Permalänk
Medlem

Minns även tiden i skolans datorsal, där de sprillans nya datorerna råkade ut för nån märklig bug...
Kan det varit något pojkstreck, där någon lagt in att autostarta detta kommandot tro?

C:\Con\Con

Fungerade rätt bra på LAN över nätverket med har jag för mig
\\maskin-namn\c\con\con

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Windows 95 i all ära men ska man sätta ihop en klassisk PC är det Windows 98SE som gäller.

Permalänk
Medlem

Sämsta OSet ever back then. Kraschade för mig hela tiden efter några veckor på den tiden fick man hela tiden ta hela datorn till affären för det var så instabilt... värdelöst för sin tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Haha samma här, good times är fortfarande en bra låt och har åldrats väl.

Glöm inte Weezer med "Buddy Holly"! Klassisk låt och video. 😀

Bandet hade ingen aning om att skivbolaget gjort den dealen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Sämsta OSet ever back then. Kraschade för mig hela tiden efter några veckor på den tiden fick man hela tiden ta hela datorn till affären för det var så instabilt... värdelöst för sin tid.

Det är bara för att du installerade ALLA shareware på PC Hemmas CD-ROM från varje tidning, och sedan avinstallerade rubbet.

Permalänk
Medlem

Det allmänt kritiserade W95.
Om folk visste då vad de vet nu om datorer och mjukvara så skulle det inte ha varit några problem
MS har kritiserats för mycket över åren, ofta av bra anledningar.
Men det går inte heller att förneka Windows's enorma inflytande över vår värld.

Permalänk
Medlem

Glömmer inte detta. Var en ganska stor tillställning i Globen också som jag var på.
Bäst var när plus-paketet släpptes med alla horribla teman man kunde installera

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[Ryzen 9 9900X] - [GIGABYTE X870E AORUS PRO] - [Corsair Vengeance DDR5-6000 128GB] - [Fractal Design North chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [be quiet! Platinum 850W] - [Noctua NH-D15S] - [Dell U4025QW] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är bara för att du installerade ALLA shareware på PC Hemmas CD-ROM från varje tidning, och sedan avinstallerade rubbet.

Roade mig att köra RegMon samt FileMon för att hålla kolla på vad olika program i Windows ville ha på den tiden.

Just shareware-program skrev gärna över nyare systemfiler med sina uråldriga varianter. Avinstallationerna lämnade också mycket skräp efter sig.

Inte speciellt konstigt att saker och ting kunde krascha.

Skrivet av Svensktiger:

Det allmänt kritiserade W95.
Om folk visste då vad de vet nu om datorer och mjukvara så skulle det inte ha varit några problem

Vad tänker du på då? Tycker snarare att datorkunskapen är betydligt lägre idag än vad den var för 30 år sedan.

Inte många som ens vet vad en hårddisk är längre. Än mindre var filer sparas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ojoj härliga minnen!
Otroligt kul att byta ut windows ljudet till andra mindre sköna ljud.
Bästa av allt byta ut start och avslutningsbilden till mindre bekväma bilder på polarens dator.

https://pbs.twimg.com/media/BNOsN9-CEAAomvZ.png

Haha, underbart, jag har nog fortfarande texten "Hårddisken håller på att raderas..." istället för "Windows håller på att avslutas"
och "Nu är datorn död" istf. "Nu kan du stänga av datorn".

På min gamla 486:a ;P

Andra klassiker är ju att bara dyslexi-stava "avslutas" som "avlusas".

Edit:

Du vet väl att Finland gjorde en remake på den förra året i ESC

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Glömmer inte detta. Var en ganska stor tillställning i Globen också som jag var på.

Skrivet av Megatomten:

Jag var där också, Blev medbjuden med farsan och hans bekant datorkunniga kille.
Vi skrattade åt OSet då, men blev även imponerad av Windows 95 på plats, Pinball var helt otroligt!

Å ja jag var också där. Vad fasen gjorde jag där? Jag hade just gått ut gymnasiet! Men jag var där i alla fall.
Men ok om det var så att man fick pluspaketet gratis så var det väl därför.
Det var rätt kasst har jag för mig, det enda jag till slut använde av det var en lite snyggare muspekare.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

"Jag minns det som igår!". Skämt åsido så var Win 95 en enorm uppgradering från Win 3.11. Ännu större sedan Win 1.6 som var den första jag använde. Det var i princip endast Filhanteraren som det gick att starta program ifrån.

Permalänk
Medlem

Satt på en gammal 386:a, så jag fick fortsätta köra 3.1 väldigt länge. När man såg windows 95 hos polaren med CD-rom som kunde spela Weezer-videon blev man imponerad.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Satt på en gammal 386:a, så jag fick fortsätta köra 3.1 väldigt länge. När man såg windows 95 hos polaren med CD-rom som kunde spela Weezer-videon blev man imponerad.

Min 486:a har varken ljudkort eller CD-läsare

Visa signatur

*5800X|GB B550M Aorus Elite|32GB 16+16 Corsair LPX/Kingston(naken) 2133C15/2133C13 HynixAFR DR @3200C16|Asus RX7800XT OC|Seasonic GX750W|Thermaltake V21|Arctic II 280AIO|Samsung 980 Pro 2TB NVMe + 1+1TB 2,5" HDD RAID|Acer XV272Uz 1440p 240Hz

*14400f|GB B760M D3HP|64GB 2x32 Corsair LPX 2666C16|B580|RM650e|Phanteks Ultra|MSI CL A13 360AIO|1TB NVMe Crucial P310|Sony 720p 60Hz

Permalänk
Medlem

För den som vill känna lite Win95-nostalgi på sin egen dator kan jag tipsa om att programmet/appen Dialer ingår även i Windows 10/11.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande att någon (inte jag) kan sätta ihop vmware-images för alla Windowsar så man snabbt kan jämföra dem sida vid sida och få lite nostalgi.

Windows 2 var det första jag använde, och Windows 3 var ju ett stort lyft - men 95 var första versionen av Windows som kändes...modern. Jag hade innan dess använt diverse unix med skrivbordsmiljöer, och pimpad Amiga, så multitasking etc var man ju inte så imponerad av...Men Windows 95 satte standarden för hur Windows "skulle vara" många år framöver. På den här tiden var det fortfarande många som tyckte att DOS eller svartvit Mac var det som gällde om man skulle vara seriös...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag aldrig riktigt körde Windows 95 – åtminstone inte i någon större utsträckning. På den tiden var mitt favoritspel Duke Nukem 3D, ett rent DOS-spel byggt på Build-motorn. Min maskin var en dual Pentium 90 MHz, men eftersom Windows 95 saknade stöd för SMP (Symmetric Multi-Processing) fick jag istället använda OS/2 Warp eller Windows NT 4.0.

Jag föredrog OS/2 eftersom det hade ett överlägset stöd för preemptiv multitasking och dessutom kunde köra flera DOS-program parallellt i separata virtuella maskiner, något Windows 95 inte klarade. OS/2 hade även ett mer robust filsystem och bättre minneshantering, vilket gjorde det till ett attraktivt alternativ för seriös användning. Jag minns särskilt lanseringen av OS/2 Warp, då IBM inte tvekade att ironisera över Microsofts interna projektnamn Chicago – det som senare skulle bli Windows 95.

Min dual Pentium 90 gick sedermera över till att köra Red Hat Linux, och där fungerade den som router och brandvägg mot internetleverantören Bostream. Det var en av de tidiga aktörerna på bredbandsmarknaden i Sverige, innan ADSL slog igenom. Linux-maskinen körde då klassiska verktyg som ipfwadm (föregångaren till ipchains och senare iptables) för paketfiltrering, samt pppd för anslutning. På det viset blev den gamla SMP-maskinen en tidig form av heminfrastruktur för nätverk, långt innan konsumentroutrar blev standard.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Går fortfarande att köra på modern hårdvara:

https://www.youtube.com/watch?v=6xAgMiTNk3Q

Permalänk
Medlem

Jag minns dagen när W95 släpptes - eller rättare sagt natten före. Kom hem sent efter ett möte och tänkte "äh vaf.. jag kan väl åka in till stan och ställa mig i kö". Det var långa blickar från en närbelägen restaurang med uteservering. Gästerna undrade nog var det var för tokar som köade utanför en datorbutik mitt i natten...
Exakt klockan 12 öppnade butiken och de första 100 köparna av W95 fick även en T-shirt. Klockan 3 på morgonen rullade W95 på min dator På den tiden tog det lite tid eftersom man satt och matade in en massa disketter för att installera.

Och ja, båda de medföljande musikvideona var riktigt bra. Edie Brickell "Good Times" står sig, som tidigare nämnts, väl än idag och Weezers "Buddy Holly" är ju intressant eftersom bandet är inkopierat i en gammal film. Edie är ju för övrigt gift med Paul Simon och syns i den alldeles utmärkta dokumentären på SVT Play om PS och skivan "Seven Psalms". Rekommenderas!

/ B

Dubbel signatur borttagen
Permalänk
Medlem

Windows 95 var mitt första Windows, då gav jag upp Amigan,
Windows 11 är tveklös mitt sista Windows, flörtar redan med Linux...

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Windows 95, vilket lyft i användarupplevelsen. För att inte tala om Pipe Dream-skärmsläckaren! Visst var det en oändlig mängd strul med det operativsystemet, som inte riktigt blev bättre förrän Windows 98 SE, men det berodde nog mer på att min vilja översteg förmågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Windows 95, vilket lyft i användarupplevelsen. För att inte tala om Pipe Dream-skärmsläckaren! Visst var det en oändlig mängd strul med det operativsystemet, som inte riktigt blev bättre förrän Windows 98 SE, men det berodde nog mer på att min vilja översteg förmågan.

Jag kommer ihå att mamma fick installera om Windows 95 nästan en gång i veckan. Räckte med att systemet låste sig så man fick stänga av med strömknappen eller strömavbrott för operativsystemet att bli korrupt.

Snacka om vilken dröm jag har funnit Windows 98 SE att vara, på min retrodator.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andromeda:

Jag var också där, beundrades allt med tefatsstora ögon.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av pskjonte:

På den tiden var det roligt och rent magiskt att sitta framför en Windows 95 dator.

Minns min glädje när jag hittade ett par musik mpg filer på windows skivan, b.la "good times"

Good Times

Ja eller alla midi filer

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ja eller alla midi filer

Eller cd-skivor från vissa artister där de lagt in musikvideor på skivan utöver det vanliga cd-ljudet

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem

Vad futuristiskt det var när W95 kom, med ikoner och allt! Den hade sina barnsjukdomar, som till stor del rättades till i W98. Jag tyckte det såg så kul ut att öppna mediaspelaren, som var en stiliserad bild av ett stereorack! Så klickade man på bilden med CD-spelaren, stoppade in sin musikskiva i läsaren och klickade fram rätt låt!

Vista och 8 kunde de däremot gett 17 i. Jag hade Vista i en dator, som en kompis förbarmade sig över och la in en piratversion av XP så jag slapp smörjan. W8 aktade jag mig för, däremot hade jag 8.1 ett kortare tag, som var något bättre, tills det blev W10. Jag har inte hört nån som tyckte om varken Vista eller 8!

Permalänk
Medlem

Fem plågsamma år innan det betydligt mer NT-baserade Windows 2000 (Windows NT 5.0) kom ut och man kunde lämna detta leksaks-"OS" bakom sig... Efter det så kom ju efterföljaren XP (NT 5.1), och på den banan är det.

Men ja för hemmabruk var det en 20x uppgradering av 3.0/3.1 på i princip alla sätt, helt klart.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Med W95 kunde man flytta aktivitetsfältet till vilken kant man ville.
Nånting som MS gärna påpekade att man inte kunde göra i Mac OS.
Lustigt hur vi ibland tycks gå bakåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Det är bara att gratulera gamla hederliga 95an. Minns lanseringen som igår plus alla artiklar man läste på den tiden i bl.a. MaxiData.

Datormagazin nr 12 1995 hade också en intressant artikel om det, "7 lögner om Windows 95". Finns på https://dmzarkivet.se.

Redan i den artikeln i DMZ stod det att en del kallar det "Windows 2000" i andemeningen "det släpps nu men det dröjer till år 2000 innan det går att använda". Inte helt fel med tanke på att W2k nog får betraktas som den första riktigt polerade versionen av Windows och då på allvar kombinerade det nya gränsnittet (jo, NT4 fick det också) med övrig, tidigare "9x-specifik" funktionalitet som Plug and Play.

95an fick ju definitivt in en del fullträffar med GUI, framförallt Startmenyn och aktivitetsfältet som ju sedan spridit sig till flera olika miljöer.

Explorer var också ett stort steg framåt från Programhanteraren och Filhanteraren. Efter att ha kört 3.1 var 95an definitivt smidigare att hantera ifråga om gränsnitt.

Ett annat stort steg var att det nu äntligen blev möjligt att spela i Windows istället för DOS och 95an firades ju in med diverse 95-versioner av olika titlar. Tidigare var det ju DOS som gällde för spel, endast enkla sådana fanns för Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

och Weezers "Buddy Holly" är ju intressant eftersom bandet är inkopierat i en gammal film

Njä, i en TV-serie. "Happy Days" som i Sverige gick under namnet "Gänget och jag". Endast bandet och skådespelaren som spelade diner-ägaren Big Al var med och filmade nytt material till musikvideon, resten var inklippt från serien.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Patrik356b:

Eller cd-skivor från vissa artister där de lagt in musikvideor på skivan utöver det vanliga cd-ljudet

Eller spel som hade sin ultra hq musik som CD-spår !!

… ja, jag kollar på dig Warcraft 2 !

Dold text
Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •