Är det lönt att uppgradera med detta moderkortet?

Permalänk
Medlem

Är det lönt att uppgradera med detta moderkortet?

Hej på er. Har problem med att rdr2 gör att datorn crashar. Ibland efter 5 minuter oftast efter 45-60 minuter. Lyckas inte hitta problemet och loggat temperaturer etc men hittar inget.
Läst fler som har problem med samma grejer som jag har i burken.

Spec
Ryzen 5 1600
Rx 6600xt
16gb ram 3000mhz
B450 gaming plus
550w psu

Funderar på att minst uppgradera CPU, men till vilken vet jag inte.
Grafiken är helt ok för min del.

Ssdn med spelen har några år på nacken
M.2 disk förra året.

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Hej på er. Har problem med att rdr2 gör att datorn crashar. Ibland efter 5 minuter oftast efter 45-60 minuter. Lyckas inte hitta problemet och loggat temperaturer etc men hittar inget.

Spec
Ryzen 5 1600
Rx 6600xt
16gb ram 3000mhz
B450 gaming plus
550w psu

M.2 disk förra året.

Tacksam för hjälp.

Det är absolut värt att uppgradera, är det MSI B450 Gaming Plus som du har?

Köp denna på Amazon: https://www.amazon.se/AMD-Ryzen-5800X-Processor-l%C3%A5da/dp/...

OBS! Du måste uppdatera BIOS först.

Det vore också klokt att köpa ett nytt set med RAM minne, 32GB med 3200MHz hastighet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är absolut värt att uppgradera, är det MSI B450 Gaming Plus som du har?

Köp denna på Amazon: https://www.amazon.se/AMD-Ryzen-5800X-Processor-l%C3%A5da/dp/...

OBS! Du måste uppdatera BIOS först.

Det vore också klokt att köpa ett nytt set med RAM minne, 32GB med 3200MHz hastighet.

Mvh

Hej. Ja precis Msi. Har inte kollat spec på kortet men klarar det av 3200 nu?
Ska jämföra med den cpun. Blir det märkbar skillnad eller den är bara ”bättre”? Tänker om det är värt att lägga 5-10k till för att byta ut mer:/

Spelar bara nån dag i veckan när barnen gått o lagt sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Hej. Ja precis Msi. Har inte kollat spec på kortet men klarar det av 3200 nu?
Ska jämföra med den cpun. Blir det märkbar skillnad eller den är bara ”bättre”? Tänker om det är värt att lägga 5-10k till för att byta ut mer:/

Spelar bara nån dag i veckan när barnen gått o lagt sig.

Det blir en enorm skillnad med 5800X samt 32GB RAM

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det blir en enorm skillnad med 5800X samt 32GB RAM

Mvh

Tack för snabba svar. Blir bara lite orolig när många skriver att den går varm om man inte ger den mindre volt. Aldrig överklockat lr liknande så vill helst inte pilla. Kommer inte ihåg vilken kylare jag kör men har inte vattenkylning

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, varför just 5800X? 5700X3D är klart bättre i spel -- visserligen lite dyrare (2632 kr), men ingen direkt budget var ju nämnd.
Väldigt marginellt långsammare på annat, ett fåtal procent. Därtill lättare att kyla.
5800X skulle jag inte rekommendera att uppgradera till för spel, när X3D i princip är en generation till i många spel (rätt likvärdig med 7600/7600X i många spel, rent av bättre i ett fåtal).

Å andra sidan så är det ju fullt möjligt att dina problem kvarstår. Enbart om du har defekt CPU lär ju en uppgradering hjälpa.

Om du inte har några loggade WHEA-errors så är det inte så troligt att processorn är defekt.
Det kan du kolla i Event Viewer / Loggboken.
1) Gå till Windows Logs > System till vänster
2) Välj "Filter current log..." till höger
3) Öppna listan bredvid "Event sources" och bocka i "WHEA-Logger" och tryck OK

Dyker något upp, eller är listan tom?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, varför just 5800X? 5700X3D är klart bättre i spel -- visserligen lite dyrare (2632 kr), men ingen direkt budget var ju nämnd.
Väldigt marginellt långsammare på annat, ett fåtal procent. Därtill lättare att kyla.
5800X skulle jag inte rekommendera att uppgradera till för spel, när X3D i princip är en generation till i många spel (rätt likvärdig med 7600/7600X i många spel, rent av bättre i ett fåtal).

Å andra sidan så är det ju fullt möjligt att dina problem kvarstår. Enbart om du har defekt CPU lär ju en uppgradering hjälpa.

Om du inte har några loggade WHEA-errors så är det inte så troligt att processorn är defekt.

Jag anser också att X3D är bättre men den kostar 1100 kr mer, dock vet jag inte vilken budget TS har.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tack. Jag höll på med eventviewer med hjälp av Google men kunde inte hitta något som visade varför datorn hänger sig. Ska göra det igen och lägga upp det här. Alla andra spel går bra.
Arma 3
Pubg
Warzone
Snowrunner
Cs2
Assetto corsa
Dirt 2.

Kört mycket simracing förr med denna burken.

Budget är väl som vanligt så bra som möjligt för så lite pengar som möjligt:) gärna under 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Whea är tom tyvärr

Permalänk
Medlem

Dom enda utropstecknen eller felen jag hittar från sist är dessa.

1Servern Windows.Gaming.GameBar.PresenceServer.Internal.PresenceWriter registrerades inte med DCOM inom erforderlig timeout.

2Behörighetsinställningarna programspecifik ger inte Lokal behörigheten Aktivering för COM-serverprogrammet med CLSID

3NtpClient was unable to set a manual peer to use as a time source because of DNS resolution error on 'time.windows.com,0x9'. NtpClient will try again in 15 minutes and double the reattempt interval thereafter. The error was: Ingen sådan värd är känd. (0x80072AF9)

Permalänk
Medlem

Om datorn kraschar så hinner inte Windows regga något i eventloggen.

Vad exakt är det som händer med datorn när du spelar? Vad måste du göra för att få den att starta igen?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Om datorn kraschar så hinner inte Windows regga något i eventloggen.

Vad exakt är det som händer med datorn när du spelar? Vad måste du göra för att få den att starta igen?

Hänger sig. Ibland kan jag komma ut i aktivitetshanteraren men hinner inte stänga spelet. Efter det dör discord och allt hänger sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Hänger sig. Ibland kan jag komma ut i aktivitetshanteraren men hinner inte stänga spelet. Efter det dör discord och allt hänger sig.

Blåskärmar Windows? Eller fryser bilden på skärmen helt? Eller blir det en svart skärm och chassi/CPU-fläktar går igång på högvarv? Måste du hålla inne strömknappen för att stänga av datorn? Eller startar den om av sig själv?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Spec
Ryzen 5 1600
Rx 6600xt
16gb ram 3000mhz
B450 gaming plus
550w psu

M.2 disk förra året.

Tacksam för hjälp.

Du har provat att köra moderkortet med default inställningarna?

Senaste bios?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Blåskärmar Windows? Eller fryser bilden på skärmen helt? Eller blir det en svart skärm och chassi/CPU-fläktar går igång på högvarv? Måste du hålla inne strömknappen för att stänga av datorn? Eller startar den om av sig själv?

Ingen blåskärm. Hänger sig med den bilden som är framme. Antingen i spelet eller i aktivitetshanteraren. Beror på hur snabb jag är. Fläktar går som vanligt, hålla inne måste jag göra för att stänga av men starta om är bara ett tryck.
Den startar inte om sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du har provat att köra moderkortet med default inställningarna?

Senaste bios?

Ja jag har provat att göra en reset utan skillnad och bios är den senaste från msi

Permalänk
Medlem

Om alla andra spel funkar bra så lär det vara något med inställningar eller drivrutiner som gör att RDR2 inte spelar så bra för dig. Om man läser online verkar det vara vanligt att själva spelet vägrar starta eller krashar konstant. Det är alltså rätt dåligt optimerat för PC och AMD grafikkort.

Instruerade Copilot att sammanfatta olika lösningar åt dig, och dom verkar stämma bra överens med det man kan läsa på diverse forum.

Möjliga lösningar:
1. Inaktivera SAM (Smart Access Memory)
SAM verkar vara den största boven bakom krascherna med Vulkan.
I nyare versioner av AMD Adrenalin-drivrutiner (t.ex. 25.3.1) går det inte längre att stänga av SAM via mjukvaran, utan du måste göra det via BIOS-inställningarna på moderkortet.
2. Byt till DirectX 12
Vulkan ger bättre prestanda men är instabil med SAM.
DX12 är mer stabilt men kan ge stuttering och grafikbuggar (t.ex. regnpartiklar som vita linjer).
3. Rulla tillbaka drivrutiner
Vissa användare har haft bättre stabilitet med äldre drivrutiner, t.ex.:
Adrenalin 24.12.1
Adrenalin 24.10.1
Använd DDU (Display Driver Uninstaller) i felsäkert läge för att göra en ren installation.
4. Optimera grafikinställningar
Stäng av:
V-Sync
Radeon Chill
Enhanced Sync
Testa att undervolta GPU:n om du har erfarenhet av det.
5. Använd en anpassad Gameconfig
Vissa spelare använder en "Ultimate Gameconfig" från Nexus Mods för att förbättra stabiliteten.

