Permalänk
Medlem

Fiberleverantör routing peering

Hej!

Jag bor i Vänersborg och söker en fiberleverantör med så låg ping som möjligt till servrarna i Frankfurt (Europa). Jag har testat Bahnhof, men de routar trafiken genom Stockholm innan den går vidare till Frankfurt, vilket ger mig onödigt hög latency.

(Globalconnect är markägare/statsnät)

Jag överväger nu Telia (AS3301) och Allente, Därför undrar jag:

Frågor till er som kör med Telia eller Allente:

1. Routas er trafik ut mot Europa via Göteborg eller Stockholm?

Jag vill att trafiken går Vänersborg → Göteborg → Frankfurt (t.ex. DE-CIX).

Om den istället går via Stockholm → Frankfurt tappar jag värdefulla ms i ping.

Vill hitta en leverantör som inte går via sthlm.

2. Vet ni om Telia använder Arelion (AS1299) som transit/backbone?

Arelion verkar ha extremt bra peering direkt till Frankfurt/DE-CIX från Göteborg.

Finns det någon traceroute som bekräftar detta?

Ringt leverantörerna men ingen kan bekräfta mina frågor. Inga vanliga frågor för kundtjänst och de får man ju förstå. Vänder mig till er proffs.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ja, Telia 3301 använder 1299 som sin transit. Arelion var tidigare Telia IC (internalional carrier).

Du kan använda t.ex bgp.he.net för att se vilken peering som finns uppsatt för olika AS och hur de hänger ihop.

Du kan också luska ut vilken väg trafik går genom att titta på vilka noder traceroute hoppar genom. Telia bgp looking glass kan hjälpa dig ännu mer då du kan tracerouta från deras noder på utvalda ställen.

Telia har historiskt varit väldigt väl-peerade, tack vare sin direktanslutning till 1299. Jag tror det är svårt för Allente att mäta sig där.

Visa signatur

CCNP
FCSS

Permalänk
Medlem

Har du något IP man kan testa mot?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Medlem

Du kan kolla på https://www.peeringdb.com/
Där kan du se vilka peering punkter en viss isp har.

Hittar du inte isp i listan kan du säker söka fram den här och få asn numret https://bgp.he.net/

De bör ge dig ett hum om hur en viss isp skickar sin trafik.

Telia skickar troligen via Arelion i Stockholm och sen vidare ut om de inte tar vägen via Danmark Köpenhamn och vidare för dig

Troligen antingen Vänersborg --> Stockholm --> Frankfurt
Eller Vänersborg --> Köpenhamn --> Frankfurt

Fast de peerar också med Göteborgs Kommun enligt bgp.he.net

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Telia-IC/Arelion har precis som de kallar det själv, ett globalt backbone. De tar sig runt hela världen på egen maskin. Våglängder över hela världen, ibland hela vägen. Telia har såklart noder i alla betydande städer.

Svagheten ligger i att stadsnäten/nätägarna ofta föredrar ha EN överlämingspunkt mellan Nätägare-ISP, vilket ofta blir Stockholm eller så. De tycker de blir för jobbigt att ha överlämning både i Malmö, Stockholm och Göteborg, även om det är närmre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Telia-IC/Arelion har precis som de kallar det själv, ett globalt backbone. De tar sig runt hela världen på egen maskin. Våglängder över hela världen, ibland hela vägen. Telia har såklart noder i alla betydande städer.

Svagheten ligger i att stadsnäten/nätägarna ofta föredrar ha EN överlämingspunkt mellan Nätägare-ISP, vilket ofta blir Stockholm eller så. De tycker de blir för jobbigt att ha överlämning både i Malmö, Stockholm och Göteborg, även om det är närmre.

Telia har inget med Arelion att göra längre. Den biten är såld. Nu köper de bara transit från dem som alla andra såvitt jag vet.

Bra beskrivning generellt dock. Vissa av stadsnäten lämnar över på flera platser i Sverige tycker jag mig ha sett, men det rör sig fortfarande om ett fåtal platser, varav ingen nödvändigtvis är särskilt nära slutkundens geografiska plats, så samma problematik som du tar upp kvarstår.

Sedan kommer ju mycket av trafiken överlämnas mellan ISP:er direkt istället för att gå via upstream/transit. Var detta sker beror på var de har gemensamma överlämningspunkter (går att se på PeeringDB) samt i vilka av dessa de valt att peera med varandra.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q