CRT tjock tv reperatör i södra Sverige?

Permalänk

CRT tjock tv reperatör i södra Sverige?

Jag har letat i ett år efter en reparatör från Göteborg och söder hela vägen ner till Trelleborg men kan inte hitta någon med specialkunskaper. Jag skulle lämna in den i Göteborg där det fanns en som lagat en liknande monitor med liknande fel. Men personen har slutat med service pga tidsbrist.

Den skärm jag vill laga är en JVC "PVM" monitor på 17 tum, tillverkad 2005

Det är rgb scart som inte funkar, båda mina insticksmoduler är testade på annan monitor där båda funkade, men inte på min, det blir bara ett brusigt ljud. Reperatören sa att det kunde vara ett trasigt chip.

Komposit och Svideo funkar, men vem vill köra komposit och Svideo när rgb finns? GC stödjer ju inte ens s video och det är den retro konsol jag använder mest. N64 ser riktigt bra ut på skärmen.

Jag har även en 14 tums Sony PVM men den känns för liten.

Någon som vet någon eller något företag som skulle kunna läsa mitt problem? Självklart räknar jag med att det kommer kosta en slant.

Permalänk

ja du...
kan nog bli svårt mesta folket som reparerade gamla tjockisar är nog pensionärer idag eller iaf nära och typ existerar ingen marknad för att reparera lcdpaneler heller mer än som reparatör för företags reklamationsärenden typ så gamla reparationsfirmor för hemelektronik existerar knappt längre idag.

sen kommer ju problemet med reservdelar som troligen inte går att få tag i idag öht om något som inte har nån generic funktion typ kondensator eller resistor eller nått skulle behöva bytas.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja du...
kan nog bli svårt mesta folket som reparerade gamla tjockisar är nog pensionärer idag eller iaf nära och typ existerar ingen marknad för att reparera lcdpaneler heller mer än som reparatör för företags reklamationsärenden typ.

sen kommer ju problemet med reservdelar som troligen inte går att få tag i idag öht om något som inte har nån generic funktion skulle behöva bytas.

Det mesta verkar gå att få tag i, utom själva bildrören.

Chippen verkar finnas på ebay. Kondensatorerna är väldigt lätta att hitta.

Permalänk
Medlem

https://hectotron.se/sega-game-gear-service-full-recap-byte-a...
Den här personen vet jag aktivt arbetar med detta, eller han gjorde det åtminstone i vintras. Han hjälpte mig enormt (gratis tom) att lokalisera en bra CRT-TV. Jag tror att han är i Kungälv.

Exempelvis: https://www.blocket.se/annons/goteborg/_som_ny_sony_trinitron...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Om du lyckats få fram krets schema eller "liknande", då kan du nog få lite hjälp här
Men tror ju inte du får fram sådant schema, men SCART är relativt enkel signal och att det finns dokumentation om den.

Kanske kan gå att hitta generell beskrivning om hur "de olika ingångarna" är uppsatta till en TV, som har både composite och Scart etc.
Gissar att olika TV apparater har liknande kretsar och komponenter kring scart ingången,.
Du kanske kan få någon att titta på det om du kan få fram "allmänt SCART ingång" schema ?

Om du hittar någon dokumentation kring TV och "ingångar scart etc" så posta gärna

Om du kan få fram "info" så kanske du kan betala någon "elektriker"(tm) att titta på det och försöka reparera
Men stor risk här .. osäkert om du får tag på någon som kan fixa TV och det kommer kosta en del
(TV och transformator är dock rätt farliga saker, skulle ge STARK varning innan man pillar inne i dem)

Kanske billigare att löpa en begagnad TV än att reparera.

Permalänk
Skrivet av sago:

Om du lyckats få fram krets schema eller "liknande", då kan du nog få lite hjälp här
Men tror ju inte du får fram sådant schema, men SCART är relativt enkel signal och att det finns dokumentation om den.

Kanske kan gå att hitta generell beskrivning om hur "de olika ingångarna" är uppsatta till en TV, som har både composite och Scart etc.
Gissar att olika TV apparater har liknande kretsar och komponenter kring scart ingången,.
Du kanske kan få någon att titta på det om du kan få fram "allmänt SCART ingång" schema ?

Om du hittar någon dokumentation kring TV och "ingångar scart etc" så posta gärna

Om du kan få fram "info" så kanske du kan betala någon "elektriker"(tm) att titta på det och försöka reparera
Men stor risk här .. osäkert om du får tag på någon som kan fixa TV och det kommer kosta en del
(TV och transformator är dock rätt farliga saker, skulle ge STARK varning innan man pillar inne i dem)

Kanske billigare att löpa en begagnad TV än att reparera.

Har begagnade tv apparater redan, men detta är en PVM, alltså en studiomonitor som har mycket längre hållbarhet, ger bättre bild och högre upplösning än en vanlig crt.

Jag har hittat en som kan fixa med kondensatorer och liknande, men inte någon som har fixat chip förg rgb signaler.

Permalänk
Medlem

Känner till en som tidigare hade en serviceverkstad i Laholm, han är nu precis pensionerad.
Verkstaden lade han ner för ett antal år sedan.
Han hade ett stort allmänt intresse i elektronik och var en bra reparatör som hade ett mycket bra rykte, framförallt alltför ärlig!

Vill inte lämna ut namn och liknande direkt i forumet, men kan ge kontaktuppgifter i PM till personen om intresse finnes.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kolla med Fix Radio & TV i Eslöv.
https://www.fixradiotv.com/

Fast det kanske är för söder för dig?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Skrivet av Bengt-Arne:

Känner till en som tidigare hade en serviceverkstad i Laholm, han är nu precis pensionerad.
Verkstaden lade han ner för ett antal år sedan.
Han hade ett stort allmänt intresse i elektronik och var en bra reparatör som hade ett mycket bra rykte, framförallt alltför ärlig!

Vill inte lämna ut namn och liknande direkt i forumet, men kan ge kontaktuppgifter i PM till personen om intresse finnes.

Har skickat pm

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Tror jag har skickat till dom, eller så var det att jag inte hittade kontaktuppgifter, ska testa igen.

Permalänk
Skrivet av PointMan:

Har försökt ringa dit men telefonen verkar stängd, fast det ska vara öppet denna tid. Funnits sedan 1979 så de borde kunna laga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

Har försökt ringa dit men telefonen verkar stängd, fast det ska vara öppet denna tid. Funnits sedan 1979 så de borde kunna laga

Kanske fortfarande har sommarstängt / semester denna vecka också?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag hittade en som tittar på den nu, han lagar elektronik som heltidsjobb, han har lagat någon enstaka vet förr men aldrig PVM.

Det verkar som rgb modulen inte får någon ström så någon 14 volta deod ska han byta och se om det funkar.

750kr i timmen tar han så det kan bli dyrt 😅😭

Permalänk

3000kr fattigare 😅😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siegfried881:

<Uppladdad bildlänk>

3000kr fattigare 😅😭

Smakar det så kostar det
Han tog ju sig an den snabbt iaf.

Vad var felet?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Smakar det så kostar det
Han tog ju sig an den snabbt iaf.

Vad var felet?

Rgb kortet fick ingen ström så han bytte någon deod, samtidigt skulle han byta några kondensatorer på nätdelen som hade gått sönder.