Mnja, kan inte säga att jag haft något speciellt problem med usb-diskar. De kan dock vara lynniga med skriv- och läshastigheter och är inte speciellt snabba från första början. Men det är där automationen kommer in i bilden. På somrarna backupar jag över 25Mbit internet, d.v.s ungefär 1/40 av skrivhastigheten på en modern usb-disk. Man får upp 250GB per dygn och skulle jag på något sätt producera mer än så kommer den ju bara tuffa vidare även nästa dygn.
Men det är knattrigt och jävligt så min står som sagt i garaget.
Men även där är det ju en prisfråga. 4tb SSD (eller hur mycket data du nu faktiskt behöver spara) är ju oftast ingen fantasisumma i alla fall.
Nej! Den ska vara på 24/7/365. Man ska aldrig ta en backup, den ska vara automatisk och fullständigt foolproof, annars kommer man vara slö och inte göra det. Dessutom så är man troligtvis minst intresserad av att ta en backup när man tar som flest bilder, som på semestern eller julafton.
Sen vill man vill att sakerna ska fungera och en 15 år gammal dator är tveksam på många sätt. Dels har det hänt extremt mycket på 15 år så en Rpi4 är oftast många gånger snabbare än alla förutom de fetaste (och varmaste) C2Duo. Drar datorn 50-100 watt (inte ovanligt på en så gammal dator, i idle!) så kostar det 500-1000kr per år att ha den på. Så redan efter ett par år så kunde man sparat pengar på en modern produkt med garantier.
1) Problemet med USB-diskar är väl att man sällan vet vad man får - det kan vara riktigt billigt mög innanför skalet, från samtliga märken. (Har öppnat några WD och Seagate och kollat.) När garantin oftast är 2 år kontra 5 år på samtliga ens någorlunda seriösa NAS/Enterprise-diskar (som faktiskt inte är så dyra i sammanhanget) blir det också lite tveksamt.
2) SSD har sina problem, som nog nämnts/insinuerats i tråden tidigare - en SSD kan rasa helt utan förvarning, där sannolikheten att få tillbaka data landar på ungefär noll. Har själv varit med om det ett par gånger (Ibas Ontrack ville för något år sen på en Corsair MP600-disk ha 20 000kr i räddningsförsök, med uppskattat <10% chans att få tillbaka någon data - en disk som låg på 97% hälsa/TBW innan den tvärdog, hade alltid gått svalt och snällt) och skulle aldrig rekommendera att lagra kritisk data på en SSD. På flera speglade, möjligtvis. Men då börjar kostnaden springa iväg ordentligt också. En annan nackdel är att du bra mycket snabbare tappar data utan ström än på en mekanisk disk.
3) Mindre frekventa offline-backuper har sin plats, men jag håller med om att de definitivt inte bör vara *istället* för en automatisk backup av något slag.