Väldigt billigt mobilabonnemang vad bör man rekommendera?

Permalänk
Medlem

Väldigt billigt mobilabonnemang vad bör man rekommendera?

Försöker hjälpa en vän med mobilabonnemang.

Hon har blivit sjuk därav behöver hon kraftigt dra ner på utgifterna hon har redan flyttat till billigare boende samt sålt bilen var ingen bil med stort värde 15k varje krona gör skillnad just nu som är skillnad i äta sig mätt en dag eller inte.

budgeten är 100:- för ett abonnemang första fokus på fria samtal och sms andra fokus så mycket surf som det går att klämma in i ett så billigt abonnemang.
Själv har jag bara lyckas hitta Bredband2 3GB med fria samtal och sms/mms för 85:- mån eller 5GB hos Hallon via Partner för 98:- mån 9:- de 5 första månaderna eller kontantkort hos Hallon med 1GB för 49:- eller 4GB för 99:- samt Comviq Fastpris mini 200 samtalsminuter och 2000sms/mms samt 3GB surf 99:-
Telenor kontantkort 2GB fria samtal och sms för 99:- var sjätte laddning gratis vilket blir 82,5:- per mån utslaget på 12mån.

Personligen av de jag hittat tycker jag Bredband2 för 85:- verkar bäst de går i Telenors nät vilket borgar för okej mottagning.
Hon kan komma billigare undan med Hallon 1GB för 49:- men är då Tres nät vilket jag personligen tycker funkar sådär på vissa platser och det även i Stockholm.

Eller har ni några andra billiga förslag?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

I denna situation gäller det att inte vara lojal.
Kör på bästa erbjudanden från en leverantör och byt sedan till nästa leverantörs erbjudande.
Kontrollera noga så att det inte är bindningstid bara.

Hade börjat med hallon 5 GB.

Permalänk
Hedersmedlem

Med det Leyer säger i åtanke så har väl Fello 4 månader för 25 :-/månad på alla sina abonnemang, utan bindningstid.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Fello helt klart, extremt nöjd!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem

Jag hör vad ni säger har själv Fello och är extremt nöjd.
Men försöker hitta något som långsiktigt kan fungera under denna period för henne vilket troligen kanske ändå lutar åt Hallon som @Leyer är inne på dessutom får hon 9:- under 5mån initialt kan jue tex byta till kontantkort sen för 49:- dock 1GB surf eller behålla för 98:- med 5GB surf.
Eventuellt hoppa runt men vet inte om hon orkar hålla på allt för mycket med det.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U

Permalänk
Medlem

Titta på detta erbjudande om det kan passa:

https://www.gotanet.se/fallensdagar/

Permalänk

Mest prisvärt är nog Lyca 99kr/mån för 120GB/mån så länge man behåller abonnemanget och inte missar någon automatisk betalning, då återgår det till ordinarie pris. Man kan spara två månaders surf (dvs 240GB). Nackdelarna är att MMS inte funkar och data/samtal går via utlandet. Lyca använder Telenors nät om jag förstått det rätt.

https://www.lycamobile.se/sv/bundle/lyca-fast-pris-120gb-bf/

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag stod i samma val. Tog bredband2 då det var absolut billigast.

Jag önskar dock gå ett steg längre och hitta något som har 0GB, det enda jag är intresserad av är samtal och SMS.

Tyvärr verkar det inte finnas nån leverantör som är sugen på en sån tjänst?

Jag gissar på att den ”stora” kostnaden är att ha en ”anslutning” i systemet, en enhet som ska ligga uppkopplad. Dom där 3GB data är nog obefintligt i det stora hela.

Mao, att stryka 3GB till 0GB för bredband2 (Telenors nät) skulle ju förmodligen inte leda till att dom är villiga att sälja mig tjänsten för 29:- månad.

