Webhallen - utebliven leverans trots upprepade löften
En till tråd om Webhallen antar jag, men det känns viktigt att information om dålig och lömsk kundtjänst och verksamhet kommer ut med jämna mellanrum. Om inte annat behöver man få ut sin frustration.
Jag har handlat från Webhallen sen ca 2005 på Sveaväge, då min brorsa började jobba där och har handlat där till och från sedan dess. 75 onlineordrar på (för)många tusentals kronor sen 2010 såg jag också. På senare år har jag märkt att det gått neråt på tech-sidan och det har mest blivit en LEGO-affär, men nu har det hänt 3-4 gånger på raken, att man beställt saker som helt enkelt inte dyker upp. Saker som finns i lager när man beställer, finns inte i lager när det skall levereras.
Tisdag. Jag beställde och betalade i tisdags eftermiddag en ganska dyr OLED-skärm (https://www.webhallen.com/se/product/377272-Philips-32M2N8900...) som var nedsatt 5000. När jag tryckte på beställ och betalade fanns det 1st kvar i lager och när beställningen gick igenom fanns det 0. Bra så tänkte jag. Jag fick tag på den sista.
Jag fick endast ett mail som sa "Tack för beställningen" osv och jag tänkte inte mer på det. När jag nästa morgon ser på orderstatus står det att det inte går att paketera varan då den inte finns i lager och de kunde inte ge besked om när varan kommer åter i lager, kontaktar jag kundtjänst för att ta reda på mer. När jag väl kommer i kontakt med dem berättar de att det är en bugg i systemet och att han/hon kan se att min skärm skall packas och gå iväg under dagen. "Bra så, tack så mycket" tänker jag. Ingenting händer.
Nästa dag(torsdag) kontaktar jag kundtjänst igen och frågar vad de väntar på. Då får jag beskedet att skärmen hann ta slut i webblagret innan min order gick igenom så de blir tvungen att skicka den från en butik istället. Men den ska gå ut under dagen. Märkligt tänker jag: kunde svära på att det stod 0 i butikslagret när jag beställde också. Okej, men jag låter meddela att det är bäst ni meddelar butiken att paketet får lov att gå igenom idag om ni är måna om kunder då jag varit med om liknande innan hos Webhallen. Jag skrev att hur de nu hanterar ärendet nu, kommer avgöra om jag någonsin handlar där igen. "Absolut!" säger kundtjänst. Ingenting händer.
Kontaktar kundtjänst idag(fredag) via telefon den här gången och undrar vad fan det är som händer. Mannen i kundtjänst går och frågar den personen jag chattat med i två dagar och kommer tillbaka och säger att butiken inte kan skicka någon skärm då den inte finns i rätt lager, men att skärmen förväntas anlända i deras webblager nästa vecka. Vad är trovärdigheten i detta nu? Jag säger att jag inte är intresserad av det utan de kan ge mig en skärm med liknande specs men som kostar mer(skiter i allt tänkte jag) men den finns i Göteborg där jag bor och jag kan åka dit och hämta den på stubinen, och kundtjänst lovar att kolla med butikschefen och återkomma till mig direkt efter.
Timmarna går och ingenting händer. Jag ringer kuntjänst igen(har stått ca 45min i kö varje gång jag kontaktat kundtjänst) nu under eftermiddagen och undrar vad som pågår. Mannen i telefonen kontaktar sin kollega och säger att de inte får något svar från butikschefen och mitt topplock går. Säger att förtroendet är slut och att jag är trött på deras bluffmakeri och brist på återkoppling. Avbeställ order. Jag frågade rakt ut, "Visst ni går förlust på att ge mig den här skärmen istället, men vad kommer det kosta er att jag med min historik slutar handla hos er? Jag betalar hellre 2000 för samma produkt, så länge den inte kommer från er". Har aldrig hört någon låta så förlägen som den mannen i kundtjänst lät i det här samtalet. Inget illa ment mot den enskilda anställda, man gör säkert sitt bästa, eller?
Sammanfatttningsvis. Jag kan acceptera att det diffar i lagret, eller att något blir dubbelbokat. Synd, men i längden inga problem. Jag hade köpt det om de bara mailat sanningen från början. Jag hade kanske till och med väntat och inte avbeställt. Det jag inte köper är att de tar ens pengar och tänker "vi får lösa det sen, uppehåll honom!". Var är min ränta? De lånar uppenbarligen pengarna av mig...
Jag har varit med om liknande saker nu det senaste året och nu får det vara nog. Nu kommer jag aldrig mer handla något från Webhallen, det får vara slut nu. Jag vet att det inte händer hela tiden, men någon gång måste vi konsumenter säga ifrån och prata med våra pengar. Finns andra aktörer som gör rätt, köp hos dem istället. Inet skickade ny kylvätska till mig för 400kr till mig när Instabox slarvat bort mitt paket utan att blinka. Proshop budade hem en luftvärmepump på pall till mig när det blev försenat på postnord. Andra aktörer gör rätt och jag betalar som sagt några hundralappar mer till dessa.
Med sorg i hjärtat, men med lätta steg, säger jag farväl och tittar aldrig tillbaka. Bye bye Webhallen!
Fractal R6 Blackout ASUS RTX 5090 TUF - EK vattenblock
Gigabyte X870 Aorus Elite Ice gskill Ripjaws M5 32gb CL28 6000mt/s
Ryzen 7 9800x3d ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning Seasonic Prime 1300w Plat