Bazzite - Tråden om operativsystemet för folk som spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Frågan var inte huruvida det är tekniskt sett möjligt att implementera anticheat i linux, utan om det går att köra battlefield 6 med anticheat i linux. Vilket är 100% omöjligt.

Sen är jag tveksam till om det faktiskt är tekniskt möjligt att implementera anticheat med access till ring 0 i Linux? Här får någon med bättre insyn i linux-kärnan gärna fylla i.

Du skrev "Det gäller i princip alla multiplayer-spel som använder kernel anticheat. " och det är inte sant och det var det jag reagerade på. Runt 40% av alla spel med anticheat fungerar under linux.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Skrivet av neohamster:

Windowsanvändare sen Win95/NT4 här.
Har fuskat med Linux och BSD till och från under åren men aldrig fastnat.
Har kört Bazzite (KDE) som daily driver i 6-7 veckor, helnöjd! Vill inte tillbaka till Windows 11.
Hade HDMI 2.1 fungerat med AMD kort i Linux så hade Windows åkt ut från HTPCn också.

Jag kör alla spel från Steam, WoW var lite meckigt att få liv i men jag kanske borde installerat det via lutris istället för att installera launchern från Steam.

Poe2 går bättre nu än i Windows på min maskin, Rust fungerar utmärkt men jag måste spela på en server som har stängt av anti cheat, Optiscaler fungerar som i Windows.
Kan rekommendera att installera GE-Proton, iaf som ett alternativ, då detta har gett mig bättre resultat än Proton och Proton experimental i de spel jag spelar.

De emulatorer jag använder för gamla konsolspel fungerar utan några konstigheter.

Jag kan sakna inställningarna i AMD Adrenalin men det är ingen dealbreaker.
HDR var inte helt solklart men nu fungerar det, Windows implementering är knappast fantastisk den heller.

Det känns lite som Windows var förr innan det vart en hög av reklam, tjatiga meddelanden och datainsamling.
Nu har jag ett gäng Windowsmaskiner tillgängliga så behöver jag använda det så byter jag bara dator.

Kul och välkommen har liknande upplevelser

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [Powercolor 9070XT Reaper] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W][Philips Evnia 34M2C8600 + 2x Dell 2715H 27"] OS: Bazzite OS
*🎮 Ps5 PRO Digital Edition
*📱 Galaxy S25 Ultra | 🎧B&W px s3|
*📺LG Oled CX48
*Noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Är ju knappast ett gaming OS när inte BF, cod, valorant och pubg fungerar pga av deras anti-fusk xD

Det är ju knappast ett spel när det kräver djupare access till din dator än vad KGB skulle kräva. Det är ett spionprogram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av neohamster:

Hade HDMI 2.1 fungerat med AMD kort i Linux så hade Windows åkt ut från HTPCn också.

Det går att lösa med ett DP -> HDMI 2.1 adapter, då får man HDR och 120Hz mm att fungera, det som adaptrarna ännu inte stöder är VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Finns ganska mycket som inte fungerar eller fungerar sämre. Fick nyligen nergradera en Ubuntu dist från wayland till X11, men är lite av ett specialfall. Spela in skärmen är också vanligt problem, som jobbas på (borde i alla fixas till över tid).

Vad var det som inte funkade i waylan som funkar i X11 för dig?

Jag spelar in med OBS studio på en av mina 4 skärmar med kde wayland, helt utan problem. Jag har visserligen ett AMD-grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Du skrev "Det gäller i princip alla multiplayer-spel som använder kernel anticheat. " och det är inte sant och det var det jag reagerade på. Runt 40% av alla spel med anticheat fungerar under linux.

Jag hävdar att de anticheat som fungerar med Linux inte har kernel-access, utan bara går i userspace. Ett exempel är Easy anti-cheat.

Men visst, kan omformulera det såhär: Majoriteten av multiplayer-spel med anticheat fungerar inte under Linux, och av de som kör anti-cheat på kernel-nivå är det försvinnande få om ens några som gör det under Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Best_Bob:

Samma här. ☺
Jag kör också Nobara.
Det funkar out of the box och det är just vad jag behöver , eftersom jag inte kan Linux alls ☺

Mycket fungerar out of the box men skulle inte våga påstå att allt gör det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Oftast kan man hotspotta med usb-kabel från mobilen för att få internet till burken utan drivisar (eller sladda fram en sladd tillfälligt för att få in drivisarna) (om det finns drivisar till ens specifika hårdvara)

Ja, gjorde mig äntligen mödan att dra fram en kabel bara (sitter på 5G ute i skogen med kass mottagning så har inte vart så värt med kabel från router innan), nämnde det bara för att det som sagt blev ovanligt bökig installation

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag hävdar att de anticheat som fungerar med Linux inte har kernel-access, utan bara går i userspace. Ett exempel är Easy anti-cheat.

