HBO Max tar i med hårdhandskarna mot lösenordsdelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Detta bådar inte gott... familjen har ju redan haft hur mycket problem som helst med Netflix i sommarstugan eftersom streamingtjänster inte vet skillnaden på en sommarstuga man besöker lite titt som tätt och att dela konto med någon annan person.

Jag kör telefon och cast/airplay funkar bra. Bara tvn som inte är betrodd

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaidSoft:

Fast när man piratar nått så blir de inte av med sin produkt, det är som att man magiskt skapar sin egen mjölk från luften baserad på deras och då inte köper från de istället.

Skillnaden gör det inte "rätt" så klart men det är definitivt inte samma sak att pirata något jämfört med att stjäla det. Förlorad kund är inte samma som förlorad produkt.

"If buying isn't owning then pirating isn't stealing"

Skrivet av dool:

Skulle snarare jämföra det med att gå på buffé och dricka extra mycket där då det ingår "gratis" istället för att köpa hem dryck.

Håller inte med alls där. På en buffé betalar man för att äta ungefär en genomsnittlig mängd så att skillnaderna mellan de som äter mycket och de som äter lite jämnar ut sig. Så du har dels betalat för drickan, dels tagit drickan med uttrycklig tillåtelse och dels har du erhållit originalet av en fysisk produkt.

Skrivet av Massy:

Finns ju en hel del argument som pekar mot att de vinner en hel del på pirater också. Game of Thrones var väl den mest nedladdade serien någonsin och kanske till stor del tack vare denna spridning också kunnat sälja licenser på merch, leksaker etc. Hade de tjänat mer på att en mindre skara tittat och känt till serien men betalat 899/mån? Tveksamt.

Sen tror jag också det finns ganska stor chans att man säger upp tjänsten helt och hållet om det blir för dyrt. Finns liksom ingen större poäng med att både jag och min pappa ska ha varsitt konto på HBO Max när jag lånar det för att titta på någon serie om året och han mest har det för något enstaka program "när det ändå ingick billigt i TV paketet". Risken där blir väl snarare att vi säger upp det helt och hållet.

Samma gäller sport. Tittar en del på F1. Hur får man se det lagligt? Jo man får köpa Viaplay TOTAL för 699/mån och då ingår EN stream. Så om jag, brorsan och pappa ska titta så ska vi alltså lägga 25k SEK om året för att slökolla F1 någon timme på söndagseftermiddagarna. Jag hade lätt kunnat tänka mig betala 150-200 spänn. Nu får de dessvärre 0 istället, hur många kronor jag än tjänar på mitt jobb.

Detta är faktiskt en väldigt viktig poäng. Hörde någon prata väldigt nyligen om hur vi inte riktigt har några stora populära serier längre. Serier som Friends, Scrubs, House MD, Breaking Bad, Game of Thrones, etc. Serier som är så kända att folk vet ungefär vad de handlar om även om de inte själva har sett dem.

Fragmenteringen av streamingtjänster är nog en stor del av det. När piratandet var som störst (tidsfråga innan vi är tillbaka där) så spelade det ingen roll vilken TV-kanal serien gick på, de som inte hade rätt kanal såg den hos någon annan, lånade en inspelning på VHS, eller tankade helt enkelt hem den.

Kommer ihåg att det gjordes flera studier som visade att det fanns ett signifikant orsakssamband mellan piratkopiering och försäljning av DVD-skivor. Tror det fanns någon studie som också visade hur några serier eller filmer inte blev populära förrän de började piratas och nådde topplistan på fildelningssidor.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosplay:

1. Om de inte lyckas sälja vad de nu skapar för priset de vill ha så ska de inte ha betalt. De kan omöjligt kräva att få betalt för konst eftersom det inte är någon rättighet att få betalt för konst för annars hade varje människa i hela världen kunnat göra det och kräva att få betalt.

2. Precis, och om de som väljer att avstå tittar ändå så har de förlorat 0.

3. Det drabbar ingen att de som väljer att avstå att betala tittar ändå.

Det är väl klart att det gör. Med det resonemanget urholkas ju betalningsviljan för alla. Varför ska jag betala om ingen annan gör det. Betala eller avstå.

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av GeorgeCostanza:

Det är väl klart att det gör. Med det resonemanget urholkas ju betalningsviljan för alla. Varför ska jag betala om ingen annan gör det. Betala eller avstå.

/GC

Det är ju din personliga inställning. Andra kanske inte håller med där utan ser olika gratis-alternativ som en rimlig kompromiss för att titta på det man vill titta på. Är man arbetslös, sjukskriven, student eller på annat sätt inte har en skaplig lön så kan varje hundralapp man sparar i månaden vara betydelsefull.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

/GC

Så sa de för 20 år sen också och det var fel då med. De tjänar hur mycket pengar som helst trots att folk som väljer att avstå tittar ändå och ingen förlorar på det. Det visade sig då att det fungerar som reklam och får folk som annars inte hade betalat ändå att kanske faktiskt betala i större utsträckning än vad de hade gjort annars just för det är som reklam för någon som inte hade köpt något alls annars, och dessutom är de som piratkopierar mest de som också betalar mest.

De påstod då att snart finns det inga filmer och serier och ingen musik kvar. Att vi behöver ha samma diskussion igen 20 år senare... 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Det är ju din personliga inställning. Andra kanske inte håller med där utan ser olika gratis-alternativ som en rimlig kompromiss för att titta på det man vill titta på. Är man arbetslös, sjukskriven, student eller på annat sätt inte har en skaplig lön så kan varje hundralapp man sparar i månaden vara betydelsefull.

Att låta bli att betala för något som någon rättighetsinnehavare vill ha betalt för är en ”rimlig kompromiss”?
Det finns ju lagliga gratisalternativ (eller skattefinansierade om vi ska vara petiga), som bibliotek, Cineasterna, SVT Play, marksänd TV, …

/GC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Samma gäller sport. Tittar en del på F1. Hur får man se det lagligt? Jo man får köpa Viaplay TOTAL för 699/mån och då ingår EN stream. Så om jag, brorsan och pappa ska titta så ska vi alltså lägga 25k SEK om året för att slökolla F1 någon timme på söndagseftermiddagarna. Jag hade lätt kunnat tänka mig betala 150-200 spänn. Nu får de dessvärre 0 istället, hur många kronor jag än tjänar på mitt jobb.

Nä, man köper F1TV från F1 😂

Permalänk
Medlem

Min mor kan inget om Internet. Jag gav dock henne min gamla smart tv för att vi skall kunna se på streamningstjänster tillsammans.
Då hon bor på ett 60+ boende (vanlig lägenhet) så har dom en router för huset som vi lånar internet av.
Så jag får ju då och då när jag kommer på besök logga in mig på hennes smart tv, för sådant gör hon aldrig själv annars.

Kommer detta då hålla på att blockeras? Skulle bli jäkligt irriterande i så fall.
Min fru kan ju råka titta där hemma samtidigt.

Permalänk
Medlem

Att låta bli att betala för något som någon rättighetsinnehavare vill ha betalt för är en ”rimlig kompromiss”?

Ja?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

Tycker du samma sak om lönen på ditt jobb? Det är upp till arbetsgivaren om de skall betala för något som du tycker att du vill ha betalt för? Du skapar något på ditt jobb och de bestämmer om de skall betala. En rimlig kompromiss är att företag som går lite dåligt och har knackig ekonomi behöver inte betala ut lön?

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ha tillgång till alla Film och Serier

NetFlix
HBO
Showtime
Paramount
Viaplay
Tv4Play
Amazon Prime
Disney+
Apple TV +

Ha tillgång till all Musik

Spotify

---

På tal om detta, nya säsongen av Dexter är MAGISKT bra!

Permalänk
Medlem

Kommer nog avbryta HBO och Netflix snart. Har tröttnat på att det i princip nu är sämre användarupplevelse än för 10 år sen. Kan inte titta på jobbet eller på hotell utan krångla/varningar. Spelar ingen roll om t.ex. min mobil castar till en TV, för TV:en måste vara godkänd (vilket är helt idiotiskt eftersom mobilen som initierar är betrodd annars). Tekniskt sett skulle jag inte ha några problem att VPN:a in på mitt "hemnätverk" och få TV:en upplåst 30 dagar på det sättet. Poängen är bara att nu är det inte en bra användarupplevelse.

För att inte tala om hur dålig appen är (iaf på min LG) där den vid varje avsnitt sätter på undertexter trots att man stängt av det på avsnittet innan...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

När det gäller F1 så får de ju vansinnigt mycket mer exponering av reklamen också om man streamar gratis någonstans istället. Så att det är ren förlust och stöld köper jag inte.

