Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Jag och sambon har köpt en lägenhet och hade igår möte med banken (Swedbank) inför tillträdet som är om lite drygt en månad.

Deras rekommendation var att dela lånet i tre delar på olika löptider (såklart…). Vi kommer dock köra allting rörligt och undrade därför om det finns någon anledning att ha lånet på olika delar. Och kanske framför allt om BRF:erna tar ut en pantsättningsavgift per lånedel eller endast en för det totala lånet? Detta då vi planerar att ganska omgående flytta lånet efter tillträde.

Detta kunde inte handläggaren på Swedbank svara på då det enligt henne inte finns några sådana avgifter på lägenheter… Försöka sälja onödiga försäkringar var hon däremot bra på.

Det finns en fördel med att dela ett upp ett lån även om du alltid har samma löptider och det är vid säkerhetsbyte (och att du har bundit räntan) i och med att hela lånets nuvarande belopp måste kunna täckas av den nya säkertheten (iaf enligt Handelsbankens regler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimBod:

Jag och sambon har köpt en lägenhet och hade igår möte med banken (Swedbank) inför tillträdet som är om lite drygt en månad.

Deras rekommendation var att dela lånet i tre delar på olika löptider (såklart…). Vi kommer dock köra allting rörligt och undrade därför om det finns någon anledning att ha lånet på olika delar. Och kanske framför allt om BRF:erna tar ut en pantsättningsavgift per lånedel eller endast en för det totala lånet? Detta då vi planerar att ganska omgående flytta lånet efter tillträde.

Detta kunde inte handläggaren på Swedbank svara på då det enligt henne inte finns några sådana avgifter på lägenheter… Försöka sälja onödiga försäkringar var hon däremot bra på.

En sak till med att dela upp är att du oftast kan amortera fritt på rörliga men inte bundna lån, så om du vill amortera snabbare är det bra att ha det delat, men såklart samma löptid

Permalänk

Hej,
Jag har en dum fråga. Jag och min sambo köpte vår bostad förra året för ca 5.5 miljoner. Vi köpte inrätt läge och köpte väldigt billigt enligt mäklaren. Vi har fått en uppdaterad värdering för någon vecka sedan av en mäklare. Nya värdet är 6.7 miljoner kronor. Vi har precis utökat vårt lån med 400.000kr. Banken tog ingen hänsyn till nya värdet och säger bestämt att jag måste vänta i fyra år till för att få en ny värdering på huset.

Skulle det funka att byta bank och få minskad amortering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Hej,
Jag har en dum fråga. Jag och min sambo köpte vår bostad förra året för ca 5.5 miljoner. Vi köpte inrätt läge och köpte väldigt billigt enligt mäklaren. Vi har fått en uppdaterad värdering för någon vecka sedan av en mäklare. Nya värdet är 6.7 miljoner kronor. Vi har precis utökat vårt lån med 400.000kr. Banken tog ingen hänsyn till nya värdet och säger bestämt att jag måste vänta i fyra år till för att få en ny värdering på huset.

Svar nej. Amorteringsgrundande kan enbart görs var femte år. Och detta är regler de måste förhålla sig till och inget de bestämmer själva.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Christiaan:

Hej,

Grundreglerna säger omvärdering tidigast efter fem år om man inte gjort väsentliga förbättringar/förändringar av bostaden. Detsamma gäller även om du går till en annan bank.

Har ni använt pengarna som lånats upp nu till att göra något med bostaden?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Grundreglerna säger omvärdering tidigast efter fem år om man inte gjort väsentliga förbättringar/förändringar av bostaden. Detsamma gäller även om du går till en annan bank.

Har ni använt pengarna som lånats upp nu till att göra något med bostaden?

Tack så mycket för era svar!

Vi har gjort om planlösningen för ett till rum på övervåningen, anlagt sten på uppfarten och del av tomten, målat och en större pergola på baksidan. Kan det räknas som en förändring iaf med rummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vi har gjort om planlösningen för ett till rum på övervåningen, anlagt sten på uppfarten och del av tomten, målat och en större pergola på baksidan. Kan det räknas som en förändring iaf med rummet?

De svar jag fått från banker tidigare är mer eller mindre att man behöver ha köpt ett fallfärdigt ruckel och gjort om allt från grunden eller har utökat boarean. Så om "övervåningen" innebär en vind som tidigare var oinredd så kan det nog funka men annars är det nog svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Vi har gjort om planlösningen för ett till rum på övervåningen

Skrivet av Aktsu:

fallfärdigt ruckel och gjort om allt från grunden eller har utökat boarean. Så om "övervåningen" innebär en vind som tidigare var oinredd så kan det nog funka men annars är det nog svårt.

Ja, det är i princip utökning av boarea som kan motivera förtida förändring av amorteringsgrundande värde, i övrigt är det normalt underhåll, så fallfärdiga rucklet var ändå dags att renovera.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christiaan:

Minst sagt tvivelaktigt om det skulle räcka:

"Förhållanden som kan ge upphov till en avsevärd värdeförändring är till exempel att det skett omfattande renoveringar, ombyggnad eller tillbyggnad av bostaden. Det ska alltså vara fråga om omfattande förändringar som avsevärt ändrar värdet på bostaden. Renovering av enstaka rum (inklusive badrum och kök), tillbyggnad av till exempel en balkong eller altan eller byggande av carport eller indragning av bredband skapar generellt sett inte en sådan värdeökning. När det gäller värdehöjande arbeten på bostaden är det inte kostnaden för att utföra arbetena som ska räknas, utan den påverkan som arbetena har på marknadsvärdet på bostaden. Finansinspektionen anser inte att det finns anledning att ytterligare förtydliga vad som avses med avsevärd värdeförändring."

(S. 45 FI:s belslutspromemoria.)

Permalänk

Jag och min fru har ett bolån på 6420 tkr på en bostad värderad av banken till 7700 tkr. 85% belåningsgrad är 6545 tkr, så rent teoretiskt borde vi kunna låna 7700 * 0.85 - 6420 = 125 tkr (skuldkvoten ligger på 3.95 årslöner idag, dvs. under 4.5x).

Vi har ett billån på 300 tkr (på en bil som har väldigt bra andrahandsvärde) och vi funderar på att ta ett lån på huset för att betala av delar av lånet. Vi pratade med Skandia (som har bolånet) och enligt dem så behöver vi inte amortera alls om vi tar ett nytt lån (eftersom vi redan amorterar 2% på det nuvarande lånet).

Billånet ligger på 4.49%, bolånet på 3.19% (låst i 1.5 år till), men som jag förstår det så om vi tar ett nytt olåst lån lär vi hamna runt 2.9% - och då det blir amorteringsfritt så kan vi amortera desto mer på resterande del av billånet (56 mån kvar på lånet, 125k "amorterat" via bolån => ~2.2 tkr/mån, lite knepigt att räkna exakt pga rak amortering på billånet).

Finns det några nackdelar med att göra det?

(en del av mig tycker det är lite sjukt med så stort billån, men har räknat en massa på det. Jämförde vår nästan nya PHEV-bil vs. en 10 år gammal hybridbil av motsvarande storlek och inga reparationskostnader (nybilsgaranti)+1200 kr/mån lägre försäkring+1000 kr/mån lägre bensinförbrukning gör att kostnadsskillnaderna är rätt små, typ 2 tkr/mån extra i TCO för en 10 år nyare bil).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Random-person:

Nej, försök alltid hålla allt som bolån, som alltid ger lägst ränta. Enda nackdelen är risken att man ser sin bostad som en bankomat, var många som gjorde den tabben när styrräntan var 0.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Ev kostnader för uttag av nya pantbrev på fastighet.
Ev förflyttning över ränte/amorteringsgränser.

Men ni verkar ha koll, kör på!

Permalänk
Skrivet av ingulf:

Ev kostnader för uttag av nya pantbrev på fastighet.
Ev förflyttning över ränte/amorteringsgränser.

Men ni verkar ha koll, kör på!

Hm, när skulle jag behöva uttag av nya pantbrev? Huset är värderat till något mindre än när vi köpte det (det är kul att köpa på toppen! Åas. sålde jag min lägenhet för toppenpris så vi gråter inte för det). Administrationsavgiften är ju rejäl på sånt.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hm, när skulle jag behöva uttag av nya pantbrev? Huset är värderat till något mindre än när vi köpte det (det är kul att köpa på toppen! Åas. sålde jag min lägenhet för toppenpris så vi gråter inte för det). Administrationsavgiften är ju rejäl på sånt.

Du måste ha/det måste finnas pantbrev som täcker lånet/lånens totala storlek om det rör sig om en fastighet eller ägarlägenhet. Förr var detta något som utfärdades på papper, men de flesta torde idag vara omvandlade till datapantbrev (eller uttagna som sådana från början). Om jag inte missminner mig så kan man se vilka pantbrev som finns uttagna i egen fastighet om man loggar in hos Lantmäteriet. Är det en bostadsrätt så finns det inga pantbrev utan det noteras i ett pantregister (föreningen kan ta ut en administrativ avgift).

Permalänk
Medlem

Hej! Har en fråga till er som är mer insatta i sånt här:

Jag och sambon ska köpa hus. Vår nuvarande lägenhet ligger ute till salu, men pga marknadsläget så kan det ta ett tag innan den blir såld. Vi har tillräckligt med kapital för att betala kontantinsatsen till ett hus utan att behöva få tillbaka en krona av kontantinsatsen vi lade när vi köpte lägenheten. Hur brukar möjligheterna se ut om vi hittat vårt drömhus och vill lägga ett bud på det innan den gamla bostaden är såld? Lånelöfte till hus finns.

Förstår att ett samtal till banken är det enda sättet att få ett definitivt svar, men om någon har varit i en liknande situation eller sitter på något bra svar så hade det varit intressant att få höra. Tack!

Permalänk
Medlem

Har ni ekonomin enligt bankens "KALP" så är det nog inga problem att stå med dubbla boenden. Men just därför du behöver tala med dina närmaste säljare på banken hur läget ligger precis som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag och sambon ska köpa hus. Vår nuvarande lägenhet ligger ute till salu, men pga marknadsläget så kan det ta ett tag innan den blir såld. Vi har tillräckligt med kapital för att betala kontantinsatsen till ett hus utan att behöva få tillbaka en krona av kontantinsatsen vi lade när vi köpte lägenheten. Hur brukar möjligheterna se ut om vi hittat vårt drömhus och vill lägga ett bud på det innan den gamla bostaden är såld? Lånelöfte till hus finns.

Förstår att ett samtal till banken är det enda sättet att få ett definitivt svar, men om någon har varit i en liknande situation eller sitter på något bra svar så hade det varit intressant att få höra. Tack!

Hade en bekant som köpte köpte en villa, signera avtalet - Banken meddela dem att de var tvungna att sälja sin lägenhet innan tillträde till villan. Sagt och gjort de sålde i dåligt marknadsläge och förlora en del pengar.

Fastän de hade haft möjlighet att hyra ut bostaden i andra hand.

Nya ägarna till lägenheten har inte ens tillträtt och skjutit upp köpet flera ggr med tilläggsavtal men i detta avtal är de överens om att köparna betalar för deras avgift och bolånekostnader. Så de sitter med två bolån just nu.

Hör med din bank.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Jag och i princip alla jag känner köper innan de säljer, för vissa har det inneburit att de fick krav på sig att ha sålt innan tillträdet och för andra har de bara behövt ha undertecknat ett avtal med en mäklare innan. Din ekonomi i relation till lånen styr vad som går att göra så prata med banken.

Sist jag och frun köpte så sa banken att vi började med att vi kunde ha dubbelt boende i ett halvår men att det utan problem kunde förlängas om vi av någon anledning ville vänta med att sälja längre.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på när man vet om regeringens förslag om sänkt amortering och höjt bolånetak går igenom?
Hur påverkar detta bankens kalkyl? Man får ju "mer över" att leva på varje månad, det bör väl ge utrymme för större lån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

I dagens marknad hade jag varit väldigt försiktig att köpa innan man sålt. I värsta fall väntar stora skadestånd som kan ge ekonomiska problem för resten av livet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har ni ekonomin enligt bankens "KALP" så är det nog inga problem att stå med dubbla boenden. Men just därför du behöver tala med dina närmaste säljare på banken hur läget ligger precis som du säger.

Skrivet av Nucky:

Hade en bekant som köpte köpte en villa, signera avtalet - Banken meddela dem att de var tvungna att sälja sin lägenhet innan tillträde till villan. Sagt och gjort de sålde i dåligt marknadsläge och förlora en del pengar.

Fastän de hade haft möjlighet att hyra ut bostaden i andra hand.

Nya ägarna till lägenheten har inte ens tillträtt och skjutit upp köpet flera ggr med tilläggsavtal men i detta avtal är de överens om att köparna betalar för deras avgift och bolånekostnader. Så de sitter med två bolån just nu.

Hör med din bank.

Skrivet av Aktsu:

Jag och i princip alla jag känner köper innan de säljer, för vissa har det inneburit att de fick krav på sig att ha sålt innan tillträdet och för andra har de bara behövt ha undertecknat ett avtal med en mäklare innan. Din ekonomi i relation till lånen styr vad som går att göra så prata med banken.

Sist jag och frun köpte så sa banken att vi började med att vi kunde ha dubbelt boende i ett halvår men att det utan problem kunde förlängas om vi av någon anledning ville vänta med att sälja längre.

Tack för era svar, ska ta ett snack med banken imorrn och se vad de säger. Borde inte vara helt omöjligt iaf

Skrivet av Waliant:

I dagens marknad hade jag varit väldigt försiktig att köpa innan man sålt. I värsta fall väntar stora skadestånd som kan ge ekonomiska problem för resten av livet.

Absolut! Men om banken går med på det och vi klarar av att bekosta två boenden en tid så borde riskerna vara ganska små kan man tycka, hade varit värre om vi var tvungna att sälja för att ha råd att betala kontantinsatsen till huset tänker jag (eller att hinna få sålt innan ett eventuellt brygglån löper ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Skrivet av voro12:

Tack för era svar, ska ta ett snack med banken imorrn och se vad de säger. Borde inte vara helt omöjligt iaf

Absolut! Men om banken går med på det och vi klarar av att bekosta två boenden en tid så borde riskerna vara ganska små kan man tycka, hade varit värre om vi var tvungna att sälja för att ha råd att betala kontantinsatsen till huset tänker jag (eller att hinna få sålt innan ett eventuellt brygglån löper ut)

Kan uppdatera med att banken inte såg några som helst problem med att köpa hus innan vi fått lägenheten såld, förutsatt att vi redan nu har medel till att betala kontantinsatsen och att vi "aktivt" försöker sälja lägenheten. Då lägenheten inte kostar några jättepengar per månad så skulle dubbla boendekostnader under en tid inte vara något problem för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Kan uppdatera med att banken inte såg några som helst problem med att köpa hus innan vi fått lägenheten såld, förutsatt att vi redan nu har medel till att betala kontantinsatsen och att vi "aktivt" försöker sälja lägenheten. Då lägenheten inte kostar några jättepengar per månad så skulle dubbla boendekostnader under en tid inte vara något problem för oss.

Super, lycka till med köpandet och säljandet!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''