Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jättejobbigt! Han har utplånat nästan hela 2025 för min del.

2025 har inte varit särskilt exceptionellt på något sätt:
https://rikatillsammans.se/historik/sp500/

Visst, han har orsakat viss volatilitet genom sina uttalanden, men i slutändan kommer det vara en minimal blipp i kurvorna över tid. Då är det ett större bekymmer att lågkonjunkturen forsätter bli djupare.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nioreh83:

Nog för att det blev lite skakigt en stund, men SNP 500 är upp 10% sedan årsskiftet, och Nasdaq Composit är upp 12,5%. Båda är på rekordnivåer. Ligger man back på året idag så är det på en själv, panikförsäljningar eller för lite spridning.

SNP 500 och Nasdaq Composite är väl bara USA? Så jag kanske har för mycket spridning isåfall?
Jag ligger på -1.6% sedan årsskiftet, har inte sålt för ett öre.
C:a 60% LF Global, 16% räntefonder, resten lite utspritt (Sverige/Småbolag/Emerging Markets).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nog för att det blev lite skakigt en stund, men SNP 500 är upp 10% sedan årsskiftet, och Nasdaq Composit är upp 12,5%. Båda är på rekordnivåer. Ligger man back på året idag så är det på en själv, panikförsäljningar eller för lite spridning.

Hm jag har inte sålt av något. Har mest fonder där med mesta är i globla fobder med en del usa/eu/asien. Typ länsförsäkringar och avanzas globala.

Visa signatur

Intel Core i5 6300HQ 3.2 GHz - Nvidia GeForce GTX 960M 2GB - Generic DDR4 1x8GB 2133MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Inte i SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det väl att ta i.
Mitt Lysa konto är -1,22% i år och det har inte haft någon försäljning och får väl anses som bra riskspridning.

Mitt Avanza är bättre men det är för att jag nästan bara har försvarsindustri där.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jättejobbigt! Han har utplånat nästan hela 2025 för min del.

(jag har bara fortsatt månadsspara, till och med ökat, tänker att det är rea på fonder/aktier hehe. tas ut om 20-30 år)

<Uppladdad bildlänk>

Det var ganska dåligt, själv tycker jag att 2025 varit ett okej år än så länge.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Det var ganska dåligt, själv tycker jag att 2025 varit ett okej år än så länge.

Det handlar väl delvis vilken risk man har. Jag antar att du undviker globala indexfonder.

Permalänk
Medlem

Finns inga fonder i min portfölj nej. Däremot är jag till 80% investerad till i OMX 30 Sverige. 10% USA, 10% Danmark

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Inte i SEK.

Det är iofs sant att om man tar med valutakurser USD till SEK så är det sämre. Å andra sidan kan man ju inte direkt räkna med att dollarn ska vara över 11 kronor jämt, det är inte hållbart.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Kan inte direkt klaga över året än så länge. Kraftig viktning mot Millicom. Ger ungefär 13 % i direktavkastning årligen. Kan ha skänkts något med senaste tidens kursuppgång. En aktie att hålla fast vid om man bara ser till just direktavkastning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

<Uppladdad bildlänk>

Kan inte direkt klaga över året än så länge. Kraftig viktning mot Millicom. Ger ungefär 13 % i direktavkastning årligen. Kan ha skänkts något med senaste tidens kursuppgång. En aktie att hålla fast vid om man bara ser till just direktavkastning?

De råkar ha det i år, det är inget de har varje år. Mellan 2020 och 2024 delade de inte ut någonting.

Permalänk
Medlem

Nä jag vet för jag har haft aktien i flera år. Det finns dock inget som tyder på att de ska sluta. Snarare tvärtom. Men frågan var inte om den var bra att ha under 2020 till 2024, för det vet jag att den inte var. Frågan var om det är en aktie att hålla fast vid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViXoN:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Jag måste tyvärr medela att jag tagit en stor trumpsmäll i år
Mest indexfonder. Egentligen inget nytt i portföljen.
Känner av att jag är Amerikatung.

Edit: Bjuder på denna. Två sätt att se på det.
Man kan gråta över potentiella vinsten eller njuta av förtjänsten man gjort.
Jag återinvesterade vinsten i globala indexfonder.
Med tanke på resultatet ovan så kan man väl bara säga; Så kan det gå.

Visa signatur

| Intel Core2 Duo E6420 2.13GHz @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Medlem

Mitt år på börsen hittills. 90% amerika, kanske 4-5% Sverige. Ett 20-tal aktier, samt fonder/etf:er jag funderar på att göra mig av med förutom sektorer som är svåra att investera i enskilt. Teknik och energitungt med lite utdelande bas. Svingat om portföljen rätt rejält redan i höst 2024 för "The Trump Trade", lade sedan om till mycket teknik när Nvidia, AMD, Broadcom, TSMC och väldigt mycket med framtiden för sig såg extremt billigt ut.

Visa signatur

I7-4790K - GTX970 - Asus ROG Swift PG278Q >
I7-8700K - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q >
9800x3d - 7900XTX - LG 38WR85QC-W

Permalänk
Medlem

https://open.spotify.com/episode/1c6xTxgmhzCBhjiwf5ggeh?si=Yb...

Thulin är alltid intressant att lyssna på! Alltid bullish 😂

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter att köpa högt och sälja lågt, man måste våga leva lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Jag fortsätter att köpa högt och sälja lågt, man måste våga leva lite!

Tack du gör ovärderlig arbete för aktieägarna!

Visa signatur

Gigabyte X870E | 32GB DDR5 6000M/T CL30 | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D14 | RX 9070XT Pulse | Sound BlasterX AE-5 | RMe 850W