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W

Permalänk
Medlem

Klagade på problem med gamebar dcom i felmeddelandet som du skickade. Kanske värt att testa inaktivera gamebar?

Jag hade också liknande fel där event viewer inte genererade nå felkoder vid krasch eller BSOD. I mitt fall var det m.2 disken som var påväg att ge upp vilket gjorde att felkoderna inte hann skrivas på disk innan krasch. Kanske testa med en billigare 250gb disk från Elgiganten eller dylikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drickz:

Om alla andra spel funkar bra så lär det vara något med inställningar eller drivrutiner som gör att RDR2 inte spelar så bra för dig. Om man läser online verkar det vara vanligt att själva spelet vägrar starta eller krashar konstant. Det är alltså rätt dåligt optimerat för PC och AMD grafikkort.

Instruerade Copilot att sammanfatta olika lösningar åt dig, och dom verkar stämma bra överens med det man kan läsa på diverse forum.

Möjliga lösningar:
1. Inaktivera SAM (Smart Access Memory)
SAM verkar vara den största boven bakom krascherna med Vulkan.
I nyare versioner av AMD Adrenalin-drivrutiner (t.ex. 25.3.1) går det inte längre att stänga av SAM via mjukvaran, utan du måste göra det via BIOS-inställningarna på moderkortet.
2. Byt till DirectX 12
Vulkan ger bättre prestanda men är instabil med SAM.
DX12 är mer stabilt men kan ge stuttering och grafikbuggar (t.ex. regnpartiklar som vita linjer).
3. Rulla tillbaka drivrutiner
Vissa användare har haft bättre stabilitet med äldre drivrutiner, t.ex.:
Adrenalin 24.12.1
Adrenalin 24.10.1
Använd DDU (Display Driver Uninstaller) i felsäkert läge för att göra en ren installation.
4. Optimera grafikinställningar
Stäng av:
V-Sync
Radeon Chill
Enhanced Sync
Testa att undervolta GPU:n om du har erfarenhet av det.
5. Använd en anpassad Gameconfig
Vissa spelare använder en "Ultimate Gameconfig" från Nexus Mods för att förbättra stabiliteten.

Tack så mycket. Ska testa detta ikväll:)

Skrivet av Saffrus:

Klagade på problem med gamebar dcom i felmeddelandet som du skickade. Kanske värt att testa inaktivera gamebar?

Jag hade också liknande fel där event viewer inte genererade nå felkoder vid krasch eller BSOD. I mitt fall var det m.2 disken som var påväg att ge upp vilket gjorde att felkoderna inte hann skrivas på disk innan krasch. Kanske testa med en billigare 250gb disk från Elgiganten eller dylikt?

Tack, m.2 disken är knappt ett år gammal men allt kan gå sönder. Ska testa inställningar först. Tack 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrobbs:

Tack så mycket. Ska testa detta ikväll:)
Tack, m.2 disken är knappt ett år gammal men allt kan gå sönder. Ska testa inställningar först. Tack 👍

Skulle det då visa sig vara m.2 disken så borde du kunna nyttja garanti!

Permalänk
Medlem

Nu har jag hunnit testa spelet igen. Spelade 2,5h sen hängde spelet sig, när det tog som
Minst på CPU och grafikkort etc.

Har testat alla inställningar utan framgång. Har inte köpt hårddisk för att testa än.

Denna gången hängde sig spelet men rutan där jag kan välja stäng av program eller vänta på en lösning kom upp. Tryckte på vänta och då kunde jag bläddra runt i datorn och discord fungerade. Hittade inget konstigt i eventviewer och jag loggade datorn utan att något varit över 50% användning. Och ingen hög temp.

När jag sedan tryckte på stäng program så hängde allt sig igen med bilden kvar på rutan jag tryckt. Discord fungerade fortfarande. Försökte 5 min att komma in i administratör verktyg men ikke. Blir knäpp. Kört massa uppdrag men en massa som händer samtidigt och när det hängde sig så gick jag på en väg….

Permalänk
Medlem

Kan jag logga på något annat sätt för att kunna lista ut vad som orsakar detta? Och bara på detta spelet:/ rockstar är inte så behjälpliga.

Permalänk
Medlem

Killgissar ändå på hårddisken. Had liknande problem en gång när jag körde ett annat spel ifrån en 20 år gammal HDD. Då berodde det på att disken var slut. Nu är din ny, men kan ju kanske ändå ha gått sönder....