Stor dataförlust, 20år av data borta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mnja, kan inte säga att jag haft något speciellt problem med usb-diskar. De kan dock vara lynniga med skriv- och läshastigheter och är inte speciellt snabba från första början. Men det är där automationen kommer in i bilden. På somrarna backupar jag över 25Mbit internet, d.v.s ungefär 1/40 av skrivhastigheten på en modern usb-disk. Man får upp 250GB per dygn och skulle jag på något sätt producera mer än så kommer den ju bara tuffa vidare även nästa dygn.

Men det är knattrigt och jävligt så min står som sagt i garaget.
Men även där är det ju en prisfråga. 4tb SSD (eller hur mycket data du nu faktiskt behöver spara) är ju oftast ingen fantasisumma i alla fall.

Nej! Den ska vara på 24/7/365. Man ska aldrig ta en backup, den ska vara automatisk och fullständigt foolproof, annars kommer man vara slö och inte göra det. Dessutom så är man troligtvis minst intresserad av att ta en backup när man tar som flest bilder, som på semestern eller julafton.

Sen vill man vill att sakerna ska fungera och en 15 år gammal dator är tveksam på många sätt. Dels har det hänt extremt mycket på 15 år så en Rpi4 är oftast många gånger snabbare än alla förutom de fetaste (och varmaste) C2Duo. Drar datorn 50-100 watt (inte ovanligt på en så gammal dator, i idle!) så kostar det 500-1000kr per år att ha den på. Så redan efter ett par år så kunde man sparat pengar på en modern produkt med garantier.

1) Problemet med USB-diskar är väl att man sällan vet vad man får - det kan vara riktigt billigt mög innanför skalet, från samtliga märken. (Har öppnat några WD och Seagate och kollat.) När garantin oftast är 2 år kontra 5 år på samtliga ens någorlunda seriösa NAS/Enterprise-diskar (som faktiskt inte är så dyra i sammanhanget) blir det också lite tveksamt.

2) SSD har sina problem, som nog nämnts/insinuerats i tråden tidigare - en SSD kan rasa helt utan förvarning, där sannolikheten att få tillbaka data landar på ungefär noll. Har själv varit med om det ett par gånger (Ibas Ontrack ville för något år sen på en Corsair MP600-disk ha 20 000kr i räddningsförsök, med uppskattat <10% chans att få tillbaka någon data - en disk som låg på 97% hälsa/TBW innan den tvärdog, hade alltid gått svalt och snällt) och skulle aldrig rekommendera att lagra kritisk data på en SSD. På flera speglade, möjligtvis. Men då börjar kostnaden springa iväg ordentligt också. En annan nackdel är att du bra mycket snabbare tappar data utan ström än på en mekanisk disk.

3) Mindre frekventa offline-backuper har sin plats, men jag håller med om att de definitivt inte bör vara *istället* för en automatisk backup av något slag.

Permalänk
Medlem

Det här med Rasberry Pie är intressant.
Ogillar ojud så man kanske kunde haft en stående i garaget med inkopplade usb diskar, som gör backup via nätverket, säg 1g i veckan. Uppvärmt och isolerat garage.

Helst ska den ju dock kunna göra img filer av systemet osv.

Får kolla på om det vore en rimlig lösning i framtiden

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ogillar ojud så man kanske kunde haft en stående i garaget med inkopplade usb diskar, som gör backup via nätverket, säg 1g i veckan. Uppvärmt och isolerat garage.

Det finns (i sammanhanget) rätt billiga backupprogram som gör bra inkrementella sådana, så det inte behöver bli gigantiska filstorlekar även om man kör frekventa backuper. Kör själv Macrium, men det är synd att de verkar ha tagit bort möjligheten att köpa en livstidslicens för hemanvändare. :/ Prenumeration är det som gäller numera.

Tycker ändå deras lösning var lätt att konfigurera, erbjöd bra funktionalitet och är lagom hands-off så man slipper tänka på det allt för mycket. Men det finns så klart andra alternativ också, och man behöver inte låsa fast sig för mycket vid ett heller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pskjonte:

Om den ändå är igång skulle jag rekommendera mycket oftare än 1 gång per vecka. Jag kör två gånger per dag, det märks knappt av.

Jag kör Macrium Reflect till att ta image av C: två gånger per dag (tar 1 minut då den bara tar med ändringarna), Duplicati för versionerade backups, och FreeFileSync + ZFS med snapshots. Det sistnämnda är en mer avancerad lösning dock.
Alla körs alltså två gånger per dag.
Allt detta synkroniseras sedan till en annan dator på annan fysisk plats varje natt.

