Permalänk

Höja Mikrofonen?

Hej

Undrar om någon har något tips för att höja ljudet som min mikrofon plockar upp och förmedlas via discord?
Jag har satt discords egna volymkontroller på 200%, mina vänner har mig på 200%, jag har i windows egna volymkontroller toppat den, i discord har jag även avaktiverat brusreducering som gör att mikrofonen lättare plockar upp ljud, detta gör dock att det plockar upp alla ljud från omgivningen samt väldigt ofta att mina vänner hör mig andas i micken.

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan använda en mikrofonförstärkare men det är inget man brukar ha till enkla mikrofoner för de blir ganska dyra.
Vad är det för mikrofon och är du äker på att den är rätt inkopplad och hel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man kan använda en mikrofonförstärkare men det är inget man brukar ha till enkla mikrofoner för de blir ganska dyra.
Vad är det för mikrofon och är du äker på att den är rätt inkopplad och hel ?

Aa okej, föredrar ju om de skulle finnas någon mjukvara etc som skulle fungera men kanske är orimligt att tro att det finns?
Det är en steelseries arctic 7 wireless, den kopplas in med usb dongel, jag har programvaran installerad och även den är toppad kan tilläggas

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem

Jag är osäker om man kan höja ännu mer i mjukvara om allt annat redan är max.

Går det att ha mikrofonen närmre munnen? (inte kollat hur headsetet ser ut).
Känner du någon annan med likadant headset och har den samma problem?

En mikrofonförstärkare kommer göra stor skillnad, men om du har USB-headset fungerar det ju inte.
Jag gick från att köra min modmic direkt i mitt gamla Asus ljudkort (D2X) och fick ha det på 100% utan micboost och ändå låta lågt, till att köra i mitt externa ljudkort och fick då köra med en XLR -> 3.5mm adapter. Det gjorde stor skillnad, nu har jag 80% i datorn och använder typ 40% max på ljudkortet, innan det blir för högt.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem

Har inte lurarna, och ber om ursäkt om du redan läst allt detta, men jag gjorde i alla fall en googling, med diverse olika typer av problem/lösningar som resultat.

https://www.reddit.com/r/steelseries/s/untUJw8bAh

https://www.reddit.com/r/steelseries/s/WRgMNALhkF

Tog även en skärmdump från ett av svaren, udda, men kanske faktiskt kan vara lösningen?