Temperaturproblem med RTX 4080 super TUF OC

Permalänk
Medlem

Temperaturproblem med RTX 4080 super TUF OC

"Temperaturproblem efter ett år – vad tycker ni?"

I början var detta kort riktigt kallt – vi snackar runt 45°C på kärnan och 55–65°C hotspot som max. Nu, efter bara ett år, ser jag temperaturer som går upp till 75°C på kärnan och hela 100°C i hotspot… och då snackar vi efter bara 2–3 minuters belastning, med bara 80 % power limit.

Så frågan är – WTF? Har kylpastan verkligen tryckts ut eller torkat så snabbt? Vad hade ni gjort?

Kortet har ju garanti, men jag vet redan att de bara kommer svara med “det är safe till 110°C”. Men ärligt talat – om det fortsätter i den här takten så når jag nog 105°C eller mer om en månad…

Vad har ni för temps nu? Visst, det är lite varmare ute nu än i vintras, men skillnaden är ändå minimal – brukar ha 23–24°C inomhus, nu är det kanske 25–26°C. Det borde inte påverka så här mycket.

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem på mitt Asus tuf 4070ti super, 96-97c på hotspot och högt på gpu med , minns inte exakt va det va där men någonstans mellan 70-80 så jag bytte kylpasta och det hjälpte , den gamla va stenhård och det va knappt något kvar på chipet utan det mesta hade tryckts ut.

Visa signatur

Asus TUF B650 plus wifi - Ryzen 7800x3d - Peerless Assassin - ASUS TUF 4070ti SUPER - 32gb Corsair vengeance 6000Mhz CL30 - Corsair Rmx 850w - Phanteks XT Pro Ultra

Permalänk
Medlem

Ja byt pastan. Det är lika bra.

Det finns ett gammalt ninjatrick du kan göra först om du vill.
Ta ut kortet. Lossa alla skruvar som sitter fast i din pcb. När du spänner dom igen så ser du till att kortet ligger helt plant på bordet så du kan trycka lätt på det medans du spänner skruvarna. Spänn skruvarna runt gpu först.
Ibland är det så lätt att återspänna kylaren hjälper. Men.. det hänger på om kylpastan är ok fortfarande.
Så det där gör du bara om du verkligen vill prova något och inte har pasta hemma.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan ju först testa göra rent kylaren o se vad som händer, mindre bök😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ja byt pastan. Det är lika bra.

Det finns ett gammalt ninjatrick du kan göra först om du vill.
Ta ut kortet. Lossa alla skruvar som sitter fast i din pcb. När du spänner dom igen så ser du till att kortet ligger helt plant på bordet så du kan trycka lätt på det medans du spänner skruvarna. Spänn skruvarna runt gpu först.
Ibland är det så lätt att återspänna kylaren hjälper. Men.. det hänger på om kylpastan är ok fortfarande.
Så det där gör du bara om du verkligen vill prova något och inte har pasta hemma.

Jag beställde hem PTM7950 kommer om 1-2 dagar så får jag testa med en sån, se hur det blir, får testa din trick där, jag gör en uppföljning med några bilder så får vi se hur det blir...

Permalänk
Medlem

Kan någon av er som har 4080 Super köra OCCT med complexity 5 i 1-2min o skicka in sin bild på temps som jag gör nedan. Det jag är intresserad över är fan speed max temp samt max hotspot.

Permalänk
Medlem

OMFG precis byt till PTM även efter först run här är lite bilder och resultat.

Lite bilder på hur det såg ut innan repaste och efter osv...

Permalänk
Medlem

Alltså det är galet svårt nu att få up Temp så jag kan cycla in PTM

Kör fläktarna på 30% max och 5 complexity i OCCT hotspot vägrar gå uppom nåt går den ner nu. DAMN this stuff is good.

Permalänk
Medlem

Satte på detta på CPU:n också 7800x3d först var tempsen ganska dåliga jag började undra om jag har gjort nåt fel, men nu efter 1 vecka så har tempsen gått ner drastiskt, så ni som gör detta på CPU ta inte bort det innan ni låtit lite tid gå

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Kör fläktarna på 30% max och 5 complexity i OCCT hotspot vägrar gå uppom nåt går den ner nu. DAMN this stuff is good.

<Uppladdad bildlänk>

Vad kul att du tyckte den där grejjen från thermal grizzly var bra! Jag hade tänka beställa en likadan till min cpu o testa...