Tyvärr så har Macrium ändrat så att man bara kan köpa subscription-modell av Reflect nu, så det kostar drygt 40 euro per år. Jag kör vidare på min gamla licens som var engångskostnad.
Det kanske finns andra program som gör samma sak lika bra, dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om den ändå är igång skulle jag rekommendera mycket oftare än 1 gång per vecka. Jag kör två gånger per dag, det märks knappt av.

Jag kör Macrium Reflect till att ta image av C: två gånger per dag (tar 1 minut då den bara tar med ändringarna), Duplicati för versionerade backups, och FreeFileSync + ZFS med snapshots. Det sistnämnda är en mer avancerad lösning dock.
Alla körs alltså två gånger per dag.
Allt detta synkroniseras sedan till en annan dator på annan fysisk plats varje natt.

Tyvärr så har Macrium ändrat så att man bara kan köpa subscription-modell av Reflect nu, så det kostar drygt 40 euro per år. Jag kör vidare på min gamla licens som var engångskostnad.
Det kanske finns andra program som gör samma sak lika bra, dock.

Great minds think alike. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

1) När garantin oftast är 2 år kontra 5 år på samtliga ens någorlunda seriösa NAS/Enterprise-diskar (som faktiskt inte är så dyra i sammanhanget) blir det också lite tveksamt

Jag räknar kallt med att tillverkarnas ekonomer noga vägt utpris mot reklamationerna och sedan strösslat lite extra pengar över 'enterprise' för att det segmentet bryr sig mer om exempelvis prestanda och arbetstid än vad jag gör i det här sammanhanget. Jag är alltså övertygad om att exempelvis icke-pro Ironwolf är mest prisvärt i snitt.

Ha också i åtanke att man oftast tjänar på att köpa en "lagom stor" disk som man räknar med att växa ur efter typ 5 år eftersom lagring (historiskt, det här börjar bli lite tveksamt..) rasar i pris och ökar i prestanda med tiden. Så att prylarna går sönder med några års mellanrum är mindre intressant eftersom det är en av flera backuper.

Syftar du på mitt exempel med raspberry pi där USB är den enda lagringen så får du också komma ihåg att RPI också är billigt mög, men det är svårt att komma under 6000kr på annat sätt. Det är inte varianten jag kör själv eller rekommenderar

Skrivet av Pettson88:

2)[...]en SSD kan rasa helt utan förvarning[...]med uppskattat <10% chans att få tillbaka någon data

Om man behöver datarädda sin backuplösning så har man satt upp sin backuplösning fel. Man har flera kopior och oavsett vilken kopia som exploderar så ska man inte bli av med någonting.
Tillgänglighet (som man nog helst löser med raid) är bara relevant på första backupmålet, där dina klienter skickar in sin data eftersom varje dag det är nere är en dag som du bara har en enda kopia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Ogillar ojud så man kanske kunde haft en stående i garaget med inkopplade usb diskar, som gör backup via nätverket, säg 1g i veckan.

Alla riktiga backupmjukvaror erbjuder inkrementella backuper, så du behöver bara skicka över det som flyttat på sig sedan senast. Det är oftast väldigt lite. Jag kör kontinuerlig synk från exempelvis min mobil till min NAS hemma och därifrån en backup i timmen remote.

Skrivet av pskjonte:

Uppvärmt och isolerat garage.

På tal om det jag skrev om elkostnad förut. Jag har eluppvärmt garage så det är lite win/win att köra prylarna där ute för mig. Är det så för dig också kan en begagnad kontorsdator (som någon innan tipsade om) vara mycket mer intressant eftersom elförbrukningen blir sekundär. Går att hitta 3-5 år gamla, små smidiga datorer för ungefär samma pris som RPi och du får oftast mycket mer för pengarna. Spana in t.ex. facebook marketplace där kommunanställda IT-jobbare ofta verkar ha gamla klienter till salu, även om risken för häleri är högre än noll..

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Nej, detta gäller alltså gamla diskar. Jag skulle säga att tom diskar från 1990 talet är för moderna. Skulle säga att man måste gå tillbaka till disk från 1970-80 talet för att det ska vara praktiskt möjligt få tillbaka något användbart data efter en överskrivning.

Har jag påstått något annat? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Dåså har jag funderat lite igen 😅och kommer lägga upp det på följande vis till att börja med.
Inget är perfekt, men med en begränsad budget (precis köpt hus), så får detta duga tills vidare.