Men visst, kan omformulera det såhär: Majoriteten av multiplayer-spel med anticheat fungerar inte under Linux, och av de som kör anti-cheat på kernel-nivå är det försvinnande få om ens några som gör det under Linux.

Helldivers 2 fungerar utmärkt och det kör kernel level anticheat. De flesta EAC-spelen fungerar. Alla Denuvospelen i listan på https://areweanticheatyet.com fungerar. Det handlar om vilja från utvecklaren och inget annat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kastade ut Windows helt och hållet nyligen och en av toppkandidaterna var Bazzite. Nu blev det inte Bazzite då jag har bekanta som kör diverse Arch-distros som är villiga att vara tech support när jag oundvikligen får något att explodera. Men Bazzite känns som ett utmärkt val om spel är viktigt och man vill ta det där första steget bort från Windows utan att bli överväldigad av allt nytt som ofta kommer med att börja använda ett OS man inte är van vid.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Helldivers 2 fungerar utmärkt och det kör kernel level anticheat. De flesta EAC-spelen fungerar. Alla Denuvospelen i listan på https://areweanticheatyet.com fungerar. Det handlar om vilja från utvecklaren och inget annat.

Inte i linux, en tråd om ämnet här:

https://forum.manjaro.org/t/are-kernel-level-anti-cheat-like-...

Mycket riktigt så funkar det endast eftersom utvecklaren går med på att anti-cheat inte behöver köra i kerneln på linux. Det är kanske heller inte speciellt relevant i Helldivers 2 eftersom det inte är ett kompetitivt spel, så de har väl insett att fuskare inte spelar så stor roll just i det spelet.

Sen spelar det ingen roll om det är utvecklaren eller högre makter som bestämt att det inte går. Faktum är att linux-gamers missar majoriteten av alla multiplayer-spel med anticheat, och det finns i dagsläget inget man kan göra åt det. Trist, men en dealbreaker för många, vilket är varför man inte bara ska vifta bort det i diskussioner om Linux för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

Jag var intresserad av Bazzite, tills jag fick nys om CachyOS (Arch-baserat). Om man inte ska köra Bazzite-deck utan desktop, samt är villig att lära sig ett och annat, så skulle jag nog rekommendera CachyOS före

Samma här, CachyOS +1

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
+ Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24GB + NVLink, 191GB ECC RAM
+ HP Zbook Fury 16 G11 Workstation, i9-14900HX, RTX 5000 16GB Ada-Gen, 128GB RAM

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Om du kör Wayland (istället för X11) så kan du ha fractional scaling på skärmen, så du kan öka skalningen med typ 1.2 för att få 20% större på skärm.

De går som sagt men märkte de åt rejält med prestanda över tid. Nuvarande lösning fungerar, när Wayland inte är alternativ än för den dist jag kör.

Skrivet av VinterSolen:

Vad var det som inte funkade i waylan som funkar i X11 för dig?

Jag spelar in med OBS studio på en av mina 4 skärmar med kde wayland, helt utan problem. Jag har visserligen ett AMD-grafikkort.

Behövde få igång fjärr skrivbord på en dator.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Mycket riktigt så funkar det endast eftersom utvecklaren går med på att anti-cheat inte behöver köra i kerneln på linux. Det är kanske heller inte speciellt relevant i Helldivers 2 eftersom det inte är ett kompetitivt spel, så de har väl insett att fuskare inte spelar så stor roll just i det spelet.

Sen spelar det ingen roll om det är utvecklaren eller högre makter som bestämt att det inte går. Faktum är att linux-gamers missar majoriteten av alla multiplayer-spel med anticheat, och det finns i dagsläget inget man kan göra åt det. Trist, men en dealbreaker för många, vilket är varför man inte bara ska vifta bort det i diskussioner om Linux för gaming.

Vifta bort ska man väl inte men jag tycker att det är sundare att se på problemet från andra hållet. Antifusk i kärnan är ett otyg som Windows-användare inte heller borde acceptera. Tidigare sågs det som en fördel för Mac OS och Linux att de inte var drabbade av lika många virus som Windows. När man pratar gaming blir det plötsligt en nackdel.

Permalänk
Medlem

Tänker testa Bazzite av nyfikenhet nån gång i framtiden. Kör Cachyos i dual boot vilket fungerar förvånansvärt bra.
Bara BattlEye och liknande anticheat kvar som behöver lösas.
Det går åt rätt håll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ger mig in i Bazzite nu! Får se hur det här går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Behövde få igång fjärr skrivbord på en dator.

Till/Från?

Permalänk
Medlem

Gick över sedan 23 Maj i år efter att ha lackat ur på instabil drivruter på windows. Kör Bazzite GNOME på min primära dator hemma och tycker det funkar kanon inte ens behov av att dualboota. Har inte stött på problem med att OS känns för nerlåst. Finns mycket lösningar för att få program att fungera i en immutable. Blev Gnome för att de har bra ingeration med mina Online konton samt HDR stöd out of the box.

Lagt till OpenLinkHub för att ersätta iCUE från corsair
Samt OneDrive för att synka Filer

CoPilot har varit en bra stöd källa för att felsöka eller hitta lösningar på problem jag stött på längs vägen.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Skrivet av VinterSolen:

Till/Från?

Till enheten, från hade inte varit samma problem.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hur fungerar Wine för oss som laddar ner spel?

Permalänk
Skrivet av guest6936:

Hur fungerar Wine för oss som laddar ner spel?

Det är oftast bara att klicka på exe:n så startar den via Wine.

Fast jag rekomendrar små sandlådor i form av "Wine prefixes".

Dold text
Permalänk
Medlem

Bazzite = Fedora + saker. Det är en bootbar container, vilket betyder att man kan göra det mesta med den container. Jag tycker Bazzite inkluderar alldeles för mycket, och deras Github är super rörig att förstå sig på det har blivit så stort.

Jag vill inte ha 1/5 del av vad dom inkluderar, men jag gillar stenhårt det nya sättet att leverera operativsystem på. Så jag använder samma teknologi som Bazzite gör, just nu är det Ublue's Github template/actions sen gör jag min egen image, jag tar en silverblue image och förenklat kan man säga att med silverblue image, ublue's template, så kan du med valfri texthanterare installera/ta bort proram eller ändra vad du vill i en "containerfile" och så fort du är färdig bygger Github din image åt dig som du sen kan "bootc switch" till i alla Fedora atomic desktops.

Visa signatur

Operativsystem: En bootbar Linux-container baserad på Fedora Kinoite som byggs av Github actions och kontrolleras av bootc på host! ---> github.com/sleepyoh/divine-desktop

Permalänk
Sötast
Skrivet av urban22:

Skrivet av urban22:

Frågan var inte huruvida det är tekniskt sett möjligt att implementera anticheat i linux, utan om det går att köra battlefield 6 med anticheat i linux. Vilket är 100% omöjligt.

Sen är jag tveksam till om det faktiskt är tekniskt möjligt att implementera anticheat med access till ring 0 i Linux? Här får någon med bättre insyn i linux-kärnan gärna fylla i.

Att ge en utomstående entitet tillgång till ring 0 till kerneln på sin egen dator är inget annat än sinnessjukt.
Det ger företaget, eller de personer och entiteter som har kontrollen över mjukvaran 100% access till hela din dator. All hårdvara, all mjukvara, allting. Och trots att de får 100% kontroll (mer kontroll än vad du själv har på din dator) så kan de inte stoppa fusken.

Så vad är då motivatorn till att ge bort den helt?

Gamern är en lite försiktig kille, han installerar sitt antivirus, kör sina malwarebytes, lär ut morsan å farsan om risken att surfa på ryska sidor och att man bör vara källkritisk. Sen så blir han lite sugen, startar sin dator som kör t.ex league of legends.

Då har mjukvaran som är igång på hans och alla andra gamers datorer öppnat datorn, varenda byte är frilagt, ner på drivrutin och hårdvarunivå.

De som skapat fusken, och till de personer, myndigheter, företag etc som de säljer eller hyr tekniken/tillgången till har alltså fullständig access till alla maskiner som har dessa mjukvaror.