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Vad kul att du tyckte den där grejjen från thermal grizzly var bra! Jag hade tänka beställa en likadan till min cpu o testa...

Nah jag körde med denna
https://www.aliexpress.com/item/1005006035325884.html?spm=a2g...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

OMFG precis byt till PTM även efter först run här är lite bilder och resultat.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Lite bilder på hur det såg ut innan repaste och efter osv...

Det såg ju ut som en galen förbättring.

Det verkar ju inte bättre än att Asus TUF kortet använder nått riktigt jävla skit till kylpasta.
Så jävla dåligt på en 4080 TUF produkt. Noll kvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

<Uppladdad bildlänk>

Det ser väl dock ut som att GPUn throttlar ner sig 300+ MHz , och volten inte ligger nära max? Det kanske förklarar "förbättringen" lite? Om inte, grattis till en lyckad operation!

Annars, var det smidigt att byta pastan på just din RTX 4080 Super TUF OC? Jag har just den modellen själv. Dock rätt ok temps, så tänker lite så "if it ain't broken, don't fix it" hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Det ser väl dock ut som att GPUn throttlar ner sig 300+ MHz , och volten inte ligger nära max? Det kanske förklarar "förbättringen" lite? Om inte, grattis till en lyckad operation!

Annars, var det smidigt att byta pastan på just din RTX 4080 Super TUF OC? Jag har just den modellen själv. Dock rätt ok temps, så tänker lite så "if it ain't broken, don't fix it" hehe.

Alla kort går på knäna i klock med complexity 5 i OCCT, du får inte några boost clocks direkt hehe. Men annars kör mina kort på ungefär 2900–3000 MHz i spel som Battlefield 6 på max med 99 % GPU-användning. Alltså, har du bra temperaturer redan så rör inget så klart.

Men så var det för mig för ungefär ett år sedan tempsen var bra. Sedan började — hotspot-temperaturen öka typ 10°C varje månad. Till slut såg jag 105°C i hotspot, då var det bara att ta tag i det. Det var inte direkt svårt, dessa kort verkar vara gjorda för att kunna öppnas enkelt.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en fläkt stod stilla på första bilden, den rapporterar iaf 0 rpm 🤔

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Ser ut som en fläkt stod stilla på första bilden, den rapporterar iaf 0 rpm 🤔

Haha, nej, du ser ju lasten på bilden med röda staplar. Jag stängde av och visade bara max – tro mig, inget stod still när det väl snurrade. På första bilden lät det som en helikopter. På de andra bilderna med PTM så har jag låst fläkten på 30% vilket var minimum för att man skall försöka bränna in den och det är fan svårt att komma upp i temps med den på.

Permalänk
Medlem

Men täcker den hela coren eller vad säger man ? har du beställt exakt denna eller ?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Air Mini , ASRock B850 Riptide , R7 9800X3D , Kingston Fury Beast 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen4 1TB , Kingston Fury Renegade NVMe SSD Gen 2TB , ASUS Rog Strix 1000W Platinum , Chieftec 240mm AIO , Razer Huntsman v3 Pro mini , Lamzu Maya 4k wireless , WALLHACK SkyPAD-004 , Logitech PRO X Wireless Lightspeed , Gigabyte AUROS FO32U2P OLED 4K 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Men täcker den hela coren eller vad säger man ? har du beställt exakt denna eller ?

Ja och det blir mycket över så oroa dig inte ;). 50x31x0.25

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Ja och det blir mycket över så oroa dig inte ;). 50x31x0.25

Men om ex har en am5 och ett rtx 5090, då täcker det väll inte ? eller finns det någon längre variant ? Nu hade jag ju bara tänk att ta processorn först... och sen se, när det är dags för det på gpu om det äns blir om några år...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

Men om ex har en am5 och ett rtx 5090, då täcker det väll inte ? eller finns det någon längre variant ? Nu hade jag ju bara tänk att ta processorn först... och sen se, när det är dags för det på gpu om det äns blir om några år...

jag köpte 2 st och då körde jag en 7800x3d samt 4080 super men 5090 chip jag vet ej hur stor den är

tittar jag på bilden här på 5090 ser den inte enorm ut i alla fall ögonmotad tror den ligger på någonstas runt 2cm runt 2.5cm x 3cm 3.5cm därmot hade jag för mig att alla 5090 hade redan PTM installerade kan ha fel där

Permalänk
Skrivet av 3rk0:

Alla kort går på knäna i klock med complexity 5 i OCCT, du får inte några boost clocks direkt hehe. Men annars kör mina kort på ungefär 2900–3000 MHz i spel som Battlefield 6 på max med 99 % GPU-användning. Alltså, har du bra temperaturer redan så rör inget så klart.

Men så var det för mig för ungefär ett år sedan tempsen var bra. Sedan började — hotspot-temperaturen öka typ 10°C varje månad. Till slut såg jag 105°C i hotspot, då var det bara att ta tag i det. Det var inte direkt svårt, dessa kort verkar vara gjorda för att kunna öppnas enkelt.

Jag får en känsla av att ju mer krävande spel som använder gpun till max torkar ut pasta snabbare än om man kör lättare eller inte använder kortet så mycket.

Någon får gärna motbevisa mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

jag köpte 2 st och då körde jag en 7800x3d samt 4080 super men 5090 chip jag vet ej hur stor den är

tittar jag på bilden här på 5090 ser den inte enorm ut i alla fall ögonmotad tror den ligger på någonstas runt 2cm runt 2.5cm x 3cm 3.5cm därmot hade jag för mig att alla 5090 hade redan PTM installerade kan ha fel där
https://tpucdn.com/gpu-specs/images-new/b/12021-pcb-front-large.jpg

AM5 33 x 33 mm, och ett RTX 5090 är 44 x 37 mm frågan är om dom räcker... Ok så du tror alla 5090 har PTM installerat ? var har du läst det ? på techpowerup ? Nej jag tror inte att dom har det, för om man kollar bilderna på olika rtx 5090 så kan man se kladdet av kylpastan.. men founder edition har nått annat, det kommer jag inte på vad det heter, men nånting med silver... som leder stöm.. jag minns ej vad det heter

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olofbo1:

AM5 33 x 33 mm, och ett RTX 5090 är 44 x 37 mm frågan är om dom räcker... Ok så du tror alla 5090 har PTM installerat ? var har du läst det ? på techpowerup ? Nej jag tror inte att dom har det, för om man kollar bilderna på olika rtx 5090 så kan man se kladdet av kylpastan.. men founder edition har nått annat, det kommer jag inte på vad det heter, men nånting med silver... som leder stöm.. jag minns ej vad det heter

5090 Founders har flytande metall sen så beror det lite på vilket 5090 partner kort det är. Finns nog dom som har PTM och jag tror Asus Astral har LM med.

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Flytande metall har alltid skrämt mig – jag har aldrig vågat testa eftersom jag hela tiden tänker på risken att det kan rinna ut. Tycker det är jobbigt att känna mig obekväm med sånt. PTM är ju egentligen inte så långt ifrån i prestanda och känns betydligt säkrare.

Att öppna ett 5090 skulle dock få mina händer att skaka av rädsla för att paja något, även fast jag har öppnat en hel del grafikkort tidigare. Men att ge sig på ett kort som kostar 30 papp känns lite väl riskabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rk0:

Flytande metall har alltid skrämt mig – jag har aldrig vågat testa eftersom jag hela tiden tänker på risken att det kan rinna ut. Tycker det är jobbigt att känna mig obekväm med sånt. PTM är ju egentligen inte så långt ifrån i prestanda och känns betydligt säkrare.

Att öppna ett 5090 skulle dock få mina händer att skaka av rädsla för att paja något, även fast jag har öppnat en hel del grafikkort tidigare. Men att ge sig på ett kort som kostar 30 papp känns lite väl riskabelt.

Ja, när jag applicerade LM på mitt 4090 så va det ganska nervigt. Vettigaste hade ju varit nått PTM men jag hade bestämt mig för å testa så det fick bli det. Första försöken så landade några stänk utanför så fick bada kortet i isopropanol. Kan lungt säga att jag ALLDRIG kommer göra det igen 😂

Visa signatur

7800x3d [co -25], TG direct die, 64 Gb Corsair DDR5 [6000 MHz, 30-36-36] Gigabyte X670E Aorus Master, Asus Rog 4090 OC [+255 core, +1650 men] Watercool Heatkiller V & Ultra finplate med LM, 2 EK-Quantum Surface X360M + 1 EK-Quantum Surface X240M med Phanteks T30, Alphacool res & D5.

Permalänk
Medlem

Alltså det är sjukt lätt att du tappar en bit någon annan stans som du gjort där. lätt o kolla på youtube videos där folk gör det som alltid visar att det lyckas, men när man gör det själv ush ;).