Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Tack för eran hjälp!, förlåt för långsvarstid.
Har varit på semester och nu kommit hem till det hemska wifit.

Känner mig nästan mer intresserad av att köpa ordentligt nu då jag väl ska köpa.
Gateway + Switch + AP.
Eller är det inte "bättre" än Dreamrouter + eventuell AP?

Beror på hur stort du bor, hur många accesspunkter du tror/vet att du behöver, hur många enheter som behöver kopplas upp med ethernet-kabel.

Är du ute efter Gateway + Switch + AP så hade jag nog valt UCG Max (max 2,5 GbE WAN och LAN) eller UCG Fiber (max 10 GbE WAN och LAN) beroende på hur mycket du vill framtidssäkra.

Kompletteras med t.ex. en Flex 2.5G PoE och U7 Pro / U7 Lite beroende på vad du har för krav...

Detta är bara ett exempel på hur man kan sätta ihop UniFi-produkter, finns flera andra "konfigurationer" som skulle fungera fint.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Har nu startat upp min unifi-resa på riktigt. Har sedan tidigare haft en UAP-AC-PRO och en USW flex mini. Har nu köpt och startat upp en UCG Ultra.

Har lyckats adoptera ihop sakerna, få igång wifi igen, satt upp ett gästnät och lärt mig att se topologi, användning etc.

Vi har en del IoT hemma samt ett sonos system och jag har förstått att dessa skulle kunna segmenteras ut och hållas koll på? Youtube har guider i mängder men det verkar ha hänt något med gui senaste året för det ser inte riktigt likadant ut.

Kan någon rekommdera lämpliga guider för hur gui ser ut just nu?

Såg att man kan köpa till någon slags utökad säkerhet för ~90Euro/år. Om några år när barnet är äldre känns det kanske aktuellt med bättre contentfiltering men är det värt för de andra sakerna redan nu?

Ändrat AP namnet till en mer korrekt förkortning.
Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Har nu startat upp min unifi-resa på riktigt. Har sedan tidigare haft en UAP-AP-PRO och en USW flex mini. Har nu köpt och startat upp en UCG Ultra.

Har lyckats adoptera ihop sakerna, få igång wifi igen, satt upp ett gästnät och lärt mig att se topologi, användning etc.

Vi har en del IoT hemma samt ett sonos system och jag har förstått att dessa skulle kunna segmenteras ut och hållas koll på? Youtube har guider i mängder men det verkar ha hänt något med gui senaste året för det ser inte riktigt likadant ut.

Kan någon rekommdera lämpliga guider för hur gui ser ut just nu?

Såg att man kan köpa till någon slags utökad säkerhet för ~90Euro/år. Om några år när barnet är äldre känns det kanske aktuellt med bättre contentfiltering men är det värt för de andra sakerna redan nu?

Du kan aktivera mDNS och tillåta de över olika subnet om du har segmenterat det så tror jag. Men är rätt ny på det själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Det är väl främst IDS/IPS-signaturer man får (ProofPoint Emerging Threats Pro) tror jag (möjligen något ytterligare i senaste releasen), så det är väl egentligen en tjänst mestadels riktad till företag.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Beror på hur stort du bor, hur många accesspunkter du tror/vet att du behöver, hur många enheter som behöver kopplas upp med ethernet-kabel.

Är du ute efter Gateway + Switch + AP så hade jag nog valt UCG Max (max 2,5 GbE WAN och LAN) eller UCG Fiber (max 10 GbE WAN och LAN) beroende på hur mycket du vill framtidssäkra.

Kompletteras med t.ex. en Flex 2.5G PoE och U7 Pro / U7 Lite beroende på vad du har för krav...

Detta är bara ett exempel på hur man kan sätta ihop UniFi-produkter, finns flera andra "konfigurationer" som skulle fungera fint.

Har försökt kolla lite YouTube, skulle jag kunna köra UCG fiber (vilken har 1 POE+ port?) och en U7 PRO accesspunkt endast?
För att sedan kunna lägga till ev en switch för fler anslutningsmöjligheter?

Just nu klarar jag mig med 2st ansluta enheter via kabel och bra wifi prestanda.

Planen är att byta boende och då se över hur anslutningsmöjligheter med kabel.

Visa signatur

outdated.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elsmurfo:

Har försökt kolla lite YouTube, skulle jag kunna köra UCG fiber (vilken har 1 POE+ port?) och en U7 PRO accesspunkt endast?
För att sedan kunna lägga till ev en switch för fler anslutningsmöjligheter?

Just nu klarar jag mig med 2st ansluta enheter via kabel och bra wifi prestanda.