1. Min PC
-1TB, M2- för systemet/installerade spel
-2TB, M2- Arkiv, bilder/filmer/musik m.m

2. Backup i datorn, automatiskt (Iperius Backup)
-1TB, M2- Bilder primärt
-500GB,M2 -Bilder primärt

3. Backup på USB disk (köpt ny, 3.5tums)
-4TB HDD - All data hit. Kommer förvaras på annat ställe så småningom, och ordna automatisk backup.

4. Backup, Onedrive
-100GB, för bilder, dokument.

Under tiden fortsätter jag scanna mina diskar efter möjlighet att återställa, tagit en paus då jag inväntar min nya USB disk så jag kan göra img filer att arbeta ifrån, tack för det tipset.

Samtidigt har jag en visdomstand som ska dras på fredag och en bil på skadeverkstad. Hösten börjar bra! 😅

Tack för alla svar, uppdaterar inom kort 😃

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jag räknar kallt med att tillverkarnas ekonomer noga vägt utpris mot reklamationerna och sedan strösslat lite extra pengar över 'enterprise' för att det segmentet bryr sig mer om exempelvis prestanda och arbetstid än vad jag gör i det här sammanhanget. Jag är alltså övertygad om att exempelvis icke-pro Ironwolf är mest prisvärt i snitt.

Ha också i åtanke att man oftast tjänar på att köpa en "lagom stor" disk som man räknar med att växa ur efter typ 5 år eftersom lagring (historiskt, det här börjar bli lite tveksamt..) rasar i pris och ökar i prestanda med tiden. Så att prylarna går sönder med några års mellanrum är mindre intressant eftersom det är en av flera backuper.

Syftar du på mitt exempel med raspberry pi där USB är den enda lagringen så får du också komma ihåg att RPI också är billigt mög, men det är svårt att komma under 6000kr på annat sätt. Det är inte varianten jag kör själv eller rekommenderar

Om man behöver datarädda sin backuplösning så har man satt upp sin backuplösning fel. Man har flera kopior och oavsett vilken kopia som exploderar så ska man inte bli av med någonting.
Tillgänglighet (som man nog helst löser med raid) är bara relevant på första backupmålet, där dina klienter skickar in sin data eftersom varje dag det är nere är en dag som du bara har en enda kopia.

Fair points. Samtidigt gäller det väl att komma ihåg att det också finns många anledningar till att användare X väljer lösning Y (budget, kunskap, tid/ork/energi, etc.). Att vi sitter och diskuterar vad som är rätt och inte blir lite skevt. Personligen köper jag Enterprise-diskar från olika tillverkare till dator (Toshiba MG09 atm), NAS1 (Seagate Exos) och NAS2 (WD Gold), för att minska riskfaktorn med att en tillverkare/serie har problem. Men det är inte något för alla.

Hoppas TS hittar något som passar just denne, så mycket säkerhet som möjligt för dennes användningsscenario och plånbok.

Skrivet av pskjonte:

Dåså har jag funderat lite igen 😅och kommer lägga upp det på följande vis till att börja med.
Inget är perfekt, men med en begränsad budget (precis köpt hus), så får detta duga tills vidare.

1. Min PC
-1TB, M2- för systemet/installerade spel
-2TB, M2- Arkiv, bilder/filmer/musik m.m

2. Backup i datorn, automatiskt (Iperius Backup)
-1TB, M2- Bilder primärt
-500GB,M2 -Bilder primärt

3. Backup på USB disk (köpt ny, 3.5tums)
-4TB HDD - All data hit. Kommer förvaras på annat ställe så småningom, och ordna automatisk backup.

4. Backup, Onedrive
-100GB, för bilder, dokument.

Under tiden fortsätter jag scanna mina diskar efter möjlighet att återställa, tagit en paus då jag inväntar min nya USB disk så jag kan göra img filer att arbeta ifrån, tack för det tipset.

Samtidigt har jag en visdomstand som ska dras på fredag och en bil på skadeverkstad. Hösten börjar bra! 😅

Tack för alla svar, uppdaterar inom kort 😃

Lycka till, hoppas lösningen håller bra i framtiden!
Det där med backup och arkivering kan vara en djungel. ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Har jag påstått något annat? 🤔

Skulle nog vara kommentar till inlägget du kommenterade ser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mnja, kan inte säga att jag haft något speciellt problem med usb-diskar. De kan dock vara lynniga med skriv- och läshastigheter och är inte speciellt snabba från första början. Men det är där automationen kommer in i bilden. På somrarna backupar jag över 25Mbit internet, d.v.s ungefär 1/40 av skrivhastigheten på en modern usb-disk. Man får upp 250GB per dygn och skulle jag på något sätt producera mer än så kommer den ju bara tuffa vidare även nästa dygn.

Men det är knattrigt och jävligt så min står som sagt i garaget.
Men även där är det ju en prisfråga. 4tb SSD (eller hur mycket data du nu faktiskt behöver spara) är ju oftast ingen fantasisumma i alla fall.

Nej! Den ska vara på 24/7/365. Man ska aldrig ta en backup, den ska vara automatisk och fullständigt foolproof, annars kommer man vara slö och inte göra det. Dessutom så är man troligtvis minst intresserad av att ta en backup när man tar som flest bilder, som på semestern eller julafton.

Sen vill man vill att sakerna ska fungera och en 15 år gammal dator är tveksam på många sätt. Dels har det hänt extremt mycket på 15 år så en Rpi4 är oftast många gånger snabbare än alla förutom de fetaste (och varmaste) C2Duo. Drar datorn 50-100 watt (inte ovanligt på en så gammal dator, i idle!) så kostar det 500-1000kr per år att ha den på. Så redan efter ett par år så kunde man sparat pengar på en modern produkt med garantier.

Vill man skydda sig mot tex åska så är det olämpligt att back-up datorn är på hela tiden.
Sen ska det vara versionerad backup annars om man får in ett kryptovirus så kommer den automatiska backupen skrivas över med de krypterade filerna.

Automatiskt är bra men då gäller det att ha koll på att den funkar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Vill man skydda sig mot tex åska så är det olämpligt att back-up datorn är på hela tiden.
Sen ska det vara versionerad backup annars om man får in ett kryptovirus så kommer den automatiska backupen skrivas över med de krypterade filerna.

Automatiskt är bra men då gäller det att ha koll på att den funkar också.

Äsch, "bara" att köpa rejäl UPS, se till att ha versionerad/segmenterad *och* inkrementell backup, samt en offline som uppdateras med jämna mellanrum o.s.v. o.s.v. o.s.v. 😅

Som det diskuterats lite, det går ju att spåra iväg helt vansinnigt vad gäller budget, ambition, kunskap/tid/energi/ork - någonstans måste det ju bli rimligt för var och en.

Permalänk
Medlem

Så här ser filerna ut i "Disk Drill"

Verkar kanske som jag kan få tillbaka några delar av rar filerna, de andra verkar vara "empty file", så antar att de ligger på den andra disken...

Kan tillägga att jag lyckades öppna de RAR-arkiven som innehöll data!
Det resulterade i kort från 2007-2009 återställda, inte alla men en stor del.

Så glad att jag lyckades få tillbaka några %, kanske 10% av allt, men ändå en viktig del
Köpte Disk Drill, vilket kostade ca 1000kr, vilket var värt pengarna tycker jag.

Så glad just nu!
Tack för allt stöd och förståelse

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja det här med Microsofts dynamic disk spanning-funktion är en enda röra, inget som bör rådas någon att använda sig utav.

Det Microsoft gör med detta upplägg är att den skapar en filallokeringstabell som sprids över båda diskarna. Därefter så skrivs data sekventiellt till diskarna, dvs den skriver bara data till en disk tills att den är full, då börjar den skriva på nästa disk i den dynamiska volymen. Men filallokeringstabellen är däremot sprid över båda så om en disk försvinner så återstår endast halva metadatan och volymen flaggas som inkomplett/korrupt.

Det finns dock en silver lining i misären, och det är att du åtminstone bör kunna återställa alla RAR-filer som låg på den första disken, sånär som på eventuell fil som spillde över på den andra hårddisken när den första blev full. Program såsom Photorec, R-Studio eller GetDataBack bör kunna identifiera och pussla ihop RAR-filerna då de har lättigenkännbar header (hex 52 61 72 21).

Det finns förstås en risk att fragmentering och omskrivning av filer under resans gång har inneburit att de har hamnat som delar på båda diskarna och då blir det förstås väldigt krångligt att få ut något av dem då du får korrupta rar-filer med svarta luckor som resultat.

Lärdomen man kan dra från detta, är att spanning- och striping-volymer bör undvikas när man lagrar data man är rädd om. Spegling är vägen att gå, antingen ren disk-spegling eller olika lösningar för att synka ut filerna på flera datorer/lagringsytor. Eller bara skaffa en NAS som sköter det hela åt dig. Jag kör Synology Active Backup for Business för att ta dagliga incremental-backup:er på alla mina datorer, på så vis kan jag backa en dator eller återställa till ny hårdvara och bibehålla Windows-installation med alla spelsparningar och allt utan att behöva lägga ett par dagar på att återställa alla spel och program, skippa onödigt arbete och istället köra på som vanligt, spela och ha skoj.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD