Digital Foundry blir fristående

Permalänk
Melding Plague

Digital Foundry blir fristående

Den populära Youtube-kanalen är friköpt från IGN.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Giantbomb.com blev fristående för ett litet tag sedan också. Märks rätt tydligt hur dom som köper upp dessa bolag har noll koll på hur man driver dom, dom vill bara pressa ut så mycket pengar som möjligt och när de istället förlorar användare så sparkar dom personal och allt går åt pipsvängen.

Så grymt av ”grundarna” av dessa bolag att de vågar ta klivet och köpa tillbaka för att bli fristående. Gissar på att det kostar en slant men det är nog det det krävs för att företagen ska få behålla sin image och göra det som dom gör bäst.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX5070Ti
G915 | G502X | PROX | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | Switch 2

Permalänk
Medlem

Äntligen någon bra nyhet, dock i en ocean av uppköp som borde få vilken anställd på patent o konkurnesverket att i panik leta upp sin ryggrad.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Efter att DF skrev om cnc remaster så litar jag inte på den sidan.

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Medlem

urk, IGN, dom är mest som en marknadsföringsplattform för populärkultur, sådär selektivt journalistisk, allmänt sett*
klassiskt är att nån utgivare vill promota ett nytt spel så låter de IGN skriva en "recension" där produkten (om hype-tåget redan är igång) utan undantag får betyget 10/10 eller 9/10 - "denna produkt är helt enastående grabbar och en 'must have' "
* det finns väl undantag

jaja, men on topic nu kan väl DF-ledningen göra mer som dom själva vill i alla fall, även om deras videos/"diskussioner" är sådär intressanta för mig personligen, men 1,5 miljoner gillart i alla fall tydligen

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hipshot:

Vad skrev de?
IGN är väl rätt... illa omtyckta, så att de numera inte har någon koppling lär ju vara positivt om man känner så.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Datavetare

Spännande!

DF står ju faktiskt ut bland raden YT-tech-kanaler som mest gnäller på allt mellan himmel och jord i att DF verkligen förstår tekniken de pratar om, begriper aktuella begränsningar men den ser ändå de framtida möjligheterna.

Alla är väldigt kunna inom sitt område, är ett nöje att lyssna på Alex Battaglia analyser av PC-spel då han verkligen förstår DX-tekniken de använder under huven.

Hoppas det finns en bred publik för DF och att det går riktigt bra för dem framåt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Då får de en andra chans. En sista chans.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Kollar lite då och då på deras analyser. Hade helt missat att de tillhörde IGN.

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem

Visste inte ens att IGN ägde kanalen, kul att det drivs vidare av folket som faktiskt gjort kanalen till det den är.

Permalänk
Medlem

Jag visste inte ens att dom gick under IGN. Kändes verkligen inte som att dom hade med varandra att göra iallafall. IGN är ju ett skämt när det gäller recensioner o.dyl, om man bortser från Michael (NX Gamer) som har jobbat lite för dom. Digital Foundry tycker jag över lag har gjort ett bra jobb, men blir lite vinklade och haltande i sina jämförelser mellan olika plattformar ibland.

Permalänk
Medlem

En av de bästa spel-siterna köper sig fria från en av de värsta. Glada nyheter!

Permalänk
Medlem

Mycket goda nyheter. DF är en av de kanaler jag kollar mest på, och har stor respekt för deras kunskaper. En fyr i djungeln av skrikiga mansbebisar som YT mest utgörs av numera.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Skribent
Skrivet av Hipshot:

Skrivet av Agamemnon_71:

Då får de en andra chans. En sista chans.

Utveckla gärna!

Skrivet av Teddis:

Kollar lite då och då på deras analyser. Hade helt missat att de tillhörde IGN.

Skrivet av dlq84:

Visste inte ens att IGN ägde kanalen, kul att det drivs vidare av folket som faktiskt gjort kanalen till det den är.

Skrivet av Libra-75:

Jag visste inte ens att dom gick under IGN [...]

