Permalänk
Skrivet av loefet:

Nej det är en ren brytare, inte kopplad till någon funktion i nätaggregatet. Visst nätaggregatet övervakar alla spänningar och strömmar så de inte hamnar utanför specifikationerna och stänger av sig själv elektroniskt för att skydda sig själv.

Angående att sonen själv skulle gjort det, så kan det ju varit av ren nyfikenhet.
Minns ju själv när datorerna var nya på högstadiet och en nyfiken/klåfingrig/bråkig elev ändrade 110/230V väljaren på nätaggregatet medans en av datorerna var påslagen, vilket resulterade i blixt från nätaggregatet och antagligen dog något.
Absolut inte lämpligt, men har man inte tryckt på knappen och förstår dess funktion så kan det vara frestande att testa.

Men då hade han nog inte kommit ner och sagt att datorn stängde av sig själv? Då hade han bara kunnat slå på knappen igen på PSU:et tänker jag..

Permalänk
Skrivet av mc68000:

Är strömbrytarknappen på PSU konkav eller rak. De där konkava knapparna är väldigt lätta att ställa i ett balanserande läge och sedan räcker det med en temperaturförändring för att de skall vicka till. Så jag sällar mig till de som skrivit "En gång är ingen gång.".

Det kan ju också vara en av de vanliga "finesserna" i Windows som förhindrar varje normalt användande av vad en dator är till för. Någon uppdateringsprocess som gjort lite som den tycker. Se denna historia från 2017... (som mycket riktigt gav "0x0" som orsak).
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/2756781/w...

Den är rak, tack för länken verkar vettigt att titta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Ja men om en sladd har legat mot power-knappen så borde jag väl inte få upp detta felmeddelande?

The process C:\Windows\System32\RuntimeBroker.exe (Computer) has initiated the power off of computer $Computer on behalf of user Domain\User for the following reason: Other (Unplanned)
Reason Code: 0x0
Shutdown Type: power off
Comment:

det är juh det som hänt, ingen ström: computer has initiated power off

anyways har ni husdjur?
nått har kommit åt knappen, händer det igen så skulle jag reklamera.
högspänningsskydd ska inte slå ifrån knappen utan knappen är helt fysisk.

Permalänk
Skrivet av Jagers:

det är juh det som hänt, ingen ström: computer has initiated power off

anyways har ni husdjur?
nått har kommit åt knappen, händer det igen så skulle jag reklamera.
högspänningsskydd ska inte slå ifrån knappen utan knappen är helt fysisk.

nej inga husdjur, men är det pga batteriet i datorn som den kan regga det i loggen? Tänker att den inte hinner göra det annars om man bara stänger av på PSU-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

nej inga husdjur, men är det pga batteriet i datorn som den kan regga det i loggen? Tänker att den inte hinner göra det annars om man bara stänger av på PSU-knappen.

det batteri som sitter i stationära är endast för att komma ihåg inställningar i bios, så som vilken ssd/hårddisk den ska starta Windows från och annat. Det är väldigt låg kapacitet på dem (tänk att samma batteri kan passa i miniräknare, digital kökstimer/äggklocka/termometer och dylikt)

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

det batteri som sitter i stationära är endast för att komma ihåg inställningar i bios, så som vilken ssd/hårddisk den ska starta Windows från och annat. Det är väldigt låg kapacitet på dem (tänk att samma batteri kan passa i miniräknare, digital kökstimer/äggklocka/termometer och dylikt)

ok nu blev allt ännu mer förvirrande, skumt att få upp det felmeddelandet som jag angav innan om man råkar komma åt knappen på PSU:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

ok nu blev allt ännu mer förvirrande, skumt att få upp det felmeddelandet som jag angav innan om man råkar komma åt knappen på PSU:et.

Du får samma meddelande om du håller inne power-knappen på framsidan tills datorn slår ifrån självmant (5-10 sekunder) om jag minns rätt

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Är du säker på att felmeddelandet är loggat i anslutning till just den här händelsen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

Okej så åtgärden kunde reggas i loggen pga batteriet i datorn eller?

Mest pga att kondensatorer och sånt i nätagg och moderkort gör att strömmen inte bryts omedelbart... Den kan hinna logga händelsen först tänker jag... (vågar inte mitt liv på det dock )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Är du säker på att felmeddelandet är loggat i anslutning till just den här händelsen?

jepp

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Mest pga att kondensatorer och sånt i nätagg och moderkort gör att strömmen inte bryts omedelbart... Den kan hinna logga händelsen först tänker jag... (vågar inte mitt liv på det dock )

ah ok så kanske det kan vara, det borde ju gå blixtsnabbt att logga tänker man,

Permalänk

tack för alla svar, det kanske är grabben som kommit åt knappen ändå genom att röra vid en intilliggande sladd eller nått, men felmeddelandet i event-viewer var det som initialt gjorde mig skeptisk till den förklaringen, men det kanske kan vara så ändå vilket vissa här inne har påpekat, återkommer om det blir mer strul. Mvh S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebulba80:

ah ok så kanske det kan vara, det borde ju gå blixtsnabbt att logga tänker man,

Är ju ganska enkelt att testa dessutom, bara dra brytaren och se om det dyker upp i loggen igen.