AI leder till prestandaproblem i Firefox

Permalänk
Medlem

Firefox måste vara den mest ÖVERSKATTADE webläsare hos Sweclockersmedlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag gillar floorp, mest för den är minst sämst firefox gaffel.

Det finns sedan t.ex. librewolf(?), Zen(annorlunda ui) som är baserat på FF-motorn.

Testar personligen librewolf atm. Har fått bekräftat från deras utvecklare att allt AI-relaterat kommer vara avslaget by default. Dom sa även att alla features finns tillgängliga men att man måste aktivt slå på det man saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Jaså varför? Det är ju det enda stora alternativet om man inte vill ha en webbläsare med chromium eller safaris webbrenderingsmotor.

Permalänk
Medlem

När sånt här händer är ju en normal reaktion hos användaren "förbannade Firefox har pajat min dator". jag tycker det är märkligt att utvecklarna inte bryr sig mer om anseendet för deras produkt.

Firefox har varit min primära webbläsare i 20 år och jag gillar den verkligen, men den här incidenten är helt klart en fläck på dess rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Är jag ensam om att ha detta satt till "false" redan utan att ha gjort något manuellt?

nej var satt på false för mig med på alla mina firefox installationer

Permalänk
Skrivet av lonewolfshade:

nej var satt på false för mig med på alla mina firefox installationer

Förmodligen för att du och alla andra som haft den på false inte uppdaterat webbläsaren. Den aktiverades med en uppdatering för någon månad sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Förmodligen för att du och alla andra som haft den på false inte uppdaterat webbläsaren. Den aktiverades med en uppdatering för någon månad sedan.

Jag har 141.0 just nu. Den kom väl för bara nån vecka sen?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag kollade just att Firefox var uppdaterad och kollade sedan inställningen. Den var avaktiverad vilket jag alltså inte rört.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Jag kollade just att Firefox var uppdaterad och kollade sedan inställningen. Den var avaktiverad vilket jag alltså inte rört.

Såg att den var aktiverad i min FF också, men har inte märkt några konstigheter med det.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nej. Jag kör med senaste versionen. Har automatiska uppdateringar aktiverat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

På jobbdatorn var det aktiverat men ej här hemma, samma Firefox-version d.v.s senaste.

Jobb-datorn är en LGA1366-maskin med P6T Deluxe och Xeon X5670 så inte nyaste sakerna men den har varit helt symtomfri trots AI-böset (som nu är inaktiverat) och säkert 100 "browser-tabbar" till och från.

Permalänk
Skrivet av Fläskan:

Såg en luftfritös på Netonnet häromdagen med "AI Powered" på lådan..

Den kan säkert räkna ned alldeles själv. 🤣

Permalänk
Medlem

Det går inte att använda någon browser utan få alla dessa funktioner man inte bett om nedtryckta i halsen. Jag kör Edge just nu (har tänkt byta till Firefox men det verkar ju inte bättre där), och varenda gång de släpper en ny mjukvara så har det tillkommit någon funktion eller "AI bar" som man behöver leta för att få bort. Och naturligtvis är Bing tillbaka som sökmotor med jämna mellanrum.

ÄNDRA INTE GREJER JAG INTE BETT OM, SNÄLLA NÅGON!

Permalänk
Medlem

AI-bolaget Perplexity verkar ha lagt bud(34.5 miljarder USD) för att köpa Chrome så lär ju inte bli färre AI-features i Chrome om köpet går igenom.
https://edition.cnn.com/2025/08/12/tech/perplexity-google-chr...

Vi är verkligen i en tid då ingen verkar förstå sig på AI men allt med AI får mängder med investerar pengar och därför kastar man AI på allt för att se vart det fastnar ... jäkligt tröttsamt.

Gällande Mozilla så bytte man nyligen ut delar av ledningen och jag vill minnas att den nya ledningen var jättehypade just gällande AI. När jag kollar bland trådarna i deras forum så ser jag att deras product manager för Firefox Search skrivit "You've told us you want an AI search partner — so we're launching an experiment with Perplexity, an AI-powered answer engine." ... Detta är ju absurt och verklighetsfrånkopplat.

Permalänk
Medlem

FF 141.0.3 och det är satt till "false" utan att jag gjort något. Måste gå på någon slags vitlista...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Totalt feltänk.
Alla proffs ser ut att använda det.

Permalänk
Medlem

Det har varit sjuhundraelva (nästan ) kommentarer i tråden att man har vissa inställingar aktiverade eller inte.

Har ni den här inställningen aktiverad eller inte:

Mozilla kan aktivera saker/ladda ner mindre extensions i/till Firefox om man är med i Firefox Studies, gissar att det även gäller det som tråden gäller.

Permalänk
Medlem

Kan för mitt liv inte förstå varför man måste ha så många flikar att flikgrupper blir nödvändigt.
Duger inte bokmärken längre?
Själv använder jag bara flikar som "att läsa senare", eller möjligen för att öppna länkar från någon av de förbenade evighetsscrollande sidorna.

Permalänk

Intressant utveckling med AI i allt som Firefox, datakraftbehoven lär fortsätta skena iväg och snart i framtiden så förväntar sig folk att alla program på något sätt är smarta. Med smarta menar jag ej nödvändigtvis inte AI, bara att programmen ska fatta vad man vill göra.

Men med denna AI som gör Firefox slö får mig att tänka på lite hur kraven har ökat, pyttelite överdrivet.

År 1995. Vi ska köpa en dator för att gå ut på internet. En 486 DX4 100MHz med 8MB ram bör man ha för bra flyt. Pris över 30 000kr
År 2025. Vi ska köpa en dator för att gå ut på internet. En Threadripper PRO 9995WX med 2TB ram och dubbla Nvidia NVIDIA RTX A800 40GB bör man ha för bra flyt. Pris över 1 000 000 kr.

Även om det är överdrivet så är det sjukt hur kraven stiger. Folk år 1995 skulle aldrig fatta varför t.ex. en Pentium 200MHz var slö för internet i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Fläskan:

Måste vi verkligen ha AI i precis allt?

Man får hoppas att det blir likadant som med 3D i tvn som forcerades. Att det är en gimmick som dör ut och ingen pratar om det mer.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W11

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Det har varit sjuhundraelva (nästan ) kommentarer i tråden att man har vissa inställingar aktiverade eller inte.

Har ni den här inställningen aktiverad eller inte:

<Uppladdad bildlänk>

Mozilla kan aktivera saker/ladda ner mindre extensions i/till Firefox om man är med i Firefox Studies, gissar att det även gäller det som tråden gäller.

Inte just den som är innanför din röda ruta, däremot är "Skicka teknisk data och interaktionsdata till Mozilla" På, men de andra 2 är inte aktiverad, och jag har inte heller ändrat denna inställning så den är avstängd som standard

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Totalt feltänk.
Alla proffs ser ut att använda det.

"ser ut", dessa "proffs" kan ju också vara med i firefox-kulten.

Permalänk
Medlem

Dom får lansera en Firestick™ som accelererar gamla lådor.

* Namntvist pending.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan för mitt liv inte förstå varför man måste ha så många flikar att flikgrupper blir nödvändigt.
Duger inte bokmärken längre?
Själv använder jag bara flikar som "att läsa senare", eller möjligen för att öppna länkar från någon av de förbenade evighetsscrollande sidorna.

Jag använder tabbgrupperna för tabbar relaterade till projekt som kommer bearbetas underdagen och jag har en för min youtube watchlist och en för backlog av kodningsrelaterade nyheter. Flikar i grupperna bearbetas snabbt och fylls på snabbt så jag vill inte bemöda mig med att lägga dom som bokmärke. Bokmärke reserverar jag för mer persistenta länkar som taggas, typ viktiga sidor på jobb eller saker som jag tänker lära mig där jag måste återkomma till exempelvis en tutorial tills jag faktisk lär mig ämnet.