Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Förhandlar du närmare slutet av året så kan du få de ännu billigare. Jag lyckades förhandla till mig 3192kr + 143kr för vinterdäck och tonade rutor på 2500 mil per år för en 2024 XC40/EX40 Single motor Extended Range.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Sjukt bra pris du har fått till, snyggt. För det priset skulle jag överväga att skippa fyrhjulsdrift 😄

Ryms nästan tre sånna i den ID7 vi väntar på.. 😅

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Det börjar bli dags för mig att äntligen byta bil, och det känns som att man borde skaffa sig en elbil, eller åtminstone en hybrid. Men min brf har inga laddstolpar, så jag skulle vara beroende av att ladda på macken/Ica. Nu har jag ju ingen soppa-pump hemma så att åka iväg är ju ingen större skillnad mot nu, men det känns som att en stor del av den ekonomiska vinsten försvinner då eller?

Hur funkar det för er som kör elbil idag utan möjlighet att ladda hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Förhandlar du närmare slutet av året så kan du få de ännu billigare. Jag lyckades förhandla till mig 3192kr + 143kr för vinterdäck och tonade rutor på 2500 mil per år för en 2024 XC40/EX40 Single motor Extended Range.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Inte dåligt. Vilken månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Nu har jag ju ingen soppa-pump hemma så att åka iväg är ju ingen större skillnad mot nu,

Nu beror det såklart på hur långt du kör, men det blir både oftare och längre tid varje gång än att tanka.

Skrivet av Schwalan:

men det känns som att en stor del av den ekonomiska vinsten försvinner då eller?

Ja, du lär landa nånstans kring 7kr/mil (+ abbonemangskostnad) hos t.ex Ionity. Så motsvarande en bil som drar nånstans kring 0,4-0,5l mil. Om du inte har någonstans i närheten där det kanske är lite billigare men långsammare?

Sen finns det såklart andra kostnader som kan vara till elbilens fördel, t.ex avsaknad malus-skatt om du siktar på ny-ny bil. Men även annat såsom värdeminskning som är väldigt svårt att sia om.

Det var en diskussion kring detta några sidor bak, personligen skulle jag inte köra elbil utan möjlighet att ladda hemma då jag tyckte det var osmidigt perioden vi gjorde det i väntan på laddare. Men det finns även dom som tycker det funkar kanon. Tror mycket handlar om hur ofta man faktiskt behöver iväg och ladda och hur mycket omväg det är och om man kan kombinera det med annat

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Nu beror det såklart på hur långt du kör, men det blir både oftare och längre tid varje gång än att tanka.

Ja, du lär landa nånstans kring 7kr/mil (+ abbonemangskostnad) hos t.ex Ionity. Så motsvarande en bil som drar nånstans kring 0,4-0,5l mil. Om du inte har någonstans i närheten där det kanske är lite billigare men långsammare?

Sen finns det såklart andra kostnader som kan vara till elbilens fördel, t.ex avsaknad malus-skatt om du siktar på ny-ny bil. Men även annat såsom värdeminskning som är väldigt svårt att sia om.

Det var en diskussion kring detta några sidor bak, personligen skulle jag inte köra elbil utan möjlighet att ladda hemma då jag tyckte det var osmidigt perioden vi gjorde det i väntan på laddare. Men det finns även dom som tycker det funkar kanon. Tror mycket handlar om hur ofta man faktiskt behöver iväg och ladda och hur mycket omväg det är och om man kan kombinera det med annat

Abonnemangskostnad visste jag inte ens att det var en grej, är det för att kunna använda laddstolparna över huvud taget?

Jag handlar 1-2 gånger i veckan på maxi, det tar väll 15-20 minuter varje gång så jag tänker att det borde räcka. Jag kör inte vansinnigt långa sträckor eftersom jag jobbar mkt hemifrån, Mest lokalt hemma. men periodvis pendlar jag 7 mil om dagen.

Jag får kanske nästla mig in i styrelsen och trycka på lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Abonnemangskostnad visste jag inte ens att det var en grej, är det för att kunna använda laddstolparna över huvud taget?

Oftast inte för att använda öht, men för att få bättre pris. T.ex 5.50kr/kWh utan abb, 3.50kr/kWh med. Månadskostnad på typ 100-150. Lite olika.

Skrivet av Schwalan:

Jag handlar 1-2 gånger i veckan på maxi, det tar väll 15-20 minuter varje gång så jag tänker att det borde räcka. Jag kör inte vansinnigt långa sträckor eftersom jag jobbar mkt hemifrån, Mest lokalt hemma. men periodvis pendlar jag 7 mil om dagen.

Ja om det finns (lediga) snabbladdare där du handlar så är det ju kanon. I många fall är det dock vanliga 11 eller 22kW laddare vid köpcentrum och annat, och då får du inte mycket nytta av 20 min.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Oftast inte för att använda öht, men för att få bättre pris. T.ex 5.50kr/kWh utan abb, 3.50kr/kWh med. Månadskostnad på typ 100-150. Lite olika.

Ja om det finns (lediga) snabbladdare där du handlar så är det ju kanon. I många fall är det dock vanliga 11 eller 22kW laddare vid köpcentrum och annat, och då får du inte mycket nytta av 20 min.

Ja du ser! Det känns ju lite rimligt ändå.

Det finns en hel drös tesla-laddare där och det finns alltid ledigt när jag är där och handlar i alla fall. Vet inte vilken effekt det är på sånna men dom brukar väll vara snabbladdare vad jag har förstått?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Det finns en hel drös tesla-laddare där och det finns alltid ledigt när jag är där och handlar i alla fall. Vet inte vilken effekt det är på sånna men dom brukar väll vara snabbladdare vad jag har förstått?

Yes, det är snabbladdare. Varierar men som minst 150kW (delad effekt på deras tidiga laddare, så 75kW om båset bredvid är upptaget också) Teslas abb kostar 125kr/månad och här är aktuell diff på vår närmsta station:

Lönar sig alltså med abb efter ca 100kWh laddade varje månad om min matte inte är galen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Yes, det är snabbladdare. Varierar men som minst 150kW (delad effekt på deras tidiga laddare, så 75kW om båset bredvid är upptaget också) Teslas abb kostar 125kr/månad och här är aktuell diff på vår närmsta station:

<Uppladdad bildlänk>

Lönar sig alltså med abb efter ca 100kWh laddade varje månad om min matte inte är galen.

Stort tack för det här! Jag ska scrolla bakåt i tråden för att se om jag hittar tidigare diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schwalan:

Skrivet av macmann1:

<Uppladdad bildlänk>

Nja alla tesla-laddare är inte snabbladdare, finns även små wallchargers som det står Tesla på, bl.a. har vi sådana på ett köpcenter i Malmö.

Ser dom ut såhär är det snabbladdare, men är det mindre boxar är det troligen vanliga 11/22 Kw laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nja alla tesla-laddare är inte snabbladdare, finns även små wallchargers som det står Tesla på, bl.a. har vi sådana på ett köpcenter i Malmö.

Ah, sant. Trodde inte det var så vanligt bortsett från hotell och annat. Men det är klart, sitter zaptec go vid ett köpcenter här så varför inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Galet bra deal, vad hade du för hållhake på säljaren?
Kanske får prata med Volvo och se va dem ger för deals

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Ang EX40 erbjudandet så såg jag någon på reddit som fått erbjudande om privatleasing av EX40 Single Motor Extended Range med 2000 mil samt försäkring för 5200kr/månad, det låter som ett väldigt bra pris med tanke på att Volvos från-pris är 5k för 1000 mil per år. Så det finns kanske lite fynd att göra.

Själv hade jag saknat fyrhjulsdriften, men utöver det så är det nog svårslaget om man tycker bilen är OK.

Lite OT men när skulle du ha saknat fyrhjulsdriften?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Lite OT men när skulle du ha saknat fyrhjulsdriften?

Hela tiden på vintern

Såklart inte hela tiden, men du förstår kanske. Jag påstår alltså inte att jag behöver den speciellt ofta, men jag tycker det är mycket trevligare att köra i snö och jävulskap med det och således något jag vill ha och tycker det är värt att betala för. Till en gräns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hela tiden på vintern

Såklart inte hela tiden, men du förstår kanske. Jag påstår alltså inte att jag behöver den speciellt ofta, men jag tycker det är mycket trevligare att köra i snö och jävulskap med det och således något jag vill ha och tycker det är värt att betala för. Till en gräns.

Vid vardagskörning på vintern kommer den till sin rätt framför allt vid is eller packad snö i korsningar där man måste stanna och sedan köra iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rågren:

Vid vardagskörning på vintern kommer den till sin rätt framför allt vid is eller packad snö i korsningar där man måste stanna och sedan köra iväg

Ja det är trevligt att ha i mycket vardagliga situationer också. Halkiga rondeller på vintern är det också ganska skönt att alla hjulen skjuter på. Och även om jag är av åsikten att om man inte kan ta en kurva utan fyrhjulsdrift så kör man för fort oavsett, så är det ändå en trevligare upplevelse med. Enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

När det gäller hybrider är det dock inte så konstigt. Jag skulle aldrig vilja äga en laddhybrid där garantin har gått ut. Många är körda till och från jobb dagligen med två fulla laddcykler per dag. Vi pratar alltså om 4000-6000 laddcykler på 8 år. Och batteriets teoretiska livslängd ligger väl på runt 2000 laddcykler.

Det var väl lite att ta i dagens laddhybrider kommer ju 10mil+ på laddning våran Passat har jag kommit upp 140km på en laddning innan motorn startade. Så skulle nog säga i snitt att han halvt batteri går åt om dagen. Sen så har Laddhybrider ganska stor buffert också från vad jag sett så har även batteri från första generationens laddhybrider med ca 3-5mil räckvidd klarats sig bra men är inte super på läst om det. Såklart att finns några enstaka fall när batteriet har lagt av men ser inte vara så vanligt. Som man kan tro med tanke på hur många laddcykler många av dessa bilar har gått igenom gnom. Finns gått om högmilade laddhybrider om kollar blocket t.ex

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
MSI B650 Gaming Plus WIFI
Crucial Pro OC 32GB DDR5 6400 MHZ
Mobil: Google Pixel 9 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av blitzsnake:

2 fulla laddcykler om dagen låter extremt. Det skulle alltså vara någon som kör 10 mil om dagen. Om året blir det 3640 mil vilket är långt över snittet. Och då skulle bilen ha gått 25-30k mil på 8 år vilket är taxinivå. De allra flesta kör väl ca 1000 mil om året, och då sällan enbart på batteri. I vilket fall så har jag inte läst massa om plug in hybrider med värdelösa batterier. Fördelen är såklart att plug in hybrid har alltid bränslemotorn som backup och batteriehaverier är därför inte synonymt med obrukbar bil. Den fördelen saknar elbil som är helt beroende på batteriet. Kan också argumenteras att en plug in som kört nästan bara på el i åtta år har en skonad och välbevarad bränslemotor med alla dess komponenter.

Inte så säker om att modern laddhybrid kan köras med trasigt batteri bilen är uppbyggd att köra med hjälp av batteriet även när batteriet är "tomt" så dom ganska mycket på el speciellt i lägre hastigheter <50km/h dom fungera alltså som vanlig hybrid fast med större batteri är "el räckvidden" är slut. Många laddhybrider med AWD har elmotor på ena drivaxeln dessutom tvekar på att bilen skulle något bra om batteriet var helt dött på dessa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

Jag har svårt att förstå prisskillnaderna mellan de olika laddstationerna, allt från 3,5 kr/kW upp till nästan 10 kr/kW. Om en bensinmack skulle ta t.ex. 30 kr litern, skulle ingen tanka men för el verkar det som att folk laddar ändå, oavsett pris. Väldigt märkligt.

Ganska självklart att dom gör såhär för tvinga på folk laddnings abonnemang for väl hoppas att EU sätter stop för detta oroligt löjligt samma sak med ska behöva en massa appar vad är fel på en kort automat?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Sänk till en laddcykel om dagen så har du ändå förbrukat över dubbla teoretiska livslängden på 8 år. Eller en laddcykel varannan dag så har du förbrukat 100-150% av densamma.

Sen håller jag inte med om att det är någon trygghet med dubbla drivlinor, tvärt om är det väldigt mycket mer prylar som kan strula. Och en laddhybrid med havererat batteri är inte värd många kronor.

När det gäller slitaget håller jag inte heller med. För några år sen körde jag en Kia Ceed PHEV med 9 kWh stort batteri. 5 mil på pappret men i verkligheten 4 på sommaren och 3 på vintern. Under kalla perioder var bensinmotorn igång hela tiden för att man skulle få värme. Övriga perioder hoppade bensinmotorn in vid omkörning. Kall motor startar alltså på full belastning och stängs därefter av när omkörningen är gjord. Ingen motor mår bra av det.

Nej, elbil eller bensinbil i mitt tycke. Eller en av varje, som jag har.

Om det skulle vara så illa så skulle dom inte ge ut så pass generösa garantier på batterierna på laddhybrider VW har t.ex 8 år/16000mil batteri garanti på deras laddhybrider skulle nästa kunna garantera att dom räknat med batteriet ska klara av minst 2 cyklar om dagen annars skulle dom inte våga ge ut dessa garantier speciellt med tanke på hur snåla dom är deras vanliga nybilsgaranti som bara är på 2 år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har bara lagt märke till en operatör som gör så, och det är OKQ8. och då är det inte alla stationer som har kWh priset på skylten, men de har iaf flera stationer som har det. Håller helt med att det vore grymt om fler gjorde så.

Circle K gör också detta på de flesta av deras mackar som snabb laddning tillgängligt.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 7 9800X3D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urven:

Galet bra deal, vad hade du för hållhake på säljaren?
Kanske får prata med Volvo och se va dem ger för deals

Va bara trevlig och kom närmare bokslut så kan man få bra rabatter. Gå även till tillverkarna återförsäljare och inte en tredje part som billia

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nickhe:

Va bara trevlig och kom närmare bokslut så kan man få bra rabatter. Gå även till tillverkarna återförsäljare och inte en tredje part som billia

När är bokslut? November?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Många missar att de leasing priser som läggs ut är bara försäljarnas förslag, de går alltid att fila ned på olika sätt och taktiker om man så vill.
Är ytligt bekant ekonom som alltid blir förfärad när han hör om leasing "deals" folk gjort då de ofta tydligen är hemska. Han "lurade"(sa att han ville byta bank PGA en ganska obetydlig incident) till sig 0,7% ränta på sin bank(han fick även binda den), var länge sedan jag hörde av han så det lär ha ändrats nu.
Han är rätt hardcore och prutar på allt han kan, även i mat affärer, ju längre kö ju bättre anser han för då brukar de lättare ge med sig för att bli av med han

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Vi leasar idag en KIA Ceed SW PHEV -22. Skall lämna in våran i slutet av Januari. Ser nu att Volvo kör deras EX40 till väldigt bra peng i månaden jämfört med vår KIA med 1500mil/år, 2000/år hos Volvo för 5,5k cirka, Vi betalar 5600 idag för KIA:n.

Hur är EX40 som familjebil? Vi har i dagsläget 2 barn, 3 & 5 år. Planerar väl inom några år med en liten sladdis. Någon som har en EX40 och kan komma med ärlig input?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av fue:

Vi leasar idag en KIA Ceed SW PHEV -22. Skall lämna in våran i slutet av Januari. Ser nu att Volvo kör deras EX40 till väldigt bra peng i månaden jämfört med vår KIA med 1500mil/år, 2000/år hos Volvo för 5,5k cirka, Vi betalar 5600 idag för KIA:n.

Hur är EX40 som familjebil? Vi har i dagsläget 2 barn, 3 & 5 år. Planerar väl inom några år med en liten sladdis. Någon som har en EX40 och kan komma med ärlig input?

Har inte testat bilen men ska gå provsitta idag. Det jag kan säga är att om de ska vara 3 i baksätet så har bilen kardantunnel i mitten, då det är en ICE-bil som är omgjord till EL.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Har inte testat bilen men ska gå provsitta idag. Det jag kan säga är att om de ska vara 3 i baksätet så har bilen kardantunnel i mitten, då det är en ICE-bil som är omgjord till EL.

Ja precis. Det som är det trafiga att de är tunneln där. Tack! Gör gärna det.

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 5 7600 RAM » Kingston DDR5 5200MHz 32GB MOBO » ASUS TUF Gaming B650-Plus GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black PSU » Corsair RM750e 750W

Permalänk
Medlem

Plattformen som XC40/EX40 bygger på utvecklades för olika kombinationer, fossil/hybrid/el, men det medför förstås vissa kompromisser jämfört med en ren elbil.

Vill ändå hävda att det sällan är kardantunnel som är avgörande för hur användbart baksätet är för barnfamiljer med tre barn
Begränsningen brukar vara bredden på baksätet, och det är bara större bilar man kan få in tre barnstolar bak. EX40 är jag osäker på om det går om man inte har några ytterst kompakta stolar.

Har en kompis som har två snurrbara barnstolar bak på EX40 och det får inte plats mer bak, dessa är ganska klumpiga. Kanske att ett litet barn kan klämma sig in men tror de flesta bilkuddar inte passar.

Kanske att man kan sitta utan stol i mitten om man har relativt kompakta stolar, och då är förstås ett platt golv bättre. Om man har stolar med isofix hamnar dessa ganska nära mitten ändå. Som jämförelse går det precis på V70II (som är bredare än EX40) med Axkid Minikid bakåtvänd och Maxicosi Rodifix bältesstol, för en smidig vuxen.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Om det skulle vara så illa så skulle dom inte ge ut så pass generösa garantier på batterierna på laddhybrider VW har t.ex 8 år/16000mil batteri garanti på deras laddhybrider skulle nästa kunna garantera att dom räknat med batteriet ska klara av minst 2 cyklar om dagen annars skulle dom inte våga ge ut dessa garantier speciellt med tanke på hur snåla dom är deras vanliga nybilsgaranti som bara är på 2 år.

Ja, så generösa batterigarantier på laddhybrider är ett vågspel av tillverkarna. Elbilar är jag inte orolig över alls, då dessa i regel har gått extremt långt innan 2000 laddcykler har passerat. Men räkna själv! Jag skulle själv inte vara det minsta bekväm att köpa en bil med så många laddcykler.

En laddhybrid laddas också i väldigt hög utsträckning till 100%. Även om det finns marginaler på toppen så påverkar även detta negativt när det gäller hur många cykler batteriet tål.

När det gäller garantierna som VW och andra lämnar så innebär dessa att batteriet ska ha minst 70% av sin ursprungliga kapacitet kvar i 8 år eller 16.000 mil. Och går det sönder kommer du inte få ett nytt, utan ett likvärdigt begagnat i de allra flesta fall.