Känns ändå förbannat surt att pröjsa 12*89:- per år bara för att kunna ringa. (Har fri data via jobbet i samma mobil med dual sim. Kan/vill inte porters in mitt privata nummer)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Mest prisvärt är nog Lyca 99kr/mån för 120GB/mån så länge man behåller abonnemanget och inte missar någon automatisk betalning, då återgår det till ordinarie pris. Man kan spara två månaders surf (dvs 240GB). Nackdelarna är att MMS inte funkar och data/samtal går via utlandet. Lyca använder Telenors nät om jag förstått det rätt.

Ruggigt bra pris - men vad innebär det att data/samtal går genom utlandet? Scrollade snabbt genom sidan du länkade utan att hitta någon vettig information.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Ruggigt bra pris - men vad innebär det att data/samtal går genom utlandet? Scrollade snabbt genom sidan du länkade utan att hitta någon vettig information.

Borsett från integritetsfrågor så mest att svarstiden Kan vara rätt hög och man kan få utlandskopplingston vid samtal har jag läst, men inte provat det själv. Sök lite på forumet och på swedroid så kan du läsa mer.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Titta på detta erbjudande om det kan passa:

https://www.gotanet.se/fallensdagar/

Såg ut som ok erbjudande blir 50tim prat men hon har nu varit tydlig med att hon vill ha fria samtal och sms/mms för att alltid kunna ringa och sms:a utan att det uppstår extra kostnader.

Jo bra erbjudande men drar du över dessa 120GB så kostar det 99öre per MB vilket blir ca 1000:- på 1GB.
För om jag förstod det hela rätt så slutar inte surfen bara fungera men kan ha fel.

Skrivet av BasseBaba:

Jag stod i samma val. Tog bredband2 då det var absolut billigast.

Jag önskar dock gå ett steg längre och hitta något som har 0GB, det enda jag är intresserad av är samtal och SMS.

Tyvärr verkar det inte finnas nån leverantör som är sugen på en sån tjänst?

Jag gissar på att den ”stora” kostnaden är att ha en ”anslutning” i systemet, en enhet som ska ligga uppkopplad. Dom där 3GB data är nog obefintligt i det stora hela.

Mao, att stryka 3GB till 0GB för bredband2 (Telenors nät) skulle ju förmodligen inte leda till att dom är villiga att sälja mig tjänsten för 29:- månad.

Känns ändå förbannat surt att pröjsa 12*89:- per år bara för att kunna ringa. (Har fri data via jobbet i samma mobil med dual sim. Kan/vill inte porters in mitt privata nummer)

Närmaste du kommer är nog Hallon 1GB kontantkort för 49:- dock Tre:s nät.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Strunta i erbjudanden och se endast på vad ordinarie priset är.Hallon är väl ok,brukar väl ha bra täckning i tätorter.

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Såg ut som ok erbjudande blir 50tim prat men hon har nu varit tydlig med att hon vill ha fria samtal och sms/mms för att alltid kunna ringa och sms:a utan att det uppstår extra kostnader.

Jo bra erbjudande men drar du över dessa 120GB så kostar det 99öre per MB vilket blir ca 1000:- på 1GB.
För om jag förstod det hela rätt så slutar inte surfen bara fungera men kan ha fel.

På Android kan man ju spärra internet efter att man har gått över en viss gräns om man vill.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Om du kör på hallon så försök kolla om hon kan få extra rabatt.
Tex så har de 55+ rabatt: https://www.hallon.se/mobilabonnemang/over-55
10% rabatt om man är med i hyresgästföreningen: https://www.hyresgastforeningen.se/formaner/nationella/hallon...
Liknande via coop: https://www.coop.se/medlem/partnererbjudanden/hallon/

Kan finnas även via fackförbund, föreningar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Strunta i erbjudanden och se endast på vad ordinarie priset är.Hallon är väl ok,brukar väl ha bra täckning i tätorter.

Instämmer men bra om hon initialt kan utnyttja ett erbjudande och sen få ett bra pris.

På Android kan man ju spärra internet efter att man har gått över en viss gräns om man vill.

Stämmer förvisso. Hon säger själv att hon vill ha en enkel support med antingen chatt eller kunna ringa.
Hon var in och kollade på Lyca men tyckte det verkade rörigt.

Skrivet av dust79:

Om du kör på hallon så försök kolla om hon kan få extra rabatt.
Tex så har de 55+ rabatt: https://www.hallon.se/mobilabonnemang/over-55
10% rabatt om man är med i hyresgästföreningen: https://www.hyresgastforeningen.se/formaner/nationella/hallon...
Liknande via coop: https://www.coop.se/medlem/partnererbjudanden/hallon/

Kan finnas även via fackförbund, föreningar osv.

Hon är inte 55+ så det går inte.
Dock så får hon 10% rabatt via en Partner länk för facket så 5GB för 98:- istället för 109:- med inledande 5mån för 9:-

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Grabben_83a:

Instämmer men bra om hon initialt kan utnyttja ett erbjudande och sen få ett bra pris.

Stämmer förvisso. Hon säger själv att hon vill ha en enkel support med antingen chatt eller kunna ringa.
Hon var in och kollade på Lyca men tyckte det verkade rörigt.

Hon är inte 55+ så det går inte.
Dock så får hon 10% rabatt via en Partner länk för facket så 5GB för 98:- istället för 109:- med inledande 5mån för 9:-

Absolut, supporten är nog sämre hos Lyca, men de har ett nummer man kan ringa. Men vill man ha mycket surf så är det ganska oslagbart.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Måste man inte själv hålla på och fylla på det sen varje månad? Eller kan man lägga nån sorts automatisk förnyelse?
Orkar inte själv hålla koll på att fylla på varje månad, då får det vara värt 85:-.

För övrigt suger TRE rejäl pung japp! Var ute på sveigesemester i sommar. Första gången man behövde sin 5G. På 4/5 ställen vi var hade jag noll (0) täckning med TRE. Totalt pinsamt, borde vara olagligt.

Permalänk

Har inga bre förslag ytterligare, men ett tips. Kolla täckningskartor för de olika operatörerna där hon bor eller vistas mycket och se till att det är hyfsad täckning där hon bor med det abonnemang ni väljer. Hur fria samtal man än har hjälper det inte om man inte kan använda det.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Skrivet av HappySatan:

Borsett från integritetsfrågor så mest att svarstiden Kan vara rätt hög och man kan få utlandskopplingston vid samtal har jag läst, men inte provat det själv. Sök lite på forumet och på swedroid så kan du läsa mer.

Jag vet inte vad det är för lösning riktigt, har inte personlig erfarenhet men har läst lite om det och det verkar fungera lite "konstigt".

Det verkar ju inte vara någon traditionell "virtuell operatör"-lösning, även om de uppenbart har något slags samarbete med en svensk operatör.
Av allt jag läst att döma verkar det ju inte vara ett svenskt abonnemang utan snarare ett utländskt abonnemang med svenskt nummer, där tjänsten faktiskt snurrar utomlands primärt. (Operatören är Brittisk-Srilankansk)

Citat ur en annan tråd:

Skrivet av nu1mlock:

Jag lutar åt att inte portera mitt nummer och att använda ångerrätten för dotterns SIM-kort då det inte har levererats ännu.

Det som gör mig (väldigt) skeptiskt är följande:

• Morsan säger att kopplingstonen låter "annorlunda" så troligen är det en utländsk kopplingston hon hör.

• Samtalskvalitet är sämre. Från början märkte jag ingen tydlig skillnad, men när morsan ringer så är det numera märkbart sämre kvalitet.

• Ingen kopplingston går fram när jag har ringt morsan, hennes man eller min dotter. Det är bara tyst hela vägen fram till att dom svarar eller tills telefonsvararen går igång. Har inte ringt någon annan under ledigheterna.

• Datatrafik routas genom utlandet, i mitt fall Frankrike. När jag skulle registrera ett konto hos Volkswagen för en bil så skannade jag QR-koden i bilen men så hamnade jag på den franska sidan. Detta händer väl typ bara första gången när man inte har några cookies, men är ändå störande.

Sen är det förstås saker som inte betyder jättemycket för mig personligen, men kan vara viktiga för andra:

• Inget stöd för MMS.

• Inget stöd för WiFi-samtal.

• All datatrafik går via utlandet, vilket resulterar i högre latens.

• SIM-kortet inaktiveras om man inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms under en 90-dagarsperiod.

• Telefonnumret raderas permanent om man inte ringer minst ett samtal eller skickar minst ett sms under en 120-dagarsperiod.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Absolut, supporten är nog sämre hos Lyca, men de har ett nummer man kan ringa. Men vill man ha mycket surf så är det ganska oslagbart.

Försökte tidigare idag chatta med supporten men kom aldrig till någon människa trots att jag skrev till ai boten chatta kundservice provade även chatta kundtjänst men de fattade den inte.
Tämligen undermålig chatbot.

Skrivet av BasseBaba:

Måste man inte själv hålla på och fylla på det sen varje månad? Eller kan man lägga nån sorts automatisk förnyelse?
Orkar inte själv hålla koll på att fylla på varje månad, då får det vara värt 85:-.

För övrigt suger TRE rejäl pung japp! Var ute på sveigesemester i sommar. Första gången man behövde sin 5G. På 4/5 ställen vi var hade jag noll (0) täckning med TRE. Totalt pinsamt, borde vara olagligt.

Vet faktiskt inte har inte haft Hallon själv om det går att sätta den tanka kontantkort automatiskt däremot går det tanka Telenor kontantkort automatiskt då bjuder de även på var 6 laddning då kan man få fria samtal och sms för 82,5:- för 2GB surf annars är priset 99:- per månad.
Jag har haft Chilimobils abonnemang som går i Tres nät jag var inte så nöjd mot slutet då jag var på många platser där de helt saknade täckning.

Skrivet av gaminggirl:

Har inga bre förslag ytterligare, men ett tips. Kolla täckningskartor för de olika operatörerna där hon bor eller vistas mycket och se till att det är hyfsad täckning där hon bor med det abonnemang ni väljer. Hur fria samtal man än har hjälper det inte om man inte kan använda det.

Har nu kollat med henne och en del platser mot tres täcknings karta och tror inte vi kan gå på Tre / Hallon som alternativ längre.

Så lutar nog åt antingen Telenor kontantkort och sätta automatiskt betalning och få var sjätte tankning gratis alternativ Bredband 2 3GB abonnemang för 85:- har nu kollat hon brukar bara använda ca 1-2GB per månad så tar vi 3GB alternativet så har hon lite marginal.

Tror det blir enklast då både Telenor och Bredband2 har ok kundservice om hon mot förmodan skulle behöva komma i kontakt med dem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vimla har fria samtal, fria sms/mms och 5gb surf för 120:-, men surf som inte används sparas även. Går i Telenors nät.

Även 50% rabatt i 4 månader (och en miljon GB surf, lär inte sparas utan är gäller enbart under dessa 4 månader).

§ 9 - MOD
Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Beroende på användarmönster kan det vara bättre att dela upp data / telefoni. Data kan även användas för telefonerande via diverse protokoll, som Signal mfl om frekventa kontakter kan tänka sig använda detsamma. Med litet vanligt telebehov kan man då tex använd kontantkort för just det, med kanske rentav så lite som en hundring per år. Medan man ändå kan ha hyfsat rejält med data för en rimlig kostnad.

Kräver såklart en nalle med dubbla sim. Men det har la merparten numera förutom iPhones. Vilket man naturligtvis inte ska ha ändå om det ska sparas.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint