behövde inte göra nånting.

Alla dina punkter, var får du de ifrån?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag undrar absolut mest hur många i % som hade VPN innan o efter....hur som imponerande! Jag trodde folk skulle lägga sig på rygg bara.

Jag läste på X för 15min o svarade en jag följer. Behövde inte göra nånting.

Alla dina punkter, var får du de ifrån?

Vad exakt vill du insinuera med att du inte stött på någon begränsning? Att den inte finns och att alla påståenden om den är lögn?
Eller vill du bara mena att eftersom du inte tar del av viktiga frågor så behöver ingen annan rättigheten heller?

1. Gav exempel tidigare i tråden. Vet inte om jag kan hänvisa till orelaterade men direkt inrikespolitiska frågor här. Är redan mycket vanligt dock, så borde inte vara ett kontroversiellt påstående.
2. https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2023/50/section/146
3. https://www.legislation.gov.uk/ukpga/2023/50/section/121
4. Ändrats till att nog vara mer av en tidsfråga. För Labour har nu backat från tidigare hot, "eftersom de flesta spelar enligt regelboken", men övervakar situationen "väldigt nära" enligt Science Secretary Peter Kyle: https://www.msn.com/en-gb/money/technology/could-vpns-be-bann...
5. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/eu-age-veri...
6. Ingen enskild kan utläsa något. Men korrelationsattack möjliggörs för myndigheter som kan begära ut loggar från både åldersverifieringstjänster och från sociala medier.
7. 12000 arresterades på ett år för inlägg på sociala medier. I väldigt många fall är det gryningsräder där man beslagtar allt med elektroniska minnen, även om det inte kan leda till åtal, i uppenbara försök att skrämma fram erkännanden eller skrämma till tystnad. Hembesöket är nog så avskräckande.
https://www.thetimes.com/article/e4fce705-2a56-4e4a-aa04-0b55...
Sammanhang om deras informationssäkerhet:
https://www.reuters.com/world/uk/uk-asks-apple-let-it-spy-use...
https://www.infosecurity-magazine.com/news/privacy-internatio...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

VPN är endast olagligt i följande länder:
Belarus, Irak, Nordkorea och Turkmenistan.

Ryssland är en gråzon dock..

Begränsat/Olagligt:

Kina: Användningen av VPN är starkt reglerad och begränsad i Kina, och det finns också en del tekniska hinder för att använda VPN effektivt, enligt Skyddad.se. 

Iran: Användningen av VPN är förbjuden eller starkt begränsad i Iran. 

Ryssland: Användningen av VPN är reglerad och kan vara förbjuden i vissa fall i Ryssland. 

Nordkorea: Användningen av VPN är förbjuden i Nordkorea. 

Belarus: Det är olagligt att använda VPN i Belarus. 

Turkiet: Det är olagligt att använda VPN i Turkiet. 

Förenade Arabemiraten: Det är olagligt att använda VPN i Förenade Arabemiraten. 

Från google AI..