Rekommendation, köp F1s egna streamingtjänst. €30/år för billigaste med endast tävlingarna, vill man ha mer så kostar det €140/180 per år.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Mitt problem är att priserna höjs helatiden, och varje bolag ska ha sin egen tjänst. inte att dom låser kontodelning

Permalänk
Medlem

Antikonsument? Då ska dom inte få några pengar heller.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det börjar bli för krångligt att streama, snart är piraterna tillbaka.

Dom är tillbaka

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Rekommendation, köp F1s egna streamingtjänst. €30/år för billigaste med endast tävlingarna, vill man ha mer så kostar det €140/180 per år.

Den för 30 EUR per år inkluderar inte videostream överhuvudtaget. Premium kostar 270 SEK/mån. Och då får jag inte ens Sky Sports före och eftersnack (F1TVs team är väl också helt ok men nu är jag inkörd på de andra i flera år)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Ha tillgång till alla Film och Serier

NetFlix
HBO
Showtime
Paramount
Viaplay
Tv4Play
Amazon Prime
Disney+
Apple TV +

Ha tillgång till all Musik

Spotify

---

På tal om detta, nya säsongen av Dexter är MAGISKT bra!

Räcker ens det där? Är ju många serier och filmer som inte finns hela tiden även om man har alla tjänster under solen

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Kommer nog avbryta HBO och Netflix snart. Har tröttnat på att det i princip nu är sämre användarupplevelse än för 10 år sen. Kan inte titta på jobbet eller på hotell utan krångla/varningar. Spelar ingen roll om t.ex. min mobil castar till en TV, för TV:en måste vara godkänd (vilket är helt idiotiskt eftersom mobilen som initierar är betrodd annars). Tekniskt sett skulle jag inte ha några problem att VPN:a in på mitt "hemnätverk" och få TV:en upplåst 30 dagar på det sättet. Poängen är bara att nu är det inte en bra användarupplevelse.

För att inte tala om hur dålig appen är (iaf på min LG) där den vid varje avsnitt sätter på undertexter trots att man stängt av det på avsnittet innan...

Ja har TVn "inbyggd chromecast" så behöver TVn vara godkänd, för det enda det verkar göra är att starta appen på TVn.

Gamla hederliga chromecast tar ju emot strömmen från mobilen, så det fungerar som att du spelar upp det på mobilen. Det är enda sättet jag kommer runt problemet. Dock så ska tydligen gamla chromecast sluta fungera, iallafall vad jag hört....

Edit: Verkar vara att Google stoppat supporten för chromecast gen:1 och inte att de gamla typerna utan appar ska sluta fungera.

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem

Problem är att tv-bolagen inte vill göra det billigare/enklare för dig, för då kan de inte prångla på dig 150 kanaler för flera hundra i månaden, för att du är tvungen att betalf för 20 olika paket för att ha 5 kanaler, typ.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett annat förslag är. Skapa ett konto som är låst till en enda enhet, t.ex. en AppleTV inför en max användingstid. Och det är lite krångel att låsa upp enheten. Ta sedan typ 19kr/månaden för denna konto. Sedan finns de vanliga kontona kvar.

Jag tycker för mycket idag är svindyrt för oss småbrukare. Och jag gissar att väldigt många är småförbrukare av olika filmtjänster idag när man bör ha så många olika.

§ 7 - MOD
Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Kanske inte krångligt, men tjänsterna lämnar en del att önska. Tex när jag tittade på Prey, det pratas ju franska under en ganska stor del av filmen. På de språk jag kan så fanns det ingen översättning från franska.....

Lite sidospår men men...

Jag KAN ha fel här, men jag tror inte franskan (som är en äldre, ganska korrekt franska för tidsepoken) är översatt alls i den filmen på något medium. Har filmen på 4K bluray och vill minnas det är samma där. Det är nog ett medvetet val för att man ska känna med huvudpersonerna som verkligen inte fattar någonting.

För övrigt borde filmen spelats in med korrekt appache-språk. Den finns dubbad till det (av skådespelarna) men vem fanken pallar dubbning! Hade varit lite friskt grepp.