Tekniskt sett så har Digital Foundry stått under Eurogamer. Dock blev Eurogamer uppköpta av IGN för något år sedan, och IGN i sin tur är en del av Ziff Davis-nätverket som driver flertalet olika publikationer – allt från CNET, LifeHacker till RockPaperShotgun och IGN.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem

Känner att DF är en av de få platser på tech-Youtube där jag kan slappna av. De skriker inte, pushar ingen merch, och de gissar inte när de inte vet. Och vet de, förklarar de hur. 10 av 10.

Permalänk
Medlem

Glada nyheter då jag inte gillar IGN speciellt mycket. Frågan är ju om IGN har haft någon påverkan på DF och vi kommer se någon skillnad framöver.

Permalänk
Medlem

Brukar somna till deras podcast, finns inget tråkigare än pixel peeping. 😅

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Fantastiska nyheter. Vet att många har en åsikt om Alex tendens att förespråka RT som det bästa som hänt sedan skivat bröd men personligen uppskattar jag verkligen kanalen och deras djupanalyser av diverse ting men framförallt spelanalyserna så man verkligen får reda på om tekniken håller eller om det blir en stutterfest (vilket är det värsta jag vet).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Roliga nyheter. Grabbarna verkade väldigt glada också.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Brukar somna till deras podcast, finns inget tråkigare än pixel peeping. 😅

Ja det förstår jag att du somnar till, att lyssna på pixelpeepande känns rätt bakvänt.

Skrivet av Mocka:

Fantastiska nyheter. Vet att många har en åsikt om Alex tendens att förespråka RT som det bästa som hänt sedan skivat bröd men personligen uppskattar jag verkligen kanalen och deras djupanalyser av diverse ting men framförallt spelanalyserna så man verkligen får reda på om tekniken håller eller om det blir en stutterfest (vilket är det värsta jag vet).

Jag har läst en del negativa åsikter om Alex och förstår inte alls varför. Han är LÄTT min favorit bland alla på DF, han är garanterat den som kan mest, känns allmänt vettigast, är tysk och att han dessutom förespråkat RT är helt rätt eftersom det faktiskt är framtiden i spelljussättning iom att det är just så ljus fungerar i verkligheten, så varför nöja sig med nåt fejkat rasteriserat?

Permalänk
Medlem

Slutat kolla på DF för några år sedan, då det typ är Nvidias marknadsföringsavdelning. Kommer inte att börja kolla på dem igen bara för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag har läst en del negativa åsikter om Alex och förstår inte alls varför. Han är LÄTT min favorit bland alla på DF, han är garanterat den som kan mest, känns allmänt vettigast, är tysk och att han dessutom förespråkat RT är helt rätt eftersom det faktiskt är framtiden i spelljussättning iom att det är just så ljus fungerar i verkligheten, så varför nöja sig med nåt fejkat rasteriserat?

Jag håller med dig, tycker också om Alex och håller delvis med att framtiden är RT. Tycker bara att det lite för ofta implementeras av spelutvecklarna på ett dåligt, ofullständigt eller icke optimerat sätt, något Alex dock belyser (pun intended)

Se kommentaren nedanför din - det är rätt så typisk kommentar som förekommer på andra forum just gällande DF och RT biten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Ja det förstår jag att du somnar till, att lyssna på pixelpeepande känns rätt bakvänt.

Visst är RT framtiden men idag är det en prestandadyr gimmick som inte märks om du inte står still och letar efter den. Vi behöver minst 10x snabbare RT-kretsar innan det gör någon större nytta.
Jag har inte hittat ett enda spel där jag sett skillnad när jag spelar. RT är inte där än och jag misstänker att vi får vänta iallafall 3 generationer till innan vi kommer dit.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag håller med dig, tycker också om Alex och håller delvis med att framtiden är RT. Tycker bara att det lite för ofta implementeras av spelutvecklarna på ett dåligt, ofullständigt eller icke optimerat sätt, något Alex dock belyser (pun intended)

Se kommentaren nedanför din - det är rätt så typisk kommentar som förekommer på andra forum just gällande DF och RT biten.

Skrivet av Rebben:

Visst är RT framtiden men idag är det en prestandadyr gimmick som inte märks om du inte står still och letar efter den. Vi behöver minst 10x snabbare RT-kretsar innan det gör någon större nytta.
Jag har inte hittat ett enda spel där jag sett skillnad när jag spelar. RT är inte där än och jag misstänker att vi får vänta iallafall 3 generationer till innan vi kommer dit.

Visst är det dyrt att skjuta massa rays och om det implementeras dåligt/tråkigt så ger det inte så mycket, men det kan samtidigt göras väldigt bra. Ser man inte skillnad på Cyberpunk med eller utan RT så bör man kolla upp att sin skärm är igång eller ta reda på om det inte råkar vara så att man är blind.

Men att DF skulle vara en del av Nvidias marknadsföringsavdelning kan jag faktiskt se en poäng i, dom kan pusha RT, DLSS osv väldigt hårt, men samtidigt så är det rent tekniskt väldigt imponerande det Nvidia håller på med så att DF rapporterar omd et är inte så konstigt. Se om dom är betalda eller inte vet jag itne, men skulle inte förvåna mig om dom var det.

Sen är iofs jag själv intresserad av RT-kärnor i grafikkort, men av den anledningen att Blender älskar att rendera med dom och där är Nvidia verkligen kungar på tronen.

Permalänk
Medlem

De kan inte ett skit om pc prestanda över huvud taget. Händer alltför ofta att dom slaktar ett spel på grund av dålig prestanda när folk bevisligen får till helt andra siffror.
Har aldrig förstått deras messias-status.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

De kan inte ett skit om pc prestanda över huvud taget. Händer alltför ofta att dom slaktar ett spel på grund av dålig prestanda när folk bevisligen får till helt andra siffror.
Har aldrig förstått deras messias-status.

Alla får nog olika siffror beroende på hårdvaran. Utöver det så är "prestanda" subjektivt. Jag kanske tycker att 25 fps duger gott för ett spel medan du inte ens skulle pröva det om det dippar under 144 fps.

Tror inte jag sett på dessa alls så de kan ju även ha vinklat innehåll.
Jag ser allt på YT som underhållning och inget mer.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Alla får nog olika siffror beroende på hårdvaran. Utöver det så är "prestanda" subjektivt. Jag kanske tycker att 25 fps duger gott för ett spel medan du inte ens skulle pröva det om det dippar under 144 fps.

Tror inte jag sett på dessa alls så de kan ju även ha vinklat innehåll.
Jag ser allt på YT som underhållning och inget mer.

Ser i stort sett bara på 1% och frametimes.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Visst är det dyrt att skjuta massa rays och om det implementeras dåligt/tråkigt så ger det inte så mycket, men det kan samtidigt göras väldigt bra. Ser man inte skillnad på Cyberpunk med eller utan RT så bör man kolla upp att sin skärm är igång eller ta reda på om det inte råkar vara så att man är blind.

Ja står man still och tittar kan man se det men i rörelse ser jag ingen skillnad alls i Cyberpunk.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Grym kul att höra.
Bästa kanalen vad det gäller djupdykning i de tekniska aspekterna och prestandan i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ser i stort sett bara på 1% och frametimes.

Värden som dock är väldigt viktiga för den upplevda "mjukheten" när man rör kameran. Ett spel tex ligga på 120fps nästan hela tiden men ha fruktansvärda 1% och frametime spikes pga sutter. Ett bra exempel är Final Fantasy VII Rebirth, ett spel som inte är speciellt prestandahungrigt men verkar ha något riktigt galet gällande shaders för även om det sker en compilation så stuttrar spelet som in i helvete ändå (lite beroende på region dock).

Visa signatur