Planen är att byta boende och då se över hur anslutningsmöjligheter med kabel.

Ja, det går.
UCG Fiber har 1 PoE+.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Hello Unifi folket

Lite osäker på om detta är mot Forumregel §9, men vi får väl se.

Tänkte bara nämna att jag håller på att ta väck Unifi från mitt nätverk och om någon är sugen på en UDM Pro köpt i augusti förra året, samt en U7-Pro-Wall med bordsstativ - köpt i oktober, så kommer de att bli till salu om någon vecka.

Ni vet vad de kostar, priserna blir lite lägre. Jag kommer att lägga ut annonser i Marknaden snart.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Tänkte bara nämna att jag håller på att ta väck Unifi från mitt nätverk

Varför? Vad ersätter du med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bnr:

Varför? Vad ersätter du med?

Jag säljer eftersom jag inte längre litar på UDM Pro som kärnan i mitt nätverk. Det har varit frustrerande att arbeta med VLAN-konfigurationer, där isolering inte fungerar som förväntat trots korrekta inställningar i teorin. Brandväggsregler beter sig inkonsekvent beroende på gränssnitt och "intelligens", och webbgränssnittet är visserligen snyggt men rörigt – känslan av faktisk kontroll saknas helt. Enheter identifieras dessutom ofta felaktigt (t.ex. en bare-metal Fedora-server som klassas som VMware). Jag vill ha ett system där jag har full överblick, utan att behöva gissa vad den "smarta" kontrollplanen gör i bakgrunden.

Jag går tillbaka till IPFire – på en SuperMicro-server med extra NIC – och dumma men pålitliga accesspunkter som landar i lådan om några dagar. Mina EdgeMax-switchar behåller jag, de har visat sig fungera - korrekt - till skillnad från min upplevelse av Unifi.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag säljer eftersom jag inte längre litar på UDM Pro som kärnan i mitt nätverk. Det har varit frustrerande att arbeta med VLAN-konfigurationer, där isolering inte fungerar som förväntat trots korrekta inställningar i teorin. Brandväggsregler beter sig inkonsekvent beroende på gränssnitt och "intelligens", och webbgränssnittet är visserligen snyggt men rörigt – känslan av faktisk kontroll saknas helt. Enheter identifieras dessutom ofta felaktigt (t.ex. en bare-metal Fedora-server som klassas som VMware). Jag vill ha ett system där jag har full överblick, utan att behöva gissa vad den "smarta" kontrollplanen gör i bakgrunden.

Jag går tillbaka till IPFire – på en SuperMicro-server med extra NIC – och dumma men pålitliga accesspunkter som landar i lådan om några dagar. Mina EdgeMax-switchar behåller jag, de har visat sig fungera - korrekt - till skillnad från min upplevelse av Unifi.

Förstår! Tack för uttömmande svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Går ju även att ha en annan GW/router, men att köra Unify som AP (precis som switcharna). Har du varit missnöjd med dina AP?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Går ju även att ha en annan GW/router, men att köra Unify som AP (precis som switcharna). Har du varit missnöjd med dina AP?

Jag har bara behövt en AP – Wall 7:n – och vad gäller signalstyrka och prestanda är den säkert bra. Men du kan inte hantera den utan Unifi-kontroller.

Det finns inget inbyggt webbgränssnitt, åtkomsten via SSH är starkt begränsad, och du kan inte sätta upp den som en bridgad AP utan att styra allt genom Unifi Network Controller. Den måste antingen köras på Unifis egen hårdvara (som UDM eller Cloud Key), eller hostas själv i en VM eller cloudlösning.

Just det vill jag bort ifrån – jag vill ha full kontroll och inte vara beroende av deras system.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Jag har bara behövt en AP – Wall 7:n – och vad gäller signalstyrka och prestanda är den säkert bra. Men du kan inte hantera den utan Unifi-kontroller.

Själv har jag kört på en CK+ som är mycket prisvärd, men innan dess så körde jag på en valfri dator (i mitt fall en 8 år gammal NUC/HTPC). Fungerade helt perfekt. Extremt enkel mjukvara att installera och använda. Ser faktiskt inget som helst problem med det (men det är jag det).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Ajdå, det var stökigt! Hoppas du får ordning på det där. Det här känns ju lite som att det vore en grej för Sonos att hantera men de är väl upptagna med debaclet med deras app fortfarande antar jag.

Allt har fungerat perfekt sedan jag fick över till 100%unifi. Både tv och sonos på iot vlan har jag perfekt åtkomst till från trusted zone. Endast arc ultra inkopplad trådat, resten trådlöst. Stp priority 4096 på switchar inkopplade i ucg fiber.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W