Alla filer, alla keystrokes, all trafik över nätverket, innan den krypteras för att skicka via vpn... obegränsad och fullständig tillgång... för att få skjuta lite folk online. Snacka om göra en deal with the devil.

Åter igen, produkten är alltid du. Därför ser man inte kernel anticheat på linux än.......

Permalänk

En relevant tråd för mig!

Jag kör sen för ungefär ett år sedan speldatorn helt och hållet på Linux och har den i vardagsrummet kopplad till TVn. Har känt flera gånger att det är lite av en nischad kombo och det har varit en del saker jag har fått fixa längs vägen. Jag provade först Linux Mint som alla säger ska vara så problemfritt, men jag hade mycket krångel med tex. trådlösa spelkontroller via bluetooth och USB. Allt det funkade i stort sett direkt out of the box när jag provade Bazzite, precis som drivrutinerna till Nvidia som var lite krångliga innan.

Saker jag tror är ok nu men som jag fått kämpa lite med är tex. att när datorn varit i viloläge mer än nån dag så blir det som att den stängs av och det tar lång tid att starta.

Det har också varit problem med att starta upp datorn från viloläge med Xbox-kontrollen, ibland blir den aktiv men ger ingen input förräns jag drar ut och stoppar in usb-dongeln igen. Men, man kanske inte kan förvänta sig att en 10 år gammal kontroll ska funka perfekt

Överlag är jag väldigt nöjd för mitt usecase, och hade jag haft grafikkort från AMD hade jag nog testat "Steam Deck mode" (alternativt om versionen för Nvidia får en stable release). Jag startar dock upp Steam i big picture mode när datorn startar så det är liknande, men man får såklart inte samma "suspend" som en Steam Deck har så man kan pausa och återuppta spelet från precis samma ögonblick senare.

Permalänk
Medlem

Hade lämnat Windows om det inte vore för att det ibland händer att jag spelar League. Men det blir färre och färre tillfällen så det börjar luta åt att gå över till Linux snart, eller en dual boot iaf

Permalänk
Medlem

Har ett litet utrymme ledigt på min Linux-SSD, så jag tänkte prova det häringa Bazzite
Efter ett par dagar med felmeddelande i installationen, med båda ISO-filerna. På 3 olika Ventoy, både på SSD och snurrdisk i 2,5"-chassi. Så läser jag i installationsguiden:

Fedora........

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Att ge en utomstående entitet tillgång till ring 0 till kerneln på sin egen dator är inget annat än sinnessjukt.
Det ger företaget, eller de personer och entiteter som har kontrollen över mjukvaran 100% access till hela din dator. All hårdvara, all mjukvara, allting. Och trots att de får 100% kontroll (mer kontroll än vad du själv har på din dator) så kan de inte stoppa fusken.

Så vad är då motivatorn till att ge bort den helt?
....
De som skapat fusken, och till de personer, myndigheter, företag etc som de säljer eller hyr tekniken/tillgången till har alltså fullständig access till alla maskiner som har dessa mjukvaror.
....
Åter igen, produkten är alltid du. Därför ser man inte kernel anticheat på linux än.......

Håller helt med... sen krävs det inte på konsoler heller så vilket har ungefär samma andel folk som fuskar.

eller "de novo" som äter prestanda eller orskar stabilitete problem.... suck...

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Sötast
Skrivet av mrTLU:

Har ett litet utrymme ledigt på min Linux-SSD, så jag tänkte prova det häringa Bazzite
Efter ett par dagar med felmeddelande i installationen, med båda ISO-filerna. På 3 olika Ventoy, både på SSD och snurrdisk i 2,5"-chassi. Så läser jag i installationsguiden: <Uppladdad bildlänk>

Fedora........

Det kan vara för att ventoy eventuellt är spyware/värre. Ventoy använder blobs som inte är öppen källkod, kan innehålla precis vad som helst och det gör många oroliga. Jag valde att sluta använda Ventoy. Den eventuella skadan möjlig om man är attackerad redan innan installationen av OS är enorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

För att man inte skall godta att anticheat ligger i kerneln till att börja med. Inget företag behöver mer rättigheter i mitt system än vad jag har själv. Hade jag kört Windows hade de inte fått röra mitt system.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad kommer först?
GTA6 eller Sweclockers börjar med prestandasiffror i SteamOS/annan lämplig dist?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX