Ska uppgradera mitt nätverk här hemma
Beställde mig en tp link be800 på inet för 4990kr
Men ser att webhallen har rea på denna ASUS GT-BE19000 nu flr 5990kr
Vilken skulle ni säga är det bättre valet??
Vilken tror nibhar längsta räckvidden på wifi??
Och vilken är bästa köpet??
Samma radioprestanda i de specar som finns tillgängliga, allt beror på vilken som har bäst (minst dålig?) mjukvara och bäst fysisk implemetation. Läs recensioner om du bryr dig om några Mbit/s hit eller dit. Latens och faktiska mätvärden på signalstyrka är det ju ingen som testar, tyvärr. Men överföringshastighet är lite av en proxy för signalstyrka, allt annat lika.
Asusen kör Broadcom och TP-Linken kör 1 x QCN9224 och 2 x QCN9274. Om jag hade valt mellan pest och kolera så hade jag valt Tp-Linken eftersom ath12k-drivern utvecklas för QCN9274. Där finns i alla fall någon form av teoretisk chans att mjukvaran inte är från stenåldern och att det går att köra tredjepartsmjukvara när tillverkaren oundvikligen överger modellen, vilket bör vara bra för andrahandsvärdet. Förutsatt att Tp-Link inte har varit rövhål och aktiverat secure boot då.
Om du på allvar bryr dig om räckvidd så köper du flera (billigare) AP och kopplar ihop dem, eventuellt med kabel.
hastighet är inte det viktiga utan mer täckningen men ok fart.
har en tp link be230 som jag hade tänkt ha till be800 den är trådad i sin tur till den.
men vad rekomenderar ni istället om jag får fråga??
är tyvärr kass på nätverk och sånt som hör det till
därav min kanske dumma fråga