Permalänk

Börjar bli lagom tröttsamt när man har mer än 1 hushåll som man spenderar sin tid vid. Har 2 fastigheter där jag är 50/50 av tiden, sen på resande fot och tjänsterna börjar stänga ute en för att man inte är ”hemma”…

Har idag prime, hbo, Disney, tv4play, viaplay och Netflix. Ska de börja stänga ute mig mer och mer från mina egna ”hem” för att jag inte är stationerad på samma plats konstant. Då lutar det mot helt uppsägning och ett annat alternativ med box…

Permalänk
Medlem

Alternativet är ju att inte abonnera på tjänsterna.
Att ägna sig åt pirateri, och som många gör skylla på storbolagen som styr, är ju som att stjäla mjölk och motivera det med att Arla inte är sjyssta mot mjölkbönderna.

Kan egentligen inte tycka det är konstigt att de vill försöka stävja det. Att dela konto inom ett kompisgäng eller inom en familj med vuxna utflugna barn känns fel.

/GC

Skulle snarare jämföra det med att köpa mjölk från affären, och när jag får främmande över som vill ha kaffe med mjölk så dyker Arla upp helt plötsligt och säger att dom måste betala en avgift för att dom inte har betalat för mjölken.

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Räcker ens det där? Är ju många serier och filmer som inte finns hela tiden även om man har alla tjänster under solen

Finns en bra gratis streamingtjänst som heter cineasterna som man kan se om man har lånekort hos biblioteket. https://www.cineasterna.com/sv/
Finns förövrigt mycket bra och nyare skräckfilmer där även av dom våldsammare titlarna konstigt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Finns ju en hel del argument som pekar mot att de vinner en hel del på pirater också. Game of Thrones var väl den mest nedladdade serien någonsin och kanske till stor del tack vare denna spridning också kunnat sälja licenser på merch, leksaker etc. Hade de tjänat mer på att en mindre skara tittat och känt till serien men betalat 899/mån? Tveksamt.

Sen tror jag också det finns ganska stor chans att man säger upp tjänsten helt och hållet om det blir för dyrt. Finns liksom ingen större poäng med att både jag och min pappa ska ha varsitt konto på HBO Max när jag lånar det för att titta på någon serie om året och han mest har det för något enstaka program "när det ändå ingick billigt i TV paketet". Risken där blir väl snarare att vi säger upp det helt och hållet.

När det gäller F1 så får de ju vansinnigt mycket mer exponering av reklamen också om man streamar gratis någonstans istället. Så att det är ren förlust och stöld köper jag inte.

Man ska inte betala ockerpriser bara för att man kan

Och framförallt så börjar jag landa i att jag inte orkar hålla på med alla dessa tjänster till höger och vänster. Sport för 699 på Viaplay, House of the Dragon på HBO, Severance på Apple... något på Amazon, något annat på Netflix. Jag orkar verkligen inte hålla på att prenumerera och avprenumerera på allting hela tiden året om, för det är enda sättet att titta. Att ha alltihop går bort totalt för då kostar det snart mer än bolånet.

Håller helt och hållet med om detta med F1 och Viaplay. Sjukt irriterande. Personligen skiter jag i golf, ishockey, fotboll, 25 kanaler och annat som ingår i det max utbud som man måste betala för att kunna titta på F1. Har inte tittat på "vanliga tv kanaler" på flera år. Så man får snällt betala 700kr i månaden för att få titta på F1. Har vid flera tillfällen framfört denna kritiken både mot Telia och mot Viaplay att varför har de inte ett abonnemang för 150-200kr så man enbart kan se det man vill som då för min del F1. Vill jag se fotboll eller vad man nu har för intresse så får man lägga till det. Men de har aldrig något bra svar utan tycker att iden är bra men finns säkert en förklaring kring licenserna för att sända som vi inte känner till. Har också utöver detta de flesta andra streaming tjänster så det blir rätt dyrt per månad.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Håller helt och hållet med om detta med F1 och Viaplay. Sjukt irriterande. Personligen skiter jag i golf, ishockey, fotboll, 25 kanaler och annat som ingår i det max utbud som man måste betala för att kunna titta på F1. Har inte tittat på "vanliga tv kanaler" på flera år. Så man får snällt betala 700kr i månaden för att få titta på F1. Har vid flera tillfällen framfört denna kritiken både mot Telia och mot Viaplay att varför har de inte ett abonnemang för 150-200kr så man enbart kan se det man vill som då för min del F1. Vill jag se fotboll eller vad man nu har för intresse så får man lägga till det. Men de har aldrig något bra svar utan tycker att iden är bra men finns säkert en förklaring kring licenserna för att sända som vi inte känner till. Har också utöver detta de flesta andra streaming tjänster så det blir rätt dyrt per månad.

Kör F1TV för 1400:- per år?

Permalänk
Skrivet av Jonte53:

Skulle snarare jämföra det med att köpa mjölk från affären, och när jag får främmande över som vill ha kaffe med mjölk så dyker Arla upp helt plötsligt och säger att dom måste betala en avgift för att dom inte har betalat för mjölken.

Nja, om vi skall roa oss med fåniga liknelser kan vi väl åtminstone göra korrekta liknelser?

1) Du betalar Arla för ditt hushålls mjölkkonsumtion.
2) För att lösa detta har Arla dragit ett rör hem till dig. Det finns begränsning: man kan samtidigt tappa mjölk ur max fyra kranar samtidigt.
3) Du har accepterat villkoren som säger att dessa skall bara användas för ditt hushålls mjölkkonsumtion.

Blir du nu upprörd över att Arla vill ha extra betalt när du drar om röret så att det även används av din bekantas familj?
Kan det tänkas att mängden mjölk Arla måste pumpa in i röret ökar om det är fler hushåll som tappar mjölk ur röret även om ni håller er under begränsningen på max fyra kranar? Finner du det helt orimligt att de vill ha mer betalt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingetledigtnamn:

Nja, om vi skall roa oss med fåniga liknelser kan vi väl åtminstone göra korrekta liknelser?

1) Du betalar Arla för ditt hushålls mjölkkonsumtion.
2) För att lösa detta har Arla dragit ett rör hem till dig. Det finns begränsning: man kan samtidigt tappa mjölk ur max fyra kranar samtidigt.
3) Du har accepterat villkoren som säger att dessa skall bara användas för ditt hushålls mjölkkonsumtion.

Blir du nu upprörd över att Arla vill ha extra betalt när du drar om röret så att det även används av din bekantas familj?
Kan det tänkas att mängden mjölk Arla måste pumpa in i röret ökar om det är fler hushåll som tappar mjölk ur röret även om ni håller er under begränsningen på max fyra kranar? Finner du det helt orimligt att de vill ha mer betalt då?

Ser inte alls liknelsen med att ta mjölk som exempel. Mjölk konsumeras och försvinner vid användande. En producerad film/serie är en färdigställd produkt som inte kan konsumeras. Dvs de har redan betalat klart för att producera den oavsett hur många som kommer senare att använda produkten. Med detta sagt så tycker jag självklart att man ska betala för det man använder och hålla det lagligt när det finns de alternativen. Dock gillar jag inte det streaming tjänsterna håller på med just nu heller för oavsett om man har allting som går att ha så har du inte tillgång till allt.

Visa signatur

Xavve

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Kör F1TV för 1400:- per år?

Tack, jag vet att det alternativet finns men vill ha den svenska kommentatorn om jag fick välja. Samt att jag kan tycka att Viaplay kunde löst detta på ett helt annat sätt för oss som har ett riktat intresse men inte vill köpa på oss hela utbudet. Typ är du en golf eller fotbolls fantast så skulle du kunna köpa enbart det du vill titta på och inte som ett jättepaket som du ändå inte tittar på.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Skrivet av XavienuZ:

Ser inte alls liknelsen med att ta mjölk som exempel. Mjölk konsumeras och försvinner vid användande. En producerad film/serie är en färdigställd produkt som inte kan konsumeras. Dvs de har redan betalat klart för att producera den oavsett hur många som kommer senare att använda produkten. Med detta sagt så tycker jag självklart att man ska betala för det man använder och hålla det lagligt när det finns de alternativen. Dock gillar jag inte det streaming tjänsterna håller på med just nu heller för oavsett om man har allting som går att ha så har du inte tillgång till allt.

Nu var det Jonte som tog mjölk som ett exempel. Jag ville bara rätta hans tokigheter.

Seriens produktionskostnad må vara fast, men de olika konsumtionsmönstren för en premiumabonnent och en premiumabonnent som delar sitt lösenord med andra kommer resultera i olika kostnader. Ju fler som tittar, ju högre server- och nätverks-utnyttjande. För enstaka lösenordsdelare kommer det inte märkas, men det faktum att de agerar emot delning betyder väl att det är fler än någon enstaka som delar sitt konto? Tittar man sedan på inköpt material kan man tänkas sig ersättningsmodeller baserade på